Νέα οδηγία της Ε.Ε. εισάγει τις απαιτήσεις επισήμανσης για την απεικόνιση πληροφοριών σχετικών με την απόδοση καυσίμου (αντίσταση κύλισης), την πρόσφυση στο βρεγμένο και τον εξωτερικό θόρυβο των ελαστικών.

Στόχος είναι η αύξηση της ασφάλειας και της απόδοσης από τα οδικά μέσα μεταφοράς με τη προώθηση αποδοτικών, ασφαλών και αθόρυβων ελαστικών.

Η ανάγκη μεγαλύτερης πληροφόρησης σχετικά με την απόδοση καυσίμου και άλλων παραμέτρων των ελαστικών προκύπτει από το γεγονός ότι οι καταναλωτές δυσκολεύονται να συγκρίνουν τις επιδόσεις διαφορετικών ελαστικών και μαρκών λόγω απουσίας κάποιου προτύπου επισήμανσης και ενός εναρμονισμένου καθεστώτος δοκιμών. Η οδηγία βοηθά τους τελικούς χρήστες να είναι πιο ενημερωμένοι όταν επιλέγουν νέα ελαστικά.

Η οδηγία υποχρεώνει όλα τα ελαστικά που θα κατασκευάζονται από την 1η Ιουλίου 2012 και θα πωλούνται στην Ε.Ε. από την 1η Νοεμβρίου 2012 να φέρουν ένα αυτοκόλλητο ή μία ετικέτα σε κοντινή θέση, ορατή από τον τελικό χρήστη πριν την αγορά.

Η εταιρεία ελαστικών Pirelli καλωσορίζει και υποστηρίζει ανεπιφύλακτα την εισαγωγή της ετικέτας ελαστικών, θεωρώντας την ένα καλό εργαλείο για μεγαλύτερη διαφάνεια προς τους τελικούς χρήστες, το οποίο παρέχει στους καταναλωτές σημαντικές πληροφορίες για την αγορά των κατάλληλων ελαστικών.

Οι καταναλωτές πρέπει επίσης να αντιληφθούν ότι η οικονομία καυσίμου και η οδική ασφάλεια εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το οδηγικό στυλ. Επιπλέον, η σωστή χρήση και συντήρηση των ελαστικών, όπως και η γνώση των χαρακτηριστικών τους, είναι στοιχεία ζωτικής σημασίας που εγγυώνται ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες και αυξάνουν τη διάρκεια ζωής τους συμβάλλοντας και στην οικονομία.

Σημειώνεται ότι η αντίσταση κύλισης, ο θόρυβος και το φρενάρισμα στο βρεγμένο είναι 3 σημαντικοί δείκτες απόδοσης αλλά η συνολική αξία ενός ελαστικού πρέπει να βασίζεται σε μία πλήρη λίστα παραμέτρων (συμπεριφορά σε στεγνό και βρεγμένο, υδρολίσθηση, ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες, φρενάρισμα στο στεγνό, χιλιομετρική κάλυψη, κλπ…) σύμφωνα με την οποία η Pirelli δοκιμάζει όλα τα ελαστικά της.

Οι έμποροι ελαστικών θα εξακολουθήσουν να παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην απόφαση αγοράς των καταναλωτών, ως ειδικοί που μπορούν να προτείνουν το κατάλληλο ελαστικό για τις ανάγκες κάθε τελικού χρήστη.

Τα χειμερινά ελαστικά είναι σχεδιασμένα για βέλτιστες επιδόσεις σε θερμοκρασίες κάτω των 7°C, στο χιόνι, στο βρεγμένο και στο λιωμένο χιόνι. Επειδή η ετικέτα δεν περιλαμβάνει ειδικά κριτήρια για χειμερινές επιδόσεις, τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να κατατάσσονται σε χαμηλότερες κατηγορίες σε σχέση με τα θερινά. Ο ειδικός ελαστικών θα χρειαστεί να δώσει περισσότερες πληροφορίες γι αυτό.

Μείωση κατανάλωσης καυσίμου

Η αντίσταση κύλισης είναι μια δύναμη που δρα αντίθετα με την κατεύθυνση περιστροφής του ελαστικού. Με το δεδομένο ότι τα ελαστικά ευθύνονται έως και κατά 20% για τη συνολική κατανάλωση ενός αυτοκινήτου και μέχρι 35% για την κατανάλωση ενός φορτηγού, μία χαμηλή αντίσταση κύλισης είναι σημαντική.

Ας καταλάβουμε πώς λειτουργεί: Λόγω φορτίου του οχήματος, το ελαστικό παραμορφώνεται στην επιφάνεια επαφής με το δρόμο με αποτέλεσμα την απώλεια ενέργειας με τη μορφή θερμότητας. Όσο υψηλότερη η παραμόρφωση τόσο μεγαλύτερη η αντίσταση κύλισης και κατά συνέπεια η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2.
Στην ετικέτα ελαστικού της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, η αντίσταση κύλισης εκφράζεται σε κατηγορίες, από την A (η καλύτερη) έως την F για βιομηχανικά οχήματα και G για αυτοκίνητα και (η χειρότερη).

Η διαφορά μεταξύ ενός ελαστικού C και ενός ελαστικού B μεταφράζεται σε μείωση ή αύξηση της κατανάλωσης μεταξύ 2,5% – 4,5% για αυτοκίνητα και 5%-8% για τα φορτηγά.

Αύξηση ασφάλειας στο βρεγμένο

Η πρόσφυση στο βρεγμένο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά ασφάλειας ενός ελαστικού. Άριστη πρόσφυση στο βρεγμένο σημαίνει μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος στη βροχή.

Υπάρχουν και άλλες σημαντικές παράμετροι ασφάλειας, αλλά η πρόσφυση στο βρεγμένο επιλέχθηκε ως η πλέον κατάλληλη για τη σύγκριση διαφορετικών ελαστικών.

Στα ελαστικά αυτοκινήτων η διαφορά μεταξύ κατηγοριών σημαίνει αύξηση ή μείωση της απόστασης ακινητοποίησης κατά περίπου 2,6 m όταν φρενάρουμε σε βρεγμένο δρόμο με 80 km/h.

Μείωση εκπομπών θορύβων

Ο θόρυβος από την κυκλοφορία επιβαρύνει το περιβάλλον και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως: Κυκλοφοριακή συμφόρηση, Τύπος οχήματος, Οδηγικό στυλ και Αλληλεπίδραση ελαστικού-δρόμου.

Η τιμή που αναγράφεται στην ετικέτα δεν αφορά το θόρυβο που ακούει ο οδηγός στην καμπίνα, αλλά τον εξωτερικό που συμβάλλει στην ακουστική ρύπανση.

Επομένως, για τον περιορισμό της ηχορρύπανσης από την κυκλοφορία συνιστάται η χρήση ελαστικών με χαμηλό εξωτερικό θόρυβο κύλισης.