Κοινά μέτρα για την αντιμετώπιση του κρίσιμου προβλήματος των ρύπων της ναυτιλίας αναζητεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στις 13 Σεπτεμβρίου θα γίνει η πιο κρίσιμη «αναμέτρηση» σε επίπεδο μονίμων αντιπροσώπων, προκειμένου να διαμορφωθεί μια ενιαία ευρωπαϊκή θέση, εν όψει και της συνόδου του Οκτωβρίου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Σε άτυπη σύνοδο, που είχε πραγματοποιηθεί πριν από έναν χρόνο, οι υπουργοί Περιβάλλοντος της Ε.Ε. , είχαν συμφωνήσει ότι μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχει επιτευχθεί η μείωση κατά 20% των ρύπων από τη ναυτιλία.

Ελλάδα,  Δανία, Κύπρος και άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις της Ε.Ε. έχουν ήδη υποστηρίξει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης, που κατατείνει στη θεσμοθέτηση ενός «λογικού τέλους» επί των καυσίμων, το οποίο θα κατευθύνεται σε ένα κοινό παγκόσμιο ταμείο.

Από την άλλη πλευρά, Γερμανία, Βρετανία και Σουηδία υποστηρίζουν την ένταξη της ναυτιλίας σε έναν μηχανισμό «εμπορίας ρύπων», με την επιβολή ποσοστώσεων επί των εκπεμπόμενων ρύπων όπως ισχύει για τις αεροπορικές μεταφορές.