Πέντε και αρκετά σημαντικές είναι οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνει η νέα τροποποιημένη ΚΥΑ για τους βοσκοτόπους η οποία εκδόθηκε από υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Σε αυτή επίσης εξηγείται ποιοι είναι οι ωφελούμενοι αλλά και οι αδικημένοι.

Οι βελτιωτικές παρεμβάσεις αφορούν τα εξής:

  1. Αντιμετώπιση της υπέρμετρης και σε ορισμένες περιπτώσεις αδικαιολόγητης αύξηση του αριθμού των δηλωθέντων αμνοεριφίων.

Αυτό οδηγούσε σε αντίστοιχη υπέρμετρη απαίτηση δημοσίων εκτάσεων και άρα ανάλογη απαίτηση σε ποσά από το εθνικό απόθεμα. Επιπλέον, είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη διαθέσιμων δημόσιων εκτάσεων για κατανομή και παρακράτηση μεγαλύτερων ποσών από το σύνολο των αγροτών της χώρας.

Καθώς οι απαιτήσεις βόσκησης για τα νεαρά αμνοερίφια είναι πολύ μικρότερες από των ενηλίκων, διατηρείται η αντιστοιχία κατανομής έκτασης για κάθε ενήλικο ζώο (0.15 ΜΜΖ ανά ζώο μεγαλύτερο 1 έτους), ενώ μειώνεται η αντίστοιχη αναλογία για τα νεαρά ζώα (κάτω του έτους) στο 1/3 δλδ. 0.05 ΜΜΖ ανά ανήλικο ζώο.

  1. Αποτρέπεται η υπέρμετρη αύξηση των απαιτήσεων σε δημόσιες εκτάσεις βοσκοτόπων, από κτηνοτρόφους που παίρνουν δικαιώματα εθνικού αποθέματος με πολυετή συμβόλαια ιδιωτικών εκτάσεων και το επόμενο έτος αιτούνται δημόσιες εκτάσεις.

Γι’ αυτό το λόγο, η συγκεκριμένη κατηγορία εξαιρείται από την κατ΄ έτος απαίτηση δημόσιας κατανομής. Με την παρέμβαση αυτή, απελευθερώνονται προς διάθεση στους κτηνοτρόφους περισσότεροι δημόσιοι βοσκότοποι συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη του στόχου μας για το 2022 για παύση εφαρμογής της «τεχνικής λύσης»

  1. Επικαιροποιούνται και εξορθολογίζονται οι συντελεστές κατανομής σε κάθε περιφέρεια της χώρας.

Η χρήση των συντελεστών κατανομής που είχε παραμείνει η ίδια από το 2015, με βάση τα δηλούμενα ζώα και εκτάσεις εκείνης της χρονιάς, δημιουργούσε σοβαρές στρεβλώσεις στη δίκαιη κατανομή καθώς τα αντίστοιχα στοιχεία εκτάσεων και ζώων σε περιφέρειες της χώρας είχαν μεταβληθεί σημαντικά.

  1. Διαμορφώνονται συνθήκες ίσης μεταχείρισης μεταξύ των κτηνοτρόφων που δικαιούνται κατανομή μέσω της «τεχνικής λύσης» εκτός της περιφέρειας τους, οι οποίοι θα λαμβάνουν πλέον εκτάσεις με βάση έναν ενιαίο συντελεστή.

Μέχρι πρότινος, ένας κτηνοτρόφος που χρειαζόταν να πάρει κατανομή εκτός της περιφέρειας της έδρας εκμετάλλευσης του, λάμβανε για τον ίδιο αριθμό ζώων και έκτασης έως και τα διπλάσια χρήματα σε σχέση με έναν συνάδελφο του κτηνοτρόφο που λάμβανε κατανομή από άλλη περιφέρεια. Εφεξής, με τη νέα ΚΥΑ τέτοιου είδους περιπτώσεις δεν θα υφίστανται.

  1. Διασφαλίζονται η ορθή και δίκαιη κατανομή των κοινοτικών ενισχύσεων σε εκείνους που πραγματικά παράγουν.

Επιβάλλονται μειώσεις στις εκτάσεις κατανομής βοσκοτόπων, όταν στον επιτόπιο έλεγχο καταγραφεί αδικαιολόγητη μείωση ζωικού κεφαλαίου.

Κτηνοτρόφος

Ποιος επωφελείται κι ενθαρρύνεται από τις τροποποιήσεις της ΚΥΑ;

  • Ο συνεπής και παραγωγικός νέος ή νεοεισερχόμενος κτηνοτρόφος που ξεκινά την γεωργική του δραστηριότητα κι ενισχύεται γι’ αυτό, με στόχο να είναι βιώσιμος, παραγωγικός και να αυξήσει το μέγεθος της εκμετάλλευσής του, αξιοποιώντας τους κοινοτικούς πόρους.
  • Ο κτηνοτρόφος που πλέον θα βρίσκει έκταση βόσκησης κοντά στην εκμετάλλευσή του.
  • Ο κτηνοτρόφος που θα ανταγωνίζεται με τους ίδιους όρους στην αγορά που παράγει το προϊόν του.
  • Ο κτηνοτρόφος που μοχθεί να διατηρήσει, αλλά και να αυξήσει το ζωικό του κεφάλαιο επιχειρώντας μέσα σε ένα δίκαιο και ισόνομο πλαίσιο.

Ποιος θίγεται και αποθαρρύνεται;

  • Ο νέος ή νεοεισερχόμενος κτηνοτρόφος που στοχεύει στην ενίσχυση και όχι στην παραγωγή.
  • Ο κτηνοτρόφος που δημιουργεί τεχνητές συνθήκες λήψης κοινοτικών ενισχύσεων.
  • Ο κτηνοτρόφος που επιδιώκει την «εύκολη» λήψη ενισχύσεων με την ελάχιστη δυνατή παραγωγική δραστηριότητα.

Όπως αναφέρει ενημερωτικό για την τροποποίηση της ΚΥΑ και μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων για κατανομή των βοσκοτόπων «από την πρώτη επεξεργασία των στοιχείων για τα δικαιώματα Εθνικού Αποθέματος 2021, με την εφαρμογή της νέας ΚΥΑ διαφαίνεται ότι εξορθολογίζονται οι απαιτήσεις. Ενώ την προηγούμενη χρονιά, οι αρχικές απαιτήσεις για κατανομή δικαιωμάτων Εθνικού Αποθέματος, πριν την πραγματοποίηση των ελέγχων, ήταν περίπου 79 εκατ. ευρώ, εφέτος στην ίδια χρονική στιγμή οι απαιτήσεις είναι περίπου 58 εκ. ευρώ, δλδ. 21 εκατ. ευρώ λιγότερα, και αυτό παρά την αναμενόμενη αύξηση λόγω του ότι διανύουμε την προτελευταία χρονιά της τρέχουσας ΚΑΠ και της επικειμένης ένταξης στο πρόγραμμα των νέων αγροτών».