Την εποχή που η ηλεκτροκίνηση προωθείται «βίαια» στην αγορά αυτοκινήτων, με τις κυβερνήσεις να καθοδηγούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, υπάρχουν ακόμα – δυστυχώς ελάχιστα – αυτοκίνητα που χωρίς να σκύβουν το κεφάλι στις μπαταρίες, προσφέρουν πολύ χαμηλό κόστος κίνησης με σεβασμό στο περιβάλλον. Πρόκειται για τα μοντέλα που κινούνται κατά βάση με φυσικό αέριο (CNG), έχοντας καβάτζα και ένα μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης που τους εξασφαλίζει (σε αντίθεση με τα αμιγώς ηλεκτρικά) αυτονομία ανεξαρτήτως αερίου.

Ένα από αυτά και είναι το ανανεωμένο Seat Ibiza (5η γενιά) που κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους εδώ και δυο χρόνια, αναβαθμισμένο σε κάθε επίπεδο και τεχνολογικά σύγχρονο, με αμάξωμα (ίδιες διαστάσεις με το προηγούμενο) πιο στιβαρό από ποτέ και διακριτικές σχεδιαστικές επεμβάσεις στην εμφάνιση.

Διακριτικές αλλαγές

Οι αλλαγές αυτές αφορούν την τεχνολογία LED (Eco LED με δυνατότητα αναβάθμισης σε Full LED) στα φωτιστικά σώματα από τον βασικό εξοπλισμό, το καλλιγραφικό λογότυπο στην 5η πόρτα και εμπλουτισμό στην παλέτα χρωμάτων του εξωτερικού. Επιπλέον, έχουν προστεθεί τρία νέα σχέδια ζαντών αλουμινίου 17 και 18 ιντσών, ενώ η βασική έκδοση παραμένει με ζάντες 15 ιντσών.

Περισσότερες είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό με σχεδιαστικές αλλαγές στο ταμπλό (με μαλακό πλαστικό στο πάνω μέρος), το νέο πολυλειτουργικό, εργονομικό τιμόνι, τον παραδοσιακό πίνακα οργάνων (με δυο δείκτες για τα ρεζερβουάρ αερίου & βενζίνης και διπλή ένδειξη κατανάλωσης στο trip computer) και την «αιωρούμενη» κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων που έχει μεγαλώσει αισθητά (8,2 ίντσες η στάνταρ και 9,2 ίντσες η προαιρετική) και είναι ψηλότερα τοποθετημένη βελτιώνοντας την εργονομία. και καθιστώντας την ασφαλέστερη και πιο πρακτική.

Το Ibiza 5ης γενιάς είναι πλήρως συνδεδεμένο, με Wireless Full Link που συνδυάζεται με Android Auto και Apple CarPlay, ενώ η συνδεσιμότητα του ενισχύεται με το Seat Connect.

Χωροταξικά δεν έχουμε αλλαγές με το εσωτερικό να φιλοξενεί άνετα 4 ενήλικες, αλλά ο χώρος αποσκευών μειώνεται στα 262 λίτρα (από 355) για να χωρέσουν οι φιάλες του φυσικού αερίου, ενώ – φυσικά – δεν υπάρχει ρεζέρβα, παρά μόνο κιτ επισκευής ελαστικού.

Κινητήρας CNG – βενζίνης

Η έκδοση φυσικού αερίου (TGI) διαθέτει τον 3κύλινδρο 1.0 turbo κινητήρα του ομίλου VW, που «καίει» αέριο και όταν αυτό τελειώσει περνά από μόνο του στη βενζίνη. Το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο αποδίδει 90 ίππους και 160 Nm ροπής, έργο το οποίο μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς από χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Η απόδοση δεν βάζει φωτιά στο δρόμο, καθώς η επιτάχυνση 0-100 γίνεται μέσα σε 12.1΄΄ και η τελική ταχύτητα οριακά ξεπερνά τα 180 χλμ/ώρα, τιμές αναμενόμενες καθώς το βάρος πλησιάζει τα 1.00 κιλά.

Στην πράξη όμως, η άριστη κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων και η απόδοση ροπής σε μεγάλο εύρος στροφών (1.900 – 3.500) θα διευκολύνει τον οδηγό στην καθημερινότητα, ακόμα και στα προσπεράσματα στους αυτοκινητόδρομους, με εξαίρεση την περίπτωση οριακά φορτωμένου οχήματος.

Όσον αφορά την κατανάλωση, στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας εντός και εκτός πόλης (χωρίς ιδιαίτερη πίεση), τα 13,8 κιλά αερίου μα έφταναν για περισσότερα από 300 χιλιόμετρα και τα 9 λίτρα βενζίνης για σχεδόν 150. Με αυτά τα δεδομένα και το κόστος του αερίου στο 1,2 ευρώ/κιλό η οικονομική επιβάρυνση ανά 100 χιλιόμετρα διαδρομής είναι περίπου στα 5,6 ευρώ, κάτι που με ρεύμα ούτε καν πλησιάζεις (εκτός ίσως με οικιακή φόρτιση). Επίσης, η ύπαρξη λίγων πρατηρίων φυσικού αερίου αντισταθμίζεται κάπως από το ρεζερβουάρ βενζίνης, το οποίο με συγκρατημένη χρήση δίνει αυτονομία 150+ χιλιόμετρα. Η αλλαγή από αέριο σε βενζίνη (ή ανάποδα στις περιπτώσεις ψύχους όπου ο κινητήρας ξεκινά με βενζίνη) γίνεται αυτόματα χωρίς ο οδηγός να καταλάβει κάποια διαφορά.

Στον δρόμο

Με ή χωρίς αέριο το Ibiza παραμένει ένα από τα καλύτερα σούπερ μίνι της αγοράς, με ιδιαίτερη έμφαση στην ευκολία χρήσης, το γεροδεμένο πλαίσιο, την ποιότητα κύλισης και την προβλέψιμη οδική συμπεριφορά.

Η σφιχτή ανάρτηση περνά εύκολα τους γεμάτους ατέλειες ελληνικούς δρόμους, χωρίς να υπολείπεται σε άνεση, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει τις κλίσεις στις στροφές. Ακόμα και ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας σπάνια αναπηδά αλλοιώνοντας την επιθυμητή τροχιά, ενώ τα φρένα δεν δείχνουν αδύνατα σημεία παρά το ότι πίσω έχουν ταμπούρα.

Ο κινητήρας στην πράξη στροφάρει από χαμηλά και «τραγουδάει» σε όλη τη μπάντα των στροφών, έχοντας όμως ιδιαίτερη προτίμηση στο πεδίο (1.700 – 4.000). Η συνεργασία με το εύχρηστο 6άρι κιβώτιο είναι ιδανική, ώστε τελικά οι 90 ίπποι μόνο στα χαρτιά να φαίνονται λίγοι.

Τέλος, ο εξοπλισμός στην έκδοση Style της δοκιμής μας ήταν επαρκέστατος, ενώ τα φώτα μας εξέπληξαν θετικά με την απόδοσή τους.

Δια ταύτα

Το Ibiza 5ης γενιάς, στην έκδοση με φυσικό αέριο είναι μια από τις – ελάχιστες πλέον – συμφέρουσες οικονομικά (και περιβαλλοντικά) λύσεις για καθημερινή χρήση, που όμως σιγά σιγά εξαφανίζονται από την αγορά (το καλοκαίρι του ’23 μάλλον θα σταματήσει η πώλησή του). Αυτό κατά τη γνώμη μας θα δώσει αξία και στα μεταχειρισμένα καθώς το κόστος κίνησης που προσφέρει σε συνδυασμό με την ποιότητα και χρηστικότητα του μοντέλου, είναι ακαταμάχητα. Πάντως, η τιμή αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 19.890 ευρώ και σε συνδυασμό με το ανά χιλιόμετρο κόστος κίνησης είναι από τα πλέον συμφέροντα πακέτα της αγοράς.

Υπέρ

  • Γεροδεμένο πλαίσιο
  • Ποιότητα υλικών/κατασκευής
  • Ευρύχωρο εσωτερικό
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα/Φώτα
  • Ελάχιστο κόστος κίνησης
  • Εξοπλισμός

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Μικρό πορτ μπαγκάζ
  • Λίγα πρατήρια CNG

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, σούπερ μίνι επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.059/1.780/1.444 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.564 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 262 / 1072 λτ
  • Φιάλες CNG: 13 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 9 λτ
  • Βάρος: 1.182 κιλά
  • Κινητήρας: CNG/βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 999 κ.εκ.
  • Ισχύς: 90 ίπποι/4.500 – 5.800 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 160/1.900 – 3.500
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Μηχανικό 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Ημιάκαμπτος άξονας
  • Τροχοί: 185/65/15
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Ταμπούρα
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 12.1΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 4,7 κιλά αέριο ή 6,0 λτ βενζίνη/100 χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 101,0
  • Τιμή: από 19.890 ευρώ