Πιένες γνωρίζει το λιμάνι της Ηλείας, μεταξύ άλλων εναλλακτικών προορισμών, αφού οι εταιρείες προσπαθούν να αποφύγουν τις περιπετειώδεις προσεγγίσεις λόγω των απεργιών στον Πειραιά.

Σε εναλλακτικούς προορισμούς στρέφονται τα κρουαζιερόπλοια για να αποφύγουν το λιμάνι του Πειραιά και τις περιπέτειες με τις συνεχείς και πολλές φορές απροειδοποίητες κινητοποιήσεις των λιμενεργατών και των ναυτικών του ΠΑΜΕ.

Μετά τα επανειλημμένα επεισόδια με το κρουαζιερόπλοιο «Ζenith», που έχει γίνει «σύμβολο» της ταλαιπωρίας, οι τουριστικοί πράκτορες πλέον δεν «πουλάνε» προσέγγιση στον Πειραιά και βόλτα στην Ακρόπολη αλλά αποβίβαση στο Κατάκολο και ξενάγηση στην Αρχαία Ολυμπία.

Το αποτέλεσμα είναι το λιμάνι στο Κατάκολο μετά και την αναβάθμισή του να γνωρίζει πιένες, αντίθετα με τον Πειραιά και την Αθήνα όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση σε ποσοστά αφίξεων ξένων τουριστών αλλά και η μεγαλύτερη πτώση στα έσοδα τους πρώτους πέντε μήνες του χρόνου.

Τα στοιχεία για τον τουρισμό ως το τέλος Μαΐου δείχνουν πτώση εισροής συναλλάγματος της τάξης του 7,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Οι απώλειες για την Αθήνα σύμφωνα με τους ξενοδόχους είναι σημαντικά μεγαλύτερες και ξεπερνούν το 10%. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι ακόμη τα στοιχεία δεν είναι αποθαρρυντικά για τη συνέχεια και θεωρούν ότι αν δεν υπήρχαν «οι υπερβολές με το κρουαζιερόπλοιο Ζenith» οι εισπράξεις θα ήταν περισσότερες. Αναφέρουν μάλιστα ότι λόγω της πτώσης του ευρώ κατά 17% από την αρχή του έτους σε σχέση με το δολάριο το προϊόν γίνεται φθηνότερο και ίσως στην πορεία να εισρεύσει ακόμη μεγαλύτερο συνάλλαγμα.

Ο γενικός γραμματέας Τουρισμού κ. Γ. Πουσσαίος, ο οποίος καταδίκασε τα πρόσφατα επεισόδια στο λιμάνι, χαρακτηρίζει «ανάχωμα» στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας τους περιορισμούς που επιβάλλει το καμποτάζ. Θεωρεί ότι η τουριστική πολιτική πρέπει να δώσει απόλυτη προτεραιότητα στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, με την αξιοποίηση των υφιστάμενων τουριστικών λιμένων και τη δημιουργία νέων ώστε να υποδεχόμαστε περισσότερα και μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια σε όσο το δυνατόν περισσότερους προορισμούς.

Επίσης θεωρεί ότι ταυτόχρονα πρέπει να αναπτυχθούν οι υποδομές για τα θαλάσσια σπορ.

Όπως σημείωσε, στην Ελλάδα το 1997 υπήρχαν 30 υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, ενώ σήμερα έχουν απομείνει τέσσερα ελληνοκυπριακών συμφερόντων.

Σε ομιλία του σε διημερίδα στην Κω ο κ. Πουσσαίος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη «μεγάλη αγορά της κρουαζιέρας» σημειώνοντας ότι οι εκτιμήσεις «ανεβάζουν τους επιβάτες της κρουαζιέρας στην Ευρώπη σε πέντε εκατομμύρια ως το 2012». Σε αυτή την αυξητική τάση δήλωσε ότι «η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει καθώς η άρση του καμποτάζ έχει υπολογιστεί ότι θα ωφελήσει τη χώρα με έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως». Επίσης ανακοίνωσε την ενίσχυση μέσω ΕΣΠΑ των «ημερόπλοιων» με τη δημιουργία κατάλληλου νομικού πλαισίου και τη για πρώτη φορά χρηματοδότηση δαπανών για εκσυγχρονισμό των σκαφών, με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

Πάνω από 360 πλοία και 900.000 τουρίστες εφέτος

Περίπου 360 κρουαζιερόπλοια έχουν προγραμματίσει προσεγγίσεις στο Κατάκολο για το διάστημα από 15 Μαρτίου ως 15 Νοεμβρίου 2010, καταγράφοντας αύξηση 20% σε σύγκριση με το 2009. Υπολογίζεται ότι οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων εφέτος θα ξεπεράσουν τους 900.000 (το 2009 ήταν 740.000) όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου στο Κατάκολο κ. Δ. Αποστολόπουλος, ενώ προσθέτει ότι υπάρχουν και έκτακτα δρομολόγια, αλλά αυτά δεν ξεπερνούν τα τρία- τέσσερα μέσα σε έναν μήνα.

Ο Μάιος και ο Οκτώβριος εμφανίζουν τη μεγαλύτερη κίνηση, ενώ για ποσοστό 15% των επιβατών το Κατάκολο είναι ο μοναδικός προορισμός που επισκέπτονται στην Ελλάδα. Από την άλλη ένα ποσοστό 35% έχουν έλθει ξανά, ακολουθώντας άλλο δρομολόγιο κρουαζιέρας. Ο μέσος όρος παραμονής των πλοίων είναι οι 7 ώρες και στο διάστημα αυτό οι επιβάτες (Ιταλοί, Ισπανοί, Γερμανοί, Γάλλοι) επισκέπτονται την Αρχαία Ολυμπία ή τις κοντινές παραλίες. Επίσης ένα μέρος του πληρώματος, περίπου 36.000 (τα πληρώματα υπολογίζονται το 2009 στις 180.000) μένουν στο Κατάκολο, όπου ψωνίζουν από τα τοπικά καταστήματα.

Ο κ. Αποστολόπουλος ωστόσο επισημαίνει ελλείψεις στις υποδομές του λιμανιού, ενώ προσθέτει την έλλειψη συγχρονισμού στα ωράρια άφιξης των κρουαζιεροπλοίων με τον σιδηρόδρομο ο οποίος μεταφέρει τους επισκέπτες στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά και το μουσείο.

Πηγή: Το BHMA