Όταν πριν λίγους μήνες παρουσιάζαμε από αυτήν εδώ την ενότητα το Citroen C5 Aircross με τον PureTech 1.6 βενζινοκινητήρα των 180 ίππων, είχαμε καταλήξει στο ότι: «Το «μαγικό χαλί» απέκτησε τα φτερά του, καθώς το παραδοσιακά άνετο και καλοτάξιδο μοντέλο είχε γίνει ιδιαίτερα σβέλτο με τον 1.6 PureTech κινητήρα των 180 ίππων».

Το συμπέρασμα συνέχιζε: «χωρίς ιδιαίτερη επιβάρυνση στο κόστος κίνησης», καθώς η μέση κατανάλωση των 7,6 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική τιμή για ένα σύγχρονο κινητήρα 1,6 λίτρων.

Αυτά σκεφτόμαστε όταν βρεθήκαμε στην θέση του οδηγού του C5 Aircross plug-in hybrid, που ακολουθώντας τις σύγχρονες επιταγές των κυβερνήσεων για εξηλεκτρισμό απέκτησε μπαταρία και ηλεκτροκινητήρα, γεγονός που αύξησε την γκάμα των επιλογών του καταναλωτή αναφορικά με το μεσαιομεγάλο SUV της Citroen.

Citroen-C5

Εν συντομία

Οι αισθητικές διαφορές σε σχέσεις με τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου είναι ελάχιστες και ουσιαστικά δίνουν το ηλεκτρικό (και οικολογικό ;;;) στίγμα της συγκεκριμένης έκδοσης. Διακριτικοί μπλε χρωματισμοί στον εμπρός προφυλακτήρα και τα πλευρικά προστατευτικά Airbumb, μαζί με τα logo σε σχήμα πρίζας (στα εμπρός φτερά και την πίσω πόρτα) και την θυρίδα φόρτισης τοποθετημένη συμμετρικά (σε σχέση με αυτή του ρεζερβουάρ βενζίνης) στο αριστερό πίσω φτερό, είναι τα εξωτερικά γνωρίσματα του υβριδικού C5 Aircross.

Στο εσωτερικό οι διαφορές περιορίζονται στα γραφικά του ψηφιακού πίνακα οργάνων, στον διακόπτη επιλογής των προγραμμάτων οδήγησης (Electric, Hybrid, Sport) και στην φωτεινή μπλε ένδειξη, πίσω από τον frameless εσωτερικό καθρέπτη, που φαίνεται απ’ έξω ώστε το υβριδικό C5 Aircross να αναγνωρίζεται εύκολα σαν όχημα που κινείται και σε λειτουργία μηδενικών ρύπων.

Κατά τα λοιπά η καμπίνα παραμένει από τις πλέον ευρύχωρες και άνετες που έχουμε συναντήσει σε αυτοκίνητο της κατηγορίας, με χώρο για 5 ενήλικες και πλούσιο χώρο αποσκευών η χωρητικότητα του οποίου αυξομειώνεται (460 έως 600 λίτρα) ανάλογα με την τοποθέτηση του τριπλού συρόμενου κατά 15 εκ. πίσω καθίσματος. Στα μείον εντοπίσαμε την έλλειψη ρεζέρβας, κάτι σύνηθες στα PHEV μοντέλα, που όμως αποτελεί μειονέκτημα για τους ελληνικούς δρόμους καθώς αυτοί δεν …χαρίζονται στα λάστιχα.

Citroen-C5

PureTech στην πρίζα

Το C5 Aircross PHEV κινείται από ένα υβριδικό σύστημα που περιλαμβάνει τον γνωστό βενζινοκινητήρα PureTech 1,6 λίτρων και μέγιστη ισχύ 180 ίππων και ένα ηλεκτροκινητήρα (τοποθετημένο ανάμεσα στον PureTech κινητήρα και το e-EAT8 αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων) με απόδοση 109 ίππων. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει στους 225 ίππους με τη μέγιστη ροπή στα 320 Nm. Η ηλεκτρική ενέργεια για τις ανάγκες του ηλεκτροκινητήρα παρέχεται από μία τοποθετημένη στο δάπεδο μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης (200V) με χωρητικότητα 13,2 kWh. Ο χρόνος φόρτισης της μπαταρίας κυμαίνεται (ανάλογα με την πηγή) από 2 (σε Wallbox 7,4 kW) έως 7 ώρες (σε απλή οικιακή πρίζα).

Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, με τις ταχύτητες να αλλάζονται και χειροκίνητα μέσω paddles πίσω από το τιμόνι, αλλά το e-EAT8 είναι τόσο ράθυμο που λειτουργεί ουσιαστικά σαν κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης και η προσπάθεια να επέμβει ο οδηγός στις αλλαγές, μόνο εκνευρισμό μπορεί να δημιουργήσει χωρίς διακριτό αποτέλεσμα.

Όσον αφορά την αμιγώς ηλεκτρική μετακίνηση (επιλογή electric) αυτή αρκεί για θεωρητικά 55 χλμ (με μέγιστη ταχύτητα έως 135 χλμ/ώρα) που στην πράξη οριακά γίνονται 30. Επιπλέον, με την λειτουργία ë-Save, ο οδηγός μπορεί να προγραμματίζει το απόθεμα ηλεκτρικής ενέργειας που θα διατηρεί η μπαταρία για μελλοντική χρήση. Όμως μετά από κάθε επανεκκίνηση πρέπει και πάλι να επιλέγει την λειτουργία ë-Save, γιατί ετο πρόγραμμα επιστρέφει αυτόματα σε μικτή λειτουργία κινητήρων.

Citroen-C5

Οι επιδόσεις πάντως δεν έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το συμβατικό C5 Aircross των 180 ίππων, γιατί το βάρος έχει αυξηθεί στα 1.845 κιλά (από 1.430) με αποτέλεσμα η επιτάχυνση 0-100 να επιτυγχάνεται εντός 8.9΄΄ (αντί 8.6΄΄) και την τελική ταχύτητα ελαφρώς αυξημένη στα 225 χλμ/ώρα (αντί 219).

Η κατανάλωση πάντως παρουσιάζει δυο πρόσωπα, ανάλογα με το αν η μπαταρία διαθέτει ρεύμα ή όχι. Στην περίπτωση που ο ηλεκτροκινητήρας δουλεύει η μέση κατανάλωση για μικτές διαδρομές φθάνει λίγο πάνω από τα 4 λίτρα ανά 100 χλμ, ενώ όταν η μπαταρία αδειάσει και εφόσον ο οδηγός κάνει συντηρητική οδήγηση χρησιμοποιώντας και την λειτουργία Brake του κιβωτίου, μπορεί να επιτύχει μέση κατανάλωση 7 λίτρων, τιμή ιδιαίτερα δελεαστική που έχει σαν αποτέλεσμα αξιοπρεπή αυτονομία, παρά το ότι το ρεζερβουάρ καυσίμου έχει μικρύνει κατά 10 λίτρα (σύνολο 43).

Πάντως η παρακολούθηση της κατανάλωσης είναι σπαζοκεφαλιά καθώς εξαρτάται από το επιλέξιμο προφίλ για αμιγώς ηλεκτρική, υβριδική και Sport λειτουργία και το ρεύμα που διαθέτει η μπαταρία. Με αποθέματα ενέργειας η κίνηση μπορεί να γίνει αμιγώς ηλεκτρικά χωρίς κατανάλωση καυσίμου, αλλά αν ο οδηγός επιλέξει φόρτιση της μπαταρίας (μέσω του θερμικού κινητήρα), τότε η κατανάλωση εκτοξεύεται σε διψήφιο αριθμό, κάτι που συμβαίνει και με την επιλογή προφίλ Sport. Εννοείται πάντως ότι, το όποιο αποτέλεσμα της κατανάλωσης εξαρτάται κυρίως από το οδηγικό στυλ και από τις κλίσεις των δρόμων.

Από την θέση του οδηγού

Citroen-C5

Στο δρόμο το C5 Aircross plug-in hybrid παραμένει υπόδειγμα άνεσης και ευκολίας χρήσης, ενώ στην αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία γίνεται πραγματικό μαγικό χαλί, με την προσθήκη αθόρυβο καθώς στην καμπίνα (με ηχομονωτικά εμπρός κρύσταλλα) δεν φτάνει ίχνος θορύβου, ούτε καν ο προειδοποιητικός ήχο που εκπέμπει για λόγους ασφαλείας το αυτοκίνητο έως τα 30 χλμ./ώρα.

Το επιπλέον βάρος αντιμετωπίζεται με την αλλαγή που έχουν κάνει οι τεχνικοί στην κλασική ανάρτηση του μοντέλου. Έτσι, τα bump stops έχουν αντικατασταθεί από δευτερεύοντα αμορτισέρ τα οποία εξασφαλίζουν καλύτερο έλεγχο των ταλαντώσεων. Το γεγονός βελτιώνει την ποιότητα κύλισης, αποσβαίνει επιτυχώς τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων και διατηρεί την προβλέψιμη οδική συμπεριφορά του μοντέλου. Βέβαια οι σβέλτοι ρυθμοί δεν είναι το φόρτε του, αφού οι κλίσεις του αμαξώματος υπό πίεση και το ελαφρύ σε αίσθηση τιμόνι δεν συμβαδίζουν με τις δυνατότητες του συστήματος κίνησης. Επίσης στην απότομη επιτάχυνση από στάση οι εμπρός τροχοί τα σπινάρουν αναπηδώντας ενοχλητικά και με θορύβους από την ανάρτηση, πριν επέμβει το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης. Αυτή βέβαια είναι και η μοναδική περίπτωση που θα ακούσετε θόρυβο από την ανάρτηση, η οποία στο σύνολό της λειτουργεί σαν αερανάρτηση, ακόμα και στις εγκάρσιες ανωμαλίες πάνω σε στροφή, εκεί όπου ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας δεν είναι ότι καλύτερο.

Πλέον αυτών, το ύψος από το έδαφος των 23 εκατοστών επιτρέπει εκδρομές και σε χωματόδρομους (με προσοχή βέβαια στα αμιγώς ασφάλτινα ελαστικά), ενώ για τα φρένα και τα φώτα του αυτοκινήτου μόνο υπερθετικά σχόλια μπορεί να κάνει ακόμα και ο αυστηρός χρήστης.

Citroen-C5

Δια ταύτα

Το συμπέρασμα στην περίπτωση του C5 Aircross Plug-in hybrid της δοκιμής μας, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση καθώς υπεισέρχεται έντονα το υποκειμενικό στοιχείο. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα οικογενειακό όχημα που προσφέρει μεγάλους χώρους, ασφαλή και προβλέψιμη οδική συμπεριφορά, σύγχρονη τεχνολογία και οικολογικό υπόβαθρο. Επίσης, η έκδοση απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, ενώ απολαμβάνει ευνοϊκή φορολογία σαν εταιρικό αυτοκίνητο.

Από την άλλη, είναι 400 κιλά βαρύτερο με ότι αυτό συνεπάγεται, κοστίζει περίπου επιπλέον 8.000+ ευρώ από την έκδοση των 180 ίππων με τον θερμικό κινητήρα, είναι λίγο πιο αργό στην επιτάχυνση και εξαρτάται από πρίζα ή πυλώνα φόρτισης, κάτι που σημαίνει και μόνιμη θέση στάθμευσης.

Η τιμή για την έκδοση της δοκιμής είναι περίπου 46.500 ευρώ, ενώ η βασική έκδοση (με πλούσιο εξοπλισμό) κοστίζει 3.000 φθηνότερα, ενώ η μπαταρία έχει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Χώροι/Εκμετάλλευση εσωτερικού
  • Άνεση
  • Εργονομία
  • Ποιότητα κύλισης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κινητήρας/Κιβώτιο
  • Εξοπλισμός
  • Φρένα/Φώτα
  • Κατανάλωση

Κατά

  • Ηλεκτρική αυτονομία
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Ορατότητα προς τα πίσω
  • Σπινάρισμα στην απότομη εκκίνηση

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: SUV/Crossover, 5θυρο, 5θέσιο, Επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.500 Χ 1.969 Χ 1.654 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.730 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 230 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 460-600 / 1630 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 43 λτ
  • Βάρος: 1.845 κιλά
  • Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, βενζίνης, turbo,1.598 κ.εκ.
  • Ισχύς: 181 ίπποι / 5.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 250 / 1.650
  • Ηλεκτροκινητήρας: 109 ίπποι
  • Μπαταρία: 13,2 KWh
  • Συνδυαστική ισχύς: 225 ίπποι με ροπή 320 Nm
  • Χρόνος φόρτισης: Από 2 έως 7 ώρες ανάλογα την πηγή
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 8 σχέσεων (EAT8) με paddles
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
  • Τροχοί: 205/55/19
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,7 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 225 χλμ/ώρα
  • Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 7,0 λτ/100 (χωρίς ρεύμα) – 4 λτ (υβριδικά)
  • Ηλεκτρική αυτονομία: περίπου 30 χλμ
  • Εκπομπές CO2: από 32 γρ/χλμ
  • Τιμή: από 43.500 ευρώ.