Με λίγους μήνες καθυστέρηση ήρθε στη χώρα μας η 4η γενιά του Skoda Fabia, την οποία είχαμε παρουσιάσει αναλυτικά στις 5/5/21. Τα πρώτα αυτοκίνητα έφθασαν στη χώρα μας πριν λίγες ημέρες και η Kosmocar έκανε πρόσφατα την καθιερωμένη «δια ζώσης» παρουσίαση στους ανθρώπους του ειδικού τύπου, δίνοντας μας την ευκαιρία να έχουμε μια πρώτη οδηγική γεύση στους δρόμους της Αττικής.

Το Fabia 4ης γενιάς λοιπόν, 22 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του μοντέλου, θέλει και μπορεί να κάνει την διαφορά από τις προηγούμενες γενιές, με ατού την ποιότητα κατασκευής, τους χώρους, την ηχομόνωση και την ποιότητα κύλισης.

Όμως τελικά αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει αισθητά από τους προγόνους του είναι το ότι, έχει ξεφύγει πλέον από τα όρια των «μεγάλων» αυτοκινήτων πόλης (super mini), μπαίνοντας στα χωράφια των μικρών οικογενειακών οχημάτων. Την υπόθεση αυτή υποστηρίζει το μήκος του (4,11μ.) και οι χώροι τόσο των επιβατών, όσο και των αποσκευών (380 λίτρα). Πλέον αυτών, η ενίσχυση της ακαμψίας του αμαξώματος, η βελτίωση της ανάρτησης, οι δυνατότητες του «καλού» κινητήρα (110 ίππων) και η βελτιωμένη αεροδυναμική (cd 0.28 αντί 0,32 της 3ης γενιάς), αλλά και οι παραδοσιακές simply clever λύσεις της μάρκας, επιτρέπουν στο Τσέχικης κατασκευής και Γερμανικής ιδιοκτησίας «μικρό» επιβατικό να εξυπηρετεί σαν μοναδικό όχημα, τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας.

Με λίγα λόγια

Το Fabia που γνωρίσαμε πρόσφατα, είναι το πρώτο που βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου VW και υπερισχύει των προκατόχων του από κάθε άποψη, αλλά ουσιαστικά χωρίς αλλαγή βάρους, ενώ είναι 111 χλστ μακρύτερο (σύνολο 4.108 χλστ), όντας το πρώτο Fabia που ξεπέρασε το όριο των τεσσάρων μέτρων. Στα 2.552 χλστ, το μεταξόνιο του έχει αποκτήσει επιπλέον 82 χλστ, ενώ το πλάτος του αυξήθηκε κατά 48 χλστ (σύνολο 1.780 χλστ).

Οι μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερο χώρο επιβατών, αλλά και αποσκευών κατά 50 λίτρα (σύνολο 380 λτ), που με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα ανεβαίνει στα 1.190 λίτρα. Υπάρχει μια επιλογή από εννέα χρώματα αμαξώματος, συμπεριλαμβανομένων των νέων μεταλλικών βαφών, ενώ δίνεται και η δυνατότητα διχρωμίας με δυο διαφορετικούς χρωματισμούς της οροφής. Επίσης υπάρχει διαθέσιμη η γρίλια Skoda σε γκρι χρώμα, ενώ μια πανοραμική γυάλινη οροφή είναι ένα άλλο προαιρετικό χαρακτηριστικό.

Το εμπρός μέρος χαρακτηρίζεται από αιχμηρούς, στενούς προβολείς με τα φωτιστικά σώματα μεσαίας και μεγάλης σκάλας και τα φώτα ημέρας να διαθέτουν στάνταρ τεχνολογία LED, ενώ οι προαιρετικοί προβολείς full LED παρέχουν και προσαρμοζόμενες λειτουργίες φωτισμού. Τα σχεδίασης Crystalline πίσω φώτα διατίθενται επίσης σε έκδοση full LED, προαιρετικά.

Οι σχεδιαστές έχουν εγκαταστήσει περσίδες ψύξης στην κάτω είσοδο αέρα του μπροστινού προφυλακτήρα. Για τη βελτίωση της αεροδυναμικής οι ρυθμιζόμενες περσίδες κλείνουν αυτόματα όταν υπάρχει μικρή ανάγκη για ψύξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εξοικονόμηση καυσίμου έως και 0,2 λίτρα ανά 100 χλμ.

Στο ταξίδι, με σταθερή ταχύτητα 120 χλμ./ώρα,το νέο Fabia εκπέμπει έως και πέντε γραμμάρια λιγότερου CO2 για κάθε χιλιόμετρο οδήγησης με περσίδες κλειστές. Για να επιτραπεί υψηλό επίπεδο ψύξης ή για μικρές στάσεις, το σύστημα ανοίγει τις περσίδες ώστε να μπορεί να εισρεύσει η μέγιστη ποσότητα αέρα. Για να μειωθεί περαιτέρω η αντίσταση, μια μεγαλύτερη αεροτομή οροφής και πλευρικά πτερύγια βελτιστοποιούν τη ροή του αέρα στο πίσω μέρος. Μπροστά, ο αέρας οδηγείται μέσω αεραγωγών στον προφυλακτήρα, γνωστός ως Air Curtains, με ιδιαίτερα αεροδυναμικό τρόπο κοντά στο πλάι του αμαξώματος και των τροχών. Δώδεκα πάνελ καλύπτουν τώρα ένα μεγαλύτερο μέρος του κάτω σώματος αντί για τρία, ειδικά σε περιοχές που είναι ζωτικής σημασίας για την αεροδυναμική, όπως ο χώρος του κινητήρα και οι άξονες.

Οι επιλογές των τροχών περιλαμβάνουν χαλύβδινες ζάντες 14 ιντσών (μόνο στην βασική έκδοση) καθώς και οκτώ διαφορετικά κράματα που κυμαίνονται από 15 έως 18 ίντσες, ενώ οι προαιρετικές ζάντες αλουμινίου Libra 18 ιντσών σε μαύρο χρώμα είναι η κορυφαία έκδοση.

Εσωτερικό

Το εσωτερικό του νέου Fabia εκτός από ευρύχωρο είναι ευχάριστο αισθητικά και πρακτικό. Η εμφάνισή του χαρακτηρίζεται από φρέσκα χρώματα και την ανεξάρτητη οθόνη του συστήματος Infotainment με διαστάσεις έως 9,2 ίντσες. Οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί και η σήμανση Fabia στις πλευρές του περιβλήματος του πίνακα οργάνων προσθέτουν περαιτέρω οπτικές πινελιές.

Το νέο μοντέλο προσφέρεται σε 3 επίπεδα εξοπλισμού (Active, Ambition και Style). Εκτός από τον συμμετρικό πίνακα οργάνων και τη γραμμή κάτω από τη μεγάλη οθόνη του συστήματος Infotainment, ξεχωρίζουν επίσης οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί δεξιά και αριστερά. Από το επίπεδο Ambition και πάνω, αυτά διαθέτουν χρωμιωμένη επένδυση, όπως και οι ανασχηματισμένες λαβές της πόρτας και το μπροστινό τμήμα του ταμπλό είναι επενδυμένο με ύφασμα με ραφές αντίθεσης.

Ο προαιρετικός εξοπλισμός περιλαμβάνει θερμαινόμενο παρμπρίζ και θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι. Ένα σπορ τιμόνι τριών ακτινών είναι ένα ακόμη έξτρα, με προαιρετικά paddles αλλαγής ταχυτήτων για το κιβώτιο DSG. Επίσης, προαιρετικά εξοπλίζεται με Climatronic 2 ζωνών, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων αεραγωγών στο πίσω μέρος του Jumbo Box για να διατηρείται η ιδανική θερμοκρασία για τους επιβάτες. Όταν είναι εξοπλισμένο με αυτό το προαιρετικό σύστημα κλιματισμού, η κεντρική κονσόλα διαθέτει δύο περιστροφικά κουμπιά για να ρυθμίζεται η θερμοκρασία ξεχωριστά και για τις δύο πλευρές του οχήματος

Ο νέος φωτισμός εσωτερικού περιβάλλοντος LED (στάνταρ στην έκδοση Style) επιτρέπει στον οδηγό να φωτίζει το ταμπλό σε λευκό ή κόκκινο χρώμα. Η κεντρική κονσόλα και οι χειρολαβές της μπροστινής πόρτας μπορούν επίσης να φωτιστούν. Επιπλέον, ο φωτισμός εσωτερικού περιβάλλοντος περιλαμβάνει φώτα ανάγνωσης LED μπροστά και πίσω. Τα καθίσματα, τα οποία για πρώτη φορά διαθέτουν ρυθμιζόμενη οσφυϊκή υποστήριξη, έχουν γκρι υφασμάτινη ταπετσαρία στο επίπεδο Active και έχουν επιπλέον γκρι ραφές στην έκδοση Ambition. Στο επίπεδο εξοπλισμού Style η επένδυση των καθισμάτων είναι σε διχρωμία γκρι και μαύρο.

Για τα μικροαντικείμενα υπάρχουν 16 επιλογές αποθήκευσης στο νέο Fabia, με συνολική χωρητικότητα που φτάνει τα 108 λίτρα, συμπεριλαμβανομένου ενός πτυσσόμενου κεντρικού υποβραχιόνιου με δύο ποτηροθήκες στα πίσω καθίσματα.

Στον τομέα της ασφάλειας, οι αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού, αερόσακοι κουρτίνας και εμπρός πλευρικοί αερόσακοι τοποθετούνται στάνταρ στο νέο Fabia, ενώ ένας αερόσακος γονάτων για τον οδηγό και οι πλευρικοί αερόσακοι στο πίσω μέρος είναι προαιρετικοί. Επίσης, για την ασφάλεια των παιδικών καθισμάτων, τα άγκιστρα ISOFIX και τα σημεία πρόσδεσης στην κορυφή στα εξωτερικά πίσω καθίσματα διατίθενται στάνταρ και είναι προαιρετικά στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό σημαίνει ότι το μικρό επιβατικό μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια και άνεση καθίσματα για τρία παιδιά.

Τέλος, μια και αναφερόμαστε σε Skoda, δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα πολλά Simply Clever χαρακτηριστικά που είναι τα εξής: Αναδιπλούμενη πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού – Δύο τσέπες αποθήκευσης smartphone στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων – Τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών λειτουργιών – Υποδοχή USB-C στον καθρέφτη – Πτυσσόμενο εύκαμπτο διαμέρισμα αποθήκευσης στο χώρο αποσκευών – Φως ανάγνωσης στο πίσω μέρος με χειρισμό από εμπρός – Αφαιρούμενη βάση Easy Open cup – PhoneBox με επαγωγική φόρτιση – Θήκη για κάρτες και στυλό στο χώρο αποθήκευσης μπροστά από τον επιλογέα – Θήκη για κάρτες και κέρματα στο πορτάκι του ντουλαπιού συνοδηγού – Χώρος αποθήκευσης στη σήραγγα μπροστά από τα πίσω καθίσματα με θήκη για κύπελλα – Αφαιρούμενο αλεξήλιο για την πανοραμική οροφή και Προστατευτικό περβάζι με δυνατότητα φόρτωσης.

Κινητήρες – Κιβώτια

Το νέο Fabia έρχεται στην Ελλάδα με δυο βενζινοκινητήρες ενός λίτρου, ενώ δεν θα υπάρξει στο μέλλον έκδοση φυσικού αερίου ή υβριδική. Ο «φτωχός» κινητήρας (1.0 MPI) αποδίδει μόλις 80 ίππους και ελλιπή ροπή (93 Nm) και συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Ενδιαφέρον έχει ο ισχυρός 3κύλινδρος 1000άρης κινητήρας (1.0 TSI) με απόδοση 110 ίππων και ροπή 200 Nm σε χαμηλότερες στροφές από την ροπή του ΜΡΙ. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται είτε με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, είναι με αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (7DSG), που αυξάνει και την κατανάλωση κατά 0,5 λίτρο/100 χλμ. Εδώ να συμπληρώσουμε ότι υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ δυο ρεζερβουάρ καυσίμου χωρητικότητας 40 ή 50 λίτρων. Ο κατασκευαστής υπόσχεται για τον αδύνατο κινητήρα επιτάχυνση 0-100 σε 15.5΄΄ με τελική ταχύτητα 179 χλμ/ώρα. Με τον κινητήρα των 110 ίππων η τελική αυξάνει στα 205 χλμ/ώρα, ενώ η επιτάχυνση 0-100 μειώνεται εντυπωσιακά στα 9.7΄΄ (9.6΄΄ με το 7DSG που όμως καταναλώνει περισσότερο καύσιμο).

Σημαντική επίσης είναι η δυνατότητα επιλογής ανάρτησης, καθώς, εκτός από το στάνταρ σασί, υπάρχουν άλλες δύο παραλλαγές. Το σπορ σασί έρχεται με πιο σταθερά ελατήρια και έχει χαμηλώσει κατά 15 χλστ, ενώ το πακέτο Rough-Road διαθέτει επίσης τα δικά του ειδικά ελατήρια και διαφορετική ανάρτηση, καθώς και επιπλέον προστατευτικά για το κάτω μέρος του σώματος, με την απόσταση από το έδαφος να αυξάνεται 15 χλστ.

Σύντομη δοκιμή

Στα πλαίσια της πρώτης επαφής μας με το Fabia 4ης γενιάς, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την έκδοση εξοπλισμού Style με κινητήρα 110 ίππων και 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο.

Η πρώτη εντύπωση ήταν το ευχάριστα σχεδιασμένο, εργονομικό και ποιοτικό εσωτερικό, με σκληρά πλαστικά στο μεγαλύτερο τμήμα του, που σε μερικούς δεν αρέσουν αλλά η δική μας εμπειρία τα θεωρεί πιο ανθεκτικά στο χρόνο. Θετική εντύπωση ακόμη μας έκαναν οι χώροι (πράγματι μπορεί να εξυπηρετήσει μια μικρή οικογένεια) και ακόμα περισσότερο οι πολλές χρηστικές θέσεις για μικροαντικείμενα.

Όσον αφορά την χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων πληροφόρησης, ψυχαγωγίας και ρυθμίσεων οπωσδήποτε χρειάζεται έστω και ένα διαγώνιο διάβασμα του manual, αλλά κατά τα λοιπά η εργονομία και η ορατότητα δεν επιδέχονται κριτικής. Σωστά σχεδιασμένα ανατομικά καθίσματα για οδηγό και συνοδηγό, συνδυάζονται με χώρους για γόνατα και κεφάλι, ενώ οι πίσω δεν θα στριμωχτούν ακόμα και αν οι εμπρός επιβάτες είναι μεγαλόσωμοι.

Στον δρόμο το Fabia παραμένει υπόδειγμα ευχρηστίας, με το ενισχυμένης ακαμψίας πλαίσιο να μην κάνει «τσικ» ακόμα και σε απαράδεκτες ανωμαλίες του οδοστρώματος, την ώρα που το πίσω μέρος ακολουθεί πιστά την τροχιά που χαράζει ο οδηγός με το σχετικά αργό, αλλά σαφές τιμόνι. Ο θόρυβος κύλισης έχει μειωθεί αισθητά, γεγονός που σε συνδυασμό με την βελτιωμένη ηχομόνωση κάνει το ταξίδι ευχάριστο και άνετο σε επίπεδο σαφώς ανώτερης κατηγορίας οχήματος. Η μεγαλύτερη και από χαμηλές στροφές ροπή του κινητήρα δεν γίνεται αισθητή εύκολα, αφού οι σχέσεις του κιβωτίου έχουν προσανατολισμό οικονομικής κατανάλωσης. Αν όμως δεν διστάζεις με το γκάζι, τότε ο κινητήρας σχεδόν αθόρυβα και χωρίς αισθητούς κραδασμούς, ξεδιπλώνει τον πραγματικό του χαρακτήρα, όντας εύστροφος και αποδοτικός, τουλάχιστον τόσο όσο απαιτεί ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας του Fabia.

Επιπλέον, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι σε πολύ χαμηλά db και το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 120-130 χλμ/ώρα, γίνεται ακόμα πιο άνετο.

Οδηγώντας σε αυτοκινητόδρομο και ορεινές διαδρομές για περίπου 150 χιλιόμετρα, με την ρύθμιση του κινητήρα στην θέση normal (έχει ακόμα eco & sport), η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 6,4 λτ/100 χλμ, τιμή όχι ιδιαίτερα υψηλή σε σχέση με τα 4,9 λτ που υπόσχεται ο κατασκευαστής. Μάλιστα, με αυτό το δεδομένο και ρεζερβουάρ 50 λίτρων, η αυτονομία πλησιάζει τα 800 χιλιόμετρα, επιβεβαιώνοντας πως το νέο Fabia ξεπερνά τα σύνορα της πόλης.

Τιμές

Όπως σε όλα τα οχήματα τον τελευταίο χρόνο, έτσι και η τιμές του νέου Fabia είναι τσιμπημένες, με βάση τα 14.990 ευρώ που αφορούν την βασική έκδοση (Active) με τους 80 ίππους, 5άρι κιβώτιο και σιδερένιες ζάντες. Στην κορυφή του τιμοκαταλόγου η έκδοση Style με κινητήρα 110 ίππων και κιβώτιο 7DSG που φθάνει τα 20.650 ευρώ. Προσωπικά πιστέυουμε ότι, η value for money επιλογή είναι η έκδοση Abition με κινητήρα 110 ίππων και 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, που κοστίζει 17.500 ευρώ.

Ευχάριστη είδηση είναι ότι αν κάποιοι ενδιαφέρονται, μπορούν ακόμα να βρουν έως και ετοιμοπαράδοτα Fabia, γεγονός καθόλου αμελητέο σε μια εποχή που οι αισιόδοξες παραδόσεις ξεπερνούν το 6μηνο. Όσο για εμάς, περισσότερο Fabia σε λίγες εβδομάδες.