Τέσσερις δεκαετίες συμπληρώνονται φέτος από τότε που η Kawasaki αναστάτωσε τον κόσμο της μοτοσυκλέτας παρουσιάζοντας την πρώτη Z1. Με 903cc η πρωτόλεια αυτή «superbike» ουσιαστικά έδωσε την εκκίνηση σε ένα μαραθώνιο – βεντέτα που ακόμη δεν έχει φτάσει στο τέλος του.

Από το 1972 που εμφανίστηκε στην έκθεση της Κολωνίας τότε, η Ζ1 με τους 82 ίππους της ξεκίνησε το ράλι της ιπποδύναμης μεταξύ των sport μοτοσυκλετών.

Ουσιαστικά άλλαξε το ρου της ιστορίας, καθώς οι επιδόσεις και οι ονομαστικές ιπποδυνάμεις έγιναν το σημαντικότερο κριτήριο ώστε μία superbike να θεωρείται καλύτερη από μία άλλη, τακτική που κρατά ακόμη και στις μέρες μας.

Από τότε μέχρι σήμερα, οι ιπποδυνάμεις έχουν αυξηθεί κατά 150% ξεπερνώντας πια τους 200 ίππους, ενώ το βάρος των μοτοσυκλετών έχει μειωθεί κατά 20%, παρά την χρήση πολύ περισσότερων και ογκωδέστερων εξαρτημάτων.

Μόνο τους τροχούς και τα λάστιχα να δει κανείς αρκεί για να αντιληφθεί το χάσμα των γενεών, για να μη μιλήσουμε για ψαλίδια, διάμετρο πηγουνιών και φρένα.

Η Ζ1 κόστιζε τότε 1.895 δολάρια, περίπου 6 φορές λιγότερο απ’ ότι κοστίζει σήμερα μία αντίστοιχη sport μοτοσυκλέτα (στις ΗΠΑ). Ήταν όμως τότε που με την προσιτή της τιμή και την αξιοπιστία της έγινε ένα από τα σημαντικότερα λιθαράκια στο χτίσιμο της αποδοχής των ιαπωνικών μοτοσυκλετών από το ευρωπαϊκό και αμερικανικό κοινό.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι ιαπωνικές μοτοσυκλέτες –συνώνυμο της αξιοπιστίας σήμερα – αντιμετωπίζονταν εκείνες τις εποχές περίπου όπως τα σημερινά κινέζικα προϊόντα.

Η Kawasaki 900 σχεδιάστηκε αρχικά με κινητήρα 750 cc από τον σχεδιαστή της Kawasaki, Gyoichi Inamura και την ομάδα του στα τέλη της δεκαετίας του ‘60.

Λίγο πριν βγει τελικά στην παραγωγή όμως τους πρόλαβε η Honda με την CB750 το 1969. «Ανάγκασε» έτσι την Kawasaki να βρει γρήγορα και πειστικά μια απάντηση στο θέμα της υπεροχής. Για να μην φανεί ότι «αντέγραψε» την Honda, έσπευσε να αυξήσει τον κυβισμό και να πάρει έτσι το πάνω χέρι.

Μία δεκαετία μετά την παρουσίαση του Z1 ήταν η σειρά μιας άλλης ιστορικής Kawasaki, της GPZ900R, ή αλλιώς του «καρχαρία». Σε σχέση με την Ζ1, η GPZ ήταν ήδη «αλλού», δίνοντας όμως και ένα δείγμα για τη συνέχεια.

Παρότι αισθητά ισχυρότερη η GPZ, είχε χάσει την ροπή και το τράβηγμα από χαμηλές στροφές που είχε η Z1. Είχε αρχίσει η εποχή των πολύστροφων κινητήρων, η μόνη σίγουρη μέθοδος για την παραγωγή όλο και περισσότερων ίππων.

Από τότε και μέχρι σήμερα τα σκήπτρα της ισχυρότερης μοτοσυκλέτας παραγωγής άλλαξαν αρκετές φορές χέρια. Ωστόσο το 2012 επέστρεψαν πάλι στην Kawasaki που ανακοίνωσε 210 ίππους για την νέα ZX 14. Δείτε και το σχετικό βίντεο.

Η Kawasaki προγραμματίζει κάποιες ιδιαίτερες εκδηλώσεις για τη φετινή έκθεση της Κολωνίας που θα γίνει τον Οκτώβριο, για τον εορτασμό των 40 χρόνων από τη γέννηση της Ζ1.