Το 2025 αναμένεται να ολοκληρωθούν μερικά από τα πιο εντυπωσιακά έργα αρχιτεκτονικής σε όλο τον κόσμο, ωστόσο δεν είναι λίγα εκείνα τα φιλόδοξα πρότζεκτ, που παραμένουν στον «αέρα», καθώς αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα καθιστώντας αμφίβολη την ολοκλήρωσή τους. Ας δούμε λοιπόν μερικά από αυτά.

The line, Σαουδική Αραβία

Η πόλη που θα χώριζε την έρημο στα δύο

Το έργο αποτελεί βασικό τμήμα του οράματος Vision 2030 της Σαουδικής Αραβίας και αρχικά σχεδιάστηκε ως μια γραμμική πόλη μήκους 170 χιλιομέτρων που, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα, θα φιλοξενούσε 9 εκατομμύρια κατοίκους.

Ο πρωτοποριακός σχεδιασμός του θα μείωνε δραστικά την ανάγκη για παραδοσιακές υποδομές, προσφέροντας ταυτόχρονα το ιδανικό κλίμα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ ένα υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο θα επέτρεπε τις μετακινήσεις από τη μια άκρη στην άλλη σε μόλις 20 λεπτά.

Ωστόσο, έως το 2030 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μόλις ένα τμήμα 2,4 χιλιομέτρων, ενώ σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις ο πληθυσμός που θα μπορεί να «φιλοξενήσει» έχει μειωθεί σε λιγότερους από 300.000 κατοίκους.

Η μείωση της κλίμακας του πιο μεγαλεπήβολου έργου του πρίγκιπα Μοχάμεντ αποκαλύφθηκε από το Bloomberg, το οποίο ανέφερε ότι είχε στη διάθεσή του έγγραφα που σχετίζονται με το έργο.

Το έργο, το οποίο σύμφωνα με τον Guardian ήταν προγραμματισμένο να κοστίσει $1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, παρουσιάστηκε ως μια επανεφεύρεση του αστικού σχεδιασμού. Ωστόσο, έχει προκαλέσει εδώ και καιρό σκεπτικισμό και κριτική, κυρίως μετά από αναφορές για εκτελέσεις μελών της φυλής Howeitat που είχαν διαμαρτυρηθεί για τα σχέδια ανέγερσης πάνω στις πατρογονικές τους γαίες.

Επιπλέον, η πρόοδος του έργου φαίνεται να βρίσκει εμπόδια λόγω της μεταβαλλόμενης οπτικής του πρίγκιπα Μοχάμεντ για το έργο, των υπερβάσεων στον προϋπολογισμό και της συνεχώς μεταβαλλόμενης σύνθεσης της ηγετικής ομάδας, με ορισμένους που εργάστηκαν στο πρότζεκτ να το περιγράφουν ως «αποκομμένο από την πραγματικότητα».

Υπερταχεία σιδηροδρομική γραμμή – Καλιφόρνια

Ένα τρένο στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης δύο προέδρων

Οι αμερικανοί ψηφοφόροι ενέκριναν το 2008 τη χρηματοδότηση $10 δισεκατομμυρίων μέσω ομολόγων για την κατασκευή μίας υπερταχείας σιδηροδρομικής γραμμής που θα μετέφερε επιβάτες μεταξύ του Σαν Φρανσίσκο και του Λος Άντζελες σε λιγότερο από τρεις ώρες.

Το έργο ήταν αρχικά προγραμματισμένο να κοστίσει $33 δισεκατομμύρια και να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Ωστόσο, ανά τα χρόνια το φιλόδοξο πρότζεκτ έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις όπως την έλλειψη χρηματοδότησης, την υπέρβαση κόστους και άλλες σημαντικές καθυστερήσεις.

Τώρα, οι κρατικοί αξιωματούχοι επικεντρώνονται, σύμφωνα με το Associated Press σε μια διαδρομή μήκους 171 μιλίων (275 χιλιομέτρων) που θα συνδέει τις πόλεις Bakersfield και Merced στην Κεντρική Κοιλάδα και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2033.

Εκτιμάται πως η ολοκλήρωση του συνολικού μήκους της γραμμής από Σαν Φρανσίσκο μέχρι Λος Άντζελες θα κοστίσει πλέον $106 δισεκατομμύρια.

Τον Φεβρουάριο του 2025, ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι μεταφορών της κυβέρνησης Τραμπ ανακοίνωσαν την έναρξη έρευνας και την πιθανή ανάκληση περίπου $4 δισεκατομμυρίων ομοσπονδιακής χρηματοδότησης του έργου. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που το επιτελείο του Τραμπ βάζει στο στόχαστρο την αμφιλεγόμενη σιδηροδρομική γραμμή.

Ο αμερικανός πρόεδρος ακύρωσε κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας το 2019 σχεδόν $1 δισεκατομμύριο σε ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για το έργο, την οποία η κυβέρνηση Μπάιντεν αποκατέστησε αργότερα διαθέτοντας τον Δεκέμβριο του 2023, επιπλέον $3,3 δισεκατομμύρια. Η απώλεια αυτών των χρημάτων θα αποτελέσει μεγάλη «πληγή» για την πρόοδο του έργο.  

Ξενοδοχείο Ryugyong – Βόρεια Κορέα

Τα τυχερά παιχνίδια του Κιμ Γιονγκ Ουν

Το Ξενοδοχείο Ryugyong, που βρίσκεται στην Πιονγιάνγκ και είναι το ψηλότερο κτίριο στη Βόρεια Κορέα, με 150 ορόφους και ύψος 330 μέτρων, είναι υπό κατασκευή εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.

Η κατασκευή του πυραμιδοειδούς κτιρίου ξεκίνησε το 1987 και, αν είχε ολοκληρωθεί σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα δύο χρόνια αργότερα, θα είχε λειτουργήσει ως το ψηλότερο ξενοδοχείο στον κόσμο. Ωστόσο, οι εργασίες σταμάτησαν το 1992, όταν η Βόρεια Κορέα εισήλθε σε περίοδο οικονομικής κρίσης μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης.

Ακολούθησε μια σειρά καθυστερήσεων και πισωγυρισμάτων, συμπεριλαμβανομένων μιας 16ετούς παύσης στις εργασίες και αποχωρήσεων εργολάβων από το έργο.

Τώρα, 38 χρόνια μετά την έναρξη του έργου, το ξενοδοχείο σχεδιάζει να ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό μέσω της παραχώρησης δικαιωμάτων λειτουργίας καζίνο στις εγκαταστάσεις του – υπό την προϋπόθεση ότι ο εκάστοτε επενδυτής θα αναλάβει και την ολοκλήρωση του εσωτερικού του κτιρίου.

Η εξωτερική κατασκευή ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με την Dailymail, το 2011, αλλά το εσωτερικό του κτιρίου, εμβαδού 33.000 τετραγωνικών μέτρων, παραμένει άδειο – αν και έχουν τοποθετηθεί LED οθόνες με προπαγανδιστικά μηνύματα στη μία πλευρά του ξενοδοχείου, μετατρέποντάς το σε μία από τις μεγαλύτερες οθόνες στον κόσμο.

Τα καζίνα αποτελούν επικερδή δραστηριότητα για τη βορειοκορεατική κυβέρνηση, καθώς προσελκύουν ξένο συνάλλαγμα από διεθνείς επισκέπτες, σύμφωνα με κάτοικο της επαρχίας Βόρειας Πιονγκάν. Προς το παρόν, η χώρα διαθέτει δύο καζίνα αποκλειστικά για ξένους: στο ξενοδοχείο Yanