Με φόντο την ακρίβεια και την αβεβαιότητα, το φετινό καλοκαίρι βρίσκει τους Έλληνες να επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνουν οι διακοπές. Κάνουν λιγότερα σχέδια, ξοδεύουν πιο προσεκτικά και αναζητούν κυρίως αληθινή ξεκούραση.
Η νέα Πανελλαδική Έρευνα της Focus Bari με στοιχεία από τα YouGov Profiles σκιαγραφεί με ακρίβεια μια νέα πραγματικότητα: οι μέρες των διακοπών μειώνονται, τα έξοδα περιορίζονται, αλλά η ανάγκη για αυθεντικές εμπειρίες και ψυχική ισορροπία παραμένει αδιαπραγμάτευτη.
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έρευνα, η οικονομική πίεση και η ανασφάλεια αφήνουν πίσω το 25% των πολιτών, που δηλώνουν ότι δεν θα πάνε φέτος καθόλου διακοπές. Για όσους ταξιδέψουν, κυρίαρχα κριτήρια είναι οι καθαρές παραλίες (62%), η ηρεμία και η χαλάρωση (52%), αλλά και οι προσιτές τιμές (63%). Η φυσική ομορφιά και η τοπική κουζίνα αναδεικνύονται σε βασικούς λόγους για να επιλέξει κανείς προορισμό.
«Ποιο είναι περίπου το ποσό που διαθέτετε φέτος για διακοπές;»
Ο μέσος προϋπολογισμός ανά άτομο είναι μόλις 446 ευρώ, με μέση διάρκεια διαμονής τις 9 ημέρες – κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 50 ευρώ ημερησίως. Οι διακοπές, δηλαδή, έχουν γίνει μια πράξη ισορροπίας ανάμεσα στην ανάγκη για ψυχική αποφόρτιση και τα περιορισμένα οικονομικά.

Οι Έλληνες ονειρεύονται νησί ή παραλία (70%), με πρώτες επιλογές τα νησιά του Αιγαίου και την Πελοπόννησο, αλλά χωρίς να αποκλείουν και πιο εύκολα προσβάσιμους προορισμούς όπως η Εύβοια ή η Αττική.

Το ξενοδοχείο παραμένει η νούμερο ένα επιλογή για διαμονή (43%), ενώ πολλοί καταφεύγουν και σε εξοχικά ή φιλοξενία σε φίλους.
Αντίστοιχα, η παρέα παίζει καταλυτικό ρόλο: οι περισσότεροι ταξιδεύουν με οικογένεια, σύντροφο ή φίλους, αναζητώντας οικειότητα και συναισθηματική σύνδεση. Οι διακοπές, για την πλειοψηφία, δεν σημαίνουν πλήρη ψηφιακή αποτοξίνωση: 1 στους 3 δηλώνει ότι θέλει να αποσυνδεθεί από το ίντερνετ, αλλά οι υπόλοιποι συνεχίζουν να ανεβάζουν stories και να βλέπουν post φίλων.
Τιμή, ποιότητα, αυθεντικότητα
Τα βασικά προβλήματα που σκιάζουν το ελληνικό καλοκαίρι είναι η ακρίβεια, η πολυκοσμία και η εμπορευματοποίηση. Η τιμή, η ποιότητα και η αυθεντικότητα φαίνεται πως είναι η μόνιμη εξίσωση που προσπαθεί να λύσει ο Έλληνας ταξιδιώτης.
Παρά τις δυσκολίες, ένα μεγάλο ποσοστό (71%) δηλώνει πως προτιμά λιγότερες μέρες διακοπές αλλά σε πιο ποιοτικό μέρος. Η στρατηγική «λίγα και καλά» φαίνεται να κερδίζει έδαφος, υποκαθιστώντας το παλιό μοντέλο των πολυήμερων εξορμήσεων.
Όπως συνοψίζεται εύστοχα στην έρευνα: Καθαρή τιμή, καθαρές παραλίες και καθαρό μυαλό – αυτό είναι το φετινό ζητούμενο των Ελλήνων για το καλοκαίρι του 2025.
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Focus Bari, σε συνεργασία με το YouGov panel, τον Ιούλιο του 2025. Το δείγμα αποτελείται από 1.000 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 18+ σε όλη την Ελλάδα, μέσω online συνεντεύξεων με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.