Όταν το 2007 οδηγήσαμε την πρώτη γενιά VW Tiguan, όλοι οι του ειδικού τύπου συμφωνήσαμε ότι το Rav της Toyota βρήκε επιτέλους ένα άξιο αντίπαλο, που εκτός των άλλων είχε ένα σημαντικό προσόν για τα ελληνικά δεδομένα. Τον κινητήρα 1.4 λίτρων που δεν υστερούσε σε τίποτα από τον 2λιτρο και φορολογικά μειονεκτικό κινητήρα του ιαπωνικού SUV.
Τα χρόνια που ακολούθησαν επιβεβαίωσαν το παραπάνω και το Tiguan αναδείχθηκε σαν ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά μοντέλα της Volkswagen, καθώς από την εμφάνισή του μέχρι σήμερα στην 3η γενιά του μοντέλου, οι πωλήσεις του έχουν ξεπεράσει τα 7,6 εκατομμύρια.
Την 3η γενιά του γερμανικού SUV οδηγήσαμε πρόσφατα, στην έκδοση R Line των 150 ίππων και στις γραμμές που ακολουθούν καταγράφουμε τις εντυπώσεις μας.

Εν συντομία
Η σύγχρονη έκδοση του Tiguan έχει μεγαλώσει και άλλο, ούτως ώστε να ξεφεύγει από αυτό που θέλει κάποιος με ανάγκες κίνησης μέσα σε πόλεις.
Με μήκος άνω των 4,5 μέτρων χρειάζεται τύχη για να παρκάρεις, ενώ ο όγκος του παραπέμπει σε μεγαλύτερη κατηγορία οχημάτων.
Βέβαια, το μέγεθος έχει και τα καλά του, που εντοπίζονται στους αυξημένους χώρους επιβατών και αποσκευών. Συγκεκριμένα, ο χώρος για τα κεφάλια έχει βελτιωθεί κατά 9 χλστ εμπρός (1.058 χλστ) και κατά 10 χλστ πίσω (1.022 χλστ), ο χώρος αποσκευών αυξήθηκε κατά 37 λίτρα και η πίσω σειρά καθισμάτων μπορεί να μετακινηθεί εμπρός – πίσω, ενώ η γωνία της πλάτης μπορεί να ρυθμιστεί. Το σημαντικό εδώ είναι πως στο πάτωμα του χώρου αποσκευών υπάρχει ρεζέρβα ασφαλείας και εργαλεία αντικατάστασης τροχού.
Η σύγχρονη και ταυτόχρονα αεροδυναμική (Cd:0,28) σχεδίασή του, το κάνουν να ξεχωρίζει μίλια μακριά από τον προκάτοχό του, ενώ ελαφρώς μοιάζει με τα ηλεκτρικά ID. από τα οποία έχει υιοθετήσει στοιχεία όπως το κλειστό πάνω μέρος της μάσκας.
Στο εσωτερικό έντονα διακριτή είναι η καινούργια σχεδίαση του ταμπλό με τα στοιχεία της 4ης γενιάς του modular infotainment matrix (MIB4) που είναι διαισθητικό στη λειτουργία, προσφέρει άριστη συνδεσιμότητα και έξυπνο σχεδιασμό με νέο εύχρηστο λογισμικό. Οι επιμέρους τομείς περιλαμβάνουν το νέο Digital Cockpit Pro (ψηφιακός πίνακας οργάνων με αντι-ανακλαστική επίστρωση σε μορφή tablet landscape), μια μεγάλη οθόνη infotainment με διαγώνιο 15,0 ίντσες, με εντελώς νέα δομή μενού και γραφικών, ένα καινούργιο head-up display (προβολή στο παρμπρίζ) και το νέο κεντρικό διακόπτη Driving Experience Control με ενσωματωμένη οθόνη TFT LCD.
Σε κάθε περίπτωση, ξεχωρίζουν τα υψηλής ποιότητας υλικά και η προσεκτική κατασκευή με πολλές προαιρετικές λεπτομέρειες, ενώ τα νέα εμπρός καθίσματα ergo Active Plus είναι πραγματική απόλαυση και ταυτόχρονα εφόδιο του οδηγού.
Επίσης, η μετακίνηση του επιλογέα ταχυτήτων στην κολόνα του τιμονιού, απελευθέρωσε χώρο στην κεντρική κονσόλα για ένα μεγάλο περιστροφικό διακόπτη με δική του μικρή οθόνη, που ελέγχει τα drive modes, την ένταση του ήχου, τον ατμοσφαιρικό φωτισμό της καμπίνας, κ.ά.
Κινητήρας – Μετάδοση
Το Tiguan της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με ένα ήπια υβριδικό 48V κινητήριο σύστημα, που έχει σαν βάση ένα 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων (1.5 eTSI) με απόδοση 150 ίππων και ροπή 250Nm διαθέσιμων από τις 1.500 στροφές. Ο κινητήρας διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων, λειτουργία κύκλου Miller και τουρμπίνα με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας.
Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου (DSG7) 7 σχέσεων, τις οποίες ο οδηγός μπορεί να χειρίζεται κατά βούληση μέσω των paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.


Επιπλέον, ο οδηγός έχει την δυνατότητα να επιλέγει μεταξύ τεσσάρων ηλεκτρονικών προφίλ του κινητήρα (eco, comfort, sport & individual) που επιδρούν σε κινητήρα και κιβώτιο.
Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου καταφέρνει να δώσει αξιοπρεπείς επιδόσεις στο βάρους 1.700+ κιλών αμάξωμα, με τα 0-100 να έρχονται σε 9.1΄΄ και την τελική ταχύτητα να φθάνει τα 210 χλμ/ώρα.
Όλα τα παραπάνω με μέση κατανάλωση που στη διάρκεια της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 7,0 λίτρα/100 χλμ, που βέβαια αν επιλέξεις προφίλ sport και πατήσεις βαθειά το γκάζι στο πάτωμα, εύκολα θα δεις διψήφιο νούμερο στην ψηφιακή οθόνη.
Από τη θέση του οδηγού
Από την πολύ καλή θέση του οδηγού, με απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα διαπιστώνεις από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα πως οδηγείς ένα βαρύ, μεγάλης κατηγορίας όχημα, προσανατολισμένο περισσότερο στα ταξίδια παρά στις καθημερινές μετακινήσεις. Ταυτόχρονα εκτιμάς την ευρύχωρη και πολυτελή καμπίνα επιβατών, που διαθέτει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, με έμφαση στην ιδιαίτερα ευκρινή και εύχρηστη οθόνη πολυμέσων 15 ιντσών.
Το Tiguan της δοκιμής μας ταξιδεύει με μεγάλη άνεση στον αυτοκινητόδρομο, καταναλώνοντας μικρές ποσότητες καυσίμου (είδαμε και 5,5 λίτρα/100 χλμ), όντας σταθερό, ευθύβολο, με σαφές τιμόνι, ελάχιστο αεροδυναμικό θόρυβο και ενδιάμεσες επιταχύνσεις που διευκολύνουν τα προσπεράσματα.
Η γραμμικότητα και η ευστροφία του κινητήρα, μαζί με την σχεδόν ιδανική κλιμάκωση του αυτόματου κιβωτίου, διευκολύνουν (εντός & εκτός πόλης) τον οδηγό και κρατούν σε χαμηλά επίπεδα την κατανάλωση, εφόσον αυτός δεν ζητά τις απόλυτες επιδόσεις. Πάντως, στην καλή άσφαλτο οι δυνατότητες του πλαισίου ξεπερνούν αυτές του κινητήρα, αλλά εδώ ο οδηγός θα πρέπει να προσέξει τα φρένα που χρειάζονται εξοικείωση, καθώς όταν αρχίζεις να πατάς το πεντάλ η πρώτη αίσθηση δημιουργεί ανασφάλεια, αν και στη συνέχεια το αποδεικνύεται η αποτελεσματικότητα του συστήματος. Η συμπεριφορά στις στροφές είναι ουδέτερη και μόνο στις απότομες επιταχύνσεις εμφανίζονται τάσεις υποστροφής που πηγάζουν από το σπινάρισμα των κινητήριων τροχών, μέχρις ότου επέμβουν τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Όλα καλά λοιπόν μέχρι να συναντήσουμε δρόμο με έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες. Εκεί, παρά τις βελτιώσεις και παρά την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση το Tiguan δεν τα πάει καλά, ή για να ακριβολογούμε, τα πάει μερικώς καλά. Συγκεκριμένα η ανάρτηση περιορίζει στο ελάχιστο τις κλίσεις στο βαρύ αμάξωμα, διατηρεί πάντα τους τροχούς πάνω στο δρόμο διευκολύνοντας το έργο του οδηγού και βελτιώνοντας την οδική συμπεριφορά, αλλά…
Ο θόρυβος κύλισης γίνεται ενοχλητικός και η ανάρτηση κτυπά στις κακοτεχνίες του δρόμου, τόσο ώστε να δίνει την εντύπωση ότι, το αμάξωμα δεν δείχνει όσο στιβαρό θα έπρεπε. Η κατάσταση είναι τόσο ενοχλητική που είμαστε σίγουροι πως το συγκεκριμένο όχημα που οδηγήσαμε ήταν προβληματικό, αν και το ίδιο μας είχε συμβεί όταν το είχαμε οδηγήσει πριν μήνες στην πρώτη μας γνωριμία, αλλά και πολύ μετά όντας συνοδηγοί ενός συναδέλφου. Κοινό χαρακτηριστικό των τριών αυτών Tiguan, η έκδοση R Line και τα χαμηλού προφίλ (255/40/19) ελαστικά, που κατά πάσα βεβαιότητα είναι η πηγή του κακού, αφού και ο έλεγχος των τεχνικών που ζητήσαμε δεν ανακάλυψε βλάβη.
Επιστρέφοντας στα θετικά να σημειώσουμε πως, μας άρεσε το ύψος από το έδαφος των 19 εκ. που σε συνδυασμό με το ότι υπάρχει ρεζέρβα επιτρέπει στο Γερμανικό SUV να κινείται με άνεση και στους χωματόδρομους (προσέχοντας τα καθαρά ασφάλτινα ελαστικά), στοιχείο στο οποίο συνηγορεί και η με μεγάλες διαδρομές ανάρτηση.
Δια ταύτα
Είναι αλήθεια ότι, έχοντας εντυπώσεις από την χρήση της 1ης γενιάς Tiguan δεν ενθουσιάζεται κανείς οδηγώντας το «εγγόνι» της. Το Tiguan πλέον δεν είναι το μεσαίο SUV που μας εντυπωσίασε πριν από 18 χρόνια. Πλησιάζει πολύ στο Touareg και απευθύνεται σε αυτούς που θέλουν να ταξιδεύουν άνετα σε υπερυψωμένη θέση οδήγησης, με ένα ασφαλές, σύγχρονο και ευρύχωρο όχημα και όχι σε όσους θα αναζητήσουν και την περιπέτεια στο δευτερεύον ή και …τριτεύον οδικό δίκτυο.
Οι Γερμανοί τεχνικοί έδωσαν μεγάλη έμφαση στην τεχνολογία, την ποιότητα κατασκευής, την πολυτέλεια, τους χώρους και τον εντυπωσιασμό του καταναλωτή, παραμελώντας τις αξίες ενός SUV που θα πρέπει να είναι ουσιαστικά ένα αυτοκίνητο για όλες τις χρήσεις, που μπορεί να είναι το μοναδικό όχημα κάποιου.
Έτσι ή αλλιώς «περί ορέξεως…» εμείς δεν έχουμε λόγο, αλλά – γνώμη μας – αν σκοπεύετε να δώσετε από 35.980 € που κοστίζει το μοντέλο, τουλάχιστον ζητείστε να φορά ζάντες 17 ή –έστω- 18 ιντσών με ελαστικά υψηλού προφίλ.
Υπέρ
Σχεδίαση
Αεροδυναμικό αμάξωμα
Χώροι επιβατών – αποσκευών
Εξοπλισμός
Κινητήρας – Κιβώτιο
Θέση Οδήγησης
Σύστημα διεύθυνσης
Οδική συμπεριφορά
Κατανάλωση
Ύπαρξη ρεζέρβας
Κατά
Αίσθηση πεντάλ φρένου
Κτύπημα αναρτήσεων
Θόρυβος κύλισης σε επαρχιακούς δρόμους
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό SUV/Crossover
Διαστάσεις: 4.539×1.842×1.639 χλστ
Μεταξόνιο: 2.680 χλστ
Απόσταση από το έδαφος: 190 χλστ
Γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής: 15,9 ° / 15,2 ° / 18,6 °
Βάρος: 1.700 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 55 λίτρα
Χώρος αποσκευών: 652 / 1650 λτ
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.498 κ.εκ., Euro 6B
Ισχύς: 150 ίπποι / 5.500 σαλ
Ροπή (Nm @ σαλ): 250 Nm / 1.500 – 3.500
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη (DSG-7)
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
Τροχοί: 255/40/19
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,7 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9.1΄΄
Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 7,0 λτ/100 χλμ















