14
loading
Γράφει
o Νίκος Τσάδαρης

Βρισκόμαστε στο θερινό τρίμηνο του έτους, στο οποίο μάλιστα οι περισσότεροι «γράφουμε» τα πιο πολλά (αναλογικά) χιλιόμετρα του χρόνου, οδηγώντας.

Η συγκυρία αυτή -όσο και αν ακούγεται περίεργο-, είναι η πιο κατάλληλη στιγμή για να αλλάξουμε τα μεταχειρισμένα ελαστικά του αυτοκινήτου μας, παρά το ότι, οι περισσότεροι πιστεύουμε πως πρέπει να περιμένουμε το φθινόπωρο και τον χειμώνα, προκειμένου με καινούρια λάστιχα, να «αμυνθούμε», καλύτερα στις δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Ε, λοιπόν, όχι. Η πλέον κατάλληλη χρονική στιγμή για την αντικατάσταση των φθαρμένων ελαστικών, είναι πριν ξεκινήσει για τα καλά το καλοκαίρι και οι ζέστες, παρά πριν τον χειμώνα με τις βροχές και τα κρύα.

Ο λόγος, απλός και ευκατάληπτος.

Ο μεγάλος «εχθρός» των παλαιών, ταλαιπωρημένων ελαστικών, δεν είναι το κρύο, η βροχή, το χιόνι ή ο πάγος, αλλά οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και οι ακόμα υψηλότερες θερμοκρασίες της ασφάλτου.

Τα λάστιχα -ειδικά τα πολυκαιρισμένα με πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα στην πλάτη τους- ζορίζονται και απειλούνται πολύ περισσότερο τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς οι μεγάλες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τον ταλαιπωρημένο σκελετό (αυτό που βρίσκεται πίσω από την εξωτερική εικόνα), είναι πιθανόν να δημιουργήσουν απότομη ρήξη του σκελετού (αυτό που ονομάζουμε γενικώς και αορίστως, λινά), το κοινώς λεγόμενο κλατάρισμα, που οδηγεί άμεσα σε καταστάσεις πανικού, ανάλογου με την ταχύτητα και τις συνθήκες που επικρατούν στο όποιο σημείο συμβεί αυτό.

2391755

Επιπλέον, η οδήγηση τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι –κατά τεκμήριο- χαλαρή, «ανυποψίαστη», με πολλές πηγές αποπροσανατολισμού (κουβεντούλα με τους συνεπιβάτες, δυνατή μουσική, θέα της φύσης, κ.ά.), που σε μια απότομη απόκλιση από την πορεία (αυτό συμβαίνει στην περίπτωση κλαταρίσματος), κάνουν ακόμα δυσκολότερο το έργο του οδηγού, στην προσπάθεια ελέγχου του οχήματος.

Αντίθετα, τους χειμερινούς μήνες, οδηγώντας σε ολισθηρούς δρόμους με φθαρμένα ελαστικά, όλοι είμαστε υποψιασμένοι για το ενδεχόμενο γλιστρήματος και κατά συνέπεια πιο έτοιμοι να αντιδράσουμε αν αυτό συμβεί.

Στην βάση λοιπόν της παραπάνω συλλογιστικής, αν σιμά κοντά το όχημά μας χρειάζεται φρέσκα ελαστικά, δεν πρέπει να περιμένουμε να τελειώσει το καλοκαίρι, αλλά να κάνουμε την αντικατάσταση πριν το καλοκαίρι, προκειμένου να μην βρεθούμε –εν αιθρία- προ απρόβλεπτων, δύσκολα ελεγχόμενων καταστάσεων.

Πέραν αυτού, καλό είναι (και όχι μόνο το καλοκαίρι), να ελέγχουμε συχνά πυκνά τις πιέσεις των ελαστικών μας, χρησιμοποιώντας ένα αξιόπιστο μετρητή και ακολουθώντας επακριβώς την πρόταση του κατασκευαστή (αναγράφεται στο owners manual, ή σε κάποια από τις πόρτες, ή στο καπάκι του δοχείου καυσίμων).

53234

Ακόμα περισσότερο και ειδικά το καλοκαίρι, απαιτείται να βλέπουμε κάθε τόσο τα ελαστικά μας, προσέχοντας μήπως παρουσιάζουν ραγάδες, ή εξογκώματα (τα λεγόμενα βυζιά), ή ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα τους (αυτό σημαίνει πρόβλημα στην ευθυγράμμιση των τροχών).

