Όπως μας ενημέρωσε ο Αρκτούρος, πέντε ήταν φέτος τα τροχαία δυστυχήματα με θύματα αρκούδες στην Ελλάδα. Το θέμα δεν είναι φυσικά αποκλειστικά ελληνική υπόθεση, καθώς ήδη από το 1997 ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της British Columbia, Adam Ford, μελετά αυτό που μοιάζει σαν αρχή ανεκδότου: πώς περνούν τα ζώα τον δρόμο; Η ερώτηση και σημαντική είναι και επείγουσα απάντηση χρειάζεται, καθώς χάνονται κάθε χρόνο στο οδόστρωμα ζωές τόσο ζώων όσο και ανθρώπων από τα συναπαντήματα αυτά. Ο άνθρωπος στρώνει τους δρόμους του μέσα στους βιοτόπους της άγριας ζωής, αφήνοντας μετά τη Φύση να βρει τον τρόπο να αντισταθμίσει τις απώλειες. Τα ζώα αναγκάζονται τελικά να διασχίσουν τους δρόμους, κάτι που τα κάνει ευάλωτα στις συγκρούσεις με τα αυτοκίνητα, ιδιαίτερα όταν οι ταχύτητες είναι υψηλές. Και μεγάλο μερίδιο της συζήτησης καταλαμβάνει φυσικά η αρκούδα. Η οποία στον Καναδά διασχίζει τον αυτοκινητόδρομο των τεσσάρων λωρίδων που περνά μέσα από εθνικό δρυμό, καμιά 80 χιλιόμετρα, κάνει που έχει αναγκάσει τις αρχές να πάρουν μέτρα για τον περιορισμό των ατυχημάτων. Το παράδειγμα του Καναδά μπορεί να λειτουργήσει ως φάρος για τα μέτρα που πρέπει να πάρουμε ώστε να μην μπλέκονται τα ζώα στις ρόδες των αυτοκινήτων (ή, καλύτερα, το αντίθετο!). shutterstock62532 Αυτός ο δρόμος λοιπόν (Trans-Canada Highway) έχει 38 υπόγειες και 6 υπερυψωμένες διαβάσεις για τα ζώα, στα σημεία που ξέρουν οι επιστήμονες ότι αποτελούν περάσματα για αρκούδες, κογιότ, ελάφια και άλλα είδη άγριας ζωής. Και μιας και το παρακολουθούν, ξέρουν πως τα ασφαλή αυτά περάσματα έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότερες από 150.000 φορές από το 2012! Αυτό και μόνο το μέτρο έχει περιορίσει τα ατυχήματα και δυστυχήματα κατά 80%! Οι διαβάσεις είναι ωστόσο εξαιρετικά δαπανηρές, πόσο μάλλον όταν γίνονται αποκλειστικά για το καλό των ζώων, και λίγες κυβερνήσεις θα ήταν διατεθειμένες να τις υιοθετήσουν. Ο Ford έχει περάσει τα τελευταία 17 χρόνια ψάχνοντας αυτό ακριβώς, πώς επηρεάζει η ύπαρξη ενός δρόμου τη ζωή της αρκούδας, μπορώντας πια να παρακολουθεί 80 χιλιόμετρα δρόμου με κάμερες και παρόμοιο εξοπλισμό. Και μας λέει πως ο αποδοτικότερος τρόπος είναι μεν οι διαβάσεις, αλλά ακόμα και υπόγεια τούνελ μπορούν να φτιαχτούν κάτω από τον δρόμο για να περνούν τα ζώα. Ανθρώπινη βούληση απαιτείται ώστε να σεβαστούμε τη Φύση και τα πλάσματά της, υποδεικνύει με νόημα, και τα υπόλοιπα βρίσκονται…