Ενώ οι παραδοσιακές καμπάνιες μάρκετινγκ για τις καλοκαιρινές κινηματογραφικές υπερπαραγωγές ξεκινούν συνήθως περίπου έξι μήνες πριν την πρεμιέρα, η «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν αρνείται να ακολουθήσει τους καθιερωμένους κανόνες.
Η πολυαναμενόμενη εκδοχή του ομηρικού έπους, με ένα καστ γεμάτο αστέρια όπως ο Ματ Ντέιμον, η Ζεντάγια, ο Τομ Χόλαντ, η Λουπίτα Νιόνγκο και πολλοί άλλοι, έχει ήδη κάνει αίσθηση.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, πάνω από ένα χρόνο πριν την επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας της στις 17 Ιουλίου 2026, ένα teaser trailer άρχισε να προβάλλεται στους κινηματογράφους.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, σε μια κίνηση άνευ προηγουμένου, διατέθηκαν προς πώληση εισιτήρια για τις προβολές του πρώτου σαββατοκύριακου σε Imax 70mm, την αγαπημένη μορφή του Νόλαν. Μέσα σε λιγότερο από μία ημέρα, τα περισσότερα είχαν εξαντληθεί, με τους μεταπωλητές να τα διαθέτουν σε τιμές που ξεπερνούσαν τα 200 δολάρια.
Η επιστροφή του φίλμ των 70mm
Αυτή η εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού αποτελεί αδιάψευστη απόδειξη της τεράστιας επιρροής του Νόλαν. Μαζί με την Imax και την Universal Pictures, κατάφερε να ωθήσει τους θεατές να αγοράσουν εισιτήρια για μια ταινία που βρίσκεται ακόμα στα αρχικά στάδια της παραγωγής.
Συγκεκριμένα, το ενδιαφέρον στράφηκε στην προβολή σε 70mm, ένα παραδοσιακό φιλμ μεγάλου μεγέθους, γνωστό για την απαράμιλλη οπτική του ποιότητα, που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1950 και έχει επανέλθει δυναμικά χάρη σε κινηματογραφιστές όπως οι Κουέντιν Ταραντίνο, Πολ Τόμας Άντερσον και Ράιαν Κούγκλερ.
Η επιτυχία προηγούμενων προβολών σε Imax, όπως αυτή της ταινίας «Sinners» του Κούγκλερ, εκτιμάται ότι έπαιξε ρόλο στη στρατηγική της «Οδύσσειας».
«Υπήρξε τέτοια ζήτηση για τις προβολές Imax του Sinners που το Χόλιγουντ δεν μπορούσε παρά να αναγνωρίσει την επιτυχία του», δηλώνει στο BBC η δημοσιογράφος ψυχαγωγίας Τατιάνα Άρρινγκτον.
«Με την «Οδύσσεια» να είναι μια ταινία που όλοι περιμένουν με ανυπομονησία, η ομάδα πρέπει να σκέφτηκε «πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε αυτό ακόμα περισσότερο;».
Η νέα αυτή στρατηγική εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια του Νόλαν να κάνει την κινηματογραφική εμπειρία ένα πραγματικό «γεγονός». Η «Οδύσσεια» διαθέτει τον ιδανικό συνδυασμό: τεράστια αστέρια και μια παγκοσμίως αναγνωρίσιμη ιστορία που προσελκύει ένα ευρύ κοινό.
«Τα παιδιά θέλουν τη Ζεντάγια. Η παλαιότερη γενιά τον Ματ Ντέιμον. Υπάρχει κάτι για όλους. Πολλοί άνθρωποι ασχολούνται με την ελληνική μυθολογία», εξηγεί η Άρρινγκτον.
Γιατί τα στούντιο χρειάζονται δημιουργικό μάρκετινγκ
Η ανάγκη για τέτοιες πρωτοποριακές κινήσεις προκύπτει σε μια εποχή που τα έσοδα των κινηματογράφων παρουσιάζουν πτώση. Το box office των ΗΠΑ και του Καναδά πέρυσι ήταν 23% κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Η πανδημία, οι απεργίες του Χόλιγουντ, αλλά και η ραγδαία άνοδος των πλατφορμών streaming, οι οποίες διαθέτουν πολλές ταινίες μόλις λίγες εβδομάδες μετά την κινηματογραφική τους κυκλοφορία, έχουν αλλάξει το τοπίο.
«Τα στούντιο πρέπει να εξετάσουν δημιουργικές λύσεις μάρκετινγκ για να προωθήσουν τις κυκλοφορίες ταινιών, επειδή ανταγωνίζονται όχι μόνο άλλο περιεχόμενο και μορφές μέσων, αλλά και καταναλωτές με μειωμένο εύρος προσοχής» τονίζει στο BBC ο Σαντζάι Σινγκ, ιδρυτής του κινηματογραφικού στούντιο Nukhu. Ο στόχος είναι να παρακινήσουν τους «αφηρημένους» θεατές «να αναλάβουν δράση και να δεσμευτούν».
«Ο Νόλαν μπορεί να είναι ο μόνος που θα μπορούσε να πετύχει αυτό»
Παρόλο που η κίνηση του Νόλαν είναι εντυπωσιακή, τίθεται το ερώτημα αν άλλες ταινίες θα μπορούσαν να αναπαράγουν μια τόσο μακροπρόθεσμη στρατηγική διάθεσης εισιτηρίων. Πολλοί εκτιμούν πως η περίπτωση του Νόλαν είναι μοναδική. «Νιώθω ότι ο Νόλαν μπορεί να είναι ο μόνος που θα μπορούσε να πετύχει αυτό το είδος εξάντλησης εισιτηρίων ένα χρόνο νωρίτερα», αναφέρει ο φαν του Νόλαν, Τζακ Κάνινγκχαμ, από το Σικάγο.
Ένα σημαντικό ζήτημα που ανακύπτει είναι η περιορισμένη προσβασιμότητα στην εμπειρία θέασης σε Imax 70mm. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν μόλις 16 κινηματογράφοι στις ΗΠΑ που διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες περιοχές δεν έχουν καν πρόσβαση σε κινηματογράφο, πόσο μάλλον σε Imax 70mm. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν όταν το κοινό στο Κλαρκσντέιλ του Μισισιπή, όπου διαδραματίζεται το «Sinners», δεν είχε τη δυνατότητα να δει την ταινία στην πόλη του, μέχρι που μια διαδικτυακή εκστρατεία οδήγησε σε μια ειδική προβολή με την παρουσία του Κούγκλερ.
Επιπλέον, οι τιμές των εισιτηρίων για τις προβολές Imax και Imax 70mm είναι σημαντικά υψηλότερες, γεγονός που μπορεί να κάνει την έμφαση σε αυτές να μοιάζει αποκλειστική.
Πόσο μάλλον όταν προστίθενται και οι εξωφρενικές τιμές που ζητούν οι μαυραγορίτες μεταπωλητές. Ο Σαντζάι Σινγκ επισημαίνει ότι αυτό είναι ένα από τα βασικά προβλήματα αυτής της στρατηγικής. «Εάν η Imax δεν χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να επεκτείνει [το δίκτυο των οθονών της], πουλώντας εισιτήρια τόσο νωρίτερα, υπάρχει η πιθανότητα να δημιουργηθεί μια αγορά μεταπώλησης, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει την εκτόξευση των τιμών των εισιτηρίων πρόωρης κυκλοφορίας», καταλήγει.