Οι ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών στο Βέλγιο εμφανίζουν σχετική στασιμότητα κατά την τελευταία επταετία. Το 2011 ανήλθαν σε 1,09 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 34,6% έναντι του 2010, το οποίο ωστόσο υπήρξε κακή χρονιά με εξαγωγές μόλις 810 χιλ. ευρώ.

Τα προηγούμενα χρόνια, οι εξαγωγές μας προς Βέλγιο είχαν φθάσει ακόμη και τα 1,44 εκατ. ευρω το 2007, στη συνέχεια ακολούθησαν όμως πτωτική πορεία στα 1,4 εκατ. ευρω το 2008, στα 1,13 εκατ. ευρω το 2009 και στις 810 χιλ. ευρω το 2010. Με τη γενικότερη ανάκαμψη της βελγικής αγοράς ιχθυηρών και ιδιαίτερα νωπών ψαριών, φαίνεται να ανακάμπτουν κάπως και οι ελληνικές εξαγωγές, μην ξεφεύγοντας πάντως από την περιοχή του 1 εκατ. ευρω ετησίως.

H πρεσβεία μας, σύμφωνα με έγγραφό της, θεωρεί ότι τα ελληνικά ιχθυηρά, και προ πάντων τα νωπά προϊόντα της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, που αποτελούν κορυφαία κατηγορία μεταξύ των ελληνικών εξαγωγών, με αξιόλογη και επιτυχή παρουσία σε σημαντικές ξένες και «δύσκολες» αγορές, μπορούν να έχουν ιδιαίτερη θέση και στη βελγική αγορά, δεδομένου ότι το βελγικό καταναλωτικό κοινό διαθέτει τόσο υψηλό επίπεδο awareness (επίγνωση) σχετικά με την υγιεινή διατροφή, όσο και μεσαίο προς υψηλό εισοδηματικό επίπεδο και διαθέσιμο εισόδημα προς αγορά προϊόντων υγιεινής διατροφής, όπως είναι τα νωπά ψάρια.

Επίσης, εξαιτίας του μεγάλου τουριστικού ρεύματος από το Βέλγιο προς την χώρα μας, ο μέσος Βέλγος έχει ξεκάθαρη και καλή εικόνα για την ελληνική κουζίνα, τους μεζέδες, και ιδιαίτερα τα ψάρια και τα θαλασσινά που απολαμβάνει κατά κανόνα στην περίοδο των διακοπών του στην Ελλάδα.

Σημειωτέον ότι τα ελληνικά νωπά ιχθυηρά απαντώνται σε συστηματική βάση στα ανάλογα τμήματα των περισσοτέρων μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου, με το προϊόν που έχει την μεγαλύτερη παρουσία να είναι η τσιπούρα.

Οι προτάσεις της πρεσβείας μας για προώθηση των ελληνικών ιχθυηρών στην αγορά του Βελγίου περιλαμβάνουν τα εξής:

– Οργάνωση εκδηλώσεων προβολής με γευσιγνωσία ελληνικών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας σε συνεργασία με εδώ ελληνικά ή και βελγικά εστιατόρια, καθώς επίσης και ξενοδοχειακές αλυσίδες, ενδεχομένως με προσκεκλημένους ειδικούς ομιλητές, ειδικούς του κλάδου ή και διατροφολόγους από την Ελλάδα ή και το Βέλγιο, με κοινό το οποίο θα αποτελείται από ντόπιους εμπόρους, αγοραστές αλυσίδων σούπερ μάρκετ και άλλους. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε όσο το δυνατόν περισσότερο την παρουσία εδώ ορισμένων upstream ελληνικών εστιατορίων που έχουν ελληνικά νωπά ιχθυηρά στον κατάλογό τους, καθώς και Ελλήνων chefs που εργάζονται σε βελγικά εστιατόρια και ξενοδοχειακές μονάδες, για να προωθήσουμε το προϊόν στους Βέλγους αγοραστές και καταναλωτές.

– Συστηματική συμμετοχή Ελλήνων παραγωγών-εξαγωγέων προϊόντων ιχθυοκαλλιεργειών σε επιχειρηματικές αποστολές που πραγματοποιούνται στο Βέλγιο.

– Επαναλαμβανόμενες δράσεις τόνωσης της εικόνας των ελληνικών ιχθυηρών με δημοσιεύσεις σε περιοδικά, αφίσες και promotion επιλεγμένων ελληνικών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας σε μεγάλα σούπερ-μάρκετ.

– Προβολή και ειδικές προσφορές -με τη στήριξη των Ελλήνων εξαγωγέων προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας- για τόνωση της κατανάλωσης ελληνικών ιχθυηρών στα ελληνικά -και μη- εστιατόρια.

– Συστηματική διοργάνωση working lunch με προσκεκλημένους Βέλγους αγοραστές ιχθυηρών στο περιθώριο της ετήσιας ομαδικής ελληνικής συμμετοχής στην παγκοσμίου εμβέλειας διεθνή κλαδική έκθεση EUROPEAN SEAFOOD EXPOSITION (ESE).

Ο ανταγωνισμός των ελληνικών προϊόντων στις βελγικές εισαγωγές

Σημειώνεται ότι οι ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών προς το Βέλγιο το 2011 ανήλθαν σε 1,09 εκατ. ευρώ, απαρτιζόμενες κυρίως από 4 βασικές κατηγορίες προϊόντων: την τσιπούρα, με αξία εξαγωγών 430,7 χιλ. ευρώ (μερίδιο 39,5% επί των ελληνικών εξαγωγών και 17,8% επί των βελγικών εισαγωγών), το λαβράκι, με αξία εξαγωγών 207,7 χιλ. ευρώ (μερίδιο 19% επί των ελληνικών εξαγωγών και 3,7% επί των βελγικών εισαγωγών), τις κατεψυγμένες σουπιές, με αξία εξαγωγών 193,8 χιλ. ευρώ (μερίδιο 17,8% επί των ελληνικών εξαγωγών και 6,8% επί των βελγικών εισαγωγών) και τα κατεψυγμένα μαλάκια, με αξία εξαγωγών 131,3 χιλ. ευρώ (μερίδιο 12% επί των ελληνικών εξαγωγών και 4,1% επί των βελγικών εισαγωγών).

Μικρότερες ελληνικές εξαγωγές σημειώθηκαν σε προϊόντα όπως κατεψυγμένες γαρίδες (41,5 χιλ.ευρώ ), κατεψυγμένα φιλέτα θαλασσινών ψαριών (13,1 χιλ. ευρώ) και αυγοτάραχο (13,1 χιλ.ευρώ ).

Για το 2012, η προσωρινή εκτίμηση της βελγικής στατιστικής υπηρεσίας αναφέρει ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών προς το Βέλγιο αξίας 1,36 εκατ. ευρώ, που σημαίνει αύξηση της τάξεως του 25% έναντι του 2011.

Ο ανταγωνισμός των ελληνικών προϊόντων στις βελγικές εισαγωγές το 2011 αναλύεται ως εξής: στην τσιπούρα, κυρίαρχη προμηθεύτρια χώρα είναι η Γαλλία με εξαγωγές 1,04 εκατ. ευρώ και μερίδιο 43% της αγοράς, ακολουθούμενη από τις Ολλανδία (708,6 χιλ. ευρώ και 29,3%), την χώρα μας, καθώς και τις Γερμανία (142,2 χιλ.ευρώ και 5,9%), Ην. Βασίλειο (52,7 χιλ.ευρώ και 2,2%) και Ισπανία (24,8 χιλ. ευρώ και 1%).

Στο λαβράκι, μακράν κυρίαρχος της βελγικής αγοράς είναι η Ολλανδία με εξαγωγές 3 εκατ. ευρώ και μερίδιο 53,2%, ακολουθούμενη από την Γαλλία (1,4 εκατ.ευρώ και 25,2%), την Ισλανδία (393,3 χιλ. ευρώ και 7%), την Ισπανία (340,2 χιλ. ευρώ και 6%), το Ην. Βασίλειο (223,9 χιλ. ευρώ και 4%), ενώ η χώρα μας έπεται με μερίδιο 3,7%.

Στις άλλες δύο σημαντικές το 2011 για τις ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών κατηγορίες, στις μεν κατεψυγμένες σουπιές κυρίαρχος των βελγικών εισαγωγών είναι η Ινδία με μερίδιο 43,2% (1,2 εκατ.ευρώ ), το Βιετνάμ με μερίδιο 23,3% (664,8 χιλ. ευρώ) και η Γερμανία με μερίδιο 8,4% (238,4 χιλ. ευρώ).

Στα δε κατεψυγμένα μαλάκια, κυριαρχεί το Βιετνάμ με μερίδιο 37% (1,2 εκατ. ευρώ), ακολουθούμενο από τις Κίνα με μερίδιο 20,3% (654,2 χιλ.ευρώ ), Ινδία με μερίδιο 16% (516,4 χιλ. ευρώ), Ην. Βασίλειο (μερίδιο 5,7% και 184,3 χιλ.ευρώ ), Γαλλία (μερίδιο 4,5% και 145,5 χιλ.ευρώ ), και την χώρα μας (μερίδιο 4,1% και 131,3 χιλ. ευρώ).