Τα 10 βασικά δικαιώματα του καταναλωτή

Οι Έλληνες βρίσκονται στην τελευταία θέση της Ε.Ε.


ΕΛΛΑΔΑ
16:20
14/03/2016
Τα 10 βασικά δικαιώματα του καταναλωτή
6
loading

«Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών που, ενώ αντιμετώπισαν ένα μη αμελητέο πρόβλημα στις συναλλαγές τους, εντούτοις δεν επιδίωξαν την επίλυσή του». Αυτό επισήμανε η αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας Αθηνά Κοντογιάννη, σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου και με βάση τον πίνακα αποτελεσμάτων της ΕΕ για τα θέματα προστασίας του καταναλωτή.
Όπως δήλωσε η κ. Κοντογιάννη:

«Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή συμπίπτει φέτος με μια μεγάλη πρόκληση: Σύμφωνα με τον πίνακα αποτελεσμάτων της ΕΕ για τα θέματα προστασίας του καταναλωτή, οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται στην τελευταία θέση των 28 κρατών-μελών, τόσο ως προς τη γνώση των δικαιωμάτων τους, όσο και ως προς τη διεκδίκησή τους. Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών που, ενώ αντιμετώπισαν ένα μη αμελητέο πρόβλημα στις συναλλαγές τους, εντούτοις δεν επιδίωξαν την επίλυσή του. Αυτό συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στο να μην εμπιστεύονται επαρκώς τους εμπόρους και τους παρόχους υπηρεσιών. Είναι ενδεικτικό ότι οι Έλληνες καταναλωτές καταλαμβάνουν την τελευταία θέση στην Ευρώπη των 28 σε ό,τι αφορά το αίσθημα εμπιστοσύνης τους στους αντισυμβαλλομένους τους.

Όλα αυτά τα στατιστικά ευρήματα μας οδηγούν στην εντατική προώθηση δράσεων ενημέρωσης των καταναλωτών με έμφαση στα σχολεία, ώστε να διαμορφώσουμε σήμερα τους υπεύθυνους καταναλωτές του αύριο. Εκτός από τους ανήλικους, ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί και για άλλες κατηγορίες πιο ευάλωτων σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές καταναλωτών, όπως είναι οι μακροχρόνια άνεργοι, τα άτομα με αναπηρίες, ηλικιωμένοι, ή καταναλωτές οι οποίοι συναλλάσσονται σε γλώσσα διαφορετική από τη μητρική τους, άτομα που ζουν σε γεωγραφικά απομονωμένες περιοχές ή δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο για την αναζήτηση πληροφοριών».

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας εξέδωσαν ενημερωτικό φυλλάδιο με 10 βασικά δικαιώματα που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει, στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκστρατείας με κεντρικό τίτλο «Είσαι καταναλωτής; Έχεις δύναμη! Αρκεί να γνωρίζεις και να διεκδικείς».

Τα 10 βασικά δικαιώματα του καταναλωτή

- Έχεις δικαίωμα: Στην ορθή ενημέρωση

Προτού δεσμευτείς συμβατικά, πρέπει να σου δοθούν με απλό και κατανοητό τρόπο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας που πρόκειται να προμηθευτείς, ιδίως για την τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, τους όρους αποδέσμευσης από αυτή, καθώς και οδηγίες για την ασφαλή χρήση τους.

- Έχεις δικαίωμα: Σε συμβάσεις χωρίς καταχρηστικούς όρους

Οι συμβάσεις που συνάπτεις για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών πρέπει να έχουν σαφείς όρους και να μην διαταράσσουν σημαντικά την ισορροπία δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε βάρος σου. Καταχρηστικές ρήτρες δεν σε δεσμεύουν.

- Έχεις δικαίωμα: Στην παροχή εγγύησης

Τα καινούργια προϊόντα με μακρά διάρκεια ζωής συνοδεύονται υποχρεωτικά από γραπτή εγγύηση στην ελληνική γλώσσα, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα στοιχεία επικοινωνίας του κατασκευαστή ή του αντιπροσώπου του, τη διάρκεια και την έκταση εδαφικής ισχύος. Για κάθε επισκευή μέσα στον χρόνο της εγγύησης, που υπερβαίνει τις 15 εργάσιμες ημέρες και μέχρι την ολοκλήρωσή της, δικαιούσαι να ζητήσεις την προσωρινή αντικατάσταση του προϊόντος.

- Έχεις δικαίωμα: Στην αντικατάσταση, επιδιόρθωση, μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση

Τα ελαττωματικά προϊόντα ή όσα δεν έχουν τις συμφωνημένες ιδιότητες, επισκευάζονται ή αντικαθίστανται χωρίς κανένα κόστος μέσα σε δύο χρόνια από την αγορά ή την παράδοσή τους. Μπορείς να ζητήσεις μείωση της τιμής ή, εφόσον το πρόβλημα είναι ουσιώδες, την επιστροφή των χρημάτων σου.

- Έχεις δικαίωμα : Στην αναιτιολόγητη υπαναχώρηση εντός 14 ημερολογιακών ημερών

Εάν μετάνιωσες για κάποιο προϊόν που αγόρασες εξ αποστάσεως (τηλεφωνικά και μέσω διαδικτύου) ή εκτός εμπορικού καταστήματος, μπορείς να το επιστρέψεις και να πάρεις τα χρήματά σου πίσω, εφόσον δεν το έχεις χρησιμοποιήσει και η αξία του υπερβαίνει τα 30 ευρώ.

- Έχεις δικαίωμα: Σε παροχή τεχνικής υποστήριξης

Ανταλλακτικά του προϊόντος και τεχνική υποστήριξη παρέχονται υποχρεωτικά από τον προμηθευτή, ακόμη και εκτός εγγύησης, εντός όμως του χρόνου πιθανής διάρκειας ζωής του.

- Έχεις δικαίωμα: Σε αποζημίωση

Αν εξαιτίας της χρήσης ελαττωματικού προϊόντος προκληθεί ζημία σε περιουσιακά σου αγαθά, σωματική βλάβη ή ακόμη και θάνατος, ο κατασκευαστής υποχρεούται σε αποζημίωση. Ανάλογη υποχρέωση έχει και ο παρέχων υπηρεσίες για ζημιές που σου προκάλεσε στο πλαίσιο άσκησης της επαγγελματικής του δραστηριότητας.

- Έχεις δικαίωμα: Σε ειλικρινείς διαφημίσεις

Παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές απαγορεύονται. Μπορείς να ζητήσεις την παύση τέτοιων πρακτικών, καθώς και αποζημίωση για ζημία που τυχόν σου προκάλεσαν.

- Έχεις δικαίωμα: Στη διαφύλαξη των προσωπικών σου δεδομένων

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία συλλέγονται νομίμως από τους προμηθευτές, δεν γνωστοποιούνται ούτε μεταβιβάζονται σε τρίτους χωρίς την προηγούμενη ρητή συναίνεσή σου.

- Έχεις δικαίωμα: Στην εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών

Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» σου εξασφαλίζει πρόσβαση σε γρήγορη, αποτελεσματική και χωρίς κανένα κόστος διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της καταναλωτικής σου διαφοράς. Εάν η διαφορά σου είναι διασυνοριακή, με προμηθευτή που εδρεύει σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στη Νορβηγία και την Ισλανδία, μπορείς να απευθυνθείς στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.

Εκδηλώσεις

Στελέχη του «Συνηγόρου του Καταναλωτή» και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας θα βρίσκονται αύριο Τρίτη 15 Μαρτίου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην πλατεία Κλαυθμώνος, τις ώρες 10:00-14:00, και θα ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα δικαιώματά τους αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να τα διεκδικούν.

Στοιχεία επικοινωνίας:

Συνήγορος του Καταναλωτή, λεωφ. Αλεξάνδρας 144, 114 71 Αθήνα, Tηλ: 2106460612, Fax: 2106460414, mail: [email protected], www.synigoroskatanaloti.gr

Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, λεωφ. Αλεξάνδρας 144, 114 71 Αθήνα Tηλ: 2106460734, Fax: 2106460784, mail: [email protected], www.eccgreece.gr

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

6
σχόλια
  1. avatar αερας

    Εδω στη λαρισα λογω κρισης πολλα μαγαζια που πουλανε μουσικα οργανα εχουν κλεισει.Απο αυτους που εμειναν ενας που εχει και το μεγαλυτερο κανει οτι θελει.Πουλαει χωρις οδηγιες χρησεως στα ελληνικα,ακριβα ηλεκτρονικα οργανα τα οποια τελικα μενουν αχρησιμοποιητα δηλαδη λεφτα πεταμενα.Αποδειξη μονο αν ζητηθει,εξυπηρετηση αρπα κολα,και αν κανεις παραπονα σου δινει το ε μαιλ του κατασκευαστη και σου λεει βρεστα εσυ.Για χρηματα πισω ,πλακα μας κανετε¨???????

  2. avatar #tiallothakousoume

    Ποια δικαιώματα; Καλό και αυτό! Στην Αγγλία γύρισα μποτάκι μετά απο ενα χρόνο αγοράς στην Clarks γιατί το είχα βάλει 2-3 φορές (φαινόταν από το πάτημα του) και μου έστειλαν άλλο στο σπίτι μου χωρίς επιβάρυνση λόγω του οτί δεν υπήρχε αντίστοιχο στο μαγαζί. Κάνω την βάπτιση της κόρης μου στην Ελλάδα, μου φέρνουν δώρα, πάω στο Orchestra λοιπόν να αλλάξω κάποια, και η πωλήτρια αφού με στραβοκοίταξε που τόλμησα να ζητήσω αλλαγή, τσέκαρε όλα τα ταμπελάκια και τις καρτες αλλαγής και ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΜΥΡΙΣΕ κιόλας μπροστά στο ταμείο και στον υπόλοιπο κόσμο που περίμενε μήπως και τα'χα φορέσει του ενός έτους μωρού μου με τα ταμπελάκια! Ποια δικαιώματα και βλακείες στην Ελλάδα πας να ψωνίσεις και σου συμπεριφέρονται λες και τους τα χρωστάς

  3. avatar Thanatos

    συνηγορος καταναλωτη το διορισμενο κατ εντολη ν.δένδια απο σεπτ 2014 στελεχος παρα τω κομμα και βουλευτης ανεψαρχοντα ραφηναριου λευτερης γ . ζαγοριτης.....
    τσιπρα..... παναξιος...... να τον χαιρεστε
    5 φορες ζητησα βοηθεια 5 φασκελα εισεπραξα.....
    φακελο βιβλιοδετημενο κατεθετα......
    τα φυλλα χανονταν στο σκαναρισμα......
    φυλλα φτερα και πουπουλα.....
    ταγραψα και τις προαλλες,
    ζαγοριτη εχω Α.Π και απαντητικες σας για πολυ γελιο για αλλους και κλαμα για μενα.....
    παναξιος.... οπως ολοι στο καραμανλισταν αλλωστε.
    μακρυά απ τις ασφαλιστικες ... κανει ττζζζιιιιζζζζζ
    αμα ειναι για κανενα κουκουτσι σε πιτσα καταναλωτη δινουμε συνεντευξη τυπου.....
    Δε ξερω αν σας τοπα εκει στη κουμουντουρου ντουρου ντουρου.....
    να τον χαιρεστε βρε !!!παει ασορτι και με τον πιπι.

  4. avatar Πετράτος Δημ.

    Γιατί η εγγύηση των προϊόντων Apple είναι μόνο 2(δύο) χρόνια; Μπορεί να απαντήσει κάποιος παρακαλώ;

    1. avatar Extremoulis

      Εντός ΕΕ, για κάθε ηλεκτρικη!/ηλεκτρονική συσκευή έχεις 2 χρόνια εγγύηση.

      1. avatar Thanatos

        οχι οταν στην συνοδο εγγυηση σου γραφει πχ 6 μηνες για μπαταρια 3 μηνες το καλωδιο , 1 χρονο η συσκευη κοκ.
        αρκει να περιγραφεται σαφως η διαρκεια εγγυησης και τι αφορα επι μερους και συνολικα

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει