Η 4η γενιά του Audi A3, για την οποία σας είχαμε ενημερώσει πριν λίγες εβδομάδες από αυτήν εδώ την ενότητα, ήρθε ήδη στην Ελλάδα και είναι διαθέσιμη για παραγγελίες με τιμές από 22.430 ευρώ.

Με την ευκαιρία η Kosmocar, εγκαινίασε την νέα εποχή παρουσιάσεων στους εκπροσώπους του Τύπου, με μια λιτή και τηρουμένων των πρωτοκόλλων για την πανδημία παρουσίαση στα νότια της Αττικής, επιστρέφοντας πρώτη στην κανονικότητα και δίνοντας μας την ευκαιρία να θέσουμε τα δάχτυλά μας «επί τον τύπον των ήλων».

Ωραίες και εύκολες οι διαδικτυακές παρουσιάσεις, αλλά αν δεν δοκιμάσεις – έστω και για λίγο – ένα αυτοκίνητο, μόνο τα όσα λέει ο κατασκευαστής μπορείς να αναμασάς.

Επιστρέφουμε λοιπόν στην πρώτη μας συνάντηση με το νέο Α3, το μοντέλο που το 1996 δημιούργησε την λεγόμενη στην αγορά premium compact κατηγορία και στην οποία σύντομα ακολούθησαν οι πρωτοκλασάτες μάρκες, με πρώτη την Mercedes με το A-Class και μετά την Volvo με το V40, την BMW με την σειρά 1, αλλά και με άλλους κατασκευαστές.

Το Α3, παραμένει σήμερα το πλέον ενδιαφέρον εμπορικά μοντέλο της μάρκας, λόγος για τον οποίο η 4η γενιά έπρεπε να είναι όσο γίνεται πιο προσεγμένη, προκειμένου να διατηρήσει τα πρωτεία και να πάει την ιστορία μερικές δεκαετίες παρακάτω.

Η έκδοση Sportback, με το χαρακτηριστικό τρίτο τζάμι στο πλάι, παρουσιάστηκε το 1999 και σήμερα στην 4η γενιά είναι η πρώτη που παρουσιάστηκε, ενώ στην συνέχεια θα ακολουθήσει μια έκδοση sedan, για να συμπληρώσει τις δυο μοναδικές εκδόσεις της γενιάς αυτής.

Σχεδίαση

«Την ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις» είναι προφανώς αυτό που σκέφτηκαν οι σχεδιαστές της Audi, όταν ετοίμαζαν το νέο Α3. Όμως παρά αυτό τον – ουσιαστικά – εμπορικό περιορισμό, κατάφεραν να δώσουν ένα αναγνωρίσιμο από μακριά νέο «σκαρί», που κατά την γνώμη μας είναι το ομορφότερο Α3, μαζί με αυτό (3θυρο ή 5θυρο) της 1ης γενιάς.

Οι έντονα κεκλιμένες κολώνες C προσδίδουν στο 5θυρο αμάξωμα μια αίσθηση κίνησης ακόμα και όταν είναι ακίνητο, ενώ η μεγάλου μεγέθους αεροτομή οροφής εντείνει την σπορ εικόνα και εξασφαλίζει σκίαση για το πίσω παράθυρο.

Η αύξηση κατά 32 χλστ σε μήκος που προκύπτει στον εμπρός πρόβολο και τη μεγάλη μάσκα με τα φώτα ημέρας (Matrix LED), σε συνδυασμό με το χαμήλωμα του ρύγχους και τους «φουσκωμένους» θόλους, επιβεβαιώνουν την σπορ διάθεση του μοντέλου και βελτιώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα.

Εσωτερικό

Ο σπορ χαρακτήρας επιβεβαιώνεται και στο εσωτερικό με την θέση του οδηγού σαφώς ξεχωριστή από αυτήν του συνοδηγού, στοιχείο που τονίζεται και με τους αποκλειστικούς για τον οδηγό αεραγωγούς.

Ο σχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας είναι επίσης ιδιαίτερα εργονομικός. Υπάρχει ένας πρωτοποριακός επιλογέας ταχυτήτων ενσωματωμένος σε μαύρη γυαλιστερή επιφάνεια που προσφέρει στον οδηγό μια εντελώς νέα εμπειρία λειτουργίας: Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία shift-by wire, ο compact επιλογέας ταχυτήτων μπορεί να ωθηθεί και να τραβηχτεί για να ελέγξει τις βασικές λειτουργίες του 7 σχέσεων S tronic.

Δίπλα σε αυτό υπάρχει μια νέα καινοτομία: ένας στρογγυλός διακόπτης αφής που αντιδρά στις κυκλικές κινήσεις των δακτύλων. Ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος περιλαμβάνει την επαγωγική περιοχή φόρτισης του Audi phone box και δύο συνδέσεις USB.

Οι όποιες σχεδιαστικές αλλαγές πάντως, άφησαν άθικτους τους χώρους για επιβάτες και αποσκευές (380 λίτρα), στοιχεία που πεπαιξαν σημαντικό ρόλο στην καθιέρωση του μοντέλου στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις), διαθέτει πρόσθετες λειτουργίες (όπως π.χ. η απεικόνιση του συστήματος πλοήγησης) και η οθόνη αφής των 10,1 ιντσών (στάνταρ) στη κεντρική κονσόλα είναι πλέον ένα με το ταμπλό και διαθέτει ακουστική ανατροφοδότηση και φωνητικό έλεγχο.

Στην έκδοση Plus η οθόνη είναι 12,3 ιντσών, ενώ προαιρετικά διατίθεται το head-up display 3ης γενιάς της μάρκας, με υπολογιστική ισχύ δέκα φορές μεγαλύτερη από το προηγούμενο.

Η οθόνη είναι ενσωματωμένη σε τραπεζοειδές μαύρο πλαίσιο που καλύπτει την κεντρική περιοχή του πίνακα οργάνων. Όταν είναι απενεργοποιημένη, η οθόνη είναι σχεδόν απαρατήρητη.

Έχει κλίση ελαφρώς προς τον οδηγό, όπως και η νέα μονάδα ελέγχου για τον κλιματισμό που βρίσκεται κάτω. Η όψη black-panel συνεχίζεται στα αριστερά του τιμονιού και υπογραμμίζει περαιτέρω το πλάτος του cockpit.

Επίσης, υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης μέσω της εφαρμογής myAudi, του Apple CarPlay ή του Android Auto.

Πολλές λειτουργίες του Audi connect συνοδεύονται από τη δωρεάν εφαρμογή myAudi, η οποία συνδέει το smartphone του πελάτη με το A3 Sportback. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για παράδειγμα, για τη μεταφορά των διαδρομών πλοήγησης στο MMI και για streaming μουσικής.

Ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή myAudi για να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το A3 Sportback απομακρυσμένα, για να εντοπίσει το χώρο όπου το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, να οδηγηθεί στο όχημα και να λειτουργήσει το προαιρετικό σύστημα προθέρμανσης του εσωτερικού. Οι πολλές καινοτομίες περιλαμβάνουν επίσης το προαιρετικό κλειδί Audi connect.

Επιτρέπει έως και πέντε χρήστες να κλειδώνουν και να ξεκλειδώνουν το αυτοκίνητο και να εκκινούν τον κινητήρα με το κουμπί έναρξης/διακοπής μέσω ενός smartphone Android.

Το κλειδί άνεσης (convenience key), το οποίο χρησιμοποιεί τεχνολογία ultra-wide band (UWB) για επικοινωνία με το όχημα, περιλαμβάνεται στάνταρ.

Στα διαθέσιμα από την βασική έκδοση συστήματα ενεργητικής ασφάλειας του νέου Α3, έχει προστεθεί και το Collision Avoidance Assistance) που επεμβαίνει με μικροδιορθώσεις στο τιμόνι, όταν διαπιστώσει λάθη σε απότομους ελιγμούς του αυτοκινήτου για την αποφυγή μίας σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα.

Στις ιδιαίτερα χρήσιμες καινοτομίες, περιλαμβάνεται η προεγκατάσταση συστημάτων, ώστε ο πελάτης να εξοπλίζει ακόμα καλύτερα το όχημά του με έξτρα υπηρεσίες, αναβάθμιση – προσθήκη εξοπλισμού, μετά την αγορά. Οι αναβαθμίσεις αυτές θα γίνονται μέσω της εφαρμογής MyAudi σε χρόνο dt.

Κινητήρες – Κιβώτια

Στην Ελλάδα, το A3 Sportback θα κυκλοφορήσει, σε τρία επίπεδα εξοπλισμού (Basic, Advanced και S line), με τέσσερις εκδόσεις κινητήρων: 1.0 TFSI, 1.5 TFSI και 2.0 TDI σε δύο επίπεδα ισχύος.

Επίσης, η  Audi εξηλεκτρίζει το compact 5θυρο μοντέλο της, καθώς εκτός από τον 1.5 TFSI με ήπιο υβριδικό σύστημα 48 Volt, ο οποίος θα εισαχθεί σύντομα μετά την κυκλοφορία στην αγορά, η μάρκα θα επεκτείνει την προσφορά κατά την διάρκεια του έτους προσθέτοντας ένα plug-in υβριδικό μοντέλο σε δύο παραλλαγές ισχύος.

Περαιτέρω εκδόσεις κινητήρων TDI και TFSI θα προστεθούν στη συνέχεια, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με μονάδα μετάδοσης κίνησης quattro και μοντέλου με CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο).

Άμεσα διαθέσιμες είναι οι εκδόσεις 30 TFSI, με τον κινητήρα βενζίνης 999 κ.εκ. (110 ίπποι) να συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων και 35 TFSI MHEV, με κινητήρα βενζίνης 1.498 κ.εκ. (150 ίπποι) και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων S tronic 7 σχέσεων.

Σύντομη δοκιμή

Στα πλαίσια της παρουσίασης, πήραμε μια σχετικά μικρή σχετικά οδηγική γεύση από το Α3, με τον 1,5 κινητήρα απόδοσης 150 ίππων, που συνδυαζόταν με κιβώτιο S tronic 7 σχέσεων.

Αυτό που εντυπωσιάζει αρχικά είναι το πόσο φρέσκο μπορεί να διατηρηθεί ένα αμάξωμα, που στις γενικές σχεδιαστικές του γραμμές, παραμένει «ίδιο» εδώ και 24 χρόνια, αναγκάζοντας τους ανταγωνιστές του που αρχικά διαφοροποιήθηκαν, να ακολουθήσουν την δική του σχεδιαστική οδό.

Κατά τα λοιπά, η ποιότητα είναι εμφανής τόσο στα υλικά, όσο και στην συναρμολόγηση, ενώ ο σαφής διαχωρισμός της θέσης του οδηγού, δίνει στον τελευταίο ψυχολογικό πλεονέκτημα και ποικίλες διευκολύνσεις στην διάρκεια του έργου του.

Ευχάριστη νότα η μπλε φάσα κατά μήκος του ταμπλό, που αρχικά ξαφνιάζει, αλλά τελικά σπάει την παραδοσιακή μονοτονία των γερμανικής σχεδίασης ταμπλό.

Η εργονομία δεν επιδέχεται κριτικής, ενώ αν κάτι δυσκολεύει τον οδηγό, είναι οι νεκρές πίσω οπτικές γωνίες που γίνονται ακόμα μεγαλύτερες με το επικλινές του πίσω μέρους και την μεγάλη αεροτομή οροφής.

