Πρωτοπαρουσιάστηκε το 2012, το αυθεντικό CX-5 ήταν το πρώτο Mazda που υιοθέτησε τη σχεδιαστική φιλοσοφία «Kodo – Soul of Motion» και την τεχνολογία Skyactiv.

Ήταν το μοντέλο που εγκαινίασε νέα πρότυπα σε ότι αφορά τη δυναμική συμπεριφορά, αλλάζοντας την αντίληψη περί «συμμετοχικότητας» στην οδήγηση ενός μεσαίου SUV.

Με τη δεύτερη γενιά του CX-5 το 2017, οι μηχανικοί της μάρκας δημιούργησαν ένα SUV που κατάφερε να περάσει τη φιλοσοφία «JinbaIttai»(οδηγός & αυτοκίνητο ως ένα) και την μηχανολογική αρχιτεκτονική, σε άλλο επίπεδο. Με την προσθήκη του συστήματος G-Vectoring Control (GVC), της πρώτης ενσωμάτωσης σε μοντέλο Mazda των τεχνολογιών δυναμικής συμπεριφοράς «Skyactiv-Vehicle Dynamic», το αυτοκίνητο έγινε πιο άνετο, πιο εκλεπτυσμένο και με καλύτερη απόκριση.

Το αναβαθμισμένο CX-5 του 2019, κατασκευάστηκε διατηρώντας τα πολυάριθμα δυνατά σημεία του μοντέλου της 2ης γενιάς, έχοντας προηγουμένως υποστεί και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις εστιασμένες σε δύο βασικούς τομείς: την ποιότητα του εσωτερικού και την δυναμική συμπεριφορά. Ακόμα πιο διασκεδαστικό και με «κοφτερή» όσο ποτέ άλλοτε, οδηγική συμπεριφορά, με εμφανώς βελτιωμένα χαρακτηριστικά, το μοντέλο εδραίωσε τη φήμη του σαν ένα από τα πλέον απολαυστικά στην οδήγηση, SUV της κατηγορίας του. Το CX-5 κατόρθωσε να γίνει ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της μάρκας, καθώς έφτασε να εκπροσωπεί περίπου το 30% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων της, καθώς μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί πάνω από 2,870,000 μονάδες σε 130 χώρες ανά τον κόσμο.

Το CX-5 του 2020 στηρίζεται πάνω στο συγκεκριμένο ‘successstory’, έχοντας δεχθεί βελτιώσεις στην εξωτερική και εσωτερική του σχεδίαση, στους κινητήρες, καθώς και στα χαρακτηριστικά της δυναμικής του συμπεριφοράς τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου. Οι τιμές του δείκτη NVH (θόρυβος, κραδασμοί, τριγμοί) και οι τεχνολογίες ασφαλείας i-Activ sense,τονίζουν ακόμα περισσότερο την εικόνα του κομψού, εμπνευσμένου και έξυπνου αυτοκινήτου που προσφέρει οδηγική ευχαρίστηση.

Εξωτερική σχεδίαση

Ο αρχικός εξωτερικός σχεδιασμός του παραμένει αναλλοίωτος, με τα νέα σήματα και τη νέα σχεδίαση του εμπρός μέρους να είναι οι μοναδικές αλλαγές στο μοντέλο. Το CX-5 θα διατίθεται σε 10 αποχρώσεις, που τώρα περιλαμβάνουν και το νέο χρώμα στο μοντέλο του 2020, το μεταλλικό Polymetal Grey (συνδυασμός στρώσεων όπου κάτω από την εξωτερική επιφάνεια διαθέτει γυαλιστερές νιφάδες αλουμινίου και αδιαφανή επίστρωση).

Εσωτερικό

Εστιασμένο στην άνεση, την ποιότητα, το design και την λειτουργικότητα, το εσωτερικό του CX-5 προσφέρει premium αίσθηση. Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την διαμόρφωση της θέσης οδήγησης, με όλα τα βασικά χειριστήρια και όργανα να βρίσκονται ακριβώς στη θέση γύρω από το τιμόνι, όπου εστιάζει την προσοχή του ο οδηγός.

Οι διαστάσεις της οθόνης του συστήματος Mazda Connect στην κορυφή του ταμπλό έχουν αυξηθεί φτάνοντας τώρα τις 8 ίντσες ώστε να εξασφαλίζουν καλύτερη ανάγνωση των μηνυμάτων και των εικόνων του συστήματος πλοήγησης, αλλά και 360 μοίρες ορατότητα της οθόνης. Στην εμφάνιση της οθόνης έχει προστεθεί και μία νέα επιλογή που δίνει την δυνατότητα καλύτερου ελέγχου της κατανάλωσης, και επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση της απενεργοποίησης των κυλίνδρων.

Το εσωτερικό περιβάλλον έχει αναβαθμιστεί χάρη στην υιοθέτηση του φωτισμού LED υψηλής ποιότητας στην κονσόλα οροφής, στην πλαφονιέρα της οροφής, καθώς και στην πλαφονιέρα του χώρου των αποσκευών, ο οποίος διατίθεται στον βασικό εξοπλισμό σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου.

Νέες ταπετσαρίες καθισμάτων από δέρμα υψηλής ποιότητας στις εκδόσεις Revolution Top & Takumi Plus. Η έκδοση Takumi προσφέρεται με ύφασμα σουέτ στο μεσαίο τους τμήμα και επένδυση από δερματίνη στα άκρα, αποδίδοντας έτσι όσο το δυνατόν πιο πιστά, την εμφάνιση και την αίσθηση του φυσικού δέρματος. Τέλος, ο σχεδιασμός του τηλεχειριστήριου στο κλειδί έχει αλλάξει, σηματοδοτώντας με αυτό τον τρόπο την νέα εποχή της Mazda.

Κινητήρες

Το CX-5 του 2020 προσφέρεται με μία γκάμα επιλογών κινητήρων Skyactiv βενζίνης και diesel, δυνατότητα επιλογής είτε του χειροκίνητου κιβωτίου Skyactiv-MT των 6 σχέσεων ή του αυτόματου των 6 σχέσεων Skyactiv-Drive, καθώς και του έξυπνου συστήματος 4κίνησης τελευταίας γενιάς,του i-Activ AWD.

Στην γκάμα αυτή, ο 2λιτρος βενζινοκινητήρας Skyactiv-G των 165 ίππων διατίθεται με αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο και με σύστημα κίνησης στους 2 ή στους 4 τροχούς. Το μοντέλο του 2020, στις εκδόσεις με το συγκεκριμένο κινητήρα και χειροκίνητο κιβώτιο, διαθέτει και τη λειτουργία απενεργοποίησης κυλίνδρων. Η λειτουργία αυτή απενεργοποιεί δύο από τους 4 κυλίνδρους του κινητήρα σε καταστάσεις χαμηλού φορτίου, όπως είναι η κίνηση σε ταξίδι με σταθερές ταχύτητες. Με το κλείσιμο των κυλίνδρων 1 και 4 περιορίζονται οι απώλειες λόγω του περιορισμού της αντίστασης λόγω τριβής. Ο όγκος του εισαγόμενου αέρα, οι χρόνοι των ψεκασμών, και ο χρονισμός των βαλβίδων, ελέγχονται με ακρίβεια, ώστε να επιτρέψουν στον κινητήρα να εναλλάσσει τη λειτουργία του από τους 2 στους 4 κυλίνδρους, με αποτέλεσμα να μειώνονται δραστικά τόσο η κατανάλωση όσο και οι εκπομπές του CO2.

Για να πετύχει τον ιδανικό συνδυασμό οικονομίας και οδηγικής ευχαρίστησης, η εναλλαγή λειτουργίας από δύο σε τέσσερεις κυλίνδρους γίνεται σχεδόν ανεπαίσθητα. Επειδή είναι δύσκολο για τον οδηγό να αντιληφθεί κάθε στιγμή με πόσους κυλίνδρους λειτουργεί ο κινητήρας, μία οθόνη απενεργοποίησης των ν βοήθεια γραφικών τον οδηγό με ποια από τις τρείς επιλογές (4κύλινδροι κόψιμο τροφοδοσίας, 2κύλινδροι εκτός, ή 4κύλινδροι σε κανονική λειτουργία οδήγησης) κινείται την κάθε στιγμή. Η συγκεκριμένη οθόνη δίνει στον οδηγό να καταλάβει την κατάσταση του συστήματος απενεργοποίησης κυλίνδρων ώστε να εκμεταλλευθεί με τον καλύτερο τρόπο την οδήγηση.

Η γκάμα των κινητήρων του CX-5 συμπληρώνεται από έναν βενζινοκινητήρα Skyactiv-G 2.5λίτρων με απόδοση 194 ίππων με αυτόματο κιβώτιο και δυνατότητα επιλογής κίνησης εμπρός ή και στους 4 τροχούς, έναν κινητήρα diesel Skyactiv-D 2.2λίτρων απόδοσης 150 ίππων με δυνατότητα επιλογής χειροκίνητου ή αυτόματου κιβωτίου και κίνηση στους εμπρός ή και τους πίσω τροχούς, και έναν diesel Skyactiv-D 2.2λίτρων απόδοσης 184 ίππων με σύστημα τετρακίνησης και χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Όλες οι αυτόματες εκδόσεις των παραπάνω κινητήρων μπορούν να εφοδιαστούν με σύστημα παράκαμψης των αλλαγών ταχυτήτων με paddles («πτερύγια») από το τιμόνι. Η λειτουργία αλλαγής ταχυτήτων μέσω αυτών, δίνει στον οδηγό την δυνατότητα να πραγματοποιεί χειροκίνητες αλλαγές χωρίς να χρειάζεται να παίρνει τα χέρια του από το τιμόνι. Συμβάλλει επίσης και στην αμεσότητα της οδήγησης διευκολύνοντας την ήρεμη επιβράδυνση σε καταστάσεις όπου απαιτείται φρενάρισμα με τον κινητήρα, όπως στις απότομες καταβάσεις και στο φρενάρισμα πριν την είσοδο της στροφής.

Σπορ χαρακτηριστικά οδήγησης

Κάθε νέα γενιά του CX-5 υπόκειται σε βελτιώσεις (αμάξωμα, εμπρός ανάρτηση McPherson και multi-link πίσω, σύστημα διεύθυνσης και πέδησης) που βελτιώνουν ακόμα περισσότερο την οδική συμπεριφορά και τη σταθερότητα. Στο μοντέλο του 2020, τα δυναμικά χαρακτηριστικά έχουν αναβαθμιστεί με στόχο να αυξηθεί το επίπεδο ποιότητας κύλισης μέσω της βελτίωσης των χαρακτηριστικών του NVH στο εσωτερικό. Επίσης, οι μηχανικοί επικεντρώθηκαν στην διαφορά θορύβου κατά την φάση που το αυτοκίνητο περνά από ένα ανώμαλο σε ένα ομαλό οδόστρωμα. Ο θόρυβος του δρόμου που περνά στην καμπίνα ενός αυτοκινήτου είναι δύο τύπων –θόρυβος που φτάνει κατευθείαν στα αυτιά των επιβατών και θόρυβος που ανακλάται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου πριν φτάσει στα αυτιά των επιβατών. Για τον περιορισμό του ανακλώμενου ήχου, έχει αντικατασταθεί το υλικό 6πλής επίστρωσης στο εσωτερικό της οροφής.

Μειώνοντας την αντίσταση της ροής του αέρα, η απορρόφηση των χαμηλών συχνοτήτων βελτιώθηκε κατά περίπου 10%, καθιστώντας έτσι δυνατή την γρήγορη απορρόφηση του θορύβου που εισέρχεται από το δρόμο στην καμπίνα.

Η αίσθηση στην οδήγηση έχει και αυτή βελτιωθεί χάρη στην υιοθέτηση ενός ειδικού συστήματος απορρόφησης στο σύστημα διευθύνσεως των βενζινοκίνητων εκδόσεων, το οποίο λειτουργεί σαν αντισταθμιστικό μέτρο κατά των κραδασμών. Νέος ελαστικός σύνδεσμος μεταξύ του αερόσακου και του τιμονιού που απορροφά αποτελεσματικά τους κραδασμούς χαμηλής συχνότητας (μεταξύ 25 και 100 Hz) που προκαλούνται από την επιφάνεια του δρόμου. Μειώνοντας το ποσοστό των κραδασμών που μεταφέρονται από τα ελαστικά στην ανάρτηση, το αμάξωμα και τον άξονα του συστήματος διεύθυνσης, που τελικά φτάνουν στα χέρια που κρατούν το τιμόνι, επιτυγχάνεται υψηλότερη ποιότητα στην αίσθηση οδήγησης.

Οι εκτός δρόμου επιδόσεις του νέου CX-5 έχουν επίσης αναβαθμιστεί χάρη στην προσθήκη του συστήματος Υποβοήθησης Εκτός δρόμου Πρόσφυσης (Off-road Traction Assist) που διατίθεται στα μοντέλα με σύστημα κίνησης και στους 4 τροχούς. Σχεδιασμένο να βοηθά τον οδηγό όταν οι συνθήκες κίνησης σε ανώμαλο έδαφος δυσκολεύουν ή ακόμα και όταν το αυτοκίνητο κολλήσει, το Off-road Traction Assist συνδυάζει την λειτουργία του συστήματος 4κίνησης και του TCS ώστε να περιορίσει το σπινάρισμα των τροχών που παρουσιάζουν απώλεια πρόσφυσης, μοιράζοντας το ιδανικό ποσοστό ροπής στους τροχούς με την καλύτερη πρόσφυση, μεγιστοποιώντας έτσι την συνολική ικανότητα πρόσφυσης του αυτοκινήτου.

Το Off-road Traction Assist λειτουργεί επίσης και συνδυαστικά με το σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα (Hill Launch Assist/HLA) αποτρέποντας την κύλιση του αυτοκινήτου προς τα πίσω όταν εκείνο κινείται σε ανηφορικό δρόμο με ολισθηρό οδόστρωμα.

Ασφάλεια

Στο CX-5 2020, διατίθεται μία εξελιγμένη έκδοση του συστήματος Smart City Brake Support (Advanced SCBS) η οποία ενσωματώνει για πρώτη φορά και την λειτουργία εντοπισμού των πεζών κατά τη νυχτερινή οδήγηση. Το Advanced SCBS χρησιμοποιεί μία κάμερα που καλύπτει το πεδίο μπροστά από το αυτοκίνητο και εντοπίζει οχήματα και πεζούς αποτρέποντας ή περιορίζοντας τη σφοδρότητα μίας σύγκρουσης. Το σύστημα με το αυτοκίνητο να κινείται με ταχύτητα από 4 έως 80 χλμ/ώρα, μπορεί να εντοπίσει άλλα οχήματα, αλλά και πεζούς όταν αυτό κινείται με ταχύτητα από 10 έως 80 χλμ/ώρα. Η συγκεκριμένη βελτίωση καθιστά το σύστημα ικανό να εντοπίζει την παρουσία πεζών τη νύχτα και επεκτείνει επίσης και την εμβέλεια εντοπισμού.

Εξασφαλίζοντας στον οδηγό μεγαλύτερο βαθμό ασφαλείας σε συνθήκες οδήγησης χαμηλού φωτισμού το απόγευμα, το σύστημα αυτόματης ενεργοποίησης των φώτων διαθέτει τροποποιημένες ρυθμίσεις που επιτυγχάνουν την ενεργοποίηση των φώτων 30 περίπου λεπτά πριν το ηλιοβασίλεμα –περίπου στα 2000 lux. Ανάβοντας νωρίτερα τα φώτα κάνει το αυτοκίνητο ευκολότερα ορατό από πεζούς και άλλα οχήματα, γεγονός που συμβάλλει στην αποτροπή ατυχήματος.

Το CX-5 του 2020 διατίθεται σε έξη επίπεδα εξοπλισμού, σε τιμές από 27.395 ευρώ.

Νίκος Τσάδαρης