Οι μειωμένες δαπάνες που προβλέπει ο προϋπολογισμός για το υπουργείο Παιδείας βρέθηκαν στο επίκεντρο της κριτικής που άσκησαν πολλοί Βουλευτές της αντιπολίτευσης.

Ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ κ. Σαμοϊλης μίλησε για επίθεση που δέχεται ο τομέας της παιδείας η οποία απλώνεται σε όλες τις βαθμίδες της καθώς οι αθροιστικές περικοπές στους διατιθέμενους πόρους του υπουργείου Παιδείας για το 2015 αγγίζουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον κ. Σαμοϊλη, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι μειώσεις αγγίζουν τα 120 εκατομμύρια ευρώ, με τις συντάξεις και τις αποδοχές να δέχονται ισχυρά πλήγματα. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση συμπιέζεται κατά 42 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε σχέση με το 2013 η χρηματοδοτική απόκλιση φθάνει τα 300 εκατομμύρια. Μειώσεις υπάρχουν και στην ανώτατη εκπαίδευση που θα δεχθεί για το 2015 περικοπές των 70 εκατομμυρίων ευρώ, με τα πανεπιστήμια να βρίσκονται εδώ και καιρό πλέον σε κρίση, ακόμα και στο επίπεδο των λειτουργικών τους αναγκών.

Ο κ. Σαμοϊλης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις μειωμένες δαπάνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την εκπαίδευση που είναι εξωφρενικές. Για παράδειγμα, οι δαπάνες της Νομαρχίας Αθήνας για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση από 443.000 ευρώ, πέφτουν στις 78.000 ευρώ. Οι δαπάνες για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από 2,3 εκατομμύρια το 2014, κατακρημνίζονται στις 371.000 ευρώ. Στη Νομαρχία Πειραιά αντίστοιχα οι δαπάνες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από ένα εκατομμύριο μειώνονται στις 94.000 ευρώ. Στο νομό Θεσσαλονίκης, από τα 2,6 εκατομμύρια πηγαίνουμε στις 428.000 ευρώ.

«Τέτοιου γιγαντιαίου τύπου περικοπές εντοπίζονται στο σύνολο των νομών της χώρας. Ακόμη και εάν η αιτιολόγηση της εισηγητικής έκθεσης επικεντρώνεται στην απαλλαγή των δήμων από τη διαδικασία μεταφοράς των μαθητών και στην επιβάρυνση των ΟΤΑ Β΄ Βαθμού, το μέγεθος των περικοπών συνεχίζει να μην εξηγείται» επισήμανε ο κ. Σαμοϊλης.

Για μεγάλες μειώσεις στην εκπαίδευση έκανε λόγο στην τοποθέτησή της και η κα Κούβελα του ΣΥΡΙΖΑ που υπογράμμισε ότι οι δαπάνες των Υπουργείων Παιδείας και Υγείας έχουν κοπεί σχεδόν στο μισό, αφού τα ποσοστά μείωσης φτάνουν στο 39,3% και 44,3% αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, όμως, οι δαπάνες για το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης δεν έχουν κατακρημνιστεί όπως οι υπόλοιπες. Μάλιστα για φέτος και το 2015 προβλέπεται να είναι αυξημένες σε σχέση με το 2013. Κάποτε για κάθε ευρώ που δαπανούσε η κυβέρνηση για δημόσια τάξη δαπανούσε άλλα 4 ευρώ για Παιδεία και Υγεία. Τώρα δαπανά μόλις 2,5 ευρώ.

Σε διαφορετικό μήκος κύματος ήταν η τοποθέτηση του κ. Καράμπελα της ΝΔ που αναφέρθηκε στο νέο ΕΣΠΑ λέγοντας ότι το 14% περίπου των διαθέσιμων πόρων για το 2015 θα διατεθεί σχεδόν ισόποσα στα Υπουργεία Παιδείας και Εργασίας, για την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω δράσεων που προωθούν την απασχόληση, την εκπαίδευση και την κατάρτιση.

Ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κουράκης παρέθεσε αριθμητικά στοιχεία για τις δαπάνες της εκπαίδευσης σύμφωνα με τα οποία στην εξαετία 2009-2015 η μείωση είναι της τάξεως του 35,6% γεγονός που οδηγεί σε πλήρη διάλυση της παιδείας. Οι μειώσεις αυτές είναι 7% στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε σχέση με το 2014, 14% σε σχέση με το 2013 και 7% σε σχέση με το 2014 στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Ο κ. Κουράκης αναφέρθηκε ενδεικτικά στο ΑΠΘ που το 2009 δίδονταν 40 εκατομμύρια ευρώ, το 2014 τα 40 εκατομμύρια έγιναν 17,5 εκατομμύρια, το 2015 προβλέπεται το ποσό να φτάσει τα 15 εκατομμύρια, ενώ οι ανελαστικές δαπάνες φθάνουν στα 19 εκατομμύρια ευρώ.

«Πιο δραματική είναι η κατάσταση στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο καθώς υπάρχει ένα σοβαρότατο έλλειμμα και αδυνατούν –όπως λέει η Κοσμητεία και η Σύγκλητος- να ανταπεξέλθουν στις εκπαιδευτικές ανάγκες. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στα ΤΕΙ. Η Σύγκλητος του ΤΕΙ της Αθήνας δηλώνει ότι δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει» τόνισε ο κ. Κουράκης ενώ δήλωσε ότι η περικοπή των δαπανών για την εκπαίδευση που δίνονται στις νομαρχίες θα έχουν ως αποτέλεσμα να αδυνατούν να εκπληρωθούν στοιχειώδεις ανάγκες όπως η θέρμανση και άλλα έξοδα των σχολικών επιτροπών.

Στο στόχαστρο της κριτικής του κ. Κουράκη βρέθηκαν οι «διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις», τις οποίες προτείνει το Υπουργείο Παιδείας και το «κοινωνικό σχολείο» για το οποίο επισήμανε ότι τα όσα προτείνονται εμπεριέχονται ήδη στην εγκύκλιο σχολικών προγραμμάτων, αλλά δεν μπορούν να εφαρμοστούν καθώς ο αριθμός των εκπαιδευτικών είναι εξαιρετικά μειωμένος.

Ο κ. Κουράκης εξέφρασε το φόβο του ότι το λεγόμενο «κοινωνικό σχολείο» του κ. Λοβέρδου είναι ένα αντι-κοινωνικό σχολείο και δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα επαναπροσλάβει όλους τους εκπαιδευτικούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ή απολύθηκαν, γιατί κανένας εκπαιδευτικός, διοικητικός υπάλληλος ή σχολικός φύλακας δεν περισσεύει.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ θα στηρίξει τα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, θα καταργήσουμε τις ευέλικτες μορφές εργασίας στην εκπαίδευση και θα «παγώσουμε» τις καταργήσεις, συγχωνεύσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ θα επαναλειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες που καταργήθηκαν -νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια- βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Επιλογή μας είναι η διασφάλιση της χρηματοδότησης για τις πιεστικές ανάγκες της εκπαίδευσης, η αναπροσαρμογή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και η ουσιαστική αξιοποίησή τους.

Δεσμευόμαστε για σταδιακή αύξηση των κονδυλίων για την παιδεία και την έρευνα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα καλύψουμε τις ανάγκες σε διοικητικό, διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό σε όλες τις βαθμίδες» ανέφερε ο κ. Κουράκης.

Η κα Ρεπούση σχολίασε το γεγονός ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις απαιτούν χρηματοδότηση ενώ αναφερόμενη στις μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας έκανε λόγο για ατάκτως ερριμμένα θέματα που είτε δεν συνιστούν μεταρρυθμίσεις είτε δεν ανταποκρίνονται στα ισχύοντα.

«Στην πρώτη θέση βρίσκεται η εφαρμογή του Νέου Γενικού Λυκείου με εκπαιδευτική αυτονομία ως σχολείο γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην πραγματικότητα, η πρόσφατη αλλαγή στην οποία αναφέρεται η συγκεκριμένη θέση όχι μόνο δεν έκανε το λύκειο αυτόνομη βαθμίδα εκπαίδευσης, αλλά το έκανε φροντιστήριο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να μην ξοδεύεται –λέει- η ελληνική οικογένεια στα ιδιωτικά φροντιστήρια. Μα, όσο παραμένει αυτό το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η ελληνική οικογένεια θα ξοδεύεται και σε κάθε περίπτωση ούτε αυτός ούτε κανένας άλλος λόγος ευσταθεί για να μετατρέψεις το λύκειο σε φροντιστήριο» τόνισε η κα Ρεπούση.

Αναφορά έγινε και στις μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση με την κα Ρεπούση να αναρωτιέται για το ποια είναι η μεταρρύθμιση ενώ επεσήμανε ότι «σε κάθε περίπτωση οι ιδέες δεν αρκούν. Δεν αρκεί να λες ότι η προετοιμασία των παιδιών πρέπει να γίνεται στο σχολείο. Πρέπει να μας πεις πώς θα το κάνεις, τι μέτρα θα πάρεις για να γίνει. Θα επεκτείνεις, για παράδειγμα, το θεσμό του ολοήμερου σχολείου; Αν ναι, αυτό πρέπει να αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό, διότι απαιτεί περαιτέρω χρηματοδότηση. Αντ’ αυτής, οι δαπάνες για την εκπαίδευση μειώνονται ακόμα περισσότερο».