Επικίνδυνοι ακόμη και για τους ίδιους είναι οι Έλληνες οδηγοί με βάση τα στατιστικά στοιχεία των τροχαίων παραβάσεων που ανακοινώνονται σε εβδομαδιαία βάση πλέον από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. και δείχνουν την ιδιαίτερη ροπή για οδήγηση χωρίς δίπλωμα, χωρίς κράνος – ζώνη ασφαλείας, υπό την επήρεια αλκοόλ και με υψηλότερες του προβλεπόμενου ορίου ταχύτητες.

Από τις 28 Αυγούστου και μέχρι τις 22 Οκτωβρίου βεβαιώθηκαν από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Τροχαίας όλης της επικράτειας 178.023 παραβάσεις σε οδηγούς φορτηγών, Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων. Οι περισσότερες απ’ αυτές ήταν για παράνομη στάθμευση, ωστόσο, χρήζει ιδιαίτερης μελέτης ότι 40.483 ήταν για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας. Και επειδή πρέπει να θέτουμε τα πραγματικά δεδομένα, για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος, σπάνια κάποιος τροχονόμος θα κόψει κλήση για μία υπέρβαση της τάξεως των 10 χλμ. την ώρα όταν π.χ. το όριο είναι 70χλμ/.ωρα και περισσότερο.

Την ίδια ώρα, 10.896 πολίτες εντοπίστηκαν να οδηγούν οχήματα και μοτοσικλέτες χωρίς να έχουν άδεια οδήγησης ικανότητας (σ.σ. δίπλωμα). Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι κάποιοι απλά το… είχαν ξεχάσει, ωστόσο, προκαλεί εύλογη ανησυχία το πώς κάποιος παίρνει στα χέρια του ένα τιμόνι χωρίς να έχει την βασική τυπική και ουσιαστική προϋπόθεση για να το κάνει, αδιαφορώντας τόσο για τη ζωή άλλων οδηγών ή πεζών, όσο και για τη δική του.

Σε κατάσταση μέθης

Μεθυσμένος οδηγός

Μοιραία αποδεικνύεται διαχρονικά και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ με την Τροχαία να βεβαιώνει σε εβδομαδιαία βάση κατά μ.ο. 432 παραβάσεις σε άτομα που εντοπίστηκαν πίσω από το τιμόνι σε κατάσταση μέθης. Είναι ενδεικτικό ότι στο χρονικό διάστημα το οποίο αναλύουμε (σ.σ. 28/8 έως 22/10) βεβαιώθηκαν 3.458 παραβάσεις, με την εντολή από την πολιτική και φυσική ηγεσία να είναι «καμία ανοχή σε οδηγούς που έχουν πιει και πιάνουν τιμόνι».

Αυτό, ωστόσο, δεν απέτρεψε το προ ημερών τροχαίο δυστύχημα στην Παλαιοχώρα Ημαθίας με θύμα ένα 15χρονο κορίτσι, την 37χρονη μητέρα του να δίνει μάχη για να κρατηθεί στη ζωή και την 12χρονη αδερφή της να νοσηλεύεται με κατάγματα στα κάτω άκρα. Ο οδηγός του μοιραίου οχήματος –που της παρέσυρε στον δρόμο- πολύ μετά τη λήξη του αυτοφώρου με τον δικηγόρο του και αρνήθηκε τόσο ότι είχε καταναλώσει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ (σ.σ. προκύπτει από μαρτυρίες το αντίθετο) όσο και ότι έτρεχε, ενώ υποστήριξε ότι δεν αντιλήφθηκε την παράσυρση των πεζών!

Χρήση κινητού κατά την οδήγηση

Τέλος, μία κατηγορία μόνοι τους είναι οι οδηγοί που επιμένουν σταθερά να χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο, που υπολογίζονται σε περίπου 7,5 στους 10 οδηγούς Ι.Χ. αυτοκινήτων και φορτηγών, 4 στους 10 οδηγούς μοτοσικλετών και 3 στους 10 οδηγούς ποδηλάτων. Σε επίπεδο παραβάσεων, το χρονικό διάστημα της έρευνας του Newsbeast βεβαιώθηκαν 2.565 διοικητικά πρόστιμα ήτοι 320 κλήσεις κάθε εβδομάδα.

Μείωση θανάτων, αλλά…

Αυτοκίνητο

Παρά την ανεύθυνη σε πολλές περιπτώσεις συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών, η χώρα μας κατατάσσεται στις πρωταθλήτριες της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων τη δεκαετία 2011-2021, με βάση τα στατιστικά στοιχεία που συγκεντρώνει κάθε χρόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (σ.σ. δεν έχουν παραδοθεί στοιχεία για το 2022 καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η χρονιά). Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση, η μείωση των δυστυχημάτων στην άσφαλτο άγγιξε στην Ελλάδα το ποσοστό του 47% (σ.σ. μειώθηκαν σχεδόν στο μισό) μέσα σε μία δεκαετία, ενώ –πάντα με βάση τα συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία- καταγράφονται στη χώρα μας 56,9 θάνατοι ανά εκατομμύριο πολιτών σε τροχαία.

Κάτι, πάντως, που χρήζει άμεσης επανεξέτασης είναι οι διαδικασίες για την ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης σε ηλικιωμένα άτομα, όπως φάνηκε και στην περίπτωση του τροχαίου δυστυχήματος στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, όπου μία 85χρονη οδηγούσε για σχεδόν δύο χιλιόμετρα το Ι.Χ. αυτοκίνητο της στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με μοτοσικλέτα και απολογισμό τρεις νεκρούς.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΘΑΝΑΤΟΙ ΑΠΟ ΤΡΟΧΑΙΑ
2021 608
2020 584
2019 688
2018 700
2017 731
2016 824
2015 793
2014 795
2013 879
2012 988
2011 1.141

Σημειώσεις

  1. Τα στοιχεία προέρχονται από την ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών
  2. Τα έτη 2020 και 2021 υπήρχαν μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας των πολιτών λόγω της πανδημίας