Σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα υποχώρησε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, το πρώτο τρίμηνο του 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας παγκόσμιας έρευνας της Nielsen.

Όπως προέκυψε από την έρευνα, οι καταναλωτές εμφανίζονται «βυθισμένοι» στην απαισιοδοξία, καθώς ένας στους τρεις δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών.

Ειδικότερα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη χώρα μας έπεσε πιο χαμηλά από ποτέ, το πρώτο τρίμηνο του 2012, καθώς ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε δεύτερη συνεχόμενη πτώση και έπεσε σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, φθάνοντας τις 37 μονάδες. «Η ραγδαία άνοδος της ανεργίας, σε συνδυασμό με το παρατεταμένο πρόγραμμα λιτότητας, δημιουργούν απαισιοδοξία στους καταναλωτές και περιορισμό των εξόδων τους», όπως τονίζεται στην έρευνα.

Αναλυτικότερα, στην Ελλάδα, εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες, που ακολουθούν.

Η αυξανόμενη ανεργία έχει επηρεάσει δραματικά τους Έλληνες, με αποτέλεσμα οι εργασιακές προοπτικές να βρίσκονται στην πρώτη θέση των ανησυχιών τους, σημειώνοντας το υψηλότερο ποσοστό όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο (48%). Παράλληλα, εξίσου υψηλό είναι και το άγχος των Ελλήνων για την οικονομία (41%) και τα προσωπικά χρέη (31%).

Στη χώρα μας, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, το μεγαλύτερο ποσοστό όσων συνεχίζουν να διαθέτουν κάποια χρήματα, τα χρησιμοποιεί για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών, με αποτέλεσμα ένα μικρό μόνο ποσοστό των διαθέσιμων χρημάτων να καταλήγει στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, που φαίνεται να ξοδεύουν περισσότερο από ό,τι οι Έλληνες.

Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης, με τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων να έχει μειώσει τα χρήματα, που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού (75%).

Παράλληλα, η στροφή σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος, με επτά στους δέκα Έλληνες να δηλώνουν πως θα επιλέξουν φθηνότερα καταναλωτικά αγαθά, για να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι το ποσοστό των Ελλήνων, που λαμβάνει τα συγκεκριμένα μέτρα, είναι σαφώς υψηλότερο από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό, αντικατοπτρίζοντας, για άλλη μία φορά, τα χαμηλά επίπεδα Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στη χώρα μας.

Αναφορικά με τα αποτελέσματα της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο, ο παγκόσμιος δείκτης ανέβηκε, το πρώτο τρίμηνο του 2012, κατά πέντε μονάδες, συνεχίζοντας την ανοδική του τάση και φτάνοντας τις 94 μονάδες. Όμως, παρά τη διεθνή ανάκαμψη, η Ευρώπη παραμένει η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη να ανεβαίνει μόλις μία μονάδα και να φτάνει τις 72.

«Η παγκόσμια καταναλωτική εμπιστοσύνη βελτιώθηκε, το πρώτο τρίμηνο του 2012, κυρίως λόγω της αισιοδοξίας, που επικρατεί στις Η.Π.Α. και στις χώρες της Ασίας. Διεθνώς, οι οικονομικές συνθήκες φαίνεται να είναι καλύτερες, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν της έντονης χρηματοπιστωτικής κρίσης, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην Ευρώπη η ύφεση παραμένει και το οικονομικό κλίμα είναι ακόμα αρκετά ασταθές και ευμετάβλητο. Γι΄ αυτό το λόγο, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί για το μέλλον, καθώς η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη είναι πιθανό να επηρεαστεί αρνητικά σε ολόκληρο τον κόσμο», όπως αναφέρεται στην έρευνα.

Σημειώνεται ότι στο δείκτη της παγκόσμιας καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen, οι 100 μονάδες αποτελούν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Η πιο αισιόδοξη γεωγραφική περιοχή του πλανήτη είναι εκείνη της Ασίας/Ειρηνικού, που ξεπέρασε, για πρώτη φορά, μετά το πρώτο τρίμηνο του 2011, το όριο των 100 μονάδων. Ακολουθούν η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή/Αφρική, που πλησιάζουν τις 100 μονάδες, ενώ η Βόρεια Αμερική, με 92 μονάδες, παρουσιάζει σημαντική άνοδο, το τελευταίο εξάμηνο.

Οι δέκα πιο αισιόδοξες χώρες προέρχονται από την Ασία, τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική, ενώ οκτώ από τις δέκα πιο απαισιόδοξες προέρχονται από την Ευρώπη. Η Ινδία παραμένει, για πάνω από δύο χρόνια, η πιο αισιόδοξη χώρα του πλανήτη, με την καταναλωτική της εμπιστοσύνη να βρίσκεται, το πρώτο τρίμηνο του 2012, στις 123 μονάδες, ενώ την ακολουθούν η Σαουδική Αραβία (119 μονάδες) και η Ινδονησία (118).

Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με προεξέχουσες την Ουγγαρία με 32 μονάδες και την Ελλάδα με 37 μονάδες, στις οποίες η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επιφέρει τα υψηλότερα επίπεδα απαισιοδοξίας, παγκοσμίως. Στην Ευρώπη, όμως, παρατηρείται μία ιδιαίτερη αντίθεση, καθώς οι βόρειες χώρες, όπως η Δανία, η Νορβηγία και η Ολλανδία, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και επιτυγχάνουν άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, ενώ οι νότιες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, βρίσκονται πολύ χαμηλότερα, με μερικές από αυτές να σημειώνουν περαιτέρω πτώση.