Τι είναι οι «συγχρονισμένοι γαλαξίες» που πονοκεφαλιάζουν τους επιστήμονες

O μεγάλος αριθμός και οι αλληλεπιδράσεις τους είναι εντελώς καινούρια πράγματα στην αστρονομία

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
26/11/2019
Τι είναι οι «συγχρονισμένοι γαλαξίες» που πονοκεφαλιάζουν τους επιστήμονες

Μια ομάδα αστρονόμων από την Κορέα παρατήρησε τις περιστροφικές ιδιότητες των γειτονικών μας γαλαξιών και ανακάλυψε κάτι παράξενο: πως οι γαλαξίες που είναι κοντά ο ένας στον άλλο περιστρέφονται προς την ίδια κατεύθυνση.

Ο ρόλος της αλληλεπίδρασης των γαλαξιών παραμένει αποφασιστικής σημασίας για την κατανόηση του Σύμπαντος. Την ώρα που οι κοντινοί γαλαξίες αλληλεπιδρούν με πολλούς τρόπους, όσο πιο απομακρυσμένοι είναι ο ένας από τον άλλο τόσο πιο χαλαρές γίνονται οι σχέσεις τους. Και από μια απόσταση και μετά, οι αλληλεπιδράσεις γίνονται ανεπαίσθητες. Ή έτσι τουλάχιστον πιστεύαμε ως τώρα!

Δύο μελέτες έγιναν πάνω στο ίδιο θέμα, καθώς αποτελεί ξαφνικό μυστήριο της επιστήμης. Η πρώτη, που δημοσιεύτηκε στο «The Astrophysical Journal», πιστοποίησε αυτή την περιστροφική σχέση σε γαλαξίες κοντινούς, μέχρι 2,6 εκατ. έτη φωτός μακριά.

Η δεύτερη, που δημοσιεύτηκε στην ίδια επιθεώρηση προσφάτως, επέκτεινε αυτή τη σχέση ακόμα και σε αποστάσεις 50 εκατ. ετών φωτός. Οι ερευνητές εξέτασαν 445 γαλαξίες σε αποστάσεις 400 εκατ. ετών φωτός από τη Γη και βρήκαν πως ακόμα και οι πιο απομακρυσμένοι τείνουν να περιστρέφονται προς την ίδια κατεύθυνση. Ο συγχρονισμός ήταν παρών ακόμα και δεκάδες εκατομμύρια έτη φωτός μακριά.

«Αυτή η ανακάλυψη είναι εντελώς καινούρια και αναπάντεχη», λέει ο επικεφαλής της μελέτης Joon Hyeop Lee. Κι ενώ η κοντινή απόσταση θα μπορούσε να εξηγήσει τον συγχρονισμό της περιστροφής, η αστρονομία δεν γνωρίζει γιατί παρατηρείται το φαινόμενο και σε τόσο μεγάλες αποστάσεις.

Ο κοσμικός ιστός κρύβει προφανώς περισσότερα απ’ όσα γνωρίζουμε και το θέμα της συγχρονισμένης περιστροφής είναι πλέον το νέο μεγάλο μυστήριο του Σύμπαντος…