Στα μείον επίσης και η έλλειψη ρεζέρβας (έστω ασφαλείας), που ουσιαστικά γίνεται για λόγους κόστους, καθώς το βαθούλωμα στον πάτο του χώρου αποσκευών παραμένει, δεν διευκολύνει στην τοποθέτηση αντικειμένων, αλλά αντίθετα θα διευκολύνει όσους αντιληφθούν την ανεπάρκεια του κιτ επισκευής ελαστικού και μπουν σε ένα επιπλέον μικρο έξοδο για να προμηθευτούν μια ρεζέρβα και τα εργαλεία αλλαγής τροχού.

Κάπου εδώ τελειώνουν οι όποιες «διαμαρτυρίες» μας, καθώς η οδήγηση αυτού του εξαιρετικά άκαμπτου πλαισίου, με την αυξημένη ηχομόνωση και την υψηλή ποιότητα κύλισης, δικαιώνει την επιτυχία του μοντέλου και υπόσχεται ανάλογη συνέχεια στο μέλλον.

Μοντέρνο, ψηφιακό, οδηγοκεντρικό, δίνει με το παραπάνω χωροταξικές διευκολύνσεις στην καθημερινότητα του χρήστη, ενώ την ίδια ώρα μπορεί να ικανοποιήσει άριστα μεγάλα, γρήγορα ταξίδια αναψυχής ή επαγγελματικής ανάγκης.

Η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (τα Α3 έως 150 ίππων έχουν πίσω ημιάκαμπτο άξονα) στο πίσω μέρος, δεν αφήνει τους τροχούς να χάνουν την επαφή τους με το έδαφος και ακόμα και στην σκληρή ρύθμιση που οδηγήσαμε, συνδυάζει άψογα τις σπορ δυνατότητες του οχήματος με την άνεση.

Τέλος, ο κινητήρας «τραγουδάει» σε όλη την μπάντα των στροφών, δεν φανερώνει σε πρώτο χρόνο τους 150 ίππους, αλλά όταν δεις το ταχύμετρο διαπιστώνεις ότι, είναι η λειτουργία του S tronic, μαζί με την αποτελεσματικότητα της ανάρτησης, αυτά που αρχικά «αδικούν» την απόδοση του σύγχρονου κινητήριου συνόλου.

Αυτά προς το παρόν, ευχόμενοι στις γενικές –τουλάχιστον- εντυπώσεις μας, να μην διαψευστούμε, όταν σε λίγες εβδομάδες προκύψει η δοκιμή διαρκείας.

Εκδόσεις – Τιμές

Στην ήδη πολύ πλούσια έκδοση εξοπλισμού Basic, το A3 Sportback 30 TFSI έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 22.430 ευρώ, ενώ το ίδιο μοντέλο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων S tronic έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 25.690 ευρώ. Στην ίδια έκδοση εξοπλισμού, το A3 Sportback 35 TFSI MHEV S tronic έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 28.990 ευρώ ενώ το A3 Sportback 30 TDI S tronic, 27.800 ευρώ.

Ακολουθεί μέσα στο φθινόπωρο η έκδοση TFSIe plug-in (PHEV), η οποία αναμένεται να μην ξεπερνάει τη φορολογική κλίμακα των 40.000 € (ΛΤΠΦ) καθώς και το όριο των 50 γρμ./χλμ. εκπομπής ρύπων CO2, με το μοντέλο να επωφελείται των ευνοϊκών φορολογικών ελαφρύνσεων που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα.

Την ίδια περίοδο αναμένεται και μικρότερη mild hybrid έκδοση, η 30 TFSI MHEV S tronic. Προς το τέλος του έτους θα παρουσιαστεί η 30 TDI S tronic έκδοση ενώ στις αρχές του 2021, στην πλούσια γκάμα κινητήρων, θα προστεθεί και ένας φυσικού αερίου (CNG). Τέλος, προγραμματισμένη είναι και μία έκδοση Α3 Sedan.

Αναλυτικά, οι διαθέσιμες εκδόσεις για παραγγελία άμεσα, στον Πίνακα που ακολουθεί, ενώ οι τιμές των υπόλοιπων εκδόσεων θα ανακοινωθούν προσεχώς.

Νίκος Τσάδαρης