Τείνουμε να το ξεχνάμε, αλλά ο αρχικός σκοπός του κινητού τηλεφώνου είναι να πραγματοποιεί και να δέχεται κλήσεις. Σήμερα όμως, όλο και περισσότεροι αφήνουμε το τηλέφωνο να χτυπά χωρίς να το σηκώνουμε. Ειδικά όταν δεν αναγνωρίζουμε τον αριθμό που μας καλεί.

Ο δημοσιογράφος Μπενζαμέν Μιγιέ έκανε σχετική ανάλυση στην εκπομπή «Bonjour ! La Matinale» του TF1. Κάποτε, η απάντηση σε μια τηλεφωνική κλήση ήταν το κύριο μέσο επικοινωνίας. Αν ήθελες να μάθεις νέα ενός φίλου, συγγενή ή συναδέλφου, δεν είχες άλλη επιλογή. Σήμερα όμως, με την πληθώρα καναλιών και μέσων επικοινωνίας, έχουμε αμέτρητες εναλλακτικές. Τόσες, ώστε το να καλέσεις ή να απαντήσεις σε κλήση να έχει περάσει πλέον στο περιθώριο.

Ακόμα χειρότερα, η Generation Z βιώνει άγχος μόνο και μόνο στο άκουσμα του ήχου κλήσης. Πρόκειται για αυτό που αποκαλείται «τηλεφωνική φοβία».

«Ένας στους τέσσερις νέους δηλώνει ότι δεν απαντά ποτέ, ούτε όταν καλούν οι γονείς, ούτε καν όταν καλούν οι φίλοι. Προτιμούν να στείλουν μήνυμα ή ηχητικό μήνυμα», εξηγεί ο Μιγιέ. Και προσθέτει: «Ένας στους δύο λέει ότι όταν χτυπά το τηλέφωνο χωρίς να το περιμένω, με πιάνει άγχος».

Για τους ψυχολόγους, οι νέοι δεν αγαπούν τις τηλεφωνικές συνομιλίες και κυρίως τις σιωπές κατά τη διάρκεια τους. Έχουν συνηθίσει σε βίντεο τύπου YouTube με έντονο μοντάζ και ταχείς ρυθμούς. Η τηλεφωνική επικοινωνία τους φαίνεται χαμένος χρόνος.

Επιπλέον, το τηλέφωνο δεν χρησιμοποιείται πια από τη Gen Z για τον βασικό του λόγο. Όπως εξηγεί η σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού Liz Baxter στο CNBC: «Πολλά από αυτά τα παιδιά δεν έζησαν ποτέ την εποχή των τηλεφωνικών κλήσεων. Το τηλέφωνο δεν είναι πια για να μιλάς. Μπορούν να κάνουν τα πάντα από το κινητό, αλλά στραφούν αυτόματα σε μηνύματα, ηχητικά και οτιδήποτε άλλο – εκτός από το να το χρησιμοποιούν για κλήσεις. Και έτσι, χάνουν αυτή την ικανότητα».

Ακόμα και στον επαγγελματικό χώρο, το «αιφνιδιαστικό» τηλεφώνημα θεωρείται πλέον κακή πρακτική. Όπως τονίζει ο Μιγιέ: «Αν κάποιος πελάτης, συνεργάτης ή προμηθευτής σας καλέσει χωρίς να έχετε προγραμματίσει κάποιο ραντεβού, αυτό μπορεί να θεωρηθεί ενοχλητικό».

Και αν τελικά γίνει η κλήση, αυτή συνήθως είναι σε μορφή βιντεοκλήσης, μέσω κάποιου link – και όχι τηλεφωνικά.

Τέλος, ένας ακόμη λόγος για τον οποίο δεν απαντάμε πλέον είναι οι ανεπιθύμητες κλήσεις: spam, ρομποτικά μηνύματα και τηλεπωλήσεις. Πολλοί έχουν μάθει να μην απαντούν όταν βλέπουν αριθμό που ξεκινά από «07». «Το κακό είναι», όπως παρατηρεί ο Μιγιέ, «ότι πολλές φορές μπορεί να σας καλεί ο διανομέας με τέτοιο νούμερο και τελικά να χάσετε την παραγγελία σας».