39
loading

Στην παγκόσμια ιστορία υπάρχουν πολλά σημεία αναφοράς, πολλές στιγμές και περίοδοι που έχουν αφήσει ένα ισχυρό στίγμα στην ανθρώπινη εξέλιξη. Μία από αυτές τις περιόδους είναι και ο λεγόμενος «Χρυσός Αιώνας», ο 5ος αιώνας π.Χ. της αρχαίας πόλης της Αθήνας.

Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Κάλτσα

Σε μεγάλο βαθμό η αρχαία Αθήνα είναι ένας από τους πυλώνες πάνω στους οποίους χτίστηκε ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός, αφού έχει συμβάλει σε πολλά επίπεδα της ανθρώπινης σκέψης, όντας το πρώτο υπόδειγμα δημοκρατικής οργάνωσης πολιτείας, αλλά και ένας φάρος πολιτισμού, με άνθηση στις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες.

Ο Παρθενώνας στέκεται στο κέντρο της πρωτεύουσας της σύγχρονης Ελλάδας για να θυμίζει κάτι από το αρχαίο μεγαλείο και την αρμονία με την οποία ήταν οργανωμένη η εσωτερική ζωή της πόλης.

Ποια ήταν όμως η θέση της Αθήνας στον αρχαίο κόσμο και ποιος ο τρόπος που λειτουργούσε στις εξωτερικές της σχέσεις; Ήταν το λαμπερό κέντρο του ελληνικού κόσμου μία ιμπεριαλιστική δύναμη της εποχής;

Η Αθήνα, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου;

Στο ερώτημα κλήθηκε να απαντήσει ο επίκουρος καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Κώστας Βλασσόπουλος. «Ο όρος ιμπεριαλισμός δημιουργήθηκε τον 19ο αιώνα και έχει μια μακρά παράδοση στη μαρξιστική θεωρία. Με τον ιμπεριαλισμό αντιλαμβανόμαστε την επεκτατική πολιτική σε μεγάλη κλίμακα και ένα τέτοιο φαινόμενο χωρίς αμφιβολία υπάρχει στην αρχαία Ελλάδα.

Η σύντομη απάντηση στο ερώτημα λοιπόν είναι ότι ναι, η Αθήνα του 5ου αιώνα ήταν ιμπεριαλιστική δύναμη και ότι επίσης υπάρχει μία στενή σχέση ανάμεσα στην αθηναϊκή δημοκρατία και τον αθηναϊκό ιμπεριαλισμό.

Εδώ πρέπει να μπει μία υποσημείωση για το τι εννοούμε αθηναϊκό ιμπεριαλισμό. Το συνηθισμένο μοντέλο που έχουμε στα κεφάλια μας από τις ευρωπαϊκές αυτοκρατορίες του 19ου και του 20ου αιώνα, είναι μία ιμπεριαλιστική δύναμη που κατακτά άλλα κράτη, τα διαλύει και τα ενσωματώνει στο δικό της κράτος.

Στην περίπτωση της Αθήνας δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Τα μέλη αυτού που οι νεότεροι ιστορικοί αποκαλούν Αθηναϊκή Συμμαχία ή Δηλιακή Συμμαχία, είναι τυπικά ανεξάρτητα κράτη, παραμένουν δηλαδή κράτη με τη δική τους δομή, με τη δική τους κυβέρνηση, όμως βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Αθήνας».

Ποια είναι η σχέση του αθηναϊκού πολιτεύματος και της επεκτατικής τάσης της Αθήνας;

«Ένα πρώτο και βασικό στοιχείο είναι ότι από τη γέννησή τους αυτά τα δύο πάνε χέρι-χέρι. Η Αθήνα τον 6ο αιώνα, γιατί πιο πριν δεν μπορούμε να πούμε πολλά πράγματα, είναι ένα πολύ αδύναμο κράτος. Για μεγάλο διάστημα δεν μπορεί καν να επικρατήσει στη σύγκρουση με τα Μέγαρα για τον έλεγχο της Σαλαμίνας.

Όταν όμως το 508 πΧ ο Κλεισθένης κάνει τις μεταρρυθμίσεις και δημιουργεί αυτό που λέμε αθηναϊκή δημοκρατία, αμέσως μετά οι Αθηναίοι έχουν δύο πολύ μεγάλες στρατιωτικές επιτυχίες απέναντι στους Βοιωτούς και τους Ευβοείς. Λίγα χρόνια μετά, το 490, κερδίζουν αναπάντεχα τους Πέρσες στη μάχη του Μαραθώνα, δέκα χρόνια μετά, το 480, παίζουν σημαντικό ρόλο στη ναυμαχία της Σαλαμίνας και ακολουθεί μια σειρά συνεχών στρατιωτικών επιτυχιών, μέχρι τη Σικελική Εκστρατεία.

Με άλλα λόγια για έναν αιώνα το νέο πολιτικό καθεστώς που δημιουργείται το 508, ακολουθείται από μία σειρά τεράστιων στρατιωτικών και διπλωματικών επιτυχιών. Για να χρησιμοποιήσω και μια ποδοσφαιρική ορολογία, στο μυαλό των Αθηναίων ομάδα που κερδίζει, δεν αλλάζει. Μόνο όταν η Αθήνα θα υποστεί την πανωλεθρία της Σικελικής Εκστρατείας, ένα κομμάτι της αθηναϊκής ελίτ θα αμφισβητήσει στα σοβαρά τη δημοκρατία.

Είναι λογικό ότι στο μυαλό των Αθηναίων το δημοκρατικό πολίτευμα και η στρατιωτική ισχύς ήταν πολύ στενά συνδεδεμένα».

Όσο για το πότε ξεκίνησε αυτή η «ιμπεριαλιστική εποχή» της Αθήνας, ο κ. Βλασσόπουλος τόνισε: «Υπάρχει μία παραδοσιακή αφήγηση για τον αθηναϊκό ιμπεριαλισμό που λέει ότι πρακτικά ξεκινάει το 477, όταν οι Αθηναίοι μετά τη νίκη των Ελλήνων στους Περσικούς Πολέμους και την αποχώρηση πρακτικά της Σπάρτης από τον πόλεμο, αποδέχονται την πρόσκληση των υπόλοιπων Ελλήνων, των νησιών και της Μικράς Ασίας, να ηγηθούν μίας νέας συμμαχίας με σκοπό τη συνέχιση του πολέμου με την Περσία.

Τα τελευταία χρόνια μελέτες έχουν θέσει εν αμφιβόλω αυτή την αφήγηση.

Καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει μια προϊστορία, ο αθηναϊκός ιμπεριαλισμός δεν ξεκινάει το 477. Ήδη από τον 6ο αιώνα οι Αθηναίοι, όχι το αθηναϊκό κράτος γενικά αλλά οικογένειες της αθηναϊκής ελίτ, προσπαθούν να διεισδύσουν σε δύο περιοχές κατά κύριο λόγο. Η μία είναι το βόρειο Αιγαίο, η Μακεδονία και η Θράκη, που είναι πλούσιες περιοχές με μεταλλεία, με ξυλεία, με άλλους πλουτοπαραγωγικούς πόρους, και η δεύτερη είναι η περιοχή του Ελλήσποντου, που είναι πολύ σημαντική γιατί συνδέεται με τη Μαύρη Θάλασσα και το εμπόριο.

Τον έλεγχο της περιοχής οι Αθηναίοι τον χάνουν όταν οι Πέρσες την κατακτούν προς τα τέλη του 6ου αιώνα. Το πρώτο πράγμα που κάνουν οι Αθηναίοι είναι ότι προσπαθούν να πάρουν πίσω όλα αυτά. Από την αρχή της Δηλιακής Συμμαχίας, οι Αθηναίοι έχουν πλέον τη δύναμη να ξαναπάρουν πίσω αυτά και ακόμη περισσότερα. Αρχικά κατακτούν τα νησιά της Ίμβρου, της Λήμνου και της Σκύρου, που είναι ακριβώς η διαδρομή που ακολουθεί ένα καράβι πηγαίνοντας από την Αθήνα στη Μαύρη Θάλασσα. Απαραίτητα σημεία για να ελέγξεις τις θαλάσσιες διόδους.

Οι Αθηναίοι από την αρχή έχουν στόχο να βάλουν χέρι στον πλούτο του βόρειου Αιγαίου και του Ελλησπόντου και μετά το 477 έχουν πολύ μεγαλύτερη δύναμη για να το κάνουν».

Πόσο όμως συμβαδίζει η δημοκρατία με την προσπάθεια ουσιαστικής κατάκτησης άλλων πόλεων και περιοχών;

«Δεν υπάρχει αντίφαση με την έννοια ότι στην αρχαιότητα δεν υπάρχει η έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Για τους αρχαίους είναι ένα πράγμα το τι κάνεις στα εσωτερικά του κράτους σου και διαφορετικό τι γίνεται εκτός. Οι Αθηναίοι δεν αντιλαμβάνονται μια αντίφαση ανάμεσα στο δημοκρατικό πολίτευμα στο εσωτερικό και τον ιμπεριαλισμό στο εξωτερικό. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και φωνές που εγείρουν το ζήτημα. Είναι εντυπωσιακό ότι στον Θουκυδίδη τόσο ο Περικλής όσο και ο Κλέωνας λένε στους Αθηναίους ότι δεν αντιλαμβάνονται ότι η αυτοκρατορία της πόλης είναι μία μορφή τυραννίας.

Υπάρχει μια στενή σχέση ανάμεσα στα δύο σε στρατιωτικό επίπεδο, αλλά και σε πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Η δημιουργία της αυτοκρατορίας ανέδειξε μία τεράστια γκάμα θεμάτων που έπρεπε να επιλυθούν. Διότι όταν η Αθήνα είχε γίνει μία μεγάλη δύναμη, είχε κάποιους άρχοντες που τακτοποιούσαν τα κοινά αλλά σε πιο μικρή κλίμακα. Όταν όμως έχεις 150 κράτη υπό την εξουσία σου, έχεις ένα στόλο, πρέπει να προμηθευτείς ξυλεία, έχεις ναυτικές βάσεις, δημιουργείται ένας τεράστιος όγκος εργασίας.

Ένας από τους λόγους που η Εκκλησία του Δήμου γίνεται τόσο σημαντική τον 5ο αιώνα και ενισχύει το βάθος της αθηναϊκής δημοκρατίας είναι ακριβώς αυτός. Η συνέλευση γίνεται με τη μεταρρύθμιση του Κλεισθένη το κυρίαρχο όργανο, κανένας δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα ζητήματα μόνος του. Με έναν τρόπο η αύξηση των θεμάτων αυξάνει και τη δύναμη της συνέλευσης.

Το δεύτερο είναι ότι η αθηναϊκή στρατιωτική ισχύς είναι κατά κύριο λόγο στη θάλασσα, στον στόλο. Για να δώσω μια σύντομη εικόνα, ο στόλος αποτελείται από τριήρεις. Μια τριήρης είναι ένα καράβι που η ταχύτητά του βασίζεται στους κωπηλάτες. Κάθε καράβι έχει περίπου 150 κωπηλάτες και με το υπόλοιπο προσωπικό περίπου 200 άτομα. Ο αθηναϊκός στόλος που έχει 200-300 καράβια χρειάζεται 40.000 άτομα. Με δεδομένο ότι οι Αθηναίοι πολίτες είναι εκείνη την εποχή περίπου 30 με 40 χιλιάδες, είναι τεράστιος ο αριθμός που απασχολείται στα καράβια.

Δεν φτάνουν οι Αθηναίοι πολίτες, χρησιμοποιούν και ξένους, χρησιμοποιούν και μετοίκους, δηλαδή μόνιμα εγκατεστημένους μετανάστες, χρησιμοποιούν και δούλους. Κατά κύριο λόγο οι κωπηλάτες προέρχονταν από τις κατώτερες τάξεις της Αθήνας και πληρώνονται για τις υπηρεσίες τους. Οπότε είναι μια πολύ βασική πηγή εισοδήματος, δίνει μισθό στους φτωχούς Αθηναίους.

Εκτός αυτού η Αθήνα δεν μπορούσε να καλύψει, γιατί είχε μεγάλο πληθυσμό, τις διατροφικές της ανάγκες από τα σιτηρά. Οπότε περίπου το μισό των σιτηρών - διότι οι αρχαίοι Έλληνες ζούσαν ως επί το πλείστον από τα σιτηρά, δεν έτρωγαν κρέας παρά μόνο στις γιορτές - το εισήγαγε από άλλες περιοχές, κατά κύριο λόγο από τη Μαύρη Θάλασσα. Για να μπορείς να εισάγεις σιτηρά σε σταθερή κλίμακα, εν καιρώ πολέμου, πρέπει να έχεις τον έλεγχο της θάλασσας. Το ναυτικό επιτρέπει στους Αθηναίους να εισάγουν φθηνό σιτάρι, κάτι που έχει τεράστια σημασία για τους φτωχούς.

Εκεί υπάρχει ένα τρίγωνο πολύ σημαντικό: η σχέση του αθηναϊκού ιμπεριαλισμού, του ναυτικού και των κατώτερων τάξεων. Ένα από τα πράγματα που έκαναν οι Αθηναίοι όταν κάποιος από τους συμμάχους εξεγειρόταν, είναι η κατάσχεση εύφορων γαιών και η δημιουργία κληρουχιών. Με άλλα λόγια μοίραζαν τη γη σε Αθηναίους πολίτες, ιδιαίτερα των μεσαίων και κατώτερων τάξεων. Με αυτόν τον τρόπο φτωχοί αποκτούσαν γη που δεν είχαν στην Αθήνα».

Πώς γιγαντώθηκε στρατιωτικά η Αθήνα;

«Ο τρόπος που δούλευε η Αθηναϊκή Συμμαχία είναι ότι τα μέλη της είχαν τη δυνατότητα είτε να συνεισφέρουν στις στρατιωτικές δυνάμεις με καράβια των οποίων τα πληρώματα πληρώνουν οι ίδιοι ή να συνεισφέρουν με φόρους. Η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της συμμαχίας επέλεγε να πληρώνει φόρους, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν οι Αθηναίοι έναν τεράστιο στόλο και να ελέγχουν τους συμμάχους.

Τα ποσά που πληρώνουν οι περισσότερες πόλεις-μέλη της συμμαχίας είναι σχετικά μικρά. Κάποια στιγμή στη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου οι Αθηναίοι αντικαθιστούν τον φόρο με ένα τέλος 5% επί των εισαγωγών και των εξαγωγών στα λιμάνια της συμμαχίας με την επιδίωξη μεγαλύτερων κερδών. Το σύνολο των εσόδων για την Αθήνα ήταν φυσικά ένα πολύ μεγάλο ποσό και έδινε τη δυνατότητα να συντηρεί έναν μεγάλο στόλο αλλά και να κάνει μεγάλα κατασκευαστικά έργα, να φτιάξουν την Ακρόπολη για παράδειγμα.

Και για να ολοκληρωθεί η εικόνα της οικονομικής κυριαρχίας της πόλης, σημειώνουμε ότι οι Αθηναίοι είχαν τον έλεγχο των μεταλλείων του Λαυρίου με την παραγωγή των ασημένιων νομισμάτων, που απεικόνιζαν την κουκουβάγια, τα οποία έγιναν κάτι σαν το δολάριο της εποχής, το ισχυρό νόμισμα στις συναλλαγές σε ένα μεγάλο τμήμα της ανατολικής Μεσογείου».

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

39
σχόλια
  1. avatar Aimilios

    γραψατε μια βλακεια στον τιτλο, την οποια αμεσως αναιρειτε απο κατω αλλα αυτο ειναι αρκετο για να εχει ονειρωξη ο δουσκας και ο στατελεςς και τα αλλα χαμενα αριστερα κορμια.
    Η Αθηνα οπως ολες οι ελληνικες πολεις-κρατη ητανε μια πολη-κρατος, αλλες φορες πιο δυνατη αλλες φορες λιγοτερο και αυτο ητανε αλλο...
    Αν ψαχνετε υπερδυναμεις και ιμπεριαλιστες κοιταξτε σε περσες, ρωμαιους, βαβυλωνιους, μογγολους, κινεζους κτλ

    1. avatar 9s

      Μιλησε ο Αιμιλιος. Τελος.

  2. avatar ΚΛΕΩΝ

    Nα υποθεσω η ερωτηση ειναι ρητορικη...γιατι ολοι ξερουν την απαντηση!

  3. avatar argitis

    Φονιάδες των λαών, Αθηναίοι!

  4. avatar Τι μας λέτε; Είναι σοβαρά αυτά;

    ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και Ιμπεριαλισμός είναι αντίθετα πράγματα. Ή θα σέβεσαι το άλλο κράτος, την κυριαρχία, τους πόρους και την ελεύθερη βούληση του λαού του ή θα το μαντρώνεις με το ζόρι, θα το εκβιάζεις, θα το υποχρεώνεις ποιους θα έχει συμμάχους κι από πού θα εξοπλίζεται και ποιος θα το κυβερνάει.Πολλοί λέγονται και λέγονταν δημοκράτες αλλά ήταν δικτάτορες, στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.

  5. avatar ΟοΟο

    Είναι ο σύγχρονος αριστερισμός - αναρχοφασισμός το αντίστοιχο του Εφιάλτη - τουρκόδουλου και συνεργάτη των Ναζί διαχρονικά στον Ελληνισμό;;

  6. avatar Ανθρωπιστης Αλληλεγγυος

    Ολα κομμουνισμος.
    Ο κομουνισμος να ναι καλα και ολα τα αλλα...
    Αν δεχεσαι παραγγελιες... θα ηθελα ενα αρθρο για τον συνδικαλισμο στην αρχαια Ελλαδα.
    Επισης ποια πολη-κρατος ηταν η αρχαια Σοβιετια.

    1. avatar Τρεις λαλούν

      Καμιά αρχαία πόλη κράτος δεν ήταν Σοβιετία.Γιατί στη Σοβιετία υπήρχε η προσωπολατρεία, η κομματική νομενκλατούρα, η αθεϊστική ιδεολογία.και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

  7. avatar πάτα το μηδέν

    αν ναι τότε ήταν μιλιταριστική δύναμη όχι ιμπεριαλιστική έχουν διαφορά στις έννοιες

    1. avatar Άσε ρε

      Τα όπλα τα έχουν οι μιλιταριστές για να κοιτάζονται στον καθρέφτη; Το ίδιο είναι.

    2. avatar Κολόμβος.

      Μην παίζουμε με τις λέξεις. Αυτά τα δύο είναι συνυφασμένα , πάνε πακετάκι,
      και κάνουν παρέα με το αυγό του κολόμβου.

  8. avatar Και να μην ξεχνάμε ότι..

    ...ο Σωκράτης και ο μαθητής του Πλάτων ήταν σφόδρα αντιδημοκρατικοί,
    και εχθροί της Περίκλειας ρητορικής αληθοφανούς σοφιστικής.
    Στον ''Μενέξενο'' αλλά και αλλαχού βλέπουμε μια επίθεση στη εξουσία των
    πολλών και μη επαιόντων δημοτών, που μας αφήνει ενεούς.
    Άλλωστε μέσα στο αρχαίο Αθηναικό κάλλος δεν μπορούμε να μην
    στιγματίσουμε την αποδεκτή δουλεία και την δευτερεύουσα θέση
    της γυναίκας δια της παλλακείας και όχι μόνο.

    1. avatar Τροι

      Δεν ήταν αντιδημοκρατικοί όπως το λες. Συνδύαζαν τα καλά.Θεωρούσαν ότι πολλές φορές ο λαός παρασύρεται και δεν γνωρίζει.Απο την άλλη πολλοί κυβερνήτες μεθούν από εξουσία και σπατάλες και καταπιέζουν.Πρέπει να κυβερνούν οι άριστοι, όχι στον πλούτο και την καταγωγή, αλλά στο ήθος, τη γνώση και την αξιοκρατία, οι φιλόσοφοι, οι καλλιεργημένοι στον χαρακτήρα και την ψυχή.Ακριβώς το αντίθετο από ότι γίνεται σήμερα.

  9. avatar πολίτης.

    Κάθε ιμπεριαλιστική δύναμη ιστορικά προετράπη σε άσκηση ιχύος με
    σκληρά μέτρα (ιδε σφαγή Μηλίων), προς εξισορρόπηση των συμμαχιών και των διεθνών
    τάσεων και παρεκκλίσεων. Έξοχος εκφραστής της πάλαι ποτέ Αθηναικής ηγεμονίας
    και πιστός τηρητής της Θουκιδύδειας διεθνολογίας, οι ΗΠΑ .
    Ο Θουκιδύδης αναλύεται σαν ευαγγέλιο στις στρατιωτικές σχολές του Γουέστ Πόιντ,
    αφου τίποτα δεν έχει αλλάξει στο διεθνές προσκήνιο απο τότε.

    1. avatar Ζανμαν

      Ο κυνισμός του μιλιταριστή: Φτιάχνουμε όπλα, ακόμη περισσότερα όπλα από τους άλλους, γιατί όμως να τα αποθηκεύουμε και να παλιώνουν, βομβαρδίζουμε μια χώρα κι έτσι κερδίζουμε χώρο στις αποθήκες, ανανεώνουμε με καινούρια δοκιμασμένα σε ξένα εδάφη, καταλαμβάνουμε και ληστεύουμε χώρες για να χρηματοδοτήσουμε νέα όπλα, φτιάχνουμε πιο φονικά όπλα κ.ο.κ.

    2. avatar Τροι

      Ο Θουκυδίδης αναλύεται αλλά δεν εφαρμόζεται.Δεν δικαιολογεί καμιά εισβολή σε ξένη χώρα.

    3. avatar Περαστικός.

      Γι΄αυτό να λέμε κύριε ο Θεός να ευλογεί τις ΗΠΑ. Τον σημερινό φάρο
      της υδρογείου. Τη σύγχρονη Αθήνα του χρυσού αιώνα.
      Ότι συμφέρει την ανθρωπότητα συμφέρει και τις ΗΠΑ.

      1. avatar Περαστικά…

        ......

    4. avatar @ch11:54

      Ακριβώς έτσι είναι. Η τεχνολογία εξελίσσεται.

  10. avatar Εεεεετσι

    Είναι ο σύγχρονος αριστερισμός - αναρχοφασισμός το αντίστοιχο του Εφιάλτη - τουρκόδουλου και συνεργάτη των Ναζί διαχρονικά στον Ελληνισμό;;;

    1. avatar Κι εεεετσι

      Οτι του φανεί του λωλοστεφανη... Φοβερή η ανάλυση σου... Είναι οι σύγχρονοι δηθεν πατριώτες συντηρητικοί, οι νέοι γερμανοτσολιαδες και μαυραγοριτες της κατοχής; Ή μήπως είναι οι νέοι Σαρουμαν που προδίδουν τους ανθρώπους και τα ξωτικά στον σκοτεινό άρχοντα Σαουρον;;;;;

    2. avatar LLL

      ΝΑΙ! αυτό είναι φίλε μου!

  11. avatar ΓΙΟΥΡΗ

    Ο αγώνας για απόπυρηνικοποιημενα Βαλκάνια ενάντια στις βάσεις του θανάτου τον Καπιταλισμό και το μεγάλο κεφάλαιο ηταν εμφανής και τον χρυσό αιώνα του Περικλέους στην Αρχαια Ελλάδα. Με το σύνθημα λεφτά για τους εργάτες και οχι για τριήρεις ο λαός της Αθήνας κατέβηκε στους Δρόμους. Πρέπει η Ιμπεριαλιστική ιστορία της Ελλάδος που την ντροπιασε παγκοσμίως στα λαϊκά στρώματα να εξιλεωθεί αφέροντας τη από τα βιβλία της Ιστορίας όπως και του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ανοιχτά τα σύνορα να μπούνε οι ΚΟΛΑΣΜΈΝΟΙ όλου του κόσμου ώστε να μην μείνει τίποτα απο την ταυτότητα αυτού του τοπου.

    1. avatar Καθηγητής

      Κοινωνικές εξεγέρσεις υπήρχαν και στην Αθήνα και στην Σπάρτη.///Η πιο στρατιωτικοποιημένη πόλη όμως, δεν πήρε μέρος στην εκστρατεία του Μ.Αλεξάνδρου.///Εθνομηδενιστές δεν υπήρχαν τότε αλλά προδότες και οι Αθηναίοι και οι Σπαρτιάτες είτε τους εκτελούσανε είτε τους εξορίζανε για πάντα.Δεν ανέχονταν τέτοιοι να πατάνε τη γη τους.///Δεν υπήρχε τότε εθνικισμός αλλά πατριωτικός τοπικισμός. Όλοι ήταν
      Έλληνες.///Τους πολύ πατριώτες και οι Αθηναίοι και οι Σπαρτιάτες τους τιμούσανε ως παραδείγματά πολίτη και ως ήρωες.Οι Αθηναίοι όμως είχαν και τον φθόνο και κάποιες φορές τους εξοστρακίζανε για δέκα χρόνια.///Ας μην τα βλέπουμε αντιθετικά.Υπήρχαν σημαντικά κοινά στοιχεία. Η θρησκευτικότητα, η φιλοπατρία, η τιμή των προγόνων. Η φιλοπατρία Σπαρτιατών, Αθηναίων, Θηβαίων και Μακεδόνων οδήγησε σε θριάμβους που διδάσκονται σε όλες τις στρατιωτικές σχολές και πανεπιστήμια του κόσμου. Φιλοπατρία δεν σημαίνει και ιμπεριαλισμός. Πρωτίστως είναι αμυντική υπεράσπιση της χώρας/πόλης. Ο Αλέξανδρος πήγε μέχρι την Ινδία γιατί πρώτα οι Πέρσες επιτέθηκαν στην Ελλάδα και γιατί συνέχεια απειλούσαν τους Έλληνες της Μικράς Ασίας.Επίσης, για προσωπικούς λόγους δόξας///Θέλει πολλή προσοχή η χρήση σημερινών όρων και η αναγωγή τους σε εκείνη την εποχή./// Ευχαριστώ.

    2. avatar Εθνικά καθαρός

      Η απάντηση στον εθνομηδενισμο των αριστερών της Αθήνας ήρθε από τους Σπαρτιάτες εθνικιστές... Εκτός από το φράχτη στα σύνορα της Σπάρτης, εβαλαν και νάρκες για να εμποδίσουν τα κύματα των λαθρο που έρχονταν από τα βάθη της Περσίας για να αλλοιώνουν τη φυλή και το έθνος! Περήφανοι πατριώτες οι Σπαρτιάτες, προτίμησαν την απομόνωση και τις τερατογενεσεις (αποτέλεσμα της εκτεταμένης ενδογαμιας...), από τον εκφυλισμό της φυλής από τους λαθρο... Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ηταν ο πλούτος του πολιτισμού που άφησαν πίσω τους οι Σπαρτιάτες... Τέχνη, φιλοσοφία, επιστήμες... Τι να πρωτοπεί κάνεις... Πασιγνωστοι αστρονόμοι, φυσικοί, φιλόσοφοι και καλλιτέχνες από την Σπάρτη, σημάδεψαν ανεξίτηλα την ιστορία του ανθρώπινου είδους...

  12. avatar Αναγκαίος ο ιμπεριαλισμός κατά τον επίκουρο καθηγητή!!!!

    Στοιχείο του δημοκρατικού πολιτεύματος!Πώς θα ζήσει ο λαός χωρίς αρπαγή και σφαγές, βλ., Μήλος. Πάντα πρέπει να υπάρχει μια ηθική πρόφαση για την πιο στυγνή σφαγή.Ήταν ανάγκη δηλαδή να σφάξουν όλους τους Μήλιους, να κάνουν Γενοκτονία,κι όχι να αγοράσουν σαν πλούσιο κράτος σιτάρι από την Κυρήνη, με πολύ λιγότερα χρήματα, καράβια και στρατευμένους από έναν πόλεμο.Και στο τέλος αυτό με το δολάριο, βγάζει μάτια από την προπαγάνδα. Δηλαδή όποιος αυτοανακηρύσσεται δημοκράτης, μπορεί να βομβαρδίζει ξένες χώρες, να ληστεύει πλουτοπαραγωγικές πηγές, να ανατρέπει ξένες κυβερνήσεις, να επιβάλλει δυσβάσταχτους φόρους, να υποχρεώνει συμμετοχή σε κατακτητικούς πολέμους, να ελέγχει πλήρως δικτατορικά ξένες χώρες με τους ντόπιους τοποτηρητές του.Φυσικά κάθε στυγνός ιμπεριαλισμός χρειάζεται και τους σαθρούς ιδεολογικούς προπαγανδιστές του.

    1. avatar 45αρης

      Πραγματικά πού τον βρήκανε αυτόν τον καθηγητή; Μήπως ο ιμπεριαλισμός του Χίτλερ συμβάδιζε με την...δημοκρατικότητα του;.....

    2. avatar χαχαχαχαχαχαχαχα

      Σαχλαμάρας το ανάγνωσμα.

      1. avatar Ch09:54-2

        Όταν έχουν ισοπεδωθει τα πάντα, δυστηχως, όπως το βλέπει ο κάθε αναγνώστης, το κάθε σχόλιο, και θέμα συζήτησης, του δίνει, το δικό του χαρακτηρισμό. Στο συγκεκριμένο θέμα. Η Ελλάδα στην αρχαιότητα, μια μικρή χώρα, ο ρόλος της, στην Μεσόγειο, οι δυνάμεις των πόλεων κρατών, της Ελλάδος μας, ο ρόλος των Αθηνών, της Σπάρτης κλπ. Το σπουδαίο Έργο του Μ. Αλεξάνδρου. Εκτός το έργο του Αλέξανδρου, που είχε εκπολιτιστικο χαρακτήρα, η Ελλάδα, σε μικρογραφία τότε, είναι η σημερινή κατάσταση παγκοσμίως. Οι χαρακτήρες όλων των γεγονότων, είναι ίδια με τα σημερινά, η διαφορά είναι στην Τεχνολογία.

    3. avatar Ch09:21-2

      Μην περιμένεις, εδώ στην γη, ανθρώπινη δικαιοσύνη. Δεν υπήρχε, δεν υπάρχει, και δεν θα υπάρξει ποτέ.

      1. avatar !!!!!!

        Για αυτό ελπίζω σε δικαίωση μετά θάνατον αδελφέ.

        1. avatar @ch11:20

          Επειδή, δεν γνωρίζω, πως το αντιλαμβάνεται, μετά θάνατον δικαίωση, αλλά ο Θεός θα κρίνει, τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, με δικαιωσυνη, σύμφωνα με τον Λόγο Του, τον οποίον τον έχουμε, στην Καινή Διαθήκη.

  13. avatar Προφέσορ Τίποτας

    Είναι ο σύγχρονος αριστερισμός - αναρχοφασισμός το αντίστοιχο του Εφιάλτη - τουρκόδουλου και συνεργάτη των Ναζί διαχρονικά στον Ελληνισμό;

    1. avatar Ανησυχος

      Μαλον απετυχε η πρωινη, μπορει η μεσημεριανη να ειναι καλυτερη και να ηρεμησεις...

  14. avatar φωφω

    O περικλής σαν εξαίρετη καλλιτεχνική φύση πού ήταν,βοηθούμενος κ από τούς μεγάλους του συνεργάτες φειδία κ τους μαθητές του κ από τη δεύτερη γυναίκα του ασπασία στόλισε τον βράχο πού δόξασαν τη Ελλάδα κ εδωκαν στη εποχή του τη ιδιαίτερη αίγλη τού"χρυσού αιώνα". Το δημιουργικό τού έργο σταμάτησε το429π.χ εξαιτίας τής πανούκλας. Κ το 431έγραψε το περίφημο"επιτάφιο"του. . . Συγχαρητήρια beast .

  15. avatar Ch07

    Όλα τα συστήματα, όλες οι αυτοκράτορες, ήλθαν, και κατέρρευσαν.Σημερα,το 2019,ποιο σύστημα, και ποία υπερδύναμη, μπορεί να επιβιώσει? Ο από μηδεν=μηδέν. Ο άνθρωπος θα εξουσιαζεται, από τον συνάνθρωπο του. Διότι ανθρώπινη δικαιοσύνη δεν υπάρχει. Και ούτε θα υπάρξει.

  16. avatar Ήταν η Περσία; Ήταν η Αίγυπτος; Ήταν όλοι;

    όταν η χαζομάρα μπαίνει σε κομματικά αριστερά κουτάκια σκέψεις.

  17. avatar Εξαιρετικό άρθρο!

    Πάντα τέτοια

Παρακαλούμε περιμένετε ...