Το Skoda Fabia 4ης γενιάς ήρθε στη χώρα μας την περασμένη Άνοιξη (σχετικό άρθρο 3/5/22) για να συνεχίσει τα 22 χρόνια ιστορίας του δημοφιλούς σούπερ μίνι που κατασκευάζεται στην Τσεχία, με την εποπτεία του γκρουπ VW στο οποίο ανήκει πλέον η Skoda.

Τα βασικά προσόντα του ανανεωμένου εκ βάθρων σούπερ μίνι παραμένουν η ποιότητα κατασκευής, οι χώροι και τα simply clever χαρακτηριστικά, ενώ έχουν προστεθεί η αναβαθμισμένη ηχομόνωση και η ποιότητα κύλισης.

Όμως τελικά αυτό που κάνει το νέο Fabia να ξεχωρίζει αισθητά από τους προγόνους του είναι το ότι, έχει ξεφύγει πλέον από τα όρια των «μεγάλων» αυτοκινήτων πόλης (super mini), μπαίνοντας στα χωράφια των μικρών οικογενειακών οχημάτων. Την υπόθεση αυτή υποστηρίζει το μήκος του (4,11μ.) και οι χώροι τόσο των επιβατών, όσο και των αποσκευών (380 λίτρα). Πλέον αυτών, η ενίσχυση της ακαμψίας του αμαξώματος, η βελτίωση της ανάρτησης, οι δυνατότητες του «καλού» κινητήρα (110 ίππων) και η βελτιωμένη αεροδυναμική (cd 0.28 αντί 0,32 της 3ης γενιάς) και οι simply clever λύσεις της μάρκας, επιτρέπουν στο «μικρό» επιβατικό να εξυπηρετεί σαν μοναδικό όχημα, τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας.

Πρόσφατα μας δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσουμε την πιο ισορροπημένη έκδοση του μοντέλου, που χρησιμοποιεί τον 3κύλινδρο κινητήρα των 998 κ.εκ. με απόδοση 110 ίππων, ικανή να εξασφαλίσει αξιοπρεπείς επιδόσεις που βγάζουν το μικρό όχημα έξω από τα σύνορα της πόλης.

Εν συντομία

Το Fabia 4ης γενιάς είναι το πρώτο που βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου VW και υπερισχύει των προκατόχων του από κάθε άποψη, αλλά ουσιαστικά χωρίς αλλαγή βάρους (1.100 κιλά), ενώ είναι 111 χλστ μακρύτερο (σύνολο 4.108 χλστ), όντας το πρώτο Fabia που ξεπέρασε το όριο των τεσσάρων μέτρων. Στα 2.552 χλστ βρίσκεται το μεταξόνιο που έχει αποκτήσει επιπλέον 82 χλστ, ενώ το πλάτος αυξήθηκε κατά 48 χλστ (σύνολο 1.780 χλστ).

Οι μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερο χώρο επιβατών (όπου άνετα βολεύονται 4 εύσωμοι ενήλικες), αλλά και αποσκευών κατά 50 λίτρα (σύνολο 380 λτ), που με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα ανεβαίνει στα 1.190 λίτρα.

Το εσωτερικό εκτός από ευρύχωρο είναι ευχάριστο αισθητικά και πρακτικό. Η εμφάνισή του χαρακτηρίζεται από φρέσκα χρώματα και την ανεξάρτητη οθόνη του συστήματος Infotainment με διαστάσεις έως 9,2 ίντσες. Οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί και η σήμανση Fabia στις πλευρές του περιβλήματος του πίνακα οργάνων προσθέτουν περαιτέρω οπτικές πινελιές.

Ο βασικός εξοπλισμός θεωρείται πλούσιος για την κατηγορία, ενώ ο προαιρετικός περιλαμβάνει θερμαινόμενο παρμπρίζ και θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι, Climatronic 2 ζωνών. Τα καθίσματα, τα οποία για πρώτη φορά διαθέτουν ρυθμιζόμενη οσφυϊκή υποστήριξη, έχουν γκρι υφασμάτινη ταπετσαρία στο επίπεδο Active και έχουν επιπλέον γκρι ραφές στην έκδοση Ambition, ενώ στην έκδοση Style η επένδυση των καθισμάτων είναι σε διχρωμία γκρι και μαύρο.

