Όταν πριν από περίπου 6 μήνες παρουσιάσαμε από αυτήν εδώ την ενότητα, την 4η γενιά του Audi A3, βάλαμε τον τίτλο «Ο ορισμός της κατηγορίας του» που δεν απέχει από την πραγματικότητα. Άλλωστε, το Α3 είναι το μοντέλο που το 1996 δημιούργησε τη -λεγόμενη στην αγορά- premium compact κατηγορία, στην οποία σύντομα ακολούθησαν οι πρωτοκλασάτες μάρκες, με πρώτη την Mercedes A-Class, μετά τη Volvo με το V40 και την BMW με τη σειρά 1.

Πρόσφατα βρεθήκαμε για λίγες ημέρες στην άψογη θέση οδήγησης της βασικής έκδοσης του νέου Α3 Sportback, με τον μικρό κινητήρα των 999 κ.εκ. και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, που αποτελεί και την τιμολογιακή βάση του μοντέλου με τιμή 22.000 ευρώ. Να θυμίσουμε εδώ ότι το Α3 (το πλέον ενδιαφέρον εμπορικά μοντέλο για τη μάρκα) πλέον διατίθεται αποκλειστικά ως πεντάπορτο Sportback, ή Sedan, ενώ καταργήθηκαν το τρίπορτο και το Cabrio.

Με μια ματιά

Οι σχεδιαστές της Audi, κατάφεραν να δώσουν ένα αναγνωρίσιμο από μακριά νέο αμάξωμα, στο οποίο οι έντονα κεκλιμένες κολώνες C δίνουν αίσθηση κίνησης ακόμα και όταν είναι ακίνητο, ενώ η μεγάλου μεγέθους αεροτομή οροφής εντείνει τη σπορ εικόνα και εξασφαλίζει σκίαση για το πίσω παράθυρο. Η αύξηση κατά 32 χλστ. σε μήκος που προκύπτει στον εμπρός πρόβολο και τη μεγάλη μάσκα με τα φώτα ημέρας (Matrix LED), σε συνδυασμό με το χαμήλωμα του ρύγχους και τους «φουσκωμένους» θόλους, επιβεβαιώνουν τη σπορ διάθεση του μοντέλου και βελτιώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα.

Οι θόλοι επίσης δίνουν την εικόνα ενός πολύ φαρδύτερου αμαξώματος, ενώ στην πραγματικότητα το πλάτος του νέου Α3 έχει κερδίσει περίπου τρεις πόντους, φτάνοντας τα 1.816 χλστ. Περίπου ίδια είναι και η αύξηση του μήκους που έφτασε στα 4.343 χλστ., ενώ το μεταξόνιο (2.636 χλστ.) είναι ακριβώς ίδιο με αυτό της 3ης γενιάς. Πάντως, η σπορ σχεδίαση δεν αποτυπώνεται στον αεροδυναμικό συντελεστή, που με Cd 0,29 δεν εντυπωσιάζει για τα σημερινά δεδομένα. Επιπλέον, το βάρος είναι αυξημένο από 30-50 κιλά, αναλόγως έκδοσης.

Εσωτερικά τίποτα δεν θυμίζει την προηγούμενη έκδοση, με τη θέση του οδηγού σαφώς ξεχωριστή από αυτήν του συνοδηγού, στοιχείο που τονίζεται και με τους αποκλειστικούς για τον οδηγό αεραγωγούς. Ο σχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας είναι επίσης ιδιαίτερα εργονομικός, με τον επιλογέα ταχυτήτων σε απόλυτα εργονομική θέση και δίπλα του ένα στρογγυλό διακόπτη αφής για το ηχοσύνολο που αντιδρά στις κυκλικές κινήσεις των δακτύλων, ενώ ενας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος περιλαμβάνει την επαγωγική περιοχή φόρτισης του Audi phone box και δύο συνδέσεις USB.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων διαθέτει πρόσθετες λειτουργίες και η οθόνη αφής των 10,1 ιντσών στη κεντρική κονσόλα είναι πλέον ένα με το ταμπλό και διαθέτει ακουστική ανατροφοδότηση και φωνητικό έλεγχο. Η ευανάγνωστη οθόνη είναι σε γενικές γραμμές εύχρηστη (δεν χρειάζεται πολύ διάβασμα…), με μόνη την παρατήρηση ότι, κάποιες λειτουργίες (όπως π.χ. η χειροκίνητη επιλογή σταθμών και η ρύθμιση της φωτεινότητας των οργάνων, θα μπορούσε να γίνεται απλούστερα χωρίς να αποσπά την προσοχή του οδηγού. Στα συν του εξοπλισμού η δυνατότητα σύνδεσης μέσω της εφαρμογής myAudi, του Apple CarPlay ή του Android Auto.

Πολλές λειτουργίες του Audi connect συνοδεύονται από τη δωρεάν εφαρμογή myAudi, η οποία συνδέει το smartphone του πελάτη με το A3 Sportback. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για παράδειγμα, για τη μεταφορά των διαδρομών πλοήγησης στο MMI και για streaming μουσικής. Ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή myAudi για να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το A3 Sportback απομακρυσμένα, για να εντοπίσει το χώρο όπου το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, να οδηγηθεί στο όχημα και να λειτουργήσει το προαιρετικό σύστημα προθέρμανσης του εσωτερικού.

Με τη θέση οδήγησης να αγγίζει το τέλειο, οι χώροι του νέου Α3 είναι ελαφρώς βελτιωμένοι εμπρός/πίσω χάρη στο μεγαλύτερο πλάτος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ένας τρίτος επιβάτης στα πίσω καθίσματα δεν θα στριμωχτεί (κυρίως λόγω του τούνελ). Επίσης, το πορτμπαγκάζ των 380 λτ. (ίδιο με της 3ης γενιάς), έχει μεταβλητό πάτωμα ώστε να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο (1.200 λτ. με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα), αλλά στον στάνταρ εξοπλισμό δεν διαθέτει εφεδρικό τροχό, παρά μόνο το (ανεπαρκές για την Ελλάδα) κιτ επισκευής.
Σε κάθε περίπτωση, η ποιότητα υλικών και το φινίρισμα αποτελούν σημείο αναφοράς για την κατηγορία.

Κινητήρας – Κιβώτιο

Το Α3 της δοκιμής μας «φορούσε» τη βασική έκδοση (30 TFSI) κινητήρα-κιβωτίου με τον 3κύλινδρο 1.000άρη βενζινοκινητήρα των 110 ίππων και χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο που μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Ο συνδυασμός, με 200 Nm ροπής από τις 2.000 στροφές, δείχνει -θεωρητικά- λίγος για τα 1300 κιλά βάρους του οχήματος.

Στην πράξη αυτό επιβεβαιώνεται μερικώς και μόνο στις χαμηλές στροφές, ειδικά αν ο οδηγός έχει επιλέξει το comfort από τα τέσσερα διαφορετικά προφίλ οδήγησης (comfort, auto, dynamic & individual) που έχει στη διάθεσή του.

Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις (βλέπε προσπεράσματα) και όχι στις από στάση επιδόσεις που κρίνονται αξιοπρεπείς με 10.6″ για τα 0-100 και 204 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας.

Η λειτουργία του 3κύλινδρου κινητήρα παράγει (στις ψηλές στροφές) το χαρακτηριστικό κροτάλισμα σε χαμηλά ντεσιμπέλ που με κλειστά παράθυρα δεν φτάνουν στην καλά μονωμένη καμπίνα και ένα ελαφρύ κραδασμό που αισθάνεται ο οδηγός.

Η απόδοση είναι γραμμική, με τα καλύτερά της στις μεσαίες στροφές και η απροθυμία στα χαμηλά (κάτω από 2.000 στροφές), διορθώνεται αισθητά με την επιλογή του προφίλ dynamic, που δεν επηρεάζει τόσο πολύ την κατανάλωση. Στη δοκιμή μας, κινούμενοι συνήθως με το προφίλ auto είχαμε μέση κατανάλωση 6,7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή που δίνει και μεγάλη αυτονομία με το 45λιτρο ρεζερβουάρ.

Από τη θέση του οδηγού

Το ευχάριστο, ποιοτικό και άνετο εσωτερικό σε συνδυασμό με την άριστη θέση οδήγησης, κερδίζουν τον οδηγό – κριτή από τα… αποδυτήρια.

Η ποιότητα είναι εμφανής τόσο στα υλικά, όσο και στη συναρμολόγηση, ενώ ο σαφής διαχωρισμός της θέσης του οδηγού, δίνει στον τελευταίο ψυχολογικό πλεονέκτημα και ποικίλες διευκολύνσεις στη διάρκεια του έργου του. Ευχάριστη νότα η μπλε φάσα κατά μήκος του ταμπλό, που αρχικά ξαφνιάζει, αλλά τελικά σπάει την παραδοσιακή μονοτονία των γερμανικής σχεδίασης ταμπλό. Όσον αφορά την εργονομία, αν κάτι δυσκολεύει τον οδηγό, είναι οι νεκρές πίσω οπτικές γωνίες που γίνονται ακόμα μεγαλύτερες με το επικλινές του πίσω μέρους και τη μεγάλη αεροτομή οροφής.

Στην οδήγηση το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο, με την αυξημένη ηχομόνωση και την υψηλή ποιότητα κύλισης, αποτελεί υπόσχεση για την εμπορική επιτυχία του μοντέλου και άλλοθι για την τσουχτερή τιμή του. Εύχρηστο και ευέλικτο στην πόλη, εντυπωσιάζει με την ικανότητα του πίσω ημιάκαμπτου άξονα να μην «ταράζεται» στην…υπερπήδηση των συχνών ατελειών που βρίθουν στους ελληνικούς δρόμους. Το τιμόνι είναι πιο ακριβές από ποτέ και η συμπεριφορά στην πίεση είναι ελαφρώς υποστροφική, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν προβληματίζει, ενώ για το «ό μη γένοιτο» τα δυνατά φρένα δύσκολα θα προδώσουν την εμπιστοσύνη του οδηγού.

Σε γενικές γραμμές το βασικό Α3 Sportback είναι ευσταθές, άνετο και προβλέψιμο, αλλά δεν είναι πρόθυμο στη σπορ οδήγηση, που και οι προδιαγραφές του δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν.

Πατάει σταθερά στον δρόμο, διαθέτει ένα εύχρηστο κιβώτιο ταχυτήτων με κλιμάκωση που στις μικρές σχέσεις ευνοεί τη σβελτάδα και στις μεγάλες την οικονομία, ενώ οι τροχοί 205/55/16 σπάνια χάνουν την επαφή τους με τον δρόμο, φιλτράροντας ταυτόχρονα πολλές από τις κακοτεχνίες.

Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος απόδοσης του κινητήρα και οι επιδόσεις προτρέπουν προς τη χαλαρή, άνετη οδήγηση, που σε συνδυασμό με την ποιοτική κατασκευή αναβαθμίζουν τα δεδομένα των μετακινήσεων.

Δια ταύτα

Το μοντέλο που δημιούργησε την κατηγορία, επιβεβαιώνει στην 4η έκδοσή του το ρητό: «ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις», όντας ένα σύγχρονο μεταφορικό όχημα της premium κατηγορίας που θα σταθεί -αν όχι με πλεονέκτημα- εύκολα απέναντι από τους βασικούς του αντιπάλους. Ταυτόχρονα, η ποιότητα υλικών κατασκευής και η υψηλή μεταπωλητική αξία (των προηγούμενων εκδόσεων) δικαιολογεί την κάπως αυξημένη τιμή σε σχέση με τα μη premium μοντέλα της κατηγορίας του.

Στη λογική αυτή συνηγορεί και ο εξοπλισμός που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: ψηφιακό καντράν 10,25″, οθόνη πολυμέσων 10,1″, εμπρός φώτα LED, αισθητήρες βροχής/φωτός, αυτόματο φρενάρισμα, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, κλήση έκτακτης ανάγκης, ζάντες αλουμινίου 16″ κ.ά., αλλά στερείται αισθητήρων παρκαρίσματος και ρεζέρβας, που σας συνιστούμε να ζητήσετε αν τελικά το επιλέξετε.

Υπέρ

  • Διαχρονική σχεδίαση
  • Ευχάριστο εσωτερικό
  • Ποιότητα υλικών – κατασκευής
  • Τεχνολογίες
  • Εξοπλισμός
  • Θέση οδήγησης
  • Οδική συμπεριφορά – Άνεση
  • Κατανάλωση

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Θόρυβος – Κραδασμός κινητήρα
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό

Διαστάσεις: 4.343 x 1.816 x 1.449 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.636 χλστ.

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 45 λτ.

Χώρος αποσκευών: 380 / 1200 λτ.

Βάρος: 1.295 κιλά

Κινητήρας: Βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 999 κ.εκ.

Ισχύς: 110 ίπποι / 5.500 σ.α.λ.

Ροπή (Nm @ σ.α.λ.): 200 / 2.000-3.000

Μετάδοση: Στους Εμπρός Τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας

Τροχοί: 205/55/16

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,1 μ.

Επιτάχυνση 0-100 (χλμ./ώρα): 10,6″

Τελική ταχύτητα: 204 χλμ./ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 6,7 λτ./100 χλμ.

Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 124,0 γρ./χλμ.

Τιμή: 22.000 ευρώ (STronic + 3.000)

Νίκος Τσάδαρης

TAGS
Μάθετε πρώτοι τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τον κόσμο στο Google News του Newsbeast. Ακολουθήστε το Newsbeast σε Instagram, Facebook και Twitter.