Σε καταγγελία για το Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας προχώρησε μία υποψήφια στις κατατακτήριες εξετάσεις του Δεκεμβρίου 2017.

Η κ. Έλλη Κουτσοκέρα, σε επικοινωνία που είχε με το Newsbeast.gr, ανέφερε τους λόγους των ενστάσεών της για τη διαδικασία της εξέτασης και τα παράπονα που έχει από τη διοίκηση του τμήματος.

Συγκεκριμένα η κ. Κουτσοκέρα αναφέρεται σε λάθη και παραλείψεις στη διόρθωση του γραπτού της στο μάθημα «Μεθοδολογίας Επιστήμης».

Να σημειωθεί ότι η εν λόγω υποψήφια κατείχε ήδη εκείνη την περίοδο δύο πτυχία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στις κατατακτήριες εξετάσεις του τμήματος δεν συγκέντρωσε την απαιτούμενη βαθμολογία για να πετύχει την εισαγωγή της σε αυτό.

Εμείς μιλήσαμε με την κ. Κουτσοκέρα, αλλά ζητήσαμε και την άποψη του τότε πρόεδρου του τμήματος κ. Καραγιαννίδη για το θέμα.

Τι καταγγέλλει η υποψήφια;

«Είχα δώσει κατατακτήριες για δεύτερη φορά στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο στις εξετάσεις της 7ης και 8ης Δεκεμβρίου του 2017. Όταν βγήκαν τα αποτελέσματα τέλος Γενάρη του ’18, την επόμενη μέρα έστειλα e-mail στον πρόεδρο και ζητούσα να ξαναδιορθωθούν τα γραπτά μου, λέγοντας ότι δεν ήταν αυτοί οι βαθμοί μου και ζήτησα να πάει το θέμα στο Πρυτανικό Συμβούλιο. Μου απάντησε ότι η επανεξέταση των γραπτών δεν επιτρέπεται σύμφωνα με το ΦΕΚ για τις κατατακτήριες εξετάσεις» μας είπε η κ. Κουτσοκέρα.

Συγκεκριμένα η Έλλη Κουτσοκέρα μίλησε για το επίμαχο μάθημα: «Στη “Μεθοδολογία Έρευνας” είχα απαντήσει και τα δύο θέματα, ωστόσο πήρα 5. Ο πρόεδρος μου είπε ότι το μόνο δικαίωμα που έχω είναι η πρόσβαση στα γραπτά μου. Όντως αυτό και έκανα, αλλά η γραμματεία δεν μου έδινε απάντηση. Συγκεκριμένα έστειλα το αίτημα στις 8 Φεβρουαρίου. Περνούσαν οι μέρες και αποφάσισα να πάω σε δικηγόρο. Έστειλα την αναφορά στον τότε Πρύτανη και τον Κοσμήτορα και παρενέβη ο δεύτερος για να πάρω τα γραπτά στις 20 Φεβρουαρίου. Αν δεν έβαζα δικηγόρο δεν θα μου έστελναν ούτε τα γραπτά μου».

Τη δική του θέση για το θέμα μας ανέλυσε ο κ. Καραγιαννίδης:

«Οι κατατακτήριες εξετάσεις του τμήματος είχαν γίνει τον Δεκέμβριο. Εγώ είχα αναλάβει τότε 10 μέρες την προεδρία, δεν το λέω για να πω ότι δεν είχα σχέση, εγώ είχα κάνει τις εξετάσεις και είχα διαβάσει τον νόμο για το τι ακριβώς πρέπει να γίνει. Οι εξετάσεις έγιναν κανονικά, βγήκαν τα αποτελέσματα και η κ. Κουτσοκέρα στο ένα από τα τρία μαθήματα βαθμολογήθηκε με 5 και 6 με άριστα το 20, κάτω από τη βάση. Οπότε δεν θεωρήθηκε επιτυχούσα.

Μετά από αυτό μου έκανε ένα τηλέφωνο, ζήτησε αναβαθμολόγηση και της είπα ότι σύμφωνα με τον νόμο αυτό απαγορεύεται ρητά. Το πρώτο που έκανε ήταν να στείλει μια αναφορά, την οποία απαντήσαμε μέσω της νομικής υπηρεσίας του πανεπιστημίου. Αυτό το κείμενο μετά έγινε εξώδικο. Απάντησε ξανά η νομική υπηρεσία του πανεπιστημίου σε συνεργασία με εμάς».

«Εγώ πήγα στον Συνήγορο γιατί δέχθηκα μέχρι και απειλή από τον νομικό σύμβουλο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όταν έκανα εξώδικο με δικηγόρο, και μου είπε ότι επιφυλάσσονται για ηθική και υλική αποκατάσταση» συνεχίζει η κ. Κουτσοκέρα.

«Ο Συνήγορος του Πολίτη ζήτησε αναβαθμολόγηση των γραπτών, επικοινώνησε με τον πρόεδρο του τμήματος και ζήτησε απαντήσεις. Επίσης τόνισε ότι πρέπει να συνοδεύονται από κάποιο πρακτικό γενικής συνέλευσης, ότι είχαν οριστεί αναβαθμολογητές κλπ. Εστάλη η ίδια απάντηση που μου είχε αποστείλει και ο νομικός σύμβουλος, χωρίς όμως τις απειλές και δεν εστάλη ποτέ πρακτικό γενικής συνέλευσης.

Στη συνέχεια έστειλα το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο ζήτησε τα πρακτικά γενικών συνελεύσεων των 5 τελευταίων χρόνων των κατατακτηρίων. Αυτό που παρατηρήθηκε είναι ότι η Επιτροπή Κατάταξης ήταν ίδια με την Επιτροπή των Διορθωτών, πράγμα που δεν εναρμονίζεται με τη νομοθεσία και το έχω στείλει και στο Υπουργείο Παιδείας» μας είπε.

Την πορεία των πραγμάτων επιβεβαιώνει με τα λεγόμενά του και ο τότε πρόεδρος:

«Αν θυμάμαι καλά το τρίτο επεισόδιο ήταν ότι λάβαμε ένα αίτημα από τον Συνήγορο του Πολίτη για να εξηγήσουμε κάποια πράγματα, τα οποία τα εξηγήσαμε. Το τέταρτο είναι ότι λάβαμε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης ένα αίτημα για μία σειρά εγγράφων. Μας ζητούσε τα πρακτικά της συνέλευσης του τμήματος στην οποία ορίζονταν οι βαθμολογητές, τα θέματα που βάλαμε, τα αποτελέσματα 4-5 χρόνια πίσω. Φυσικά υποβάλαμε τον σχετικό φάκελο στο υπουργείο.

Το τελευταίο είναι ότι μας κάλεσε τον περασμένο Μάιο η Πταισματοδίκης Βόλου για να μας ρωτήσει για το θέμα. Πήγαμε με τον αναπληρωτή Πρόεδρο του τμήματος, καταθέσαμε εγγράφως και η κυρία Πταισματοδίκης μας είπε ότι θα βάλει το θέμα στο αρχείο.

Για όλα αυτά που σας λέω υπάρχουν και τα αντίστοιχα έγγραφα» δήλωσε.

Για τη δικαστική πορεία της υπόθεσης μίλησε και η υποψήφια:

«Το θέμα είχε πάει στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Βόλου και έχω μάθει τηλεφωνικά ότι έχει πάει στο αρχείο η υπόθεση. Με δικηγόρο που μίλησα είπε ότι είναι πιθανόν να μην έχουν συλλεχθεί τα στοιχεία που χρειάζονταν».

Η κ. Κουτσοκέρα τόνισε ότι έχει δικαίωμα προσφυγής με απορριπτική διάταξη εντός συγκεκριμένης προθεσμίας στην Εισαγγελία Εφετών.

Σωστό ή λάθος

Η Έλλη Κουτσοκέρα στη συνέχεια αναφέρθηκε ειδικότερα σε παρατυπίες που θεωρεί ότι έχουν γίνει στην εξεταστική διαδικασία:

«Τα θέματα σε εξεταζόμενα μαθήματα είναι ανάπτυξης και πρέπει να διορθώνονται από δύο καθηγητές, να διορθώνει ο πρώτος και με καλυμμένο τον βαθμό στη συνέχεια να διορθώνει και ο δεύτερος. Σε περίπτωση απόκλισης πάνω από 6 μονάδες πρέπει να γίνει αναβαθμολόγηση. Όχι σε μένα αλλά σε όλους τους υποψηφίους υπήρχε μεγάλη σύγκλιση στις βαθμολογίες, σαν να μην έχει διορθώσει ο δεύτερος.

Αρχικά είχαν μπει κάποια θέματα σωστού-λάθους στα μαθηματικά, τα οποία απαγορεύονται από το ΦΕΚ, που ορίζει ότι εξεταζόμαστε σε θέματα ανάπτυξης. Εγώ είχα δώσει και το 2016 και πάλι είχαν κάνει το ίδιο. Τη δεύτερη χρονιά τους είχα ειδοποιήσει αλλά εκείνοι το επανέλαβαν. Εγώ προσέφυγα και στον Συνήγορο του Πολίτη, που απεφάνθη ότι αυτό απαγορεύεται, ειδικά στα Μαθηματικά. Ο νομικός σύμβουλος του πανεπιστημίου όμως παρουσίαζε αλλιώς τον τρόπο που είχαν τεθεί τα ερωτήματα. Στο συγκεκριμένο μάθημα εγώ πήρα 20 αλλά με τον τρόπο που γίνονται δεν είναι αντικειμενικές οι εξετάσεις» μας δήλωσε.

Και ο κ. Καραγιαννίδης αντέτεινε:

«Για όσα ισχυρίζεται η κ. Κουτσοκέρα, κάθε φορά έθιγε και κάποια καινούργια ζητήματα. Ξεκινούσε από το γεγονός ότι κάποια θέματα ήταν Σωστό- Λάθος και όχι ανάπτυξης, το οποίο απαντήσαμε. Και φτάσαμε στο αν οι συνάδελφοι που βαθμολόγησαν τα μαθήματα ήταν σχετικοί με το αντικείμενο. Φτάσαμε μέχρι και σε αιτιάσεις του τύπου ότι επειδή δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στους βαθμούς που έβαλαν οι βαθμολογητές, δεν έγινε σωστή βαθμολόγηση.

Ο νόμος λέει ότι για να υπάρχει αναβαθμολόγηση των γραπτών θα πρέπει να υπάρχει διαφορά τουλάχιστον 6 μονάδων στους βαθμούς. Αυτό σε εμένα που είμαι δάσκαλος τόσα χρόνια στα πανεπιστήμια μου φαίνεται ότι ισχύει το αντίθετο. Καλή βαθμολόγηση δεν σημαίνει ότι εγώ θα βάλω 5 και εσύ 15.

Σε ό,τι μας ζητήθηκε απαντήσαμε και καταλαβαίνω ότι οι επίσημοι φορείς κατανοούν ότι δεν υπάρχει ζήτημα».

Ο ρόλος της Επιτροπής Κατάταξης

Η κ. Κουτσοκέρα αναφέρθηκε και στην Επιτροπή Κατάταξης, της οποίας ουσιαστικά ο ρόλος είναι η διασφάλιση του αδιαβλήτου των εξετάσεων.

«Επιτροπή Κατάταξης είναι μία επιτροπή που ορίζεται από τη Γενική Συνέλευση του τμήματος και οφείλει να διασφαλίζει το αδιάβλητο της διαδικασίας των εξετάσεων. Εντοπίστηκε ότι αυτοί που έβαζαν τα θέματα από την Επιτροπή Κατάταξης, ήταν και οι διορθωτές. Διαβάζοντας το ΦΕΚ εγώ καταλαβαίνω ότι η Επιτροπή Κατάταξης πρέπει να είναι κάτι άλλο από τους διορθωτές».

Στην επιτροπή αναφέρθηκε και ο κ. Καραγιαννίδης:

«Σύμφωνα με τον νόμο, η Συνέλευση του τμήματος ορίζει 2 βαθμολογητές για κάθε μάθημα, 3 μαθήματα επί 2. Επίσης ορίζει και αναβαθμολογητές. Στο πρώτο έγγραφο η κ. Κουτσοκέρα μας ρωτούσε για τους βαθμολογητές αλλά όχι για τους αναβαθμολογητές. Στο επόμενο μας είπε ότι επειδή δεν γράψαμε για τους αναβαθμολογητές, δεν κάναμε καλά τη δουλειά μας.

Υπάρχει μία Επιτροπή Κατατακτηρίων Εξετάσεων, η οποία αποτελείται από τον Πρόεδρο, δύο συναδέλφους για κάθε μάθημα και έναν αναβαθμολογητή εάν χρειαστεί».

Όλες οι διαστάσεις της καταγγελίας

Η κ. Κουτσοκέρα μίλησε συνοπτικά για όλες τις διαστάσεις της καταγγελίας της και τα θέματα στα οποία τη βασίζει, ζητώντας την αναβαθμολόγηση, ή ακριβέστερα την «πραγματική διόρθωση του γραπτού της.

«Στο μάθημα της “Μεθοδολογίας Έρευνας” το θέμα ήταν εκτός ύλης. Εγώ το κεφάλαιο από όπου προήλθε το θέμα το έχω στείλει στο Υπουργείο Παιδείας.

Ζητάω επανειλημμένα εξηγήσεις γιατί πήρα αυτόν τον βαθμό και εκείνοι υποστηρίζουν ότι δεν έχουν υποχρέωση να δώσουν αναλυτική απάντηση. Θεωρώ ότι έχουν βαθμολογήσει πρόχειρα. Δεν είμαι εγώ παράλογη που ζητάω τους βαθμούς μου. Εκείνοι είναι υποχρεωμένοι να μου εξηγήσουν. Μετά από τόσα χρόνια στο πανεπιστήμιο και δύο πτυχία, ξέρω τον βαθμό μου, ξέρω τι γράφω. Δεν μπορώ να το αποδείξω γιατί στην επιστημονική κρίση δεν υπεισέρχεται δικαστήριο. Έχω πάει όμως το γραπτό σε εμπειρογνώμονα και μου είπε ότι έχω δίκιο».

Μάλιστα τονίζει χαρακτηριστικά:

«Το γραπτό που μου το έχουν στείλει, δεν έχει σημάδι επάνω, είναι άθικτο. Σαν να μην έχει διορθωθεί».

Η κ. Κουτσοκέρα μιλάει και για τη μείωση στους υποψηφίους στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής με την πάροδο των χρόνων:

«Το τμήμα το 2016 είχε 200 περίπου υποψηφίους, το 2017-2018 που έδωσα εγώ ήταν 80 και πέρσι είχαν έρθει οι μισοί. Και τα αποτελέσματα τα έχουν κατεβάσει από το site να μην φαίνεται πόσοι έδωσαν. Το εκτός ύλης θέμα, οι αδικαιολόγητες βαθμολογίες, γιατί έχουν υπάρξει και άλλες περιπτώσεις, και η διόρθωση εκ του προχείρου αποθαρρύνουν τον υποψήφιο να πάει να δώσει. Αναγκαστικά ένας υποψήφιος θα αναζητήσει μία άλλη λύση: ένα σεμινάριο, ένα μεταπτυχιακό. Και ας πληρώσει».

Στο θέμα της καθοδικής τάσης στον αριθμό των υποψηφίων αναφέρθηκε και ο κ. Καραγιαννίδης, λέγοντας ότι ουσιαστικά προκαλείται από την οικονομική κρίση και τη δυσχέρεια των νέων που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις σπουδές και τη διαμονή στον Βόλο επί σειρά ετών.

Και ο τότε πρόεδρος καταλήγει:

«Εγώ βρίσκομαι στο τμήμα από το 2005 και είναι η πρώτη φορά που συνέβη κάτι τέτοιο (εννοώντας την υπόθεση Κουτσοκέρα). Επειδή η Ειδική Αγωγή είναι κάτι το ιδιαίτερο ανάμεσα στα Παιδαγωγικά και οι απόφοιτοί μας έχουν καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση από τους απόφοιτους άλλων τμημάτων, έχει μεγάλη ζήτηση στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και στις κατατακτήριες.

Γι΄αυτό τις κατατακτήριες τις αντιμετωπίζουμε σας τις Πανελλαδικές. Παίρνουμε τα τετράδια των Πανελλαδικών, καλύπτουμε τα μαθήματα, είμαστε πολύ προσεκτικοί. Εγώ ο ίδιος επέβλεπα τις εξετάσεις ώστε να μην μας κατηγορήσει κάποιος ότι του αφαιρούμε επαγγελματικές προοπτικές».