Σημαντική ευκολία οι 16 επιλογές αποθήκευσης μικροαντικειμένων με συνολική χωρητικότητα που φτάνει τα 108 λίτρα, συμπεριλαμβανομένου ενός πτυσσόμενου κεντρικού υποβραχιόνιου με δύο ποτηροθήκες στα πίσω καθίσματα.

Για την ασφάλεια των επιβατών φροντίζουν οι αερόσακοι οδηγού – συνοδηγού, αερόσακοι κουρτίνας και εμπρός πλευρικοί αερόσακοι που τοποθετούνται στάνταρ, ενώ ένας αερόσακος γονάτων για τον οδηγό και οι πλευρικοί αερόσακοι στο πίσω μέρος είναι προαιρετικοί. Επίσης, για την ασφάλεια των παιδικών καθισμάτων, τα άγκιστρα ISOFIX και τα σημεία πρόσδεσης στην κορυφή στα εξωτερικά πίσω καθίσματα διατίθενται στάνταρ και είναι προαιρετικά στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό σημαίνει ότι το μικρό επιβατικό μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια και άνεση καθίσματα για τρία παιδιά.

Τέλος, τα πολλά Simply Clever περιλαμβάνουν: Αναδιπλούμενη πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού – Δύο τσέπες αποθήκευσης smartphone στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων – Τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών λειτουργιών – Υποδοχή USB-C στον καθρέφτη – Πτυσσόμενο εύκαμπτο διαμέρισμα αποθήκευσης στο χώρο αποσκευών – Φως ανάγνωσης στο πίσω μέρος με χειρισμό από εμπρός – Αφαιρούμενη βάση Easy Open cup – PhoneBox με επαγωγική φόρτιση – Θήκη για κάρτες και στυλό στο χώρο αποθήκευσης μπροστά από τον επιλογέα – Θήκη για κάρτες και κέρματα στο πορτάκι του ντουλαπιού συνοδηγού – Χώρος αποθήκευσης στη σήραγγα μπροστά από τα πίσω καθίσματα με θήκη για κύπελλα – Αφαιρούμενο αλεξήλιο για την πανοραμική οροφή και Προστατευτικό περβάζι με δυνατότητα φόρτωσης.

Κινητήρας – Μετάδοση

Το Fabia της δοκιμής μας κινεί ο δυνατός 3κύλινδρος 1000άρης (998 κ.εκ.) κινητήρας (1.0 TSI) με απόδοση 110 ίππων και ροπή 200 Nm. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται για την περίπτωση με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων που μεταφέρει το έργο του στους εμπρός τροχούς (215/45-R17).
Ράθυμος μέχρι τις περίπου 2.000 στροφές, στη συνέχεια ξυπνά απότομα και εκπλήσσει τόσο με την ευστροφία όσο και με την απόδοσή του. Μετά το «φράγμα» των 2.000 στροφών η δύναμη είναι τουλάχιστον ικανοποιητική για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και σε συνδυασμό με το εύχρηστο στις αλλαγές και έξυπνα (κοντές οι πρώτες σχέσεις και μακριές οι δυο τελευταίες) κλιμακωμένο 6άρι κιβώτιο δίνει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις, με τα 0-100 σε 9.7΄΄ και την τελική ταχύτητα να φθάνει τα 205 χλμ/ώρα.

Οι επιδόσεις βέβαια έχουν και το κόστος τους, που στην δοκιμή μας και παρά το ότι δεν «κυνηγήσαμε» τον κινητήρα, μεταφράστηκαν σε 7,1 λίτρα καυσίμου για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή που με λίγη πίεση θα μπορούσε να περάσει και τα 8 λίτρα.

Από τη θέση του οδηγού

Το νέο Fabia αν στην ευρυχωρία παίρνει 10, στην ευκολία χρήσης παίρνει 10΄, ενώ η ποιότητα κύλισης και η αποτελεσματικότητα της ηχομόνωσης ξαφνιάζουν ευχάριστα σε ένα προσιτό μικρό όχημα που μάλιστα φορά φαρδιά και χαμηλού προφίλ ελαστικά. Σωστά σχεδιασμένα ανατομικά καθίσματα για οδηγό και συνοδηγό, συνδυάζονται με χώρους για γόνατα και κεφάλι, ενώ οι πίσω δεν θα στριμωχτούν ακόμα και αν οι εμπρός επιβάτες είναι μεγαλόσωμοι.

Το «μικρομέγαλο» 5θυρο χάτσμπακ έχει μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης, δεν φοβάται τις στροφές και είναι εντυπωσιακά ευσταθές στις υψηλές ταχύτητες, όπου αν δεν παρακολουθείς το ταχύμετρο συχνά πυκνά βρίσκεσαι – χωρίς να το καταλάβεις – στη ζώνη του… αυτόφωρου. Επιπλέον, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι σε πολύ χαμηλά db και το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 120-130 χλμ/ώρα, γίνεται ακόμα πιο άνετο.

Η ανάρτηση συνδυάζει ως ένα σημείο κράτημα και άνεση, όντας ευαίσθητη στις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος που τις περισσότερες φορές γίνονται αισθητές, αλλά σπανιότερα ενοχλούν. Θετικές εντυπώσεις μας άφησε το ελαφρύ αλλά ευαίσθητο και «κοφτερό» τιμόνι, όπως επίσης τα φρένα (δίσκοι γύρω γύρω) και τα φώτα. Σημειώνουμε επίσης την ύπαρξη ρεζέρβας ασφαλείας στο πάτωμα του ευρύχωρου πορτ μπαγκάζ.

Όσον αφορά την χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων πληροφόρησης, ψυχαγωγίας και ρυθμίσεων οπωσδήποτε χρειάζεται έστω και ένα διαγώνιο διάβασμα του manual, αλλά κατά τα λοιπά η εργονομία και η ορατότητα δεν επιδέχονται κριτικής.

Σε γενικές γραμμές το ανανεωμένο μοντέλο δίνει αίσθηση ποιότητας και δεμένης κατασκευής με ποιότητα κύλισης που ικανοποιεί και ελάχιστους ενοχλητικούς θορύβους, κυριότερος των οποίων είναι αυτός του κινητήρα όταν δουλεύει σε ψηλές στροφές.

Δια ταύτα

Το νέο Fabia είναι από τις πλέον σοβαρές παρουσίες στην κατηγορία των σουπερμίνι, συνδυάζοντας χώρους, ποιότητα, επιδόσεις και οδική συμπεριφορά, ενώ μπορεί να καλύψει ικανοποιητικά όλες τις μεταφορικές ανάγκες μιας μικρής οικογένειας. Ταυτόχρονα, χωρίς να είναι φθηνό, προσπαθεί να συνεχίσει την παράδοση της εταιρίας σε “value for money” μοντέλα, μένοντας κάτω από τις 20 χιλιάδες ευρώ ακόμα και στις πλούσιες εκδόσεις.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Χώροι
  • Εξοπλισμός
  • Ευκολία οδήγησης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις
  • Ρεζέρβα

Κατά

  • Κατανάλωση
  • Εργονομία συστήματος πολυμέσων
  • Έλλειψη δύναμης στις χαμηλές στροφές

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: Super Mini, 5θυρο, 5θεσιο επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.108 Χ 1.780 Χ 1.459 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.564 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 138 χλστ
  • Βάρος: 1.100 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 40 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 380/1.190 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, 998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 110 ίπποι / 5.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 200 / 2.000 – 3.000
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενο με κύκλο στροφής 10,4μ.
  • Τροχοί: 215/45/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/.ώρα: 9,7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 205 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 7,1 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 124 γρ/χλμ
  • Τιμή: Από ευρώ 17.500 (δοκιμής ευρώ 18.990).