Όλοι λίγο ή πολύ θυμόμαστε τον «κακό» στους «Ντιούκς», τον διεφθαρμένο πολιτικό Τζέφερσον Ντέιβις «Μπος» Χογκ, που οδηγούσε μια λευκή κάμπριο Cadillac De Ville του 1970 που πάνω στο ψυγείο της «έφερε» δυο κέρατα, πιθανότατα από ταύρο.
του Θοδωρή Στέφου
Τα δυο αυτά κέρατα ανήκουν στην κατηγορία των «μασκότ αυτοκινήτου» ή αλλιώς εμβλημάτων , που ήταν ευρέως διαδεδομένα τόσο στην δεκαετία του 1970 όσο και σε εκείνη του 1980, και βρήκαν ανταπόκριση ακόμη και στα προσωπικά αυτοκίνητα Μοναρχών στην Ευρώπη, με πρώτη διδάξασα την Βασίλισσα της Αγγλίας, Ελισάβετ Β’, που διέθετε πλούσια συλλογή μασκότ και εμβλημάτων για τα προσωπικά της αυτοκίνητα, με πιο ιδιαίτερη, εκείνη που απεικονίζει τον Άγιο Γεώργιο που σκοτώνει τον δράκο στη Bentley State Limousine.


Ωστόσο ο κίνδυνος που δημιουργήθηκε στη συνέχεια κατά την πρόσκρουση με άλλο αυτοκίνητο ή με άνθρωπο, δημιούργησε ένα τοπίο θολό στο νομικό πλαίσιο, ακόμη και στη Βρετανία, σχετικά με το πόσο ασφαλή μπορεί να είναι τέτοιου είδους «διακοσμητικά» πάνω σε ένα αυτοκίνητο. Σε σημείο μάλιστα να μιλάμε και για το τέλος των εμβλημάτων πάνω στα αυτοκίνητα. Υπάρχουν ωστόσο και οι εταιρείες που σε καμμία περίπτωση δεν διανοήθηκαν να αφαιρέσουν τα εμβλήματα τους ακόμη και από το νέα μοντέλα παραγωγής με πρώτη και καλύτερη την Rolls Royce που πλέον το σήμα κατατεθέν της, τη νύμφη της ταχύτητας, «Spirit of Ecstasy», που μεταχειρισμένο μπορεί και να κοστίζει περί τα χίλια ευρώ, διαθέτει πλέον μια κρύπτη, μέσα στο ψυγείο του αυτοκινήτου, που δίνει την δυνατότητα στον οδηγό να το «εμφανίζει», όπου και όποτε θέλει.


Για τη βασιλική οικογένεια της Αγγλίας, οι μασκότ των αυτοκινήτων, αποτέλεσαν σημείο αναφοράς, με μεγάλη πορεία, την οποία ασπάστηκαν, ακόμη και τα πιο φιλελεύθερα μέλη της, όπως η πριγκίπισσα Νταϊάνα. Η αδικοχαμένη πριγκίπισσα της Ουαλίας, «κουβαλούσε» μια μασκότ, ενός νεαρού βατράχου σε αναπήδηση στο Ford Escort 1.6 Ghia της. Ο Βασιλιάς Κάρολος κουβαλάει επίσης μια μασκότ στην vintage Aston Martin DB6 που διαθέτει, που απεικονίζει ένα Δράκο από την Ουαλία. Ενώ η μέχρι πρότινος Δούκισσα Σάρα Φέργκιουσον, έχει ως μασκότ μια κουκουβάγια που στέκεται όρθια. Ωστόσο οι πιο εμβληματικές μασκότ, υπήρξαν αυτές της εκλιπούσας Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ που με υπερηφάνεια έφεραν τα προσωπικά της αυτοκίνητα. Ανάμεσα τους ένα Land Rover Defender και ένα Range Rover. Μάλιστα, η πιο δημοφιλής μασκότ της εκλιπούσας Βασίλισσας ήταν αυτή ενός νεαρού Λαμπραντόρ που κρατά στο στόμα του ένα φασιανό.


Οι μασκότ της Βασίλισσας της Αγγλίας κάποιες ήταν τοποθετημένες στο ψυγείο του αυτοκινήτου, με ελατήριο, όπως ο Άγιος Γεώργιος και κάποιες άλλες ήταν βιδωμένες στο καπό του αυτοκινήτου, όπως το Λαμπραντόρ. Το μόνο σίγουρο ωστόσο ήταν πως και οι δυο είχαν γίνει παραγγελία από το χυτήριο «Louis Le Jeune» που βρίσκεται στην Αγγλία. Το επιχρωμιωμένο χάλκινο Λαμπραντόρ με τον φασιανό στο στόμα του τοποθετείται πάνω στο καπό του αυτοκινήτου και μπορεί να αντικατασταθεί με μια άλλη μασκότ από την εντυπωσιακή συλλογή που βρίσκεται πλέον στη διάθεση του Στέμματος. ‘Οσο για το χυτήριο που κατασκευάζει αυτές τις μασκότ ιδρύθηκε το 1910 με αρχική ονομασία Lejeune (AEL) και με μεταγενέστερη ονομασία που άλλαξε το 1933 σε «Louis Le Jeune».

Όλοι έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν μια «custom made» μασκότ για το αυτοκίνητο τους ωστόσο η νομοθεσία γι αυτές δεν είναι ξεκάθαρη απόλυτα. Οι μασκότ αυτοκινήτων τουλάχιστον στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι παράνομες αλλά δεν είναι και ακριβώς νόμιμες με την ερμηνεία του νόμου να υπάγεται στη διακριτική ευχέρεια του αστυνομικού που θα σταματήσει το αυτοκίνητο. Ωστόσο ο πιθανός κίνδυνος και ο τραυματισμός ενός πεζού σε περίπτωση σύγκρουσης οδήγησαν σιωπηλά τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αφαιρέσουν μασκότ και εμβλήματα από τα νέα αυτοκίνητα παραγωγής ή να βρούνε τρόπους διατήρησης, όπως συνέβη με την Rolls Royce. Φυσικά, πάντα στον κανόνα υπάρχουν και εξαιρέσεις και μια από αυτές φαίνεται να ισχύει ακόμη και σήμερα για τον μονάρχη του βρετανικού Θρόνου, αλλά και για τα μέλη της οικογένειας του, με κάποιες επιφυλάξεις, βέβαια.

Ουσιαστικά, όμως, φαίνεται πως η εποχή των μασκότ αυτοκινήτου αλλά και των άλλων διακοσμητικών πάνω σε αυτό έχει περάσει κατά πολύ, σημειώνοντας ταυτόχρονα και το τέλος μιας ολόκληρης εποχής.