Τέλος, στην περίπτωση αντικατάστασης, ακολουθούμε πιστά τόσο την διάσταση που προτείνει ο κατασκευαστής, όσο και τον δείκτη ταχύτητας, γιατί μόνο τότε θα είμαστε σίγουροι πως έχουμε το κατάλληλο ελαστικό για το όχημά μας.

Αν πάλι υπάρχει δυνατότητα επιλογής διάστασης, τότε αναλογιζόμενοι ότι οι ελληνικοί δρόμοι είναι συνήθως κακοτράχαλοι, βρεγμένοι, βρώμικοι και γλιστεροί, πρέπει να επιλέγουμε ένα ελαστικό όσο πιο στενό, με όσο το δυνατόν υψηλότερο προφίλ και όσο πιο μαλακό πέλμα.

Η καλύτερη επιλογή συνοδεύεται και από «φρέσκια» παραγωγή

Η ημερομηνία παραγωγής γράφεται στο πλάι κάθε ελαστικού μέσα σε ένα οβάλ πλαίσιο με 4 αριθμούς. Αν π.χ. οι αριθμοί είναι 1218, αυτό σημαίνει ότι, το ελαστικό έχει παραχθεί την 12η εβδομάδα του 2018.

Βέβαια, στα σύγχρονα ελαστικά η ημερομηνία παραγωγής δεν παίζει και μεγάλο ρόλο, καθώς η ηλικία του ελαστικού αρχίζει να μετρά από την ημέρα που θα φορεθεί για πρώτη φορά σε ζάντα, εφόσον όμως, μέχρι εκείνη την ημέρα είναι αποθηκευμένο σε μέρος σκοτεινό, ξηρό με θερμοκρασία περί τους 8-10 βαθμούς. Επειδή όμως οι παραπάνω συνθήκες είναι έως απίθανο να ελεγχθούν από τον πελάτη, η επιπλέον εξασφάλιση έρχεται από την όσο πιο δυνατόν πρόσφατη παραγωγή.

Εκτός των παραπάνω και στα ελαστικά ισχύει ο κανόνας του «ότι πληρώνεις παίρνεις», γεγονός που πρέπει να σας κρατά μακριά από επαγγελματίες που σας δίνουν κατά πολύ φθηνότερη τιμή το ίδιο ακριβώς λάστιχο σε σχέση με άλλους συναδέλφους των.

Σημαντικό για την σωστή λειτουργία και την αύξηση της ζωής των ελαστικών, είναι η προσεκτική τοποθέτηση στην ζάντα, η σωστή ζυγοστάθμιση και η ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου, μαζί και με την συχνή παρακολούθηση της πίεσης.

1422876

Η προσφιλής –σε πολλούς- αλλαγή δυο μόνο ελαστικών δεν συνίσταται, αλλά στην περίπτωση που δεν μπορείτε να κάνετε αλλιώς, τότε τα καινούρια ελαστικά τοποθετούνται στους πίσω τροχούς του οχήματος, γιατί η όποια παρέκκλιση του πίσω μέρους (εξ αιτίας γλιστρήματος, ή κλαταρίσματος) αιφνιδιάζει περισσότερο τον οδηγό, από την παρέκκλιση του εμπρός μέρους.

Περισσότερα, το φθινόπωρο, όταν θα μιλήσουμε για ελαστικά βροχής, λάσπης, χιονιού και πάγου.

Καλό καλοκαίρι με όμορφες και ασφαλείς διαδρομές.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

14
σχόλια
  1. avatar Άγγελος κυρίου

    Ισχύουν άλλες καταστάσεις σε εμπρός και άλλες σε πίσω κίνηση, πάντως αν χάσεις το τιμόνι από φθαρμενα ελαστικά αντε μάζεψε το. Αν πάλι είσαι άσχετος βλέπε δημοσιογράφος ότι και να κάνει είναι χαμένος. ΥΣ γράφε για κάτι πού ξέρεις, ή ρώτα ή διάβασε κανένα άρθρο.

  2. avatar Carman

    Ασχολείσου με κατι αλλο γιατί αυτο το θέμα δε το κατέχεις.

  3. avatar Παναγιώτης Τρουπάκης

    Ο κύριος που έγραψε αυτό το άρθρο δεν νομίζω ότι έχει πιάσει ποτέ στα χέρια του λάστιχο αυτοκινήτου.

  4. avatar ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ

    Γατακι της αυτοκινησης πρεπει να μαθεις οτι αυτες οι βλακειες που γραφεις για καινουργια ελαστικα στους πισω τροχους ενω το αυτοκινητο ειναι εμπροστοκινητο βαζει σε κινδυνο τους ανθρωπους που θα υοθετισουν αυτα που τους γραφεις. Πριν τα γραψεις ολα αυτα θα επρεπε να ρωτησεις ανθρωπους που ασχολουνται με το αντικειμενο, δηλαδη επαγγελματιες του χωρου.

  5. avatar ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ

    Θα ηταν καλυτερα να ασχοληθεις με βαρκες ουτε καν με μικρα ταχυπλοα. ( γατακι της αυτοκινησης)

  6. avatar FRAGOULOPOULOS ELASTIKA

    Αυτή η ακατάσχετη «μπουρδολογία χωρίς αρχή και τελος «με θεωρίες βλακώδεις και αναλύσεις για «ασβους» έχει κάνει τους καταναλωτές ελαςτικων ημιμαθείς και αστυνομικούς ερευνητές ! Τα ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑΟΥΡΤΙΑ !! ΔΕΝ ΛΗΓΟΥΝ !! Και Η ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΥ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΟΣ !! Η καλλυτερη απόδοση των ελαςτικων σας θα είναι ΑΝ ΤΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΤΕ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ ΑΠΟ 6 ΜΗΝΕΣ ΕΩΣ 18 ΜΗΝΕΣ !! ! Αλλά και αν τα ελαστικα σας είναι ακόμα και 5 ετών !! ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΟ ΟΔΗΓΟ !!!!! Έχουμε καταντήσει περίγελος της Ευρώπης με τους γραφικούς Έλληνες καταναλωτές να ρωτούν ημερομηνία κατασκευής και τους «κακούς «επαγγελματίες να λένε ότι τα δικά τους λαστιχα είναι πιο ΦΡΕΣΚΑ ΑΠΟ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ !! Μετά σας φταίει ο ΣΩΡΑΣ !!!!

  7. avatar Μιχάλης Λ.

    ....τα καινούρια ελαστικά τοποθετούνται στους πίσω τροχούς του οχήματος.....!!!!!!
    Γέρασα φαίνεται και αλλάξανε....

  8. avatar Just a guy

    Σε ότι έχει να κάνει με την Ελλάδα κ τους δρόμους της, το στενό ελαστικό βοηθάει τον χειμώνα σε κατάσταση συνεχόμενης βροχής εκεί όπου το φαρδύ ελαστικό παλεύει να αποφύγει την υδρολισθηση λόγω φθαρμένου οδοστρώματος διαφορετικά αν η άσφαλτος είναι κ παραμένει καλή το φαρδύ ελαστικό βοηθάει πάρα πολύ σε όλες τις συνθήκες.

  9. avatar Gp7

    Τα μπροστινα αλλαζεις βρε ουρακοταγκε που ειναι το τιμονι, αν κλαταρει το μπροστινο, το αμαξι παει οπου να ναι και σε βγαζει εκτος πορειας . .σαν κι εσενα που γραφεις οτι να ναι. . . Αντε, το βγαλαμε το χαρτζηλικι και σημερα

  10. avatar Μα γιατί όποτε γράφω…

    ...για β**** μου το κόβετε και εδώ αφήνετε τον αρθρογράφο ελεύθερο?

    Προσπερνώντας το τρολάρισμα, αυτό για το όσο πιο στενό λάστιχο γίνεται δεν ισχύει, το φαρδύ λάστιχο είναι καλύτερο σε κράτημα/φρενάρισμα για τις ελληνικές συνθήκες, αλλά είναι ακριβό και τρώει επιδόσεις και βενζίνη.

    1. avatar Επειδη κανεις τον εξυπνο

      και εσυ και ο αλλος που σου απάντησε, ο αρθρογραφος μονο άσχετος δεν ειναι με το αυτόκινητο. Αν το ψάξεις λιγο θα το δοαπιστώσεις. Οσο και για τους δυο σας το πολυ πολυ να κάνετε τους θεατές σε κάποιες αυτοσχεδιες κοντρες.

      1. avatar Gkortsos

        Ενω εσυ που εισαι μαστορας ακομα παιζεις με συγκρουομενα στο πατωμα του σπιτιου σου εε!!??

    2. avatar Gkortsos

      Man ασχολεισαι με καποιον που απο γνωσεις αυτοκινητου εχει απο το need for speed που παιζει στο σπιτι..αντε να παρει και copy κανα αθρο απο κανα περιοδικο..!!

Παρακαλούμε περιμένετε ...