Ο χειμώνας αποφάσισε επιτέλους να επισκεφτεί τη χώρα μας και με μια ημέρα χιονόπτωσης έγινε ο… κακός χαμός. Με τις χιονοαλυσίδες, χιονοκουβέρτες ή χιονολάστιχα να γίνονται υποχρεωτικά με νόμο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, περάσαμε για μια ακόμα φορά στην υπερβολή.

Με τους δρόμους καθαρούς είδαμε παραδοσιακά τετρακίνητα τζιπ να φορούν αλυσίδες, είδαμε Smart (παραδοσιακά πισωκίνητα) με χιονοκουβέρτες στους εμπρός τροχούς, είδαμε καταστήματα εμπορίας ξύλων να πωλούν χιονοκουβέρτες, είδαμε ειδικούς και μη να υποδεικνύουν τον τρόπο και το μέρος εφαρμογής των διαφόρων… χιονοβοηθημάτων, είδαμε, ακούσαμε, μπερδευτήκαμε, μπαφιάσαμε.

Εμείς εδώ στο Newsbeast χωρίς πολλές λέξεις και εμβάθυνση σε σύνθετες τεχνικές αντιμετώπισης της «Barbara» θα προσπαθήσουμε να απλουστεύσουμε την κατάσταση ευελπιστώντας ότι θα βάλουμε έστω ένα μικρό λιθαράκι στην αποφυγή δυσάρεστων ή ευτράπελων καταστάσεων που σίγουρα θα δούμε τις επόμενες ημέρες στους δρόμους. Έχουμε λοιπόν και γράφουμε:

  1. Καλύτερη λύση είναι τα ειδικά λάστιχα χιονιού και ακόμα καλύτερα αυτά τα οποία έχουν «τακούνια» ώστε να αντιμετωπίζουν τόσο το λιωμένο χιόνι, όσο και τη λάσπη. Προσοχή: Βάζουμε ακριβώς τα ίδια ελαστικά σε εμπρός και πίσω άξονα, ειδικά στα τετρακίνητα αυτοκίνητα.
  2. Η εύκολη (αλλά όχι τόσο ανθεκτική) είναι οι χιονοκουβέρτες που προσφέρονται για ελαφριά χρήση, δεν κάνουν για χωματόδρομους, αλλά είναι μονόδρομος για σπορ αυτοκίνητα με μεγάλους τροχούς και μικρά διάκενα ανάμεσα τροχών και αμαξώματος.
  3. Οι κλασικές αλυσίδες είναι η παλιά καλή, αξιόπιστη λύση, με δυο προϋποθέσεις: Είναι στο μέγεθος που απαιτούν τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας και έχουμε κάνει δοκιμές τοποθέτησής τους εν αιθρία. Σημειωτέον ότι, όσο λιγότερα πλαστικά μέρη έχουν τόσο πιο αξιόπιστες είναι και αντέχουν σε σκληρή χρήση. Προσοχή στην εφαρμογή τους, γιατί χαλάρωση ενδεχομένως να οδηγήσει σε καταστροφή της αλυσίδας ή –ακόμα χειρότερα- σε πρόκληση βλάβης στο σύστημα φρεναρίσματος (ίσως και στο σύστημα μετάδοσης).
  4. Όταν το αυτοκίνητό μας έχει αλυσίδες ή κουβέρτες η ταχύτητα κίνησής μας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 40 έως 50 χλμ/ώρα.
  5. Αλυσίδες και κουβέρτες τοποθετούνται στον κινητήριο άξονα του οχήματος. Στην περίπτωση των κλασικών τετρακίνητων οχημάτων (μόνιμη τετρακίνηση με συνεχή παροχή ροπής του κινητήρα σε εμπρός και πίσω άξονα), τοποθετούνται στον πίσω άξονα. Στην περίπτωση των περισσότερων σύγχρονων SUV (όπου η κίνηση κατά βάση παρέχεται στον εμπρός άξονα), τοποθετούνται στον εμπρός άξονα. Στην περίπτωση αμιγώς ηλεκτροκίνητων ή plug-in υβριδικών με ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, η τοποθέτηση πρέπει να γίνεται μετά από ενδελεχή ανάγνωση του βιβλίου κατασκευαστή.
  6. Απαραίτητα εφόδια για την τοποθέτηση χιονοβοηθημάτων στο όχημα μας είναι ένα ζευγάρι γάντια εργασίας, ένα αδιάβροχο και ένας φακός.
  7. Μετά την χρήση και στο τέλος του χειμώνα είναι καλό να ξεπλένουμε με γλυκό νερό τόσο τις αλυσίδες, όσο και τις κουβέρτες προκειμένου να παραμένουν σε καλή κατάσταση για την επόμενη περίοδο.
  8. Όταν χρησιμοποιείτε αλυσίδες ή κουβέρτες, αλλά και χιονολάστιχα, βγάζουμε εκτός – όταν υπάρχει το ανάλογο μπουτόν – το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (συνήθως έχει το χαρακτηριστικό ESP).
  9. Ανεξαρτήτως ελαστικών, συστήματος μετάδοσης κίνησης και χιονοβοηθημάτων όλα τα οχήματα σταματούν εκεί όπου η «κοιλιά» τους (το κάτω μέρος) θα ανέβει σε στρώμα χιονιού ή λάσπης με αποτέλεσμα να ανοίξουν (κρεμάσουν) οι αναρτήσεις.

Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι, στο χιόνι και τον πάγο πλεονεκτούν τα οχήματα με μικρό βάρος, με μικρό μεταξόνιο/μετατρόχια και με στενά ελαστικά.

Αυτά και καλά να περάσουμε συντροφιά με την «Barbara».