Στην εποχή που ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης επιβάλλεται σε εταιρίες και καταναλωτές δια ροπάλου, εμείς είχαμε την εμπειρία συμβίωσης ενός έτους στην υπερυψωμένη θέση οδήγησης ενός πετρελαιοκίνητου Ford Kuga 1.5 Ecoblue απόδοσης 120 ίππων, που μεταφέρονταν στους εμπρός τροχούς μέσω 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής διαρκείας ήταν ένα Kuga τελευταίας γενιάς στην έκδοση εξοπλισμού ST Line, γεγονός που ανέβαζε κατά πολύ την πολυτέλεια της καμπίνας, αν και στην απλή έκδοση δεν λείπει κάτι σημαντικό. Αντίθετα η από αλκαντάρα επένδυση του εσωτερικού μας άγχωνε καθώς το Kuga «μας» το οδηγούσαν και πολλοί επισκέπτες του Κέντρου Ασφαλούς Οδήγησης «Driven».

Στις γραμμές που ακολουθούν δεν θα κάνουμε περιγραφή μιας τυποποιημένης δοκιμής σαν αυτή που έχουμε συνηθίσει από το 2012 τους αναγνώστες μας, καθώς μάλιστα η πετρελαιοκίνητη έκδοση του Kuga δεν πωλείται πλέον, αλλά θα καταγράψουμε μερικές από τις εντυπώσεις μας και μόνο από ένα αυτοκίνητο που εύκολα μπορεί να είναι το μοναδικό μιας οικογένειας, ενός ζευγαριού ή και ενός μεμονωμένου χρήστη με πολλά ταξιδιωτικά και μεταφορικά ενδιαφέροντα.

Μεγάλο με χρήση μικρού

Βασικό ατού του Kuga είναι το ότι «κρύβει» τον όγκο του, ακόμα και μέσα στον κεντρικό ιστό της πόλης, ενώ είναι «παιχνίδι» ακόμα και στα χέρια νέων οδηγών. Η ευκολία χρήσης του είναι παροιμιώδης και αυτό κάνει τα μποτιλιαρίσματα ανεκτά, ενώ κρατά ξεκούραστο τον οδηγό του στα μεγάλα ταξίδια.

Σε κάθε περίπτωση η ροπή από χαμηλά του κινητήρα σε συνδυασμό με το ιδανικά κλιμακωμένο 6τάχυτο κιβώτιο, δίνουν την αίσθηση πολύ πιο δυνατού κινητήρα ακόμα και με πλήρες φορτίο. Εδώ να σημειώσουμε τους άνετους χώρους για πέντε ενήλικες εύσωμους επιβάτες, αλλά και για πολλές αποσκευές, παρά το ότι ο χώρος όπου θα έπρεπε να βρίσκεται η ρεζέρβα παραμένει κενός και ανεκμετάλλευτος, όντας και χωρίς επένδυση. Αυτό είναι και το πιο σημαντικό ελάττωμα που εντοπίσαμε στο kuga diesel, ένα όχημα με το οποίο μπορείς να κινηθείς εύκολα και άνετα από το κέντρο της πόλης, μέχρι τους ορεινούς επαρχιακούς δρόμους, με έμφαση στην κίνηση στους αυτοκινητόδρομους όπου ταξιδεύεις γρήγορα την ώρα που ο δείκτης του ρεζερβουάρ δείχνει ακίνητος.

Με εμπειρία σχεδόν 20.000 χιλιομέτρων στα χέρια πολλών οδηγών, εντός και εκτός πόλης, αργά ή γρήγορα, καλοκαίρι και χειμώνα, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν 5,4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα και αν αυτό δεν είναι οικονομία στην τσέπη και ελάχιστη ρύπανση περιβάλλοντος, δεν μπορούμε να φανταστούμε τι άλλο είναι. Όσο για αυτονομία, δεν ήταν λίγες οι φορές που ξεπεράσαμε και τα 900 χιλιόμετρα με ένα ρεζερβουάρ, επίδοση που δεν πετυχαίνουν ούτε οχήματα με μικρότερο όγκο και βάρος από το Kuga 1.5 Ecoblue των 120 ίππων.

Ένα από τα μυστικά της άνεσης του Kuga είναι το υψηλό προφίλ των ελαστικών, αλλά και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, που δυστυχώς πλέον δεν συναντάται στα καινούρια, για λόγους –προφανώς – οικονομίας που διαθέτουν ημιάκαμπτο άξονα.

Τα εργονομικά σχεδιασμένα με μέτρια πλευρική στήριξη εμπρός καθίσματα, είναι σκληρά αλλά τελικά αποδεικνύονται ξεκούραστα, ενώ μεγάλο πλεονέκτημα είναι τα πίσω καθίσματα (διαιρούμενα σε αναλογία 60/40) που μετακινούνται επάνω σε ράγες κατά 150 χλστ προκειμένου να αυξομειωθεί ο χώρος καμπίνας και αποσκευών ανάλογα με τις ανάγκες. Το πορτ μπαγκάζ είναι τεράστιο παρά την θήκη από φελιζόλ για τα εξαρτήματα επισκευής ελαστικού, με χωρητικότητα από 475 έως 645 λίτρα αναλόγως θέσης των πίσω καθισμάτων, ενώ με τα τελευταία διπλωμένα η χωρητικότητα φτάνει τα 1.534 λίτρα.

Από τη θέση του οδηγού

Στο πιο οδηγοκεντρικό SUV της κατηγορίας (ίσως μόνο η AR Tonale να το ξεπερνά), ο οδηγός διευκολύνεται από το υποδειγματικό κιβώτιο, τα πλούσια σε πληροφορίες ευανάγνωστα όργανα και την εύχρηστη/ευκρινή οθόνη πολυμέσων. Η πολυρυθμισμένη θέση οδήγησης εξυπηρετεί όλους τους σωματότυπους και η εργονομία δεν ξαφνιάζει ούτε και δυσκολεύει τους πρωτάρηδες στο μοντέλο.

Ο κινητήρας έρχεται εύκολα στη ζωή και σχεδόν δεν ακούγεται χάρη στην ηχομόνωση της καμπίνας, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του πέντε προγράμματα λειτουργίας του κινητήρα ((Normal, Eco, Sport, Slippery & Trail) και 191 χλστ απόστασης από το έδαφος, γεγονός που του επιτρέπει χωμάτινες εξορμήσεις αρκεί να μην ξεχνά πως δεν έχει ρεζέρβα.

Η επιλογή Eco πάντως παρά το ότι «φιμώνει» μερικώς τον κινητήρα δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα σε καθημερινή χρήση, ενώ η Slippery βοηθά σημαντικά στα γλιστερά τερέν παρά τα ασφάλτινης σχεδίασης ελαστικά.

Η οδική συμπεριφορά ξεπερνά τις απαιτήσεις που έχει ο πλέον αυστηρός οδηγός από ένα μεσαίο και όχι ιδιαίτερα ακριβό SUV, ενώ η ποιότητα κύλισης ξαφνιάζει θετικά και η έλλειψη θορύβων από το αμάξωμε και τα μηχανικά μέρη ακόμα και σε κακοτράχαλους δρόμους είναι στα όρια του απίστευτου ειδικά για ένα όχημα το οποίο οδηγούν πολλοί. Στα θετικά και η αεροδυναμική σχεδίαση που ελαχιστοποιεί τους θορύβους και την κατανάλωση, ενώ τα φώτα (τουλάχιστον στην έκδοση ST Line) κάνουν τη νύχτα ημέρα.

Δια ταύτα

Στην αξιολόγηση αυτοκινήτων το «ουδέν αναντικατάστατο» είναι γεγονός ανεξαρτήτως κατηγορίας και είδους οχήματος. Όταν όμως έχεις να κάνεις με ένα όχημα που μπορεί να καλύψει πάνω από το μέσο όρο όλες τις πιθανές απαιτήσεις ενός χρήστη επιβατικού, τότε η ώρα του αποχωρισμού δεν είναι η καλύτερη. Είναι από τις σπάνιες φορές που θα θέλαμε να αγοράσουμε εδώ και τώρα το πετρελαιοκίνητο Kuga, αλλά αυτό πλέον δεν είναι δυνατό καθώς το μοντέλο πωλείται μόνο σε βενζινοκίνητες υβριδικές ή plug-in εκδόσεις.

Δια ταύτα αν καταφέρετε να βρείτε κάποιο από τα ελάχιστα μεταχειρισμένα που πωλούνται μη διστάσετε ούτε στιγμή, αγοράστε το άμεσα ακόμα κι αν ξεπερνά τις 26 με 27.000 ευρώ. Η οικονομία στην χρήση και η υψηλού επιπέδου «παροχή υπηρεσιών» που προσφέρει το συγκεκριμένο όχημα θα σας αποζημιώσει απόλυτα. Όσο για τις Κασσάνδρες που προλέγουν τον εξοστρακισμό των θερμικών κινητήρων, θα περιμένουν πολλά χρόνια ακόμα πριν -πιθανώς- δικαιωθούν.

Υπέρ

  • Ποιότητα κατασκευής
  • Αεροδυναμική
  • Χώροι επιβατών-αποσκευών
  • Κινητήρας
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση – Αυτονομία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ευκολία χρήσης

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Τιμή (μεταχειρισμένου)
  • Κατάργηση έκδοσης

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θεσιο SUV επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.614 x 1.883 x 1.661 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.710 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 191 χλστ
  • Βάρος: περίπου 1.550 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 54 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 475/645 – 1.534 λτ
  • Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, τούρμπο, 1.499 κ.εκ.
  • Ισχύς: 120 ίπποι / 4.000 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 300 / 1.750 – 2.250
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενο με κύκλο στροφής 11,8μ.
  • Τροχοί: 225/65/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/.ώρα: 11,7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 5,4 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 109 γρ/χλμ
  • Τιμή: Από περίπου 26.000 ευρώ (μεταχειρισμένο).