Στο Concours d’Elegance στο Pebble Beach, το BMW Group παρουσιάζει τη BMW 2002 Hommage, τιμώντας την επιτυχημένη ιστορία της με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.

Το 1973, η BMW 2002 turbo έγινε το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη με τεχνολογία turbo. Αυτό σημαίνει ότι μετέτρεψε τη BMW 02 σε ένα καθαρόαιμο, σπορ αυτοκίνητο. Την εποχή εκείνη, η τεχνολογία κινητήρων turbo BMW άνοιξε το δρόμο για την εξέλιξη αφενός των πιο σπορ sedan μοντέλων BMW, αφετέρου για ορόσημα όπως ο πρώτος τίτλος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος F1 για υπερτροφοδοτούμενο μονοθέσιο, τον οποίο κέρδισε ο Nelson Piquet το 1983.

«Η BMW 2002 Hommage τιμά τα εξαιρετικά μηχανολογικά επιτεύγματα πάνω στα οποία βασίζεται η τεχνολογία BMW turbo και τα διατυπώνει εκ νέου με τη μορφή μιας σχεδιαστικής μελέτης», σχολιάζει ο Karim Habib, επικεφαλής Σχεδίασης BMW Automobiles. «Ο θρυλικός συνδυασμός πορτοκαλί/μαύρου είναι συνώνυμος με τους θριάμβους της δεκαετίας του 1970 στο μυαλό πολλών φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού».

Hommage5

Το μοντέλο που παρουσιάζεται στο Pebble Beach γράφει το επόμενο κεφάλαιο σε μία ιστορία που ξεκίνησε με τη BMW 2002 Hommage, την οποία η εταιρία αποκάλυψε στην Concorso d’Eleganza Villa d’Este το Μάιο.

Η σπορ σιλουέτα της 2002 Hommage δεν απέχει πολύ από το έδαφος. Οι συμπαγείς διαστάσεις της σε συνδυασμό με το μακρύ μεταξόνιο, τους κοντούς προβόλους και την περίοπτη «μύτη καρχαρία» υπόσχονται μία συναρπαστική οδηγική εμπειρία με κύρια χαρακτηριστικά τον ασύγκριτο δυναμισμό και την ευελιξία. Αεροδυναμικές λεπτομέρειες όπως οι μεγάλες αεροτομές μπροστά και πίσω συνδυάζονται με άφθονους αεραγωγούς και εξόδους αέρα για βελτιστοποίηση της ροής αέρα γύρω από το αυτοκίνητο και μεγιστοποιούν τη αεροδυναμική πίεση σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.

Ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των πλευρών του αυτοκινήτου είναι οι φουσκωτοί θόλοι των τροχών, που πλαισιώνουν το αμάξωμα σαν τέσσερις στιβαρές βάσεις προσδίδοντας κύρος. Μάλιστα θυμίζουν την αγωνιστική έκδοση της 2002 turbo, που χρειάστηκε φαρδιές προεκτάσεις βιδωμένες στο αμάξωμά της για να χωρέσει ένα πολύ φαρδύτερο μετατρόχιο. Η Hommage ενσωματώνει διακριτικά αυτή τη λεπτομέρεια. Λείες επιφάνειες, γραμμές σμιλεμένες με ακρίβεια αγκαλιάζουν τους δυναμικούς θόλους των τροχών προσδίδοντάς τους κυρίαρχο ρόλο.

Hommage9

Ίσως το στοιχείο της 2002 Hommage που παραπέμπει περισσότερο στην πρώτη 2002, είναι μία «ίσαλος γραμμή» που συνδέει πολλά σχεδιαστικά στοιχεία. Αυτή η συνεχής γραμμή από ανθρακονήματα αγκαλιάζει το αυτοκίνητο από μπροστά μέχρι πίσω, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί έναν οριζόντιο διαχωρισμό μεταξύ πάνω και κάτω τμήματος αμαξώματος. Δίχρωμες ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών ολοκληρώνουν το στυλ του αυτοκινήτου. Η μοντέρνα εμφάνιση αυτών των πολυάκτινων ζαντών θυμίζουν τις αγωνιστικές ζάντες προηγούμενων εποχών, ενώ χρυσαφί δαγκάνες φρένων με το λογότυπο Μ προσδίδουν μία πρόσθετη νότα κύρους.

Το εμπρός τμήμα της 2002 Hommage δηλώνει αυτοπεποίθηση και τρομερό δυναμισμό. Το στυλ του γεφυρώνει ένα χρονικό διάστημα 50 ετών, συνδυάζοντας το χαρακτηριστικό, οριζόντιο γραφικό της μάσκας της Σειράς 02 με τα σύγχρονα στυλιστικά στοιχεία BMW. Οι γραμμές και το σχήμα του καπό θυμίζουν το «δόρυ» στο κέντρο των μοντέλων 02 που φουσκώνει ελαφρώς ώστε να φιλοξενήσει το έμβλημα της φίρμας κοντά στη μάσκα. Πιο ακριβείς γραμμές αναδεικνύουν τη σχεδιαστική δομή και ταυτότητα στη ματ επιφάνεια.

Πρωταρχικό στοιχείο του εμπρός τμήματος είναι η γνώριμη μάσκα. Εδώ, έχει τη μορφή μιας χαμηλωμένης, συνδεδεμένης μονάδας, αποτελώντας μια νέα εκδοχή της ιστορικής διπλής μάσκας σαν συνεκτικό σχεδιαστικό στοιχείο. Ανάγλυφες, μαύρες διπλές μπάρες χαρίζουν φινέτσα στις λεπτομέρειες της μάσκας. Όπως η 2002, έτσι και η 2002 Hommage έχει δύο μονούς στρογγυλούς προβολείς που καθορίζουν τα εξωτερικά άκρα του εντυπωσιακού εμπρός τμήματος. Η ανακλαστική χρυσαφί απόχρωση των προβολέων παραπέμπει στη χρυσή 50ή επέτειο του λανσαρίσματος της 2002.

Hommage6

Στους προβολείς επαναλαμβάνεται επίσης την κίτρινη απόχρωση των προβολέων αγωνιστικών αυτοκινήτων της εποχής εκείνης. Μία συνεχής οριζόντια γραμμή ενώνει τα σχεδιαστικά στοιχεία του εμπρός τμήματος, υπογραμμίζοντας έτσι το πλάτος και το σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Οι πιο έμπειροι θα παρατηρήσουν τα φλας τα οποία (όπως στο πρόγονο του αυτοκινήτου) είναι τοποθετημένα ανεξάρτητα από τους προβολείς και ενσωματώνονται στη χαρακτηριστική «ίσαλο γραμμή» από ανθρακονήματα.

Η μεγάλη εμπρός ποδιά, ένα στυλιστικό και λειτουργικό αεροδυναμικό στοιχείο που θυμίζει τα μοντέλα της δεκαετίας του 1970, μειώνει την οπτική απόσταση μεταξύ της 2002 Hommage και του δρόμου. Μαζί με το φαρδύ, σπορ στήσιμο του αυτοκινήτου, αυτή η τεχνικά προηγμένη σχεδίαση προδίδει κορυφαίο κράτημα στο δρόμο και άριστη συμπεριφορά στις γρήγορες στροφές. Τώρα, όπως στις χρυσές μέρες της 2002, η σχεδιαστική τελειότητα και η τεχνολογία turbo φέρνουν απαράμιλλα επίπεδα απόλαυσης σε αγωνιστικές πίστες με στροφές, επαρχιακούς δρόμους και ορεινά περάσματα. Η ανάστροφα γραμμένη λέξη «turbo» στην εμπρός ποδιά παραπέμπει στο αντίστοιχο λογότυπο της 2002 turbo. Ανάγλυφες επιφάνειες από ανθρακονήματα καθορίζουν την απόσταση της ποδιάς (εμπρός και πλάι) από το οδόστρωμα, δημιουργώντας και μια εντυπωσιακή αντίθεση με τις βαμμένες επιφάνειες του αμαξώματος.

Hommage1

Η σχεδίαση του πίσω τμήματος της 2002 Hommage φέρει στοιχεία της 2002 turbo. Για παράδειγμα, ο οριζόντιος διαχωρισμός των μεγάλων επιφανειών του αυτοκινήτου και οι καθαρές γραμμές του δίνουν έμφαση στο πλάτος και υποδηλώνουν το δυναμισμό του, συνδυασμένα όμως με μία μοντέρνα αίσθηση. Τα σχεδόν ορθογώνια φώτα δημιουργούν ένα στυλιστικό όριο για το πίσω άκρο.

Hommage2

Τα καλύμματα των κατόπτρων έχουν σύγχρονη εμφάνιση black-panel και αποκαλύπτουν τι υπάρχει στο εσωτερικό μόνο όταν ανάβουν τα φώτα. Το μόνο που βλέπεις όταν είναι σβηστά, είναι μία συνεχόμενη μαύρη επιφάνεια. Όπως στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου, αυτό ενισχύει την εντύπωση μιας λωρίδας γύρω από το αυτοκίνητο.

Η ασύμμετρη θέση του λογοτύπου BMW δεξιά της πινακίδας κυκλοφορίας ανάμεσα στα δύο πίσω φώτα είναι χαρακτηριστικό στιλιστικό στοιχείο της 02. Οι θόλοι των τροχών ολοκληρώνουν το πίσω τμήμα και τονίζουν το φαρδύ μετατρόχιο, ενώ το σπόιλερ χαρίζει μία μοντέρνα πινελιά στις λεπτομέρειες του αυτοκινήτου. Ένας διαχύτης από ανθρακονήματα ενσωματώνει τις δύο απολήξεις εξαγωγής.

Hommage7

Η νέα εκδοχή της 2002 υιοθετεί το σχήμα ενός συμπαγούς σπορ coupe στην κλασική παράδοση των αυτοκινήτων BMW Hommage. Αλλά πέρα από αυτό, η 2002 Hommage ενσαρκώνει άριστα την έννοια της γνήσιας οδηγικής απόλαυσης στην εποχή μας. Hommage8

Hommage4

Νίκος Τσάδαρης