Τι κοινό έχουν η Amazon, το eBay, το Facebook, η Alphabet, το Netflix, το Dropbox, η Spotify, η Airbnb, η Lyft και μια μακρά σειρά ακόμα από μεγάλα επιχειρηματικά στοιχήματα της Silicon Valley;

Μα τη σκοτσέζικη επενδυτική φίρμα Baillie Gifford φυσικά, μια εταιρία με ιστορία 110 ετών που διαχειρίζεται κεφάλαια 255 δισ. δολαρίων και είναι πια πυλώνας της τεχνολογικής βιομηχανίας, μιας και έχει επενδύσει στα πιο απίθανα πράγματα του σύγχρονου επιχειρείν.

Η Baillie Gifford ήταν ένας από τους πρώτους επενδυτές σε κολοσσούς σήμερα στην κατηγορία τους. Ακόμα και στην Alibaba είχε επενδύσει, την ίδια ώρα που στην Tesla παραμένει σταθερά ο μεγαλύτερος επενδυτής.

Ο επικεφαλής του αμερικανικού τμήματος της Baillie Gifford, Tom Slater, μίλησε στο Business Insider για το τι ακριβώς ψάχνουν σε μια εταιρία ώστε να επενδύσουν σε αυτή. Και μιλάμε για μια φίρμα που ψάχνει τέτοια αλλόκοτα πράγματα, μονόκερους δηλαδή που ανατρέπουν το τοπίο και μοιάζουν καταδικασμένοι να πεθάνουν πριν καν γεννηθούν.

Και λέει πως το να επενδύσεις σε τρελά στοιχήματα είναι ένα μόνο μέρος της όλης δουλειάς. Το σημαντικότερο είναι να χτίσεις ένα προφίλ εμπιστοσύνης ώστε να σε πιστεύουν οι νεόκοπες εταιρίες. Και αυτό ακριβώς έκανε στη Silicon Valley, όπου παραμένει ένας από τους πιο ακλόνητους και μακρόβιους επενδυτές σε ό,τι νεωτεριστικό και καινοτόμο εμφανίζεται.

Πώς χτίζεις όμως ένα κεφάλαιο 255 δισ. δολαρίων που αποδίδει συνεχώς και δεν μετρά λάθη ανεπανόρθωτα; Ο Slater λέει πως για να μάθει να παίζει το παιχνίδι της Silicon Valley, μετακόμισε εκεί οικογενειακώς. Και αφού έμαθε τα κατατόπια, είναι πια σε θέση να ορίζει αυτός το παιχνίδι, ψάχνοντας συγκεκριμένα πράγματα σε μια επιχείρηση για να επενδύσει.

«Ρωτάμε αν υπάρχει μια λογική κεντρική υπόθεση στη δουλειά. Μπορεί αυτό να αποδειχθεί κάτι θεαματικό; Υπάρχει μια πραγματικά μεγάλη ευκαιρία; Υπάρχει κάτι πραγματικά ειδικό στην κουλτούρα της εταιρίας που θα την κάνει να εκμεταλλευτεί αυτή την ευκαιρία εκεί που οι άλλοι δεν μπορούν;».

Και καταλήγει πως η Baillie Gifford αναζητεί τρία πράγματα για να επενδύσει σε μια επιχείρηση. Την εταιρική της κουλτούρα, κατά πρώτο, καθώς εδώ μιλάμε για επενδύσεις που κρατούν 10 χρόνια και όχι 10 μήνες. Ψάχνουν λοιπόν διευθυντές που εμπνέουν τους υπαλλήλους τους, κάνοντας ρητή αναφορά στον Τζεφ Μπέζος της Amazon.

Το όνειρο του μεγαλείου, κατά δεύτερο, την υπόσχεση δηλαδή πως η εταιρία θα πετάξει στο μέλλον. Και θα γιγαντωθεί επειδή ακριβώς τηρεί τις υποσχέσεις που έθεσε όντας ακόμα μικρή.

Και, τρίτον, την προσωπική εμπλοκή των ιδρυτών της εταιρίας: «Δεν μπορείς να ξεφύγεις από το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις πιο πετυχημένες εταιρίες της τελευταίας δεκαετίας έχουν στο τιμόνι τους ιδρυτές τους. Αυτό μας λέει κάτι»…