Άρχοντες της παραπλάνησης και της αυταπάτης, οι δημιουργοί ταινιών φτιάχνουν καινούριους κόσμους στα έργα τους και τους χειρίζονται με όποιο τρόπο θέλουν. Μπορούν να δημιουργήσουν οτιδήποτε πρέπει να μπει στο πλάνο και αυτό δεν το κάνουν –ευτυχώς για μας- μόνο μέσα από υπολογιστές. Ακόμη και σήμερα που οι ψηφιακές εικόνες από υπολογιστές συναρπαστικοί, πολλοί δημιουργοί επιλέγουν διάφορους άλλους, πιο παραδοσιακούς τρόπους για τα ειδικά εφέ τους. Ένας από αυτούς είναι οι μινιατούρες.

Χρησιμοποιούνται δηλαδή αντικείμενα μικρότερης κλίμακας που όταν μπαίνουν στα πλάνα μετατρέπονται απευθείας σε επιβλητικά και κολοσσιαία σκηνικά. Έτσι, οι σκηνοθέτες μας πείθουν ότι τα αμάξια πετάνε και ολόκληρες εκτάσεις γης καταστρέφονται…

Δείτε μερικά παραδείγματα από τα παρασκήνια ταινιών που χρησιμοποιήθηκε η εν λόγω τεχνική…

Blade Runner

mini-bladerunner bladerunner3 bladerunner2 bladerunner1

Όταν μια από τις σπουδαιότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας βγήκε στις αίθουσες, οι μινιατούρες ήταν ήδη διαδεδομένες στο χώρο των εφέ. Τα κοντινά πλάνα σε μικρά μοντέλα είχαν χρησιμοποιηθεί σε ταινίες για τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο καθώς και στο πρώτο Godzilla. Με την τεχνική αυτή ήταν εξοικειωμένος και ο υπεύθυνος των ειδικών εφέ του Blade Runner, Douglas Trumbull, ο οποίος την χρησιμοποίησε για τα φουτουριστικά του σκηνικά.

Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο ναός του χαμένου θησαυρού

indiana1 indiana2 indiana3 indiana4

Η ταινία του Σπίλμπεργκ «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο ναός του χαμένου θησαυρού» βραβεύτηκε με Όσκαρ οπτικών εφέ. To 1984 οι δημιουργοί της ταινίας εύκολα «ξεγέλασαν» με τις κατασκευές τους το κοινό ιδιαίτερα στις σκηνές στα ορυχεία. Όπως και σε όλα τα πλάνα με μινιατούρες, το κόλπο, πέρα από την απίστευτη λεπτομέρεια στις μακέτες, κρυβόταν και στη μείωση της ταχύτητας της κάμερας για να ταιριάξει με τη μικρότερη κλίμακα. Η ομάδα Industrial Light & Magic, που δημιούργησε τα συναρπαστικά εφέ της ταινίας, έφτιαξε μικρές σήραγγες, γεμάτες μικροσκοπικά βαρέλια και λαμπτήρες.

Επιπλέον χρησιμοποιήθηκε μια Nikon F3, μία από τις DSLR ναυαρχίδες της ιαπωνικής εταιρείας, για τις λήψεις με τα βαγόνια στο ορυχείο. Η μηχανή τροποποιήθηκε προκειμένου χρησιμοποιηθεί στην μακέτα του ορυχείου που είχε δημιουργηθεί.

Ημέρα Ανεξαρτησίας

indie2 indie

Εκρήξεις σε έναν μίνι Λευκό Οίκο πραγματοποιήθηκαν στην θεαματική ταινία του Roland Emmerich, «Ημέρα Ανεξαρτησίας», η οποία βραβεύτηκε με Όσκαρ για τα ομολογουμένως εκπληκτικά της εφέ.

Η ταινία στοίχισε 75 εκατομμύρια δολάρια και ήταν το πιο πολυδιαφημισμένο κι αναμενόμενο φιλμ του 1996. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν μινιατούρες για τις πρώτες σκηνές στο φεγγάρι, ενώ πολλά από τα αεροσκάφη ήταν μοντέλα. Οι σχηματισμοί από σύννεφα, όταν τα αεροσκάφη μπαίνουν στην ατμόσφαιρα, έγιναν από μηχανές καπνού.

Τιτανικός

titanic1 titanic2 titanic3

Το αριστούργημα του Τζέιμς Κάμερον δεν είναι και τόσο επιβλητικό όταν δει κανείς τις φωτογραφίες από τα γυρίσματα και την τεράστια δεξαμενή που φιλοξένησε το πλοίο-μινιατούρα που βυθίστηκε. O βραβευμένος με Όσκαρ Οπτικών Εφέ, Erik Nash, έχει δηλώσει ότι η υπερπαραγωγή του Κάμερον θα γυριζόταν εντελώς διαφορετικά σήμερα, χωρίς τις παλιές τεχνικές που αφορούν σε πλοία-ρέπλικες.

Παρόλο που δημιουργήθηκαν μικρές αναπαραστάσεις του πλοίου των 269 μέτρων, οι ρέπλικες τελικά δεν ήταν και τόσο μικρές. Η μεγαλύτερη έφτανε τα 13 μέτρα σε μήκος και ήταν αυτή που βρέθηκε μπροστά στην οθόνη πείθοντας το κοινό ότι πλοίο βυθίζεται.

«Σήμερα, δεν θα χρησιμοποιούσαμε μινιατούρες για τα περισσότερα, θα δημιουργούσαμε το πλοίο ψηφιακά» δήλωσε ο Erik Nash.

Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά

lord1 lord2

 

Η επιμονή του Πίτερ Τζάκσον για έναν πιο… ρεαλιστικό κόσμο δημιούργησε σε κλίμακα 1:72, μια μινιατούρα της Μίνας Τίριθ, η οποία έφτανε τα επτά μέτρα σε ύψος!

Η εταιρεία κατασκευής μοντέλων Weta Workshop ονόμασε αυτές τις κατασκευές «bigatures». Η μακέτα της Μίνας Τίριθ πλαισιώθηκε από ψηφιακές εικόνες τοπίων που συνέθεσαν το εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

Σκοτεινός Ιππότης

dark5 dark4 dark3 dark2 dark1

Η ομάδα οπτικών εφέ του Κρίστοφερ Νόλαν φροντίζει πάντα για το καλύτερο αποτέλεσμα είτε αυτό έχει να κάνει με ψηφιακά εφέ, είτε με κασκαντέρ και απίστευτα κόλπα, όπως αυτό με την πτήση στο «Dark Knight Rises». Μια από τις πιο εντυπωσιακές δουλειές του Νόλαν στα εφέ όμως περιλαμβάνεται στο Dark Knight (2008) και συγκεκριμένα είναι η σκηνή καταδίωξης σε ένα τούνελ. Ειδικότερα, το Tumbler της Wayne Enterprises συγκρούεται με ένα σκουπιδιάρικο, στρίβει και συνεχίζει να επιταχύνει. Το αυτοκίνητο, το φορτηγό και το τούνελ είναι μοντέλα που σχεδιάστηκαν από τα New Deal Studios και κινηματογραφήθηκαν με δεκάδες κινούμενες κάμερες.

Inception

incep4 incep3 incep2 incep1

Όπως και στο «Dark Knight» έτσι και στο «Inception» (2010) o Κρίστοφερ Νόλαν εμπιστεύτηκε τη New Deal Studios για τις κατασκευές που ήθελε να βάλει στην ταινία. Οι υπεύθυνοι ειδικών εφέ έφτιαξαν ένα φρούριο σε κλίμακα 1:6 που έφτανε σε ύψος τα 12 μέτρα και στη συνέχεια το… ανατίναξαν. Αυτό ήταν μόνο η πρόβα. Η New Deal το ξανάφτιαξε και το κατέστρεψε εκ νέου για την κινηματογράφηση.

Πάντως στο «Inception» ακόμα μια εντυπωσιακή σκηνή που ήταν και η πιο δύσκολη της ταινίας γυρίστηκε κανονικά και δεν βγήκε από υπολογιστές και CGI. Σε κάποια σκηνή οι ηθοποιοί δρουν σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας. Για την ανάγκη αυτών των εικόνων, ο Joseph Gordon-Levitt εκπαιδεύτηκε για να παλέψει σε ένα τεράστιο περιστρεφόμενο σκηνικό.

The Impossible

imp1 imp2 imp3 imp4

Πολλές ταινίες καταστροφής έχουν εντυπωσιακά εφέ, αλλά καμία δεν μπορεί να φτάσει τη στιγμή του τσουνάμι στην ταινία του 2012 «Impossible» με πρωταγωνιστές την Naomi Watts και τον Ewan McGregor.

Για την ταινία με θέμα το τσουνάμι του 2004 στην Ταϊλάνδη δημιουργήθηκαν bungalows σε κλίμακα 1:3, όπως και τα δέντρα τριγύρω καθώς και οι ξαπλώστρες στην πισίνα. Οι δημιουργοί της ταινίας πέταξαν πολλά λίτρα νερό πάνω στις κατασκευές τους και δημιούργησαν ένα κύμα ενάμιση μέτρου. Οι υπεύθυνοι για τα ψηφιακά εφέ πρόσθεσαν ομπρέλες και επιπλέον δέντρα κοντά στην πισίνα και με αυτό τον τρόπο βγήκε το τρομακτικό αποτέλεσμα.

Δείτε κι άλλες φωτογραφίες από ταινίες που χρησιμοποίησαν αυτή την τεχνική:

Star Wars: Return of Jedi
Star Wars: Return of Jedi
Back to Future - Part III
Back to Future – Part III
Star Trek - Enterprise
Star Trek – Enterprise
Lost in Space
Lost in Space
Mad Max - Beyond Thunderdome
Mad Max – Beyond Thunderdome

Δείτε όλα τα θέματα του Weekend

TAGS