Το δεύτερο SUV που παρουσίασε πριν πολλούς μήνες η θρυλική Alfa Romeo ακούει στο όνομα Tonale και είναι σχεδιασμένη από τα χέρια του Αλέξανδρου Λιώκη, ενός νεαρού Έλληνα σχεδιαστή που ήδη έχει κερδίσει πολλά βραβεία για αυτή του τη δημιουργία.

Η Tonale είναι η μικρότερη «αδελφή» της Stelvio (με την οποία μοιάζει σε γενικές γραμμές) και ανήκει στην πολύ ανταγωνιστική κατηγορία των C-SUV και μάλιστα στις premium προτάσεις της. Πρόκειται για ένα συμπαγές SUV με ιδιαίτερα σπορ χαρακτήρα χωρίς υπερβολές και περιττά στιλιστικά στοιχεία που είναι άμεσα αναγνωρίσιμο σαν Alfa Romeo. Η Tonale είναι σχεδιασμένη γύρω από τον οδηγό, ενώ είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που μπαίνει στο χώρο της ηλεκτροκίνησης με το plug-in υβριδικό σύστημα, έκδοση που οδηγήσαμε πριν γράψουμε αυτό το άρθρο.

Η Alfa Romeo Tonale 1.5T 160 Hybrid VGT Edizione Speziale της δοκιμής μας έχει σε σχέση με την βασική έκδοση επιπλέον 30 ίππους με τις ανάλογες καλύτερες επιδόσεις που ταιριάζουν περισσότερο στην σπορτίφ φιλοσοφία κατασκευής της.

Ανάλογα σπορ είναι και το εσωτερικό, με ευχάριστες σχεδιαστικές πινελιές, άριστη εργονομία, υψηλή (τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο) ποιότητα υλικών/συναρμογής και θέση οδήγησης που συναντάς μόνο σε κορυφαία GT μοντέλα. Οι δυο ψηφιακές οθόνες (μία 12,3’’ εμπρός από τον οδηγό και μία αφής 10,25’’ στο κέντρο του ταμπλώ για το infotainment) φανερώνουν την μετάβαση της Μιλανέζικης φίρμας στην ψηφιακή εποχή, ενώ ο πίνακας οργάνων (με δυνατότητα διαμόρφωσης από τον οδηγό) συνδυάζει παρελθόν και παρόν καθώς τα παραδοσιακά κυκλικά όργανα με ρετρό γραμματοσειρά, συνυπάρχουν με τις ψηφιακές ενδείξεις. Τις διαθέσεις του μοντέλου δείχνουν και τα μεγάλα «αυτιά» (paddles) αλλαγής ταχυτήτων από τα οποία όμως, το δεξί είναι πολύ κοντά στο μοχλό των φλας και μερικές φορές δείχνεις ακούσια πρόθεση αλλαγής πορείας.

Η Tonale προσφέρει άνετο χώρο για 4 ενήλικες σε συνδυασμό με μεγάλο χώρο αποσκευών, που φτάνει τα 550 λίτρα. Επίσης, οι χώροι για μικροπράγματα είναι σχετικά επαρκείς, με πρόβλημα στις μικρές θήκες που βρίσκονται στις πόρτες.

Κλείνοντας το μάτι στο ρεύμα

«Καρδιά» του βάρους 1.500+ κιλών οχήματος είναι ο υπερτροφοδοτούμενος (με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας) βενζινοκινητήρας 1.5 λίτρων που στην έκδοσή της δοκιμής μας, αποδίδει 160 ίππους. Λειτουργεί σε κύκλο Miller, έχει υψηλή σχέση συμπίεσης (12,5:1) και συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα 48 V και ηλεκτροκινητήρα 20 ίππων. Ο τελευταίος χρησιμοποιείται μόνο για υποβοήθηση του θερμικού κινητήρα σε κάποιες περιπτώσεις, καθώς η Tonale ξεκινά ηλεκτρικά και αμέσως μετά μπαίνει σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας. Επιπλέον, ηλεκτροκίνητα μπορεί να γίνει ένας ελιγμός στάθμευσης, ενώ υπάρχει και λειτουργία “e-creeping” (ρολάρισμα με ηλεκτρική υποβοήθηση όταν αφήνεις το γκάζι) και «e-queuing» για ηλεκτρικές μικρές μετακινήσεις σε μποτιλιάρισμα. Το σύστημα ολοκληρώνεται με ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα που φορτίζει τη μπαταρία των 0,8 kWh (βάρος 13,5 κιλά) που βρίσκεται τοποθετημένη στο δάπεδο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Η κινητήρια μονάδα συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τον περιστροφικό επιλογέα προφίλ DNA (Dynamic, Normal & Advanced Efficiency) που του δίνει τη δυνατότητα διαφοροποίησης της απόκρισης του αυτοκινήτου ανάλογα της διάθεσής του και των συνθηκών που επικρατούν.

