Με το χειμώνα να πλησιάζει βαρύς και ήδη να δείχνει τα «δόντια» του σε πολλές περιοχές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, ενώ βρισκόμαστε στην «τελική ευθεία» για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται αν θα καταφέρουν να πετάξουν με το αεροπλάνο για τον προορισμό τους.

Στην Αμερική, όπως αναφέρει δημοσίευμα του National Geographic, έχουν ακυρωθεί εκατοντάδες πτήσεις στις μεσοδυτικές πολιτείες λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Ας ξεκινήσουμε όμως με τα «καλά νέα».

Τα αεροπλάνα είναι πιστοποιημένα ότι «αντέχουν» σε «ακραίες καιρικές συνθήκες», σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Boeing, John Dern.

Η αμερικανική Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Federal Aviation Administration) έχει θέσει μια μακρά λίστα κριτηρίων για τα αεροσκάφη, ενώ πολλοί από τους κανόνες αφορούν προδιαγραφές που εξασφαλίζουν ότι τα αεροπλάνα μπορούν να λειτουργήσουν σε συνθήκες με δυνατό άνεμο και χιόνι.

Σύμφωνα με τον βετεράνο πιλότο και αναλυτή αεροπορίας, John Nance, σπάνια ακυρώνονται πτήσεις επειδή ένα αεροσκάφος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις επικρατούσες καιρικέ συνθήκες. «Συνήθως οι πτήσεις ακυρώνονται επειδή κλείνουν τα αεροδρόμια, ή επειδή οι αεροπορικές εταιρείες αποφασίζουν να ακυρώσουν πτήσεις για επιχειρησιακούς λόγους» είπε ο ίδιος.

Και κάπως έτσι φτάνουμε στα… «κακά νέα».

Η πρόβλεψη των προβλημάτων που αναμένεται να προκύψουν και οι μεγάλες καθυστερήσεις είναι αυτές που οδηγούν τις αεροπορικές εταιρείες στην απόφαση να ακυρώσουν πτήσεις.

Ποιοι παράγοντες όμως επηρεάζουν τη λήψη αυτών των αποφάσεων και πώς λαμβάνονται αυτές, ανάλογα με τις διαφορετικές καιρικές συνθήκες που επικρατούν;

Άνεμος

Όταν ο ουρανός είναι καθαρός ο άνεμος σπάνια αποτελεί παράγοντα ακύρωσης πτήσης. «Αν ο διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης είναι καθαρός, τότε ένα εμπορικό αεροσκάφος μπορεί να “αντέξει” μέχρι και πλευρικό άνεμο 25 κόμβων» ανέφερε ακόμη ο Nance.

Αν όμως βρέχει ή χιονίζει –ή επικρατεί οποιαδήποτε άλλη καιρική συνθήκη που επηρεάζει την κατάσταση του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης- τότε η «αντοχή» ενός αεροσκάφους σε έναν πλευρικό άνεμο μειώνεται. Είναι πιο δύσκολο για έναν πιλότο να διατηρήσει το αεροσκάφος στο κέντρο του διαδρόμου χωρίς να γλιστρήσει, ειδικά όταν προσγειώνει ένα αεροσκάφος με ταχύτητα 150 μιλίων την ώρα. Τα φρένα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο.
«Αν ο διάδρομος είναι καλυμμένος με πάγο, μπορεί ακόμη και ένας πλευρικός άνεμος 5 κόμβων να σε βγάλει εκτός πορείας, καθιστώντας την προσγείωση ή την απογείωση μη ασφαλή» πρόσθεσε ο Nance.

Χιόνι

Ελαφριά ή μικρής έντασης χιονόπτωση δεν επηρεάζει τη λειτουργία των αεροσκαφών. «Μια βαριά χιονόπτωση όμως μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις, γιατί απαιτείται χρόνος για να αποκατασταθεί η ποιότητα του διαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης έτσι ώστε να εκτελούνται τα δρομολόγια με ασφάλεια. Ένας ακόμη παράγοντας που λαμβάνεται υπόψη είναι η ορατότητα» λέει ο βετεράνος πιλότος.

Παγωμένη βροχή

«Όταν πέφτει παγωμένη βροχή, δεν πετάμε» λέει κατηγορηματικά ο Nance. «Αν σε ένα αεροδρόμιο επικρατούν αυτές οι καιρικές συνθήκες, με τις θερμοκρασίες να κυμαίνονται κοντά στο σημείο πήξης, οι αρμόδιες αερολιμενικές αρχές συνήθως εξετάζουν το ενδεχόμενο να κλείσουν το αεροδρόμιο, με αποτέλεσμα οι αεροπορικές εταιρείες να ακυρώνουν πτήσεις».

Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι επειδή ένα αεροσκάφος μπορεί να συγκεντρώσει πάγο πιο γρήγορα απ’ ό,τι τα εργαλεία και μηχανήματα αποπάγωσης, κάτι που φυσικά επηρεάζει και οποιαδήποτε άλλη λειτουργία ενός αερολιμένα.

«Είναι προτιμότερο να προκληθεί μια αναστάτωση στους επιβάτες, παρά να “γεμίσει” ο ουρανός με αεροσκάφη που δεν μπορούν να προσγειωθούν» κατέληξε ο Nance.