Αντικείμενα επιβατών, ανθρώπινα μέλη, αποσκευές και καθίσματα από το μοιραίο αεροσκάφος της EgyptAir εντόπισαν οι αιγυπτιακές δυνάμεις του στρατού και του ναυτικού ανοιχτά της Αλεξάνδρειας, μετά τη συντριβή του Airbus που εκτελούσε την πτήση Παρίσι-Κάιρο την Πέμπτη και χάθηκε στην θάλασσα υπό μυστηριώδεις συνθήκες.

Αυτά τα πρώτα συντρίμμια του Airbus A320 βρέθηκαν το πρωί σε απόσταση 290 χιλιομέτρων βόρεια της Αλεξάνδρειας από τα αεροσκάφη και τα πολεμικά πλοία που έχει αναπτύξει ο αιγυπτιακός στρατός στην περιοχή.

«Οι έρευνες συνεχίζονται και αυτή τη στιγμή ανασύρουμε από το νερό ο,τιδήποτε εντοπίζουμε» επισημαίνεται σε ανακοίνωση.

Την ίδια ώρα ένας ευρωπαϊκός δορυφόρος εντόπισε μια πετρελαιοκηλίδα, που πιθανόν προέρχεται από το αεροσκάφος της EgyptAir το οποίο εξαφανίστηκε με 66 επιβαίνοντες, στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) σήμερα.

Στην φωτογραφία, την οποία κατέγραψε ο δορυφόρος Sentinel-1A στις 19.00 ώρα Ελλάδας χθες Πέμπτη, απεικονίζεται μια πετρελαιοκηλίδα μήκους περίπου 2 χιλιομέτρων, σε απόσταση 40 χλιομέτρων νοτιοανατολικά από το τελευταίο στίγμα του αεροσκάφους.

Χάρη στα πρώτα συντρίμμια, οι αρχές ελπίζουν ότι θα καταλάβουν πώς το αεροσκάφος χάθηκε αιφνίδια από τα ραντάρ κατά τη διάρκεια της πτήσης, χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί κάποια μηχανική βλάβη και ενώ οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου ήταν καλές.

Το σενάριο εξάλλου μιας επίθεσης εξετάζεται πολύ σοβαρά από τις αιγυπτιακές αρχές και από εμπειρογνώμονες καθώς το πλήρωμα δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου πριν από την συντριβή του Airbus A320, το οποίο έχασε απότομα ύψος.

Στο αεροσκάφος ταξίδευαν 66 άνθρωποι, οι 56 επιβάτες. Μεταξύ αυτών 30 Αιγύπτιοι και 15 Γάλλοι, ένα αγοράκι και δύο βρέφη.

Την ίδια στιγμή με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται από αέρος και θαλάσσης οι έρευνες των σωστικών συνεργείων από την Αίγυπτο, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ για τη διακρίβωση των αντικειμένων που εντοπίζονται εντός του FIR Καΐρου, κοντά στο σημείο απώλειας επαφής του σήματος του αεροσκάφους των αιγυπτιακών αερογραμμών.

Στις έρευνες συμμετέχουν:

– Η Αίγυπτος με πλωτά και αεροπορικά μέσα,
– Η Ελλάδα με ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και ένα αερομεταφερόμενο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου που διεξάγουν έρευνες εντός του FIR Αθηνών μέχρι τα όρια με τα FIR Λευκωσίας και Καΐρου και εάν ζητηθεί δυτικότερα. Μαζί με το C-130 πετά στην περιοχή ένα ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας που εναλλάσσεται με ελικόπτερο Σικόρσκι του Πολεμικού Ναυτικού.
Στη διάθεση των αιγυπτιακών αρχών εφόσον ζητηθεί παραμένουν το υποβρύχιο Ματρώζος και η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς. Χθες το C-130 συνέχισε τις έρευνες ρίχνοντας φωτιστικές βόμβες κατά τις πτήσεις του στα FIR Αθηνών και Καΐρου.

– Η Γαλλία επιχειρεί με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας και δήλωσε την ετοιμότητά της να διαθέσει ένα πλοίο ωκεανογραφικών μελετών που βρίσκεται στην περιοχή.

– Η Ιταλία με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας
– Η Βρετανία με ένα αεροσκάφος C-130 που απογειώθηκε από την Κύπρο, και
– Οι ΗΠΑ με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας.
– Το ελληνικό ΑΣΕΠΕ πρόκειται να αντικατασταθεί από συμμαχικό ιδίου τύπου.

Προς το παρόν, έχουν εντοπιστεί δύο καθίσματα, ανθρώπινο μέλος και βαλίτσα ή βαλίτσες νοτιότερα του σημείου απώλειας επαφής του σήματος του αεροσκάφους, ενώ τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν να ερευνούν αντικείμενα που εντοπίζονται ώστε να διακριβωθεί εάν ανήκουν στο αεροσκάφος.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος γνωστοποίησε ότι ο χάρτης με τα στοιχεία που διαθέτει η ελληνική πλευρά έχει παραδοθεί στις αιγυπτιακές αρχές.

Παρατήρησε δε ότι το αιγυπτιακό αεροσκάφος καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης του εντός του FIR Αθηνών ακολουθούσε πορεία σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο πτήσεως του, τηρώντας το ίδιο ύψος μέχρι το σημείο απώλειας του ίχνους του, που βρίσκεται εντός του FIR Καΐρου. Δεν έδειξε ότι κάτι δεν πάει καλά, ανέφερε.

Ο κ. Καμμένος προσέθεσε ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενήργησε σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες στη βάση των προβλεπομένων χρόνων από τους κανονισμούς, ενώ οι Ένοπλες Δυνάμεις κινήθηκαν σε χρόνους μικρότερους από τους προβλεπόμενους.

Τέλος, ο κ. Καμμένος διευκρίνισε ότι η ανάλυση των ευρημάτων που εντοπίζονται δεν αποτελεί μέρος της αρμοδιότητας της Ελλάδας στην εν εξελίξει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ενώ παρέπεμψε στην επιτροπή διερεύνησης του συμβάντος για τα ακριβή αίτια του.

Τραγικές φιγούρες οι συγγενείς των επιβαινόντων

Οι συγγενείς των επιβαινόντων συγκεντρώθηκαν σε ένα ξενοδοχείο όπου οι υπεύθυνοι της εταιρείας τους ενημέρωσαν για τις τελευταίες εξελίξεις, σύμφωνα με την EgyptAir.

Ανάμεσά τους μια γυναίκα ηλικίας 50 ετών, η κόρη της οποίας βρισκόταν στο αεροπλάνο, τονίζει ότι δεν θα σταματήσει να ελπίζει.

«Δεν έχουν πεθάνει, κανείς δεν γνωρίζει», λέει.

Η Μερβάτ Μουνίρ, η θεία μιας από τις αεροσυνοδούς της πτήσης, από την άλλη δεν κρύβει την οδύνη της για τον χαμό της ανιψιάς, η οποία «είχε μόλις παντρευτεί πριν από 6-7 μήνες».

«Θα ήθελα να είχε γίνει αεροπειρατεία ή κάτι τέτοιο, παρά να μαθαίνω» ότι δεν υπάρχει πλέον ελπίδα.

«Βρίσκονται στον παράδεισο, προσευχηθείτε για εκείνους» δήλωσε χθες το βράδυ στο αεροδρόμιο ένας κόπτης ιερέας, ο Αμπούνα Αρσόνιος, που πήγε για να μάθει για την τύχη ενός στενού του φίλου.

Όλα τα σενάρια ανοικτά

Στο Παρίσι, ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας Ζαν-Μαρκ Ερό υπογράμμισε ότι «όλα τα σενάρια εξετάζονται ωστόσο κανένα δεν θεωρείται πιθανότερο, καθώς δεν έχουμε απολύτως καμία ένδειξη για τα αίτια».

Στην πραγματικότητα, κανένα αξιόπιστο στοιχείο δεν επιτρέπει να προκριθεί το σενάριο ενός δυστυχήματος ή εκείνο μιας τρομοκρατικής ενέργειας.

Καμία άλλωστε οργάνωση που δρα στη Μέση Ανατολή δεν έχει- προς το παρόν τουλάχιστον- αναλάβει την ευθύνη για την εξαφάνιση του αεροσκάφους, όπως για παράδειγμα το παρακλάδι της οργάνωσης Ισλαμικό Κράτος στην Αίγυπτο που είχε γρήγορα αναλάβει την ευθύνη για την έκρηξη μιας βόμβας σε αεροσκάφος με Ρώσους τουρίστες που βρισκόταν εν πτήσει πάνω από την χερσόνησο του Σινά την 31η Οκτωβρίου. Οι 224 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.

Επισημαίνοντας ότι δεν θέλει «να βγάλει βιαστικά συμπεράσματα» ο υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου Άχμεντ Φάτι είπε χθες ότι «η πιθανότητα» μιας «τρομοκρατικής επίθεσης» είναι «πιο αυξημένη σε σύγκριση με εκείνη μια τεχνικής βλάβης».

Ο Ερό τόνισε ότι η Γαλλία συμμετέχει στις έρευνες «με την Αίγυπτο, την Ελλάδα και άλλες χώρες» που έχουν αναπτύξει αεροσκάφη και πλοία στην περιοχή.

Χθες τη νύχτα έφθασαν στο Κάιρο τρεις ερευνητές του Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων της Γαλλίας (BEA), τους οποίους συνόδευε ένα τεχνικός σύμβουλος της Airbus, με στόχο να συνδράμουν στις έρευνες «στον τομέα της ασφάλειας» σχετικά με τα αίτια της συντριβής. Αργότερα σήμερα θα συναντηθούν με τους ομολόγους τους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου στην έδρα του υπουργείου.

Για τους εμπειρογνώμονες όπως και για την αιγυπτιακή κυβέρνηση, μια έκρηξη εντός του αεροσκάφους θεωρείται πολύ πιθανη, όπως συνέβη με το αεροσκάφος που μετέφερε τους Ρώσους τουρίστες, το οποίο διαλύθηκε ενώ πετούσε σχεδόν στο ίδιο ύψος με το Airbus που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι- Κάιρο όταν εξαφανίσθηκε χθες. Στο ρωσικό αεροσκάφος ο κυβερνήτης δεν πρόλαβε ποτέ να εκπέμψει σήμα κινδύνου.

Στο μικροσκόπιο των αρχών και οι εργαζόμενοι της Egyptair

Έλεγχοι σε πρόσωπα που έχουν πρόσβαση σε αεροσκάφη κι εξονυχιστική εξέταση του υλικού που έχουν καταγράψει οι κάμερες κλειστού κυκλώματος: μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της EgyptAir, ερευνητές εργάζονται πυρετωδώς στο αεροδρόμιο Ρουασί του Παρισιού, όπου εφαρμόζονται ήδη αυστηρά μέτρα ασφαλείας μετά τις επιθέσεις του 2015, προκειμένου να εντοπίσουν εργαζόμενους που ενδεχομένως έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί.

Μετά τις επιθέσεις των τζιχαντιστών τον περασμένο χρόνο στο Παρίσι, οι αρχές αποφάσισαν να περάσουν από το μικροσκόπιο τις 86.000 άδειες πρόσβασης στην «απαγορευμένη», όπως αποκαλείται, ζώνη του αερολιμένα Ρουασί Σαρλ ντε Γκολ.

Συνολικά, το διάστημα μεταξύ του Ιανουαρίου του 2015 και του Απριλίου του 2016, σε περισσότερους από 600 ανθρώπους οι άδειες πρόσβασης έχουν ανακληθεί ή δεν τους έχουν χορηγηθεί ή δεν έχουν ανανεωθεί. Μεταξύ αυτών, οι 85 θεωρούνται ύποπτοι για ριζοσπαστικοποίηση, σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές.

Παρά το γεγονός αυτό, καταμετρώνται ακόμη «400 ανησυχητικές περιπτώσεις ριζοσπαστικοποίησης» επιβεβαιώνει μια πηγή ενήμερη για την υπόθεση.

Με στόχο να τους αναγνωρίσουν, οι αρχές ερευνούν και την παραμικρή λεπτομέρεια: την άρνηση, για παράδειγμα, από έναν εργαζόμενο γένους αρσενικού να απευθύνεται σε μια γυναίκα ή να λαμβάνει οδηγίες από μια γυναίκα επαρκεί προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο να του ανακληθεί η άδεια εισόδου του.

Από την Πέμπτη, το προσωπικό εδάφους που είχε την ευκαιρία, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό, να προσεγγίσει το αεροσκάφος της αιγυπτιακής εταιρείας που βυθίστηκε στη Μεσόγειο τη νύχτα της Τετάρτης προς Πέμπτη, δίνει κατάθεση στους ερευνητές.

Προς το παρόν κανένα σενάριο δεν θεωρείται πιθανότερο σε σχέση με άλλα, σύμφωνα με τους ίδιους.

Επιχειρούν να συνθέσουν το παζλ των γεγονότων

Η αστυνομία των αεροπορικών μεταφορών (GTA), η αστυνομία των συνόρων (PAF) και οι υπηρεσίες πληροφόρησης εργάζονται πυρετωδώς για να συνθέσουν το παζλ των γεγονότων που προηγήθηκαν της επιβίβασης του πληρώματος και των επιβατών στο Airbus A320 της EgyptAir στο Ρουασί. Το αεροσκάφος έφθασε από το Κάιρο στις 19.55 ώρα Γκρίνουιτς την Τετάρτη, απογειώθηκε εκ νέου έπειτα από σχεδόν μια ώρα, λίγο μετά τις 21.00 GMT, πολύ σύντομα.

Επιβάτες, μέλη του πληρώματος, προσωπικό για τη συντήρηση και τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου, αχθοφόροι: στόχος είναι να αναγνωριστούν όλα τα πρόσωπα που είχαν πρόσβαση στο αεροσκάφος με τη βοήθεια κυρίως των βίντεο από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος.

Σύμφωνα πάντως με μια πηγή που πρόσκειται στην έρευνα, «κανένα κενό ή ύποπτο πρόσωπο» δεν έχουν εντοπιστεί προς το παρόν.

Με μια πρώτη ματιά, τα μέτρα ασφαλείας στο Ρουασί «εφαρμόστηκαν σωστά» δήλωσε μια άλλη πηγή προσκείμενη στην υπόθεση στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, «το σενάριο μιας τρομοκρατικής ενέργειας δεν έχει αποκλειστεί, όμως μάλλον με τη μορφή μιας ανθρώπινης ενέργειας, παρά ενός εκρηκτικού μηχανισμού».

Η έρευνα είναι ακόμα πιο περίπλοκη εξαιτίας του γεγονότος ότι πριν από την απογείωσή του από το Παρίσι, το αεροσκάφος πέρασε από την Αίγυπτο, την Ερυθραία και την Τυνησία.

Στο μικροσκόπιο και ο κατάλογος των επιβατών

Ο κατάλογος των επιβατών επίσης έχει μπει στο μικροσκόπιο των αρχών. «Είναι πολύ νωρίς να πούμε εάν υπήρξε ή όχι ένα προφίλ που προβληματίζει… κάτι που δεν σημαίνει (ωστόσο) ότι δεν υπάρχουν υποψίες» τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια πηγή προσκείμενη στην έρευνα.

Σύμφωνα με μια πηγή στον αερολιμένα, κανένα εμπόρευμα δεν φορτώθηκε στο Ρουασί. Και οι αποσκευές στον χώρο αποθήκευσης και στον θάλαμο των επιβατών «εξετάστηκαν και πέρασαν από ελέγχους σε ποσοστό 100%».

Το σενάριο της τοποθέτησης ενός εκρηκτικού μηχανισμού στο Ρουασί μοιάζει επομένως «εξαιρετικά απίθανο».

 Σκληρό το πλήγμα για την Αίγυπτο
Η πτήση MS804 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο του Ρουασί- Σαρλ Ντε Γκολ κοντά στο Παρίσι την Τετάρτη λίγο μετά τις 23.00 τοπική ώρα και αναμενόταν να προσγειωθεί στο Κάιρο την Πέμπτη στις 03.05 τοπική ώρα.

Αυτό το Airbus A320 είχε παραδοθεί στην EgyptAir τον Νοέμβριο του 2003 και είχε συγκεντρώσει 48.000 ώρες πτήσης, σχετικά λίγες, όπως επισήμανε η εταιρεία.

Μετά την βομβιστική επίθεση στο ρωσικό αεροσκάφος και την αεροπειρατεία σε άλλο αεροσκάφος της Egyptair που είχε απογειωθεί από την Αλεξάνδρεια για το Κάιρο, η συντριβή του αιγυπτιακού Airbus συνιστά ένα νέο σκληρό πλήγμα για την Αίγυπτο, που είναι αντιμέτωπη με προκλήσεις στους τομείς της ασφάλειας και της οικονομίας.

Η επίθεση στο αεροσκάφος με τους Ρώσους τουρίστες την 31η Οκτωβρίου είχε ως αποτέλεσμα να καταγραφεί πτώση στον τουρισμό, έναν τομέα κλειδί για την οικονομία της χώρας, όπου το Ισλαμικό Κράτος συνεχίζει τις επιθέσεις εναντίον κυρίως των δυνάμεων ασφαλείας.