Στην πράξη οι επιπλέον 30 ίπποι αποκαλύπτονται όταν πατήσεις με δύναμη το πόδι στο γκάζι, με αποτέλεσμα τα 0-100 να έρχονται σε 8.8΄΄ και η τελική ταχύτητα να φτάνει τα 210 χλμ/ώρα. Παράλληλα η ελαστικότητα του κινητήρα είναι ικανοποιεί απόλυτα επιτρέποντας ξεκούραστη οδήγηση μέσα σε αστικά κέντρα και γρήγορους, εύκολα (εδώ βοηθά και ο ηλεκτροκινητήρας) όταν ο οδηγός θυμηθεί ότι, οδηγεί μια Alfa Romeo.

Παρά το βάρος και τις σβέλτες επιδόσεις, η κατανάλωση δεν είναι υπερβολική για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. Στη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση τιμή ήταν στα 8,2 λίτρα/ 100 χλμ ρυθμούς, επίδοση που επιτρέπει αυτονομία 650+ χιλιομέτρων με ένα ρεζερβουάρ (55 λτ).

Από τη θέση του οδηγού

Με το που θα καθίσεις στη θέση του οδηγού της Tonale καταλαβαίνεις πως βρίσκεσαι σε μια καθαρόαιμη Alfa Romeo, ειδικά αν προέρχεσαι από τη θέση οδηγού κάποιου άλλου αντίστοιχου SUV. Η συνέχεια απλά επιβεβαιώνει την πρώτη εντύπωση και δικαιώνει όσους πιστεύουν στο μοντέλο.
Η άριστη θέση οδήγησης συνοδεύεται από εντυπωσιακό κράτημα, υποδειγματική ευστάθεια, ουδέτερη συμπεριφορά ακόμα και υπό πίεση, αλλά και πολύ δυνατά, με αίσθηση φρένα. Σε σπάνιες περιπτώσεις, με σβέλτο ρυθμό σε γλιστερό τερέν η προοδευτική υποστροφή απλά θα ειδοποιήσει τον οδηγό πως φτάνει στα όρια της κατασκευής, ενώ το ακριβές (αλλά ελαφρύ) τιμόνι θα βοηθήσει άμεσα την όποια διόρθωση.

Οι δυνατότητες της Tonale είναι τέτοιες που πολλές φορές θα βρεθείς με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που νομίζεις, αλλά και πάλι η ανάρτηση (είναι σφιχτή τόσο όσο), τα φρένα και τα ηλεκτρονικά συστήματα θα αποτρέψουν το ό μη γένοιτο. Στην κατεύθυνση αυτή θετικό ρόλο παίζουν τα διαμέτρου 20 ιντσών φαρδιά ελαστικά, που στερούν μέρος της άνεσης αλλά δουλεύουν υπέρ του κρατήματος και των επιδόσεων.

Σε κάθε περίπτωση, όταν αποφασίσεις να κινηθείς σε ρυθμούς Alfa Romeo, επιβάλλεται να αξιοποιήσεις τα εντυπωσιακά paddles, καθώς η αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου καθυστερεί ακόμα και όταν πατάς το γκάζι στο πάτωμα.

Δια ταύτα

Η Tonale είναι ένα όχημα που δικαιολογεί απόλυτα τον θρύλο της μάρκας που την δημιούργησε και κάνει εμάς τους Έλληνες περήφανους για τον Αλέξανδρο Λιώκη. ’Εξοπλισμένη πλήρως στην έκδοση (“Edizione Speciale”) που οδηγήσαμε, είναι ακριβή αλλά αξίζει τα λεφτά της, ενώ σε περίπτωση που θέλετε κάτι περισσότερο υπάρχει και η έκδοση Veloce, που διαθέτει επιπλέον την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Υβριδική τεχνολογία
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Ελαφρύ τιμόνι
  • Υστέρηση απόκρισης αυτόματου κιβωτίου

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover, επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.528/1.841/1.601 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.636 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 156 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 500 / 1.550 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 55 λτ
  • Βάρος: 1.525 κιλά
  • Κινητήρας: βενζίνης 48V Hybrid, 4κύλινδρος, 16β, τούρμπο, 1.469 κ.εκ.
  • Ισχύς: 160 ίπποι/5.750 σαλ
  • Ροπή (Kgm @ σαλ): 240/1.500 σαλ
  • Ηλεκτροκινητήρας: 20 ίπποι (ροπή 135 Kgm στην είσοδο του κιβωτίου)
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων (με paddles)
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson εμπρός/ πίσω
  • Τροχοί: 235/40/20
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8.8΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 8,2 λτ/100χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 142,0 γρ/χλμ
  • Τιμή: 37.300 (Super 130 hybrid), 45.100 Ti 160H VGT, (δοκιμής 47.000) ευρώ
  • Εγγύηση: 5 χρόνια ή 200.000 χλμ + 5 χρόνια οδικής βοήθειας