Με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ της Ελλάδος και της Ουκρανίας και στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου Κοινοτικού Προγράμματος Eurofresh Fruits, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος μετέβει στο Κίεβο ως κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση προβολής, παρουσίασης και προώθησης των φρέσκων ελληνικών προϊόντων στην αγορά της Ουκρανίας.

Το πρόγραμμα Eurofresh Fruits είναι μια καμπάνια προώθησης φρέσκων φρούτων (κεράσι, ακτινίδιο, πορτοκάλι, καρπούζι, επιτραπέζια σταφύλια) στη Ρωσία, Ουκρανία και Κίνα και αποτελεί μια πρωτοβουλία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος. Σε αυτήν συμμετέχουν συνολικά 15 Επιμελητήρια μέλη της ΚΕΕΕ που αντιπροσωπεύουν σε εθνικό επίπεδο σημαντικό τμήμα της παραγωγής των προϊόντων υπό προώθηση.

Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, είχε συνάντηση με τον πρόεδρο της Ένωσης των Ουκρανικών Επιμελητηρίων κ. Γενάντι Τσιζίκοφ, όπου και συμφώνησαν να πραγματοποιείται στο εξής κάθε χρόνο μία «Εβδομάδα Ελληνικού Επιχειρείν» στην Ουκρανία, προκειμένου να ενισχυθούν οι διμερείς οικονομικές σχέσεις των δύο χωρών.

Μιλώντας στην εκδήλωση, ο κ. Μίχαλος τόνισε: «Χαίρομαι ιδιαίτερα που, με την ευκαιρία της Διεθνούς Έκθεσης Τροφίμων, μου δίνεται η ευκαιρία να απευθυνθώ σε δραστήρια μέλη και φορείς της Ουκρανικής επιχειρηματικής κοινότητας.

Έχω την τιμή να βρίσκομαι εδώ με την ιδιότητα του Προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, η οποία εκπροσωπεί σχεδόν 900.000 ελληνικές επιχειρήσεις, το σύνολο δηλαδή του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας.
Τα ελληνικά επιμελητήρια συνιστούν ένα θεσμό με εκατονταετή και πλέον ιστορία προσφοράς στην επιχειρηματικότητα και την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Είναι υποχρεωτικές, αυτοτελείς και ανεξάρτητες ενώσεις φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν εμπορική δραστηριότητα σε μια ορισμένη περιφέρεια και συνιστούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 59 επιμελητήρια. Ως εκπρόσωπός τους, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος επιδιώκει

– να αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ επιχειρήσεων και δημόσιας διοίκησης
– να λειτουργεί ως επίσημος φορέας διαλόγου μεταξύ της Πολιτείας και των παραγωγικών τάξεων
– να στηρίζει τις δραστηριότητες των ελληνικών επιχειρήσεων, με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα ανταγωνιστικότητας, επενδύσεων, ανάπτυξης και εξωστρέφειας.

Στο πλαίσιο αυτής της αποστολής, αναλαμβάνουμε συστηματικά πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του ελληνικού εξαγωγικού εμπορίου και την προώθηση αμοιβαία επωφελών συνεργασιών μεταξύ ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων.

Η αγορά της Ουκρανίας είναι για μας ιδιαίτερα σημαντική, με δεδομένο ότι οι δύο χώρες μοιράζονται κοινές αξίες και ιστορικές εμπειρίες. Ένας επίσης ισχυρός συνδετικός κρίκος είναι η παρουσία μιας δραστήριας, ιστορικής ελληνικής ομογένειας, η οποία πρωταγωνίστησε στην οικονομική ακμή των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας.

Οι σημαντικοί ιστορικοί και πολιτιστικοί δεσμοί μεταξύ της Ελλάδας και της Ουκρανίας αποτελούν ένα σταθερό και γόνιμο υπόβαθρο για την ανάπτυξη των διμερών οικονομικών σχέσεων.

Είναι αλήθεια ότι ο όγκος των ελληνο-ουκρανικών εμπορικών συναλλαγών κινείται τα τελευταία χρόνια σε επίπεδα σαφώς χαμηλότερα των δυνατοτήτων των δύο χωρών, αλλά και της διάθεσης των εκατέρωθεν επιχειρηματικών κοινοτήτων για συνεργασία.

Το γεγονός ότι τόσο η Ουκρανία όσο και η Ελλάδα βρέθηκαν στη δίνη σοβαρών οικονομικών κρίσεων από το 2009 και μετά, σαφώς επηρέασε την πορεία του διμερούς εμπορίου.

Σήμερα, όμως, υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες και προοπτικές, ώστε να αξιοποιηθούν τα σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης που υπάρχουν. Ο τομέας των τροφίμων και ιδιαίτερα ο κλάδος των οπωροκηπευτικών μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος σε αυτή την προσπάθεια.

Η ζήτηση εισαγόμενων νωπών φρούτων και λαχανικών στην Ουκρανία αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας τόσο των κλιματικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα όσο και της ανάπτυξης της ουκρανικής οικονομίας και της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών.

Από το 2006 ως το 2011 εξαετία, η αξία των επίσημων ουκρανικών εισαγωγών νωπών οπωροκηπευτικών προϊόντων σχεδόν τριπλασιάστηκε, ενώ η αυξητική τάση συνεχίστηκε και το 2012.

Είναι σημαντικό ότι, ακόμα και κατά την περίοδο ύφεσης της ουκρανικής οικονομίας, η μείωση των εισαγωγών οπωροκηπευτικών ήταν κατά πολύ μικρότερη σε σύγκριση με τη συνολική μείωση των εισαγωγών της χώρας.

Συγκεκριμένα, το 2009, παρά το ότι οι συνολικές εισαγωγές μειώθηκαν κατά 47%, η αντίστοιχη κάμψη στις εισαγωγές λαχανικών ήταν μόλις 14,6% ενώ στα φρούτα παρατηρήθηκε ακόμη και περιορισμένη αύξηση. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι τα οπωροκηπευτικά είναι προϊόντα με σταθερή ζήτηση και περιορισμένη ελαστικότητα απέναντι στις οικονομικές διακυμάνσεις.

Η θέση των ελληνικών οπωροκηπευτικών στις ουκρανικές εισαγωγές ενισχύεται σταθερά, ιδιαίτερα όσον αφορά τα φρούτα. Το πρώτο οκτάμηνο του 2012 οι εξαγωγές φρούτων προς την Ουκρανία αυξήθηκαν σε αξία κατά 70% σε σύγκριση με το σύνολο του 2011, ενώ η Ελλάδα είναι η πλέον πρώτη προμηθεύτρια χώρα της Ουκρανίας σε ροδάκινα.

Αυτό που θα πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η χώρα μας, το τελευταίο διάστημα επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη τόσο της γεωργικής της παραγωγής όσο και ευρύτερα του τομέα των τροφίμων.

Οι κινήσεις αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο μιας γενικότερης ενεργοποίησης, με στόχο την αναδιάρθρωση και την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας.

Η υιοθέτηση υψηλών προδιαγραφών σε θέματα ποιότητας, ασφάλειας, τυποποίησης και συσκευασίας τροφίμων, βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της διαδικασίας.

Στόχος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος είναι να δραστηριοποιηθεί ενεργά για την ενίσχυση της παρουσίας, αλλά και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών τροφίμων και ποτών στην ουκρανική αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό, στρέφουμε τις δράσεις μας σε θέματα όπως:

–  η διευκόλυνση της ανάπτυξης επιχειρηματικών συνεργασιών, μέσω πρωτοβουλιών δικτύωσης.
– η πληρέστερη δυνατή ενημέρωση των ελλήνων εξαγωγέων, σχετικά με το εισαγωγικό καθεστώς της Ουκρανίας, τη ομή του ουκρανικού λιανεμπορίου ειδών διατροφής, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της αγοράς.
– η βελτίωση των συνθηκών μεταφοράς, ιδιαίτερα όσον αφορά τη συχνότητα, τη διάρκεια και το κόστος
– η ανάπτυξη προωθητικών πρωτοβουλιών, με στόχο να προβληθεί η ποιότητα και η υψηλή διατροφική αξία των ελληνικών τροφίμων μεταξύ των καταναλωτών.

Στον τομέα αυτό χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση, προκειμένου οι Ουκρανοί καταναλωτές να εξοικειωθούν περισσότερο με τις ελληνικές γεύσεις, με τη μεσογειακή τροφή και με τα οφέλη που μπορεί να έχει στην ανθρώπινη υγεία και ευεξία.

Σε αυτή την κατεύθυνση σημαντικός είναι και ο ρόλος του τουρισμού, ο οποίος είναι μια καλή ευκαιρία για έναν επισκέπτη να έρθει σε επαφή με τα προϊόντα και τις γεύσεις κάθε χώρας.

Ως Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, πιστεύουμε ότι τα ελληνικά τρόφιμα και ιδιαίτερα τα προϊόντα της ελληνικής γης αξίζουν να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία στην ουκρανική αγορά.

Είμαστε βέβαιοι ότι στον τομέα αυτό υπάρχουν σήμερα σπουδαίες ευκαιρίες συνεργασίας, με όφελος για αμφότερες τις επιχειρηματικές κοινότητες.
Γι’ αυτό και σε συνεργασία με τοπικά επιμελητήρια και φορείς της χώρας μας, αλλά και με τους αρμόδιους φορείς της Ουκρανίας, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια».