Μέσα από την κομψή κορνίζα του σκηνικού, όπου σαν πίνακας ζωγραφικής φιγουράρει η Χρύσα   Σπηλιώτη – Ρεγγίνα Μάντζαρου, αναπηδά η ζωή ενός εμπνευσμένου ανθρώπου. Μικρές αναλαμπές μνήμης όπως οι σπίθες των σπίρτων που ανάβει και σκορπίζει γύρω της η πρωταγωνίστρια,   ζωντανεύουν τη ζωή του Νικόλαου Μάντζαρου, συνθέτη του εθνικού μας Ύμνου.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Στέκεται μπροστά μας με τη χάρη και τη φινέτσα μιας ευγενικής και πλούσιας αρχοντοκόρης, που γνώριζε από μουσική και ποίηση. Κόρη του μεγαλοαστού Turini, με καταγωγή από τη Ζάρα της Δαλματίας που ήταν υπό Βενετικό έλεγχο ως το 1797,  γίνεται στην Κέρκυρα σύζυγος του αριστοκράτη Ιάκωβου Μάντζαρου,  Ταξίαρχου του Τάγματος των Ιπποτών. Από το γάμο τους γεννιούνται δυο κορίτσια κι’ ένα αγόρι, ο Νικόλαος (1795-1872). Ο πατέρας του ως Γενικός Εισαγγελέας του Κράτους τον προόριζε για πανεπιστημιακές σπουδές. Όμως η μητέρα του καθώς γίνεται η πρώτη του δασκάλα στο πιάνο,  θα του εμφυσήσει την αγάπη για τη μουσική. Αν και για έναν εύπορο Κερκυραίο η ενασχόληση με τις τέχνες δεν ήταν κάτι τιμητικό, φοίτησε κοντά στους καλύτερους δασκάλους της Νάπολης. Ωστόσο, αρνούμενος τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Ναπολιτάνικου Ωδείου, επέστρεψε στη Κέρκυρα για να διαμορφώσει μουσικά τους νέους στον τόπο του.

Ο Νικόλαος Μάντζαρος που δήλωνε ερασιτέχνης για να μην αμείβεται είχε αξιόλογους μαθητές. Το 1841 του αναθέτουν ισόβια τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Κέρκυρας. Παρόλο που σαν αριστοκράτης συμμετείχε στη διαχείριση της εξουσίας κατά την περίοδο της Βρεταννικής προστασίας, αφουγκράζεται τα κοινωνικά θέματα της εποχής του. Η βαθιά του φιλία με τον Διονύσιο Σολωμό και η αναγνώριση του ποιητικού του έργου, τον οδηγεί στη μελοποίησή του.

Ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος σκηνοθετεί με ευρηματικότητα το καλογραμμένο κείμενο της Χρύσας Σπηλιώτη. Ο λόγος δεμένος με χιούμορ, χτισμένος με την ιδιομορφία του γλωσσικού ιδιώματος «ζωντανεύει τον μικρόκοσμο της ηρωίδας σαν παιδικό κουρδιστό παιχνίδι»!

Η Χρύσα Σπηλιώτη στο καλαίσθητο κοστούμι της, γήινη αλλά και ρομαντική, γλυκιά και τρυφερή, επαναστατημένη στους καθωσπρεπισμούς της τάξης της, παίζει με το βλέμμα στραμμένο ενδόμυχα. Με ανακουφισμένη διάθεση  και εκφραστική κίνηση κερδίζει χαμόγελα και εντυπώσεις. Είναι η μάνα που εμπνέει στο γιο της την ελευθερία στη σκέψη και στον τρόπο της ζωής του.

Το έργο ανέβηκε στον Πολυχώρο Vault στα πλαίσια του θεατρικού project «Ο γιος μου…» Οι βιογραφίες επτά σπουδαίων και διακεκριμένων ανδρών που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυΐα, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους, θα παρουσιαστούν σε μορφή μονολόγων μέσα από μια ιδιαίτερη γυναικεία ματιά. Επτά μάνες θα μιλήσουν τρυφερά για τους γιους τους. Η Ρεγγίνα Μάντζαρου θα δώσει τη σειρά της στις μανάδες του Καβάφη, του Σολωμού, του Συγγρού, του Μακρυγιάννη, του Ψυχάρη, του Μέγα Αλέξανδρου.

Η μουσική του Νικόλαου Μάντζαρου έντυσε την ποιοτική παράσταση, που αξίζει το ενδιαφέρον σας.

Συντελεστές:

Κείμενο: Χρύσα Σπηλιώτη
Σκηνοθεσία: Αυγουστίνος Ρεμούνδος
Μουσική: Νικόλαος Μάντζαρος
Μουσική επιμέλεια/ Επεξεργασία: Νικόλας Καρίμαλης (Razastarr)
Σκηνικά/ Κοστούμια: Τόνια Αβδελοπούλου
Χορογραφία: Μάτα Μάρρα
Σχεδιασμός Φωτισμού: Βαγγέλης Μούντριχας
Βοηθός σκηνοθέτη: Νίνα Ντούνη
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Video: Νικήτας Χάσκας
Αφίσα: Δημήτρης Ζουγκός
Παραγωγή: Πολυχώρος Vault

Ερμηνεία: Χρύσα Σπηλιώτη

Τιμές εισιτηρίων:

Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι
Ατέλειες: 5 ευρώ