29
loading

Είναι δίχως την παραμικρή αμφιβολία το διασημότερο ναυάγιο όλων των εποχών. Ίσως έχει να κάνει με την τραγικότητα της ιστορίας αυτής. Δεν είναι εύκολο, άλλωστε, να «χωνέψει» κανείς πως το πιο σύγχρονο πλοίο της εποχής του, βυθίστηκε πριν καν ολοκληρώσει το πρώτο του ταξίδι. Δεν ήταν ένα τυχαίο πλοίο. Γι’ αυτό, άλλωστε, είχε λάβει χαρακτηρισμούς όπως «αβύθιστο» ή «πλοίο των ονείρων».

Δεκάδες βιβλία και άλλα τόσα ντοκιμαντέρ, πολλές ταινίες ανάμεσα στις οποίες και η πιο γνωστή που σάρωσε τα Όσκαρ, χιλιάδες άρθρα και αναλύσεις, ποιήματα, τραγούδια, πίνακες ζωγραφικής και έργα τέχνης ακόμα και μια… ντουζίνα θεωρίες συνωμοσίας για το τι πραγματικά έγινε και ο Τιτανικός βρέθηκε από εκεί που ταξίδευε όλο περηφάνια, στον παγωμένο βυθό του Ατλαντικού.

Περίπου 107 χρόνια μετά το παρθενικό και έσχατο ταξίδι ενός τεχνολογικού θαύματος για εκείνη την εποχή, έχουν ειπωθεί και έχουν γραφτεί σχεδόν τα πάντα. Πολλές είναι οι ιστορίες που έχουν γίνει γνωστές. Σχεδόν όλες έχουν μέσα τους το στοιχείο της τραγικότητας για το οποίο μιλήσαμε νωρίτερα.

Κάποιες από αυτές τις ιστορίες είναι οι πλέον γνωστές. Κάποιες άλλες έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα. Υπάρχουν και εκείνες που είναι εντελώς ξεχασμένες. Μια από αυτές είναι και εκείνη των τεσσάρων Ελλήνων που ξεκίνησαν για ένα καλύτερο αύριο αλλά βρέθηκαν στη λίστα των νεκρών του διασημότερου ναυαγίου.

Θα πει κάποιος -και σωστά- πως όταν χάθηκαν τουλάχιστον 1.500 άνθρωποι, είναι μικρόψυχο να μιλάς μόνο για τέσσερις. Αυτή η ιστορία των τεσσάρων Ελλήνων, ωστόσο, έχει την δικιά της αξία και επιπλέον η «εντοπιότητα» ήταν και παραμένει ένα από τα κριτήρια της «σωστής είδησης».

Το πλοίο των ονείρων που μετατράπηκε σε «πλοίο του εφιάλτη»

Η παραγγελία για την κατασκευή του δόθηκε στα τέλη του καλοκαιριού του 1908. Τέλη Μαρτίου του 1909 ξεκίνησε η ναυπήγησή του η οποία ολοκληρώθηκε με την καθέλκυσή του περίπου δυο χρόνια αργότερα.

Ο Τιτανικός ήταν ένα πραγματικό τεχνολογικό θαύμα για την εποχή του. Υπερπολυτελές πλοίο 269 μέτρων και 52,3 τόνων που έφτανε συνολικά τα 53,3 μέτρα ύψος, διέθετε επτά καταστρώματα και «έπιανε» 44 χιλιόμετρα ανά ώρα μέγιστη ταχύτητα.

Συνολικά ο Τιτανικός μπορούσε να «κουβαλήσει» 2.435 επιβάτες και 892 άτομα πλήρωμα. Διέθετε και 20 σωστικές λέμβους. Χωρούσαν μόλις 1.178 ανθρώπους. Κρίθηκε πως δεν χρειαζόταν μέριμνα για παραπάνω καθώς το πλοίο ήταν… αβύθιστο.

Στις 10 Απριλίου 1912 ξεκίνησε από το Σαουθάμπτον το παρθενικό του ταξίδι με προορισμό τη Νέα Υόρκη, όπου σύμφωνα με τους υπολογισμούς θα έφτανε πέντε ημέρες αργότερα. Το βράδυ της τέταρτης ημέρας, ωστόσο, έμελλε να είναι και το τελευταίο. Ο Τιτανικός προσέκρουσε σε παγόβουνο. Μέσα σε 2 ώρες και 40 λεπτά είχε βυθιστεί. Μόλις 705 από τους 2.224 επιβάτες κατάφεραν να σωθούν. Τουλάχιστον 1.500 πέθαναν. Ανάμεσα σε αυτούς και τέσσερις Έλληνες.

Οι ξεχασμένοι Έλληνες επιβάτες του Τιτανικού

Η Ελλάδα εκείνης της περιόδου ήταν μια χώρα που το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού της βίωνε τη φτώχεια και την ανέχεια στο πετσί του. Ήταν άλλωστε μια εποχή που η χώρα βρισκόταν στα πρόθυρα των βαλκανικών πολέμων (ο πρώτος εκ των οποίων θα ξεκινούσε μερικούς μήνες μετά το παρθενικό ταξίδι του Τιτανικού).

Πολλοί ήταν οι νέοι άνθρωποι που έψαχναν τη μια και μοναδική ευκαιρία που θα τους δινόταν για να κυνηγήσουν το όνειρο για ένα καλύτερο αύριο.

Σε αυτή την κατηγορία ανήκαν και τέσσερις νεαροί από το μικρό χωριό Άγιος Σώστης του δήμου Οιχαλίας, στη Μεσσηνία.

Το 2006 στο Ζάππειο Μέγαρο, πραγματοποιήθηκε μια έκθεση κειμηλίων του ναυαγίου και εκεί δόθηκαν στη δημοσιότητα οι πληροφορίες που θα διαβάσετε παρακάτω και προέρχονται από την έρευνα που έκανε η Ρένα Γιατροπούλου.

Ο Βασίλης Καταβέλος ήταν μόλις 18 χρονών τότε. Αποφάσισε να πάει στις ΗΠΑ μετά από… φήμες που του μεταφέρθηκαν πως ο μικρότερος αδελφός του, Παναγιώτης, που βρισκόταν ήδη εκεί έκανε… άσωτη ζωή.  Ακολουθώντας τη συμβουλή του συγχωριανού του, Παναγιώτη Λυμπερόπουλου, δέχθηκε να ταξιδέψει μαζί του.

Στις ανησυχίες του Βασίλη για το κόστος του υπεραντλαντικού ταξιδιού, ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος τον καθησύχασε του λέγοντάς του πως τα εισιτήρια της τρίτης θέσης δεν ήταν τόσο ακριβά. Έτσι, ο Βασίλης πούλησε μερικά πρόβατα, αγόρασε το εισιτήριο και ταξίδεψε μέχρι τη Μασσαλία με τον Π.Λυμπερόπουλο και δύο αδέλφια, κατοίκους του Αγίου Σώστη.

Στον Τιτανικό επιβιβάστηκε από το λιμάνι του Χερβούργου με αριθμό εισιτηρίου 2682 Γ’ Θέση. Ο αδελφός του, Παναγιώτης, ήταν ο πρώτος που έμαθε για τον θάνατό του από τις εφημερίδες που πουλούσε. Λίγες εβδομάδες μετά το ναυάγιο η σορός του ανασύρθηκε από το πλοίο Μακέι-Μπένετ, αλλά επειδή δεν πρόλαβε να αναγνωριστεί από την οικογένειά του ποντίστηκε στη θάλασσα στις 22 Απριλίου 1912. Ο αδελφός του παρέλαβε απλά μια τσατσάρα και το πιστοποιητικό γεννήσεως του Βασίλη.

Ο 33χρονος Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ζούσε αρκετά χρόνια στη Νέα Υόρκη. Είχε μια καλή ζωή και είχε καταφέρει ν’ ανοίξει το δικό του εργαστήριο μεταλλικών χειροτεχνημάτων. Στην πατρίδα του είχε γυρίσει τον Απρίλιο του 1912, προκειμένου να βαφτίσει τον γιο του Κώστα στην εκκλησία του Άη Γιάννη.

Πριν το Πάσχα εκείνης της χρονιάς και παρά την επιμονή της γυναίκας του, Αγγελικής, να μείνει να περάσουν μαζί τις ημέρες των γιορτών, εκείνος αποφάσισε να ταξιδέψει με τον Τιτανικό. Η γυναίκα του είχε προαίσθημα πως κάτι κακό θα συμβεί και τον παρακαλούσε να μη φύγει. Αυτός, όμως, ήταν αποφασισμένος και όταν πλέον έφτασαν στο λιμάνι της  Μασσαλίας με τον Βασίλη Καταβέλο της έγραψε πως «θα ταξιδέψουμε με το καλύτερο ατμόπλοιο του κόσμου» προκειμένου να την καθησυχάσει.

Στον Τιτανικό επιβιβάστηκε από το λιμάνι του Χερβούργου με αριθμό εισιτηρίου 2683 Γ’ Θέση. Όταν το πλοίο χτύπησε το παγόβουνο, ο Λυμπερόπουλος εγκατέλειψε την Γ΄ θέση. Με τη βοήθεια των αγγλικών που γνώριζε, φόρεσε ένα σωσίβιο και έπεσε στα παγωμένα νερά. Κολύμπησε μέχρι μια σωσίβια λέμβο, όπου βρίσκονταν άλλα τρία άτομα. Δυστυχώς, η λέμβος παρασύρθηκε από τα νερά και δεν βρέθηκε παρά δύο μήνες μετά σε μια ακτή του Καναδά. Οι ναυαγοί ήταν φυσικά νεκροί και είχαν δεθεί στη λέμβο με τις ζώνες των παντελονιών τους. Τα σωσίβιά τους ήταν σκισμένα με τα δόντια τους, πιθανώς σε μια προσπάθεια να ξεγελάσουν την πείνα τους. Η γυναίκα του και ο γιος του Παναγιώτη Λυμπερόπουλου παρέλαβαν τα αντικείμενα που βρέθηκαν στις τσέπες του: τη βέρα του, μια χρυσή καρφίτσα, ένα ρολόι, μια ατζέντα και κάποια χρήματα. Ο ίδιος ετάφη σε νεκροταφείο του Καναδά.

Ο τρίτος των Ελλήνων, Απόστολος Χρονόπουλος ήταν 26 ετών τότε. Είχε πάει πρώτη φορά στην Αμερική σε ηλικία 18 ετών και δούλευε διερμηνέας σε μια βιοτεχνία. Είχε αποφασίσει να πάρει μαζί του τον μικρότερο αδελφό του, Δημήτρη Χρονόπουλο, ο οποίος ήταν 21 ετών το 1912. Αρχικά, τα δύο αδέλφια επρόκειτο να ταξιδέψουν στην Αμερική με κάποιο άλλο υπερωκεάνιο, αλλά όταν έφτασαν στη Μασσαλία με τον Παναγιώτη Λυμπερόπουλο και τον Βασίλη Καταβέλο, ο πρώτος τούς έπεισε να αλλάξουν τα εισιτήριά τους και να ταξιδέψουν με τον Τιτανικό για να φτάσουν πιο γρήγορα. Η τύχη των δύο αδελφών δεν έγινε γνωστή. Δεν γνωρίζει κανείς εάν παρασύρθηκαν μαζί με τον Τιτανικό στο βυθό ή εάν οι σοροί τους βρέθηκαν και ποντίστηκαν στη θάλασσα.

Σήμερα, στο ορεινό χωριό του Αγίου Σώστη στη Μεσσηνία υπάρχει ένα μικρό μνημείο (δημιουργήθηκε μόλις το 2001) για τους τέσσερις άντρες-θύματα του Τιτανικού. «Εις μνήμην των τεσσάρων Ελλήνων θυμάτων του Τιτανικού του έτους 1912 αναζητούντων καλυτέραν τύχην εις ΗΠΑ δι΄εαυτούς και οικογενείας των. Βασιλείου Γ. Καταβέλου-Παναγιώτου Κ. Λυμπεροπούλου-Δημητρίου Μ. Χρονοπούλου» γράφει.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

29
σχόλια
  1. avatar 1122

    \"Υπερπολυτελές πλοίο 269 μέτρων και 52,3 τόνων\"........ΛΙΓΟ ΕΛΑΦΡΥ ΜΟΥ ΚΑΝΕΙ

  2. avatar ΑΙ

    GRECO ΟΛΟ ΚΟΤΣΑΝΕΣ ΛΕΣ

  3. avatar Ellraiser

    Υπαρχουν σχετικα νεα ντοκιμαντερ για την αιτια της βυθισης που \'στεκουν\' περισσοτερο.
    Πολυ περιληπτικα εφταιγε μια φωτια που σιγοκαιγε για μεγαλο διαστημα στις αποθηκες με το καρβουνο με αποτελεσμα να εκμηδενιση τα στεγανα της ασφαλειας βυθισης του πλοιου.
    Απο μονη της μια τετοια τομη απο το παγοβουνο δεν δικαιολογει βυθιση.
    Επισης μια εντονη λειτουργια του ηλιου εκεινη την περιοδο με αποτελεσμα την διασπορα περισσοτερων απο τα συνηθισμενα παγοβουνα.
    Επισης η θαλασσια οφθαλμαπατη του οριζοντα λογω συνθηκων.
    Φυσικα και η ταχυτητα ειχε τις αιτιες της (αθλος, μαρκετινγκ, εντολες κατασκευαστων κλπ.)
    Οταν το συμπαν συνωμοτει εναντιον σου ειναι αδυνατον να το αποφυγεις.

  4. avatar Σφραγίδα

    Αιωνία η μνήμη τους όπως και των άλλων ανθρώπων. Και 4 Έλληνες λοιπόν...

  5. avatar LLL

    Μα.......τα περισσότερα στραβά, απο έναν άνθρωπο προέρχονται! π.χ Ερντογάν, Χίτλερ, Ναπολέων κτλ.

  6. avatar Greco

    Το γεγονός ότι ένας άνθρωπος ήθελε νά φτάσει στην Νέα Υόρκη νωρίτερα δε μου λέει κάτι. Αυτό που για μένα ήταν εγκληματική ενέργεια τού καπετάνιου είναι ότι έβαλε στο φουλ τίς μηχανές τού πλοίου. Θα μπορούσε άνετα να βάλεις τίς μηχανές στην κανονική ισχύ και ακόμα καλύτερα θα μπορούσε το μοιραίο βράδυ να σταματήσει γιατί η θάλασσα ήταν γεμάτη με πάγο και ήταν επικίνδυνο να την διασχίζει μέσα στην νύχτα και να συνέχιζε τη πορεία τού για την Αμερική την επόμενη μέρα το πρωί.

  7. avatar Angevas

    Κρίμα και για τούς συμπατριώτες μας και όλους όσους χάθηκαν!!

  8. avatar Ξεχασμένη στο κενό

    Δεν μπορώ να πιστέψω ότι τέσσερις από την πατρίδα μας πέθαναν στα κρύα νερά του Ατλαντικού εξαιτίας ενός ανθρώπου που ήθελε να φτάσει στην Νέα Υόρκη νωρίτερα.

    1. avatar Ρίαααα

      Και πώς να το ξέρει.....

  9. avatar Ξεχασμένη στο κενό

    Δεν μπορώ να πιστέψω πως 4 άνδρες της πατρίδας μας πέθαναν εξαιτίας ενός ανθρώπου που ήθελε να φτάσει στην Νέα Υόρκη 1 μέρα νωρίτερα.

  10. avatar Συγχαρητηρια

    Τα το αρτιο απο καθε αποψη αρθρο σας.

  11. avatar Νέστωρ

    Να σημειώσω ότι ο Τιτανικός είχε αδελφά πλοία τα RMS Olympic, HMHS Βρεταννικός.
    Ο Βρεταννικός ως γνωστό βυθίστηκε στις 21/11/2016 στη Κέα.
    Σωστό είναι όταν αναφερόμαστε σε ταχύτητες πλοίων ή αεροπλάνων η αναφορά να γίνεται σε μίλια ανά ώρα knots . Έτσι η μέγιστη ταχύτητα του ήταν 24 Knots ( όχι ότι είναι λάθος τα 44 Km )

  12. avatar G.p4

    Ωραια έρευνα!!!! Μπράβο σας.

  13. avatar Stateless

    Tonnage: 46,328 GRT (Gross Registered Tonnage)
    Displacement (μετατόπιση): 52,310 tons

    1. avatar Φαρμακογλωσσης

      Displacement ειναι το \"εκτοπισμα\".

      1. avatar Stateless

        Ναι σωστά, πόσο νερό εκτοπίζει! Αυτό ήθελα να γράψω.

  14. avatar ongolo3

    Ενα μεγαλο μπραβο στην ερευνα της Κας Γιατροπουλου

  15. avatar ongolo3

    Ένα μεγαλο μπραβο στην ερευνα της Κας Γιατροπουλου.

  16. avatar 18/10

    Με λίγα λόγια τους πήρε όλους στο λαιμό του ο συντοπίτης τους, αν άκουγε την γυναίκα του δεν θα την πατουσε κανείς!
    Γλύτωσε από το πυρ (βαλκανικοι πόλεμοι)
    παρεκαμψε την γυνή την πατήσε από την θάλασσα!!!

    1. avatar σουρταφερτας

      αρα λοιπον πυρ γυνη κ θαλασσα...καλα το λενε!!!

  17. avatar Ch08:21-1

    Καλημέρα σε όλη την Ελλάδα με τον Ιησού Χριστό. Την ώρα της τραγωδίας, την ώρα που βυθίζεται ο Τιτανικός, η ορχιστρα, Έψαλε :Σε Σένα πιο κοντά, επιποθω, σε Σένα, ω Θεε, να υψωθω, έστω και αν γευθω θάνατο στυγερο αρκεί να ευρεθω κοντά σε Σε.Αν από την φθορά κατακλιθω στο τέρμα της οδού, αν κοιμηθώ, ποθώ να μου φανεί σκάλα αγγελική, μ\'αυτη να υψωθω κοντά σε Σε. Καθώς ο Ιακώβ, είθε κι εγώ μέσα στην Βαιθηλ να σ\' ευλογώ.Ποθω πλησίον Σου να ζω, ω Ιησού και να δοξολογώ πάντα Εσέ. Αν πλανη στη ζωή, σκότος βαθύ πέσει στον κοσμ\'αυτο, πάλι ποθεί, το πνεύμα μου σε Σε να υψωθει Θεέ, κοντά Σου να βρεθεί, κοντά σε Σε. Nearer. My God, to Thee. Nearer, My God, to Thee-Andre Reu(Live in Amsterdam)

    1. avatar Νέστωρ

      Λοιπόν σα πιστός , αλλά όχι φανατικός με παρωπίδες , θα σου πω ότι κάτι τέτοια άτομα σα και σένα απομακρύνουν το κόσμο από την εκκλησία.
      Δε μπορούσες απλά να αναφέρεις ότι έπαιζαν τον τάδε ψαλμό ή ύμνο ? Έπρεπε να μας τον πεις όλο.

    2. avatar 1961

      Ότι τού φανεί του λολοστεφανη... άντε γεια!

    3. avatar Σκετος

      Αρχισες πάλι τα ίδια;

  18. avatar Ρε παιδιά λίγο αίσθηση της κλίμακας…

    ...52.3 τόνοι ζυγίζει μία νταλίκα, όχι το κάποτε μεγαλύτερο πλοίο του κόσμου

    1. avatar Δ.Τ …—…

      τι 52 τι 52.000 τονοι.

  19. avatar Απόδημος

    Ο Τιτανικός ήταν περίπου στο μέγεθος του Ανα Μαρια, του πλοίου που με έφερε στις ΗΠΑ το 1969

    1. avatar GNK

      Και εγώ με το ίδιο πλοίο ταξίδεψα στην Νέα Υόρκη τον Μάιο του 1969.

  20. avatar Δυστυχώς

    Το μόνο που εξάγουμε πάντα μεταναστες το [...] που λέγεται Ελλάς είναι μόνο για μερικούς οι άλλοι η ψωφο στην πείνα η στο εξωτερικό για εργάτες 3ηςκατηγωριας

Παρακαλούμε περιμένετε ...