Κάποτε χαρακτηρίζονταν «χρυσορυχεία», εδώ και έναν χρόνο κλείνουν το ένα μετά το άλλο, υπολειτουργούν και σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά τις οικογένειες που τα διαχειρίζονται. Ο λόγος για τα περίπτερα. Χαρακτηριστικά σημεία στις ελληνικές πόλεις, απομεινάρια μιας άλλης εποχής που εξελίχθηκαν αλλά τώρα φαίνονται να δυσκολεύονται να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης που μαστίζει και τη χώρα μας.

Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχονται τα περίπτερα του κέντρου των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης καθώς και εκείνα του Πειραιά και των τουριστικών περιοχών. Τα αλλεπάλληλα lockdowns «άδειασαν» το κέντρο των μεγάλων πόλεων και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί ερήμωσαν τα σημεία που άλλοτε ήταν γεμάτα με τουρίστες. Τα περίπτερα δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να δουλέψουν αφού στηρίζονται σε διερχόμενους κυρίως και λιγότερο σε μόνιμους πελάτες.

Είδαν τους τζίρους να πέφτουν και τα κέρδη να εξανεμίζονται. Οι ιδιότυπες αυτές επιχειρήσεις που όπως εκατοντάδες άλλες βρίσκονται στο «μάτι του κυκλώνα» αγωνιούν και ελπίζουν να επιστρέψουν σε ενός είδους κανονικότητα.

Οι νυχτερινές βάρδιες καταργήθηκαν, το εμπόρευμα που είχε αγοραστεί έμεινε απούλητο με τα χρέη να τρέχουν και τα ρολά άρχισαν να κατεβαίνουν.

Υπήρξαν και περίπτερα που εντάχθηκαν στα μέτρα στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας, έβαλαν τους εργαζόμενους σε αναστολή αναμένοντας με τέτοιες αμυντικές κινήσεις την επόμενη μέρα μετά την πανδημία. Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία πως για ορισμένους από ιδιοκτήτες τους θα είναι πολύ δύσκολο να σηκώσουν και πάλι τα ρολά για να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.

Τι θα είναι όμως μια πόλη σαν την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη ή τον Πειραιά χωρίς να την κλασική εικόνα των περιπτέρων;

Κατά καιρούς οι μεγάλοι δήμοι έχουν εκπονήσει προγράμματα στήριξης των περιπτέρων για να μην χαθούν αυτά τα τοπόσημα από τις μελλοντικές φωτογραφίες των τουριστών και τις μνήμες των πολιτών.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Περιπτερούχων, Θεόδωρος Μάλλιος μίλησε στο newsbeast.gr και περιέγραψε τι ακριβώς συμβαίνει στο κέντρο της μεγαλούπολης και ειδικότερα στα περίπτερα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές.

Ζήτησε τη στήριξη της Πολιτείας αλλά παράλληλα και τη συνέχιση των μέτρων για τις επιχειρήσεις που έχουν υποστεί ζημιά από την πανδημία.

«Το 25 με 30% των περιπτέρων έχει πάθει πανωλεθρία»

Το πλήγμα όπως τονίζει είναι μεγαλύτερο για τα περίπτερα «σε σημεία κυρίως πολυσύχναστα που μαζεύεται ή περνάει πολύς κόσμος, δηλαδή σε μέρη όπου υπάρχουν αγορές, καταστήματα εστίασης. Το 25 με 30% έχει πάθει πανωλεθρία».

«Περίπου το 30% των περιπτέρων βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο καθώς είναι σε γειτονιές και συνεχίζει να λειτουργεί. Τα μισά περίπτερα μπορεί να χαρακτηριστούν ”ανοιχτά- κλειστά” είναι μεν ανοιχτά αλλά έχουν χαμηλές εισπράξεις» επισημαίνει.

«Μπορεί το κράτος να τα άφησε μεν τα περίπτερα ανοιχτά αλλά τα έκλεισε η κατάσταση που δημιουργήθηκε. Αφού στις πιάτσες δεν πηγαίνει κόσμος τα περίπτερα είναι ανώφελο να είναι ανοιχτά. Έχουν πληγεί πάρα πολύ, έχουν στη ουσία καταστραφεί. Σε αυτά συνυπολογίζονται και όσα βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές και ζουν κατά κύριο λόγο από τους τουρίστες» προσθέτει.

«Για παράδειγμα το δικό μου περίπτερο βρίσκεται στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αεροπαγίτου και έπαθα τεράστια ζημιά» υπογραμμίζει ο Θεόδωρος Μάλλιος.

«Δεν ήταν μόνο οι τουρίστες που επισκέπτονταν τα περίπτερα του κέντρου, ήταν και οι εργαζόμενοι σε δημόσιες επιχειρήσεις και εταιρείες οι οποίοι είναι είτε σε αναστολή είτε εργάζονται με τηλεργασία αλλά και οι καταστηματάρχες και όσοι απασχολούνται στα καταστήματα που τόσο καιρό ήταν κλειστά. Πολλά περίπτερα είναι μπροστά σε σχολεία ή σε πολυσύχναστους δρόμους που λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας διέρχονται λιγοστά οχήματα» αναφέρει και συμπληρώνει: «Ζητάμε ότι και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις, τη στήριξη που είχαμε μέχρι τώρα για παράδειγμα τη μείωση του ενοικίου και να συνεχιστούν οι επιστρεπτέες. Να μπορούμε να βάλουμε σε αναστολή τους εργαζόμενους όπως ίσχυε μέχρι τώρα».

«Μας περιμένουν πολλές δυσκολίες και το ξέρουμε, αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί, ο τουρισμός και φέτος θα είναι μειωμένος άρα αυτό θα μας κρατήσει πίσω» υποστηρίζει.

«Κλείσαμε από τις 5 Νοέμβρη»

Το περίπτερο του βρίσκεται στον Εθνικό Κήπο και έκλεισε για πέντε μήνες όπως περιγράφει στο newsbeast.gr ο Γεώργιος Μητροτάσιος.

«Μόλις μάθαμε πως η χώρα προχωρά σε lockdown αποφάσισα να κλείσω το περίπτερο μου καθώς ήξερα πως δεν θα έχει καθόλου κίνηση. Δουλεύουμε κυρίως με τουρίστες που μας επισκέπτονται για να προμηθευτούν νερά, αναψυκτικά, παγωτά ακόμη και αναμνηστικά από τη χώρα μας. Στις 5 Νοεμβρίου κατέβασα ρολά και άνοιξα την Τρίτη (6/4) για να το στήσω ξανά ελπίζοντας πως τον Μάιο η κατάσταση θα είναι καλύτερη για τη χώρα μας» τονίζει.

«Για τα περίπτερα του κέντρο ήδη χάθηκε μία χρόνια. Ελπίζουμε φέτος να χαθεί μόνο η μισή» αναφέρει ο Γεώργιος Μητροτάσιος εξηγώντας πως έβαλε σε αναστολή τους υπαλλήλους του.

«Ο τζίρος μας κατέγραψε σημαντική πτώση»

«Το περίπτερό μου είναι από αυτά που δεν αναγκάστηκαν να κλείσουν λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων. Είδα όμως τον τζίρο να πέφτει. Δεν έβαλα κανέναν υπάλληλο σε αναστολή, προσπάθησα να τους καλύψω όσο μπορούσα» δηλώνει η Ευθυμία Κούμη ιδιοκτήτρια περιπτέρου στο Κολωνάκι.

«Είμαι από αυτούς που δεν πήραν καμία από τις επιστροφές που πήραν άλλοι. Ευτυχώς είχαμε τη μείωση 40% του ενοικίου καθώς καταφέραμε να ενταχθούμε στις πληττόμενες επιχειρήσεις» τονίζει και εξηγεί: «Είμαι συνοικιακό περίπτερο και έτσι δεν έκλεισα. Πιστεύω πως θα πάνε καλύτερα τα πράγματα με τον κορονοϊό αλλά και για εμάς λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί από την κυβέρνηση».

Δύσκολη η επιβίωση των περιπτέρων και στον Πειραιά

«Στον Πειραιά κυρίως όπου υπήρχαν καφετέριες δηλαδή στην Τρούμπα στο κέντρο αλλά και στο λιμάνι τα περίπτερα είχαν λόγω κορονοϊού και έχουν μεγάλο πρόβλημα» αναφέρει στο newsbeast.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Περιπτερούχων Πειραιά και Περιχώρων «Η Ελπίς» και γενικός Γραμματέας στην Ομοσπονδία Περιπτερούχων Λεωνίδας Σπάλας.

Όπως τονίζει ο ίδιος είναι ιδιοκτήτης δύο περιπτέρων και μαζί με τους συναδέλφους του θέλουν να ελπίζουν πως το επόμενο διάστημα τα πράγματα θα πάνε έστω λίγο καλύτερα.

«Ένα μικρό ποσοστό περιπτέρων στον Πειραιά αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο, δεν ξέρουμε όμως τι θα γίνει στη συνέχεια εάν και δεύτερο καλοκαίρι δεν δουλέψει ο τουρισμός. Τα χρέη συσσωρεύονται. Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν τα περίπτερα στο λιμάνι και το κέντρο του Πειραιά. Τα έξοδα είναι πολύ μεγάλα σε σχέση με τα πιο συνοικιακά περίπτερα» σημειώνει.

Παρόμοια με Αθήνα και Πειραιά η κατάσταση και για περίπτερα στη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μία από τις πόλεις της Ελλάδας με τους περισσότερους τουρίστες. Ο κορονοϊός όμως την «χτύπησε» πρώτη, οι κρατήσεις ακυρώθηκαν, τα πάντα έκλεισαν ενώ η πανδημία έπληξε και τα περίπτερά της.

«Τα περίπτερα της Θεσσαλονίκης έχουν πληγεί αρκετά από τον κορονοϊό. Κυριότερο πρόβλημα για εμάς ήταν το κλείσιμο της αγοράς. Ειδικά για αυτά που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης» τονίζει ο Βασίλης Μάνδαλης πρόεδρος των Περιπτερούχων Θεσσαλονίκης και αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Περιπτερούχων που έχει περίπτερο στην ανατολική Θεσσαλονίκη.

«Η αγορά είναι κλειστή με όσα περίπτερα βρίσκονται κυρίως στο κέντρο της πόλης να αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα. Δεν υπάρχουν τουρίστες, δεν είναι ανοιχτά τα σχολεία κατά συνέπεια η πτώση του τζίρου είναι 70% με 75%. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είναι σε στάση αναμονής. Έχουν βάλει σε αναστολή τους εργαζόμενους και δεν ξέρουν τι θα γίνει όταν θα επιτευχθεί επανεκκίνηση της οικονομίας» σημειώνει.

TAGS