Οι «μυθικοί εισπράκτορες» της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης

Σίνης ο Πιτυοκάμπτης, Περιφήτης, Σκίρων, Κερκύων, Προκρούστης και άλλα διόδια


AUTO
12:56
26/05/2015
Οι «μυθικοί εισπράκτορες» της Εθνικής Οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης
39
loading

Τελικά η ιστορία είναι προφητική ή κάπως έτσι. Ταξιδεύοντας στην Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, δεν μπορείς να μην νοσταλγήσεις στους άθλους του Θησέα, ο οποίος κατά τη μυθολογία εξουδετέρωσε όλους τους εν θέματι «εισπράκτορες διοδίων» της αρχαιότητας.

Βέβαια η πραγματικότητα πάντα ξεπερνά και την πιο τρελή φαντασία, πόσο μάλλον και τους μύθους της αρχαιότητας. Στην περίπτωσή μας, ένα διήμερο ταξίδι από πρωτεύουσα στη συμπρωτεύουσα και πίσω, μας θύμισε τους μυθικούς «εισπράκτορες», μέσω των 12 - ναι δώδεκα, σωστά διαβάσατε - μετωπικών σταθμών διοδίων μέσα σε περίπου 510 χιλιόμετρα διαδρομής.

Μιας διαδρομής που έγινε στο τιμόνι ενός VW Golf 1.6 diesel, με απόδοση 105 ίππων, που χωρίς ιδιαιτέρες εκπτώσεις στην ταχύτητα, κατανάλωσε (πήγαινε έλα) 56 λίτρα πετρελαίου, ή για να το κάνουμε πιο κατανοητό, περίπου 70 ευρώ. Πραγματικά μια πολύ μικρή τιμή για μια άνετη, ασφαλή και σβέλτη μετακίνηση, που δείχνει πόσο έχουν προοδεύσει οι κινητήρες εσωτερικής καύσεως προς όφελος του καταναλωτή.

Οι εταιρίες βέβαια ενδιαφέρονται για το όφελος του καταναλωτή (με το αζημίωτο βέβαια), όμως το κράτος που ζούμε δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο για το όφελος επιχειρηματικών και πολιτικών συμφερόντων.

Ένδειξη του παραπάνω ισχυρισμού, οι 12 μετωπικοί σταθμοί διοδίων, που στο αλέ ρετούρ γίνονται 24 και εκταμιεύουν από την τσέπη του χρήστη 61,40 ευρώ!

Τα χρήματα αυτά εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους, δηλαδή τις εταιρίες που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων, μέσω ενός άρθρου που ψηφίστηκε από την Ελληνική Βουλή το 2007, από τα δυο μεγάλα κόμματα της εποχής εκείνης, επί υπουργίας του κ. Γ. Σουφλιά.

Κάνοντας μια απλή μαθηματική πράξη διαπιστώνεις πως η χρήση του δρόμου (που κατά το Σύνταγμα θεωρείται κοινωνικό αγαθό), κοστίζει στη συγκεκριμένη περίπτωση 0,06 ευρώ/χιλιόμετρο, ποσό απίστευτα μεγάλο αν το συγκρίνουμε με το 0,068 που ήταν στην περίπτωσή μας το κόστος καυσίμου/χιλιόμετρο.

Αν κάποιος δει αυτή τη χρέωση θα πιστέψει πως ο ασφαλτοτάπητας είναι κατασκευασμένος από πολύτιμα υλικά, ότι σε κάθε σημείο πάρκινγκ υπάρχουν τουαλέτες, σάουνες, υδρομασάζ και πρότυπες μονάδες ανάνηψης, ενώ φυσικά η κατάσταση της σήμανσης, του δρόμου και η εν γένει όψη του, είναι υπεράνω κριτικής.

Δυστυχώς σχεδόν ελάχιστα από τα παραπάνω διαπιστώσαμε και αυτά για μεμονωμένα τμήματα της διαδρομής.

- Τα περισσότερα πάρκινγκ δεν έχουν τουαλέτες και τηλέφωνα ανάγκης, ούτε καν σκουπιδοτενεκέδες.

- Σε πολλά σημεία γίνονται έργα που αφήνουν ελεύθερη μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας.

- Τα έργα στα «φονικά» Τέμπη συνεχίζονται χωρίς κανείς να ξέρει πότε ακριβώς τελειώνουν, ενώ την ίδια στιγμή το θράσος ξεπερνά τα όρια ανοχής με δυο σταθμούς διοδίων στα όρια του σύγχρονου γεφυριού της Άρτας.

- Τα χόρτα ξεχειλίζουν το διαχωριστικό διάζωμα και καλύπτουν σε πολλά σημεία τις προστατευτικές μπαριέρες και τα ανακλαστικά που οριοθετούν το δρόμο ειδικά σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας.

- Το συρματόπλεγμα που επιβεβαιώνει τον όρο κλειστός αυτοκινητόδρομος, σε μερικά σημεία έχει κοπεί, είτε από φθορά, είτε για να εξυπηρετηθούν… στάσεις λεωφορείων μέσα στον αυτοκινητόδρομο.

- Σε πολλά σημεία υπάρχουν διαφορικές καθιζήσεις (ζυμώματα της ασφάλτου) και κακότεχνες καλύψεις των αρμών διαστολής γεφυρών.

Θα μπορούσε κανείς να επισημάνει πολλά ακόμα, που στο σύνολό τους δεν συνάδουν με έτοιμο αυτοκινητόδρομο και τα ανταποδοτικά τέλη που πρέπει να πληρώνει ο χρήστης για τη συντήρησή του. Κι όμως. Εμείς εδώ στο Ελλαδιστάν, πληρώνουμε και μάλιστα ακριβά, για δρόμους εργοτάξια, όπως είναι η Κορίνθου – Πατρών, όπως ήταν μέχρι πρότινος η Κιάτου – Τριπόλεως και πολλά άλλα σημεία των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Επίσημη δικαιολογία; Πληρώνουμε για να κατασκευαστούν οι δρόμοι και αφού κατασκευαστούν, θα πληρώνουμε για τη συντήρησή τους και για να πάρουν πίσω οι παραχωρησιούχοι τα χρήματα που επένδυσαν για την κατασκευή των δρόμων αυτών.

Δεν ξέρω γιατί, αλλά αυτή η λογική μου θυμίζει κάποιον που πληρώνει ένα εργολάβο για να του κτίσει το σπίτι και αφού ο εργολάβος το κτίσει, ζητάει από αυτόν που πλήρωσε το κόστος κατασκευής, ενοίκιο…

Βέβαια σε αναλύσεις τηλεπαραθύρων οι ισχυρισμοί κάποιων πολιτικών και συγκοινωνιολόγων, ισχυρίζεται ότι η κατασκευή γίνεται με χρήματα από διόδια, με ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων και με δάνεια που παίρνουν οι τελευταίοι (εδώ ξεχνούν να μας πουν, με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου…).

Σε κάθε περίπτωση το κόστος διοδίων είναι αβάσταχτο, ιδιαίτερα στη σημερινή οικονομική συγκυρία, ενώ και η επιλογή του ανοικτού συστήματος διοδίων (μετωπικά τοποθετημένα), αντί του κλειστού (διόδια στις εισόδους & εξόδους των αυτοκινητοδρόμων), μεγαλώνει το χρόνο κάλυψης της διαδρομής, ταλαιπωρεί οδηγούς και αυτοκίνητα και ρυπαίνει άσκοπα το περιβάλλον.

Πλέον αυτού, αναγκάζει πολλούς οδηγούς φορτηγών (εκεί να δείτε κόστος διοδίων), να χρησιμοποιούν τους παράδρομους, που δεν είναι δρόμοι ικανοί να αντέξουν βαριά κυκλοφορία, διαλύοντάς τους και θέτοντας σε κίνδυνο τους τοπικούς που συνήθως εξυπηρετούνται από το παράπλευρο δίκτυο.

Με λίγα λόγια, οι σύγχρονοι… Πιτυοκάμπτες, έχουν ονόματα σταθμών διοδίων, όπως Τραγάνα, Αγία Τριάδα, Μαυρομαντήλα, Μάλγαρα και βέβαια Μοσχοχώρι (ο Προκρούστης του 21ου αιώνα με αντίτιμο 4 ευρώ ανά διέλευση!), ενώ ο μυθικός Θησέας, έχει αντικατασταθεί από πολιτικούς ηγέτες, ικανούς για μόνο άθλους υπέρ συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

39
σχόλια
  1. avatar Leo46

    Ενδεικτικη τιμη αεροπορικου εισιτηριου Αθηνα-Θεσσαλονικη απο 60 ευρω, "πηγαινε-ελα"!
    Και το ταξιδι διαρκει μια ωρα. Βεβαια αν αυξηθει η ζητηση θα αυξηθει και η τιμη. Περισσοτερο απο 130 ευρω που στοιχιζει με το αυτοκινητο δε γινεται ομως.
    Αν δε φοβαστε το αεροπλανο (σχημα λογου, εδω δε φοβαστε τα Τεμπη!), τοτε προαστιακος-αεροδρομιο-φτασατε. Με ευχαριστειτε στην επιστροφη 🙂

  2. avatar Leo46

    Ενδεικτικη τιμη αεροπορικου εισιτηριου Αθηνα-Θεσσαλονικη απο 60 ευρω, "πηγαινε-ελα"!
    Και το ταξιδι διαρκει μια ωρα. Βεβαια αν αυξηθει η ζητηση θα αυξηθει και η τιμη. Περισσοτερο απο 130 ευρω που στοιχιζει με το αυτοκινητο δε γινεται ομως.
    Αν δε φοβαστε το αεροπλανο (σχημα λογου, εδω δε φοβαστε τα Τεμπη!), τοτε προαστιακος-αεροδρομιο-φτασατε. Με ευχαριστειτε στην επιστροφη 🙂

  3. avatar Θοδωρος Αργυρος

    Ταξιδευω πολυ συχνα με αμαξι απο Αθηνα στη Βουλγαρια και πρεπει να δειτε το δρομο απο τις Σερρες μεχρι τον προμαχωνα.Κινδυνευεις ακομη και με πολυ μικρη ταχυτητα να σκισεις τα λαστιχα η να σπασεις τις ζαντες.Εισαι αναγκασμενος να κανεις ζικ ζακ για να γλυτωσεις απο τις ατελειωτες λακουβες.Ειναι σαν βομβαρδισμενο τοπιο.Εχει φτιαχτει ενας δρομος καινουριος εδω και περιπου 7-θ χρονια και δε μπορεσε να μπει ποτε σε λειτουργια.
    Επισης οσων αφορα τα διοδια ,πρεπει να ειναι παγκοσμια πατεντα που καθε λιγο και λιγακι εχει και ενα διοδιο.Στην Ιταλια πληρωνεις στην εξοδο.

  4. avatar Stanislav Staniskyj

    Συν το γεγονός ότι απο παλιά όλο φτιάχνονται και ποτέ δεν τελειώνουν. Ο Κορίνθου Πατρών έχει βρυκολακιασει. Πόσες φορές τον έχουμε πληρώσει? επίσης εκείνη η περίφημη γέφυρα στο Τρίπολη Καλαμάτα ακόμα . Οι Ιταλοί απο το 1955 για κάθε αυτοκινητόδρομο έναναν ΑΕ με ειςαγωγη στο χρηματιςτήριο.Εδώ δεν μπορούσε να γίνει λογω μιζοδότησης αρμοδίων.

  5. avatar Νικος

    οι μυθικοι ''εισπρακτορες'' που αναφερετε δρουσαν στην αθηνων-κορινθου.ελεος

    1. avatar Νικος

      λαθος μου,βιαστικο το σχολιο μου!μια συγνωμη στον αρθρογραφο.

  6. avatar kapoios

    γιατί ρε αρθρογράφε ο δρόμος είναι κοινωνικό αγαθό αλλά υπάρχουν ποιότητες και ποιότητες, τα τούνελ είναι μούλικα, ο τάπητας στα πιο καλά χιλιόμετρα δεν είναι σε τέλεια κατάσταση, στα Τέμπη δεν προχωράνε τα έργα, ο Μαλιακός δεν τελείωσε πιά;

  7. avatar Chuck Norris ©

    Από εδυ και στο εξης θα στελνω το αυτοκινητο κομματι κομματι με κουριερ και εγω θα ανεβαινω με το κτελ

  8. avatar Chuck Norris ©

    Θελω να μπουν διοδια και στο κεντρο της Αθηνας να γουσταρουμε και να κανουμε σουζες με τα παπακια

  9. avatar Chuck Norris ©

    Ο τσιπράς υποσχεθηκε πριν τις εκλογες οτι θα σταματουσε τα διοδια, φυσικα μετα το σχισιμο του μνημονιου

  10. avatar dim40

    τα πραγματα ειναι απλα ολοι απο τους παραδρομους κανενας να μην πληρωνει καντε το δυο τρεις φορες αυτο και να δειτε πως αλλζουν τα πραγματα

  11. avatar blackdog

    δεν τα δίνετε όλα τα διόδια ένα όνομα μόνο ρε παιδιά!ΛΕΡΝΑΊΑ ΎΔΡΑ!!!ο νοών νοείτω!

  12. avatar Todoras67

    Μπράβο...!!!

  13. avatar giannis

    Εχουμε τα περισσότερα και ακριβότερα διόδια στην Ευρώπη και τους χειρότερους δρόμους. Οι πολιτηκάντηδες και οι μεγαλοεργολάβοι μας ληστεύουν.

    1. avatar PREDATOR

      η Γερμανία δεν έχει καν Διόδια, η Ιταλία έχει "κλειστά" (είσοδος - έξοδος ανάλογα με τα χιλιόμετρα που κάλυψες)... η Γαλλία δεν έχει διόδια....τι να λέμε τώρα, εμείς είμαστε έτη φωτός "μπροστά" στην "αντίληψη"

  14. avatar Extremoulis

    Θα συμφωνήσω με τον γράφονται με τους σχολιάζοντες, εκτός από τον ΚΚΕ κ τον τύπο που λέει να μην ταξιδέψουμε! Το κουλό που έχουν κάνει με τον πομποδέκτη δεν το σχολίασε κανείς: για τον μισό δρόμο μπορείς να χρησιμοποιείς τον πομποδέκτη της Αττικής Οδού-Ολυμπίας-Μορέα και για το υπόλοιπο (Νότιο) πρέπει να κάνουμε την τιμή στον παραχωρησιούχο να βγάλουμε άλλον πομποδέκτη! Μετά θα βγάλουμε άλλον για Εγνατία (δεν ξέρω τι παίζει εκεί!). Θα βγάλουμε άλλον για τον δρόμο για Τρίκαλα (νέα εθνική). "'Αντε γεια!" που λέει κ ο Τσουκαλάς!

  15. avatar τετραγωνακιας

    εδώ θέλω τον συριζα να τους κόψει τον [...] στις εταιρίες αυτές ο άδωνης περί του θέματος έχει τίποτα να πει που λέει η νδ τα πήγαινε καλά? και λέει τον συριζα παλαβούς πω πω δεν ξέρεις ποιον να πρώτον κράξεις σε αυτήν την χώρα έργα που γινόταν και γίνονται τα πληρώνουμαι δεκαπλάσια που τα περισσότερα είναι για τα μπαζα τον rmhtso δεν βλέπω να μπαίνει σε αυτά τα άθρα επιλεκτικό τον βλέπω .

  16. avatar Χρήστος

    Κρίμα που όλοι όσοι διάβασαν το άρθρο δεν διόρθωσαν τον συγγραφέα του στο ότι όσοι αναφέρει ( Σίνις ο Πιτυοκάμπτης και Προκρούστης ) ήταν στην διαδρομή ΚΟΡΙΝΘΟΥ - ΑΘΗΝΑΣ.
    Πολύ κρίμα.

    1. avatar takis

      Ήταν το πρώτο πράγμα που μου ήρθε και μένα στο μυαλό αλλά τελικά το άρθρο δεν αναφέρει κάτι λάθος για να το διορθώσουμε. Οι μυθολογικές αναφορές σχετίζονται με τη διαδικασία και όχι με τις τοποθεσίες . Ξαναδιάβασε το.

  17. avatar Q mark

    Αγαπητέ κε Τσάδαρη του nb,
    γνωρίζω τη διαδρομή, όλα σωστά. Καθιζήσεις, ειδικά στις ενώσεις με γέφυρες, που σπάνε μέση και αυτοκίνητο - και που ποτέ δε διορθώθηκαν! Σκουπίδια στα parking, τουαλέτες - όταν υπάρχουν - ρημαγμένες ή κλειστές. Ο φωτισμός και τα ανακλαστικά απεριποίητα. Συρματοπλέγματα παρατημένα (μου έχει πεταχτεί σκύλος με 140 ...) κλπ, κλπ..
    Όμως δε λέτε ολόκληρο το στορυ:
    "για να πάρουν πίσω οι παραχωρησιούχοι τα χρήματα που επένδυσαν για την κατασκευή των δρόμων αυτών."
    Μα, για την ΕΟ Αθηνών-Θεσ/νίκης δε μιλάμε?
    'Όταν την "παραχωρούσε" ο Σουφλιάς το 2004 ήταν ήδη κατασκευασμένη με χρήματα του Έλληνα και Ευρωπαίου φορολογούμενου κατά 80%-90% - έλλειπε ο Μαλιακός και τα Τέμπη (που λείπουν ακόμα... )! Είχε ξεκινήσει λάου-λάου επί Ανδρέα (το κομμάτι στο Σχηματάρι και η ευθεία της Θήβας τότε) και έτσι συνέχισε, κομματάκι - κομματάκι, 5-5, 10-10 τα χιλιομετράκια, να 'χει μίζα για τον καθένα, και ο κάθε εργολάβος έκανε ό,τι του κ...ατέβαινε!
    Ένας δρόμος τελειωμένος - σε μεγάλα κομμάτια - μεν, άχρηστος δε, αφού πήγαινες χοροπηδώντας από τις κακοτεχνίες! Άρα ήθελε τώρα "ομαλοποίησηηη" (ο καινούργιος δρόμος πάντα)! Ευκαιρία λοιπόν να χωθεί ο ιδιώτης να την κάνει ως "συντήρηση"!
    .
    Αλλά, ακόμα και σε δρόμους που έγιναν εξ'αρχής με παραχώρηση όπως η Αττική οδός, ο ιδιώτης έχει βάλει γύρω στο 10% του κόστους! Το υπόλοιπο 90% εξακολουθεί να βάζει ο φορολογούμενος! Κι όμως, ο δρόμος θεωρείται "εντελώς" ιδιωτικός για καμιά 30 χρόνια.
    Τέλος, μην ξεχνάμε ότι χώρες όπως η Γερμανία, η Αγγλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία, η Ελβετία (μόνο ετήσια τέλη κυκλοφορίας), το Ισραήλ, κι γω δεν ξέρω ποιες άλλες, απολαμβάνουν δρόμους ΧΩΡΙΣ διόδια ... και τί δρόμους...

  18. avatar Θάνος

    Ληστές μεγαλοεργολάβοι, τσιράκια υπουργοί.

  19. avatar aragdou

    Άσχετο, αλλά παρά το γεγονός ότι συμφωνώ 100% με το άρθρο, θεωρώ ότι ο τρόπος γραφής του μόνο σε αντικειμενική δημοσιογραφία δεν παραπέμπει...

  20. avatar ΠΟΛΙΤΗΣ

    Η παραχωρήσεις έγιναν το 2004... Τα "μεγάλα σαγόνια" των ξένων κατασκευαστικών εταιρειών μαζί με μια, δυο γνωστές δικές μας μάσαγαν ακόμα γερά! Κάθε παραχώρηση και ειδικός νόμος με ειδική φορολογική μεταχείριση, φοροαπαλλαγές, ειδική προκαταβολική επιχορήγηση που έχει καταβληθεί της τάξεως των 800.000.000 και βάλε. ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΘΕΙ ΓΙΑ 30 ΧΡΟΝΙΑ και βέβαια κοιτάνε να μας πιουν το αίμα.

    1. avatar Chuck Norris ©

      Με ποια κονδιλια φτιαχτικε το μεγαρο του ΚΚΕ στον περισσό; ποσα χρηματα πηρε ως επιδοτιση το κομμα ;

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει