Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι έρευνες των αρχών του Νεπάλ, προκειμένου να ανασυρθεί και το τελευταίο θύμα της συντριβής αεροσκάφους της εταιρείας Yeti Airlines, που σημειώθηκε την Κυριακή (15/1). Συνεργεία με τη βοήθεια UAVs και σχοινιών συνεχίζουν τη μακάβρια αναζήτηση στα αποκαΐδια του δικινητήριου turboprop ATR 72, το οποίο εκτελούσε πτήση από την Κατμαντού στην Ποχάρα όταν προκλήθηκε η τραγωδία. Στο αεροπλάνο επέβαιναν 72 άνθρωποι, ανάμεσά τους έξι παιδιά και 15 αλλοδαποί, καθώς και 4 μέλη πληρώματος.

Ωστόσο, τα αίτια της τραγωδίας δεν είναι ακόμα σαφή. Σε διάφορα βίντεο που αναρτήθηκαν στα social media τις τελευταίες ημέρες φαίνεται το αεροσκάφος να παίρνει απότομη κλίση προς τα αριστερά καθώς προσεγγίζει το αεροδρόμιο για την προσγείωση. Λίγο αργότερα ακολουθεί ισχυρή έκρηξη.  Η πολιτική αεροπορία στο Νεπάλ, που εξυπηρετεί κυρίως απομονωμένες περιοχές και μεταφέρει εκδρομείς και αλπινιστές, αναπτύχθηκε με ταχείς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Όμως η κακή συντήρηση των αεροσκαφών και η χαλαρότητα στην εφαρμογή των κανονισμών ασφαλείας, παρά τις αυστηρές διεθνείς συστάσεις, βαραίνουν την εταιρεία. Αξίζει να σημειωθεί πως η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει την πρόσβαση στον εναέριο χώρο της σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες του Νεπάλ.

Γιατί συνετρίβη το αεροσκάφος – Ειδικός εμπειρογνώμονας εξηγεί

Μιλώντας σε τηλεοπτικό δίκτυο στην Αυστραλία, ο ειδικός εμπειρογνώμονας σε θέματα αεροσκαφών, Τζεφ Τόμας, δήλωσε πως η αιτία της πτώσης του αεροσκάφους ήταν η απώλεια στήριξης (aerodynamic stall). Πρόκειται για την περίπτωση που η ταχύτητα του αεροσκάφους έχει μειωθεί τόσο, ώστε οι πτέρυγές του να μην μπορούν να παράγουν τόση άνωση ώστε να «στηρίξουν» το βάρος του. Όπως φαίνεται και στο βίντεο, το αεροσκάφος έχασε σε μεγάλο ποσοστό την ταχύτητά του καθώς προσέγγιζε το έδαφος, το βάρος του φαίνεται ότι δεν ήταν σωστά κατανεμημένο και έτσι ήταν αδύνατο να επιστρέψει σε φυσική τροχιά. Σημειώνεται ότι το ATR 72 της Yeti Airlines πετούσε με πλήρες φορτίο, δηλαδή 72 επιβάτες, όση και η μέγιστη χωρητικότητά του.

Αναφορικά για το εάν η πτώση οφείλεται σε λάθος του πιλότου ή σε μηχανική βλάβη, ο ειδικός απαντά πως το πιο πιθανό είναι να πρόκειται για έναν συνδυασμό των δύο. Θα μπορούσε να υπάρχει βλάβη στον κινητήρα, όμως η πορεία και η κλίση του αεροσκάφους διορθώνεται εύκολα από τον πιλότο. Είναι η φυσική του αντίδραση να «κατεβάσει το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω, ώστε αυτό να ανακτήσει ταχύτητα» τόνισε ο ειδικός.

Τη Δευτέρα, ανακτήθηκαν επίσης τα λεγόμενα μαύρα κουτιά – ο αποτυπωτής συνομιλιών πιλοτηρίου και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης – που θα βοηθήσουν τους ερευνητές να προσδιορίσουν τα αίτια του δυστυχήματος. Καθώς η χώρα της Ασίας δεν έχει τις υποδομές που απαιτούνται για το «κατέβασμα» των στοιχείων από τα μαύρα κουτιά, θα σταλούν όπου συστήσει η κατασκευάστρια του αεροσκάφους.