Διακόπτεται άμεσα η κυκλοφορία του τραμ στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα

Ξεκινά η αποκατάσταση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού


ΕΛΛΑΔΑ
20:50
17/10/2018
Διακόπτεται άμεσα η κυκλοφορία του τραμ στο τμήμα Κασομούλη - Σύνταγμα
loading

Το έργο της συντήρησης - αποκατάστασης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού με άμεση διακοπή της κυκλοφορίας του τραμ στο υπέργειο τμήμα του αγωγού μεταξύ Κασομούλη -Σύνταγμα, λόγω της επικινδυνότητας που παρουσιάζει από τις διαβρώσεις που σημειώθηκαν στη διάρκεια της 60ετούς κατασκευής του, χωρίς κανέναν μετέπειτα έλεγχο, ανακοίνωσαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης ανακοινώθηκε η προγραμματική συμφωνία μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και ΕΥΔΑΠ με χρηματοδότηση του υπουργείου Υποδομών για την εκπόνηση μελέτης με θέμα τη συντήρηση και αποκατάσταση των φθορών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού και τμήματα επιθεώρησης υπόγειων κλάδων Ιλισού.

Κατά προτεραιότητα, τόνισε ο υπουργός όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, θα αποκατασταθούν τα τμήματα άνωθεν των οποίων διέρχεται η γραμμή του τραμ, ενώ οι σταθμοί του, που θα τεθούν εκτός λειτουργίας λόγω του αγωγού όμβριων της Αρδηττού - Καλλιρόης, είναι: Φιξ, Λεωφ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο, Σύνταγμα.

Κατά το διάστημα των εργασιών, τα δρομολόγια του τραμ θα διεξάγονται κανονικά στα υπόλοιπα τμήματα και οι επιβάτες στο τμήμα Κασομούλη - Σύνταγμα θα εξυπηρετούνται από τους συρμούς της γραμμής 2 του μετρό (ανταπόκριση στον σταθμό Ν.Κόσμος) και από τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές ενώ θα επισπευτούν οι εργασίες αποπεράτωσης της γραμμής τραμ στον Πειραιά (θα δοθεί το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου). Πότε θα ξεκινήσει η διακοπή της κυκλοφορίας του τραμ στο τμήμα μεταξύ Κασομούλη -Σύνταγμα, θα ανακοινωθεί άμεσα.

Σπίρτζης: Ένα ακόμη τρανό παράδειγμα του πώς εκτελούνταν τα έργα στο παρελθόν

Ο υπουργός αναφερόμενος στην κρισιμότητα του συγκεκριμένου έργου επισήμανε ότι το πρόβλημα διαπιστώθηκε όταν εντοπίστηκαν αρχεία και αναφορές μέσασε κούτες, σε αποθήκη αμαξοστασίου, από την εποχή μελέτης του μετρό και του τραμ. Σημείωσε ότι οι αρχικές τεχνικές εκθέσεις του μετρό μιλούσαν για φθορές, «έντονα σημάδια διάβρωσης σκυροδέματος και οπλισμού, και ασυνέχεια στα τοιχία αντιστήριξης. Ακολούθως και για τις ανάγκες ολοκλήρωσης του τραμ ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων μετά από εντολή της κοινοπραξίας κατασκευής, ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτωθεν των γραμμών του τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία εδράζει η πλάκα».

Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι δεν υπήρξε καμία αναφορά μελέτης στα αρχεία των εμπλεκομένων υπηρεσιών για τη συντήρηση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού, υποδεικνύοντας ένα ακόμη «τρανό παράδειγμα του πως εκτελούνταν τα έργα στο παρελθόν».

Ρ. Δούρου: Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος - χαρακτηριστική η περίπτωση του Ιλισού

«Μία Περιφέρεια, όσο και μεγάλη και αν είναι, δεν είναι σε θέση -ούτε τεχνικά, οικονομικά- να φέρει σε πέρας τα σοβαρά έργα υποδομής, τα σοβαρά έργα συντήρησης που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες». Αυτού του είδους τα έργα επιβάλλουν συνέργειες σαν αυτή εδώ, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών», υπογράμμισε, η περιφερειάρχης τονίζοντας: «Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος» επισημαίνοντας ότι η περίπτωση του Ιλισού «είναι χαρακτηριστική».

Η Ρ. Δούρου, αναφερόμενη στη συνεργασία που εγκαινίασαν υπουργείο και Περιφέρεια είπε ότι «Πρόκειται για μια σχέση συνέργειας προκειμένου να παρέμβουμε από κοινού και να καλύψουμε κρίσιμα έργα υποδομής όπως είναι τα ρέματα, οι κλειστοί αγωγοί και οι γέφυρες» καθώς το «στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που λειτουργούσε για 10ετίες, δεν προέβλεπε την παρακολούθηση ή τη συντήρηση ενός έργου, ενώ αδιαφορούσε για την ασφάλεια των πολιτών με ότι αυτό συνεπάγεται».

Κλείνοντας η περιφερειάρχης απαρίθμησε σειρά προβλημάτων όπως η υποστελέχωση, η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων, το ασαφές νομικό πλαίσιο που «δεν συμβάλλουν στην αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών» επισημαίνοντας ότι «το ίδιο ισχύει και με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς την ανάλογη μεταφορά των απαραίτητων πόρων».

Υποδειγματική και αμφίδρομη η συνεργασία του υπουργείου με την Περιφέρεια Αττικής

Το παραπάνω επιβεβαίωσε ο υπουργός αναλύοντας τις εμπλεκόμενες αρμοδιότητες των φορέων ως εξής: Στο συγκεκριμένο έργο έχουμε για το κομμάτι της αντιπλημμυρικής προστασίας - συντήρησης -δηλαδή του αγωγού- αρμόδια σύμφωνα με το νόμο την Περιφέρεια. Για το κομμάτι πάνω από τον αγωγό αρμόδια είναι η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), να τον συντηρεί, με αποτέλεσμα το έργο ποτέ να μην μπορεί να συντηρηθεί όπως έπρεπε γιατί τα έργα δε μπορούν να χωρίζονται ανάλογα με τις νομικές αρμοδιότητες που έχει ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο, δεν μπορεί να τα προβλέψει όλα.

Η περιφερειάρχης πρόσθεσε ο ίδιος, έστειλε μια επιστολή πολύ έγκαιρα και υπεύθυνα, λέγοντας ότι δεν μπορεί να αφήσουμε έτσι το έργο, ζήτησε τη συνδρομή του υπουργείου.

Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι πέρα από τη φιλική σχέση που υπάρχει με τη Ρένα Δούρου, «σε θεσμικό επίπεδο η συνεργασία του υπουργείου με την Περιφέρεια Αττικής είναι υποδειγματική. Και είναι και αμφίδρομη. Σε πλήθος δράσεων. Δηλαδή και το υπουργείο συνδράμει εκεί που η Περιφέρεια το ζητάει, στις αρμοδιότητές της, αλλά και η Περιφέρεια ανταποκρίνεται σε ανάγκες και χρηματοδότησης και υλοποίησης υποδομών ή μέσων που δε διαθέτει το υπουργείο και μπορούμε να τα πούμε όποτε θέλετε».

Όπως ανακοίνωσε ο Χρ. Σπίρτζης, το υπουργείο αναλαμβάνει την υποχρέωση να συντονίσει όλο αυτό το σύνθετο έργο: ΣΤΑΣΥ και Περιφέρεια, ως φορείς, έχουν νομικά την αρμοδιότητα και ΕΥΔΑΠ με την εμπειρία συντήρησης και εκπόνησης μελετών για τέτοιου είδους έργα, θα εκτελέσει το έργο που θα χρηματοδοτήσει το υπουργείο.

Απολογισμός υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Νωρίτερα ο υπουργός έκανε σύντομο απολογισμό του έργου του στο υπουργείο ξεκινώντας από την επίσκεψη του πρωθυπουργού εκεί τον Αύγουστο του 2015, όταν εξαγγέλθηκε το συνολικό σχέδιο για τις υποδομές της χώρας, τις τομές και τις αλλαγές, που πρέπει να γίνουν.

Μέχρι σήμερα, τόνισε ο υπουργός, το μεγαλύτερο μέρος έγινε αλλά ήμασταν σε μια συνεχή διαβούλευση με τους θεσμούς για κάποια τμήματα στα οποία δεν είχαμε καταλήξει.

«Έτσι ψηφίστηκε αυτό που βγήκε στη διαβούλευση τον Δεκέμβρη του 2015, με το μεγαλύτερο κομμάτι να έχει μπει στους νόμους 4412, στον νόμο των δημόσιων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών, στο νόμο 4472 για τα μητρώα ιδιωτικών και δημόσιων έργων. Έχουν υποβληθεί στο ΣτΕ τα δυο προεδρικά διατάγματα για τα μητρώα, αλλά και για τις ειδικότητες των μηχανικών τα επαγγελματικά δικαιώματα και η πρόσβαση που έχουν».

Όπως είπε, έγινε το κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα. Θεσμοθετήθηκε η παρακολούθηση των τεχνικών έργων και έχει υποβληθεί τεχνικό δελτίο «ώστε να μπορούμε να ξέρουμε πόσα και ποια έργα γίνονται στη χώρα, από ποιους, σε τι τιμές, με ποιες διαδικασίες, ποια είναι η πρόοδος του κάθε έργου κ.λ.π. Έχει θεσπιστεί το Σώμα Ειδικών Επιμετρητών Δημόσιων και Ιδιωτικών Έργων Έχει υλοποιηθεί το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Κληρώσεων για τις απευθείας αναθέσεις. Δηλαδή ένας φορέας που θέλει να κάνει απευθείας ανάθεση πλέον υπάρχει το ηλεκτρονικό σύστημα εδώ και μήνες για να μπορεί αυτό να το κάνει με διαφάνεια και χωρίς να έχουμε τις γκρίζες ζώνες του παρελθόντος».

Συνέχισε λέγοντας «έχουν εκδοθεί Υπουργικές Αποφάσεις καθορισμού του περιεχομένου του μητρώου του έργου, έγκρισης κανονισμού προεκτιμόμενων αμοιβών μελετών. Ρυθμιστική των διαδικασιών των ηλεκτρονικών διαγωνισμών έργων και μελετών, το ΕΣΥΔΥΣ, κατάρτισης και τήρησης του Ηλεκτρονικού Μητρώου Επιτροπών Διαγωνισμών. Και όχι μόνο έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις αλλά έχουν γίνει και τα συστήματα και ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων και καθηκόντων των τεχνικών συμβούλων μελετητών» τόνισε ο υπουργός διευκρινίζοντας ότι «μέχρι πρόσφατα ο μελετητής όταν παρέδιδε τη μελέτη του ήταν ξεκομμένος από την υλοποίηση του έργου. Τώρα ο μελετητής ακολουθεί το έργο μέχρι την ολοκλήρωσή του ως τεχνικός σύμβουλος και είναι υποχρεωμένος να διορθώνει τη μελέτη του στην εφαρμοσιμότητα και όλα τα υπόλοιπα.

Και αυτά που απομένουν, πρόσθεσε, τις επόμενες μέρες θα κατατεθούν στη Βουλή και αφορούν στο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής λειτουργίας και συντήρησης δημόσιων και ιδιωτικών έργων και το παρατηρητήριο τιμών και προδιαγραφών, που είναι τα δύο «κατά τη γνώμη μου πιο κρίσιμα θέματα, που έχουμε να θεσμοθετήσουμε και να υλοποιήσουμε. Με δυο λόγια θα έχουμε το εθνικό Μητρώο υποδομών σε ηλεκτρονική μορφή για όλες τις υποδομές που υπάρχουν, δημόσιες ή ιδιωτικές στη χώρα μαζί με τον φάκελο ασφάλειας και τον φάκελο λειτουργίας» κατέληξε.

Μάτι, Μάνδρα και εξετάσεις οδήγησης

Σε ερωτήσεις που ακολούθησαν σχετικά με τον ελλιπή έλεγχο τήρησης της νομιμότητας ή την ανεπάρκεια ουσιαστικού χωροταξικού κα πολεοδομικού σχεδιασμού, ο υπουργός επανήλθε στην Ολυμπιάδα και τις «ομορφιές» που μας άφησε όπως τη μελέτη για την πλάκα (επικάλυψης του αγωγού για την διέλευση του τράμ) και όχι για το που εδράζεται η αυτή.

Επανέλαβε ότι με αυτόν τον τρόπο γίνονταν τα δημόσια έργα τις περασμένες δεκαετίες και ότι σήμερα καταβάλλεται μια «συνολική προσπάθεια της χώρας να εξορθολογίσει τη διαδικασία και την ποιότητα δημοσίων έργων». Ερωτηθείς σχετικά με τη Μάνδρα, τόνισε ότι πρόκειται για διαφορετική περίπτωση όπου «έπρεπε οι υπηρεσίες και όλο το πλέγμα…που δεν είναι της Περιφέρειας να έκαναν τη δουλειά τους και να μην πετούσαν χαρταετό, για να καλούν τη Δούρου μετά οι Εισαγγελείς…». Αναφορικά με τα αντιπλημμυρικά έργα στο Μέγα ρέμα Ραφήνας, τον Ερασίνο και την Εσχατιά που έχει αναλάβει το υπουργείο, ο κ Σπίρτζης ανέφερε ότι ήταν τακτικά προγραμματισμένα να γίνουν και δεν προέκυψαν γιατί έγινε μια πλημμύρα ή μια πυρκαγιά.

Με αφορμή τις πυρόπληκτες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, όπου περίπου το 20% από τα κτίσματα τα οποία καταστράφηκαν βρίσκονται σε ρέματα ο υπουργός επισήμανε κάθετα «Εμείς δε θ' ανταποκριθούμε στο αίτημα κάποιων να γίνει το Μάτι όπως ήταν». Εμείς, πρόσθεσε «θα ανταποκριθούμε σ' αυτό που έπρεπε να ήταν το Μάτι και να γίνει το Μάτι». Ωστόσο συνέχισε «η ενημέρωση που έχω είναι ότι το Μάτι δεν έχει πρόβλημα επί της ουσίας. Τα κτίρια σε ρέματα, να δούμε ποια είναι τα ρέματα και ποια είναι η οριοθέτηση ενώ «πολλοί θα μπορέσουν να χτίσουν, 1-2 μέτρα πιο μέσα, για να μπορούν να γίνουν και οι υποδομές».

Τέλος ερωτηθείς ο υπουργός για το θέμα των εξεταστών - εκπαιδευτών είπε ότι βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, το σχέδιο νόμου για το νέο τρόπο των αδειών οδήγησης. Θα ακολουθήσει η κατάθεση στη Βουλή, οπότε και θα σταματήσουν κάποια δυσάρεστα φαινόμενα και θα «έχουμε ποιοτικότερες εξετάσεις γι' αυτούς που έχουν την άδεια οδήγησης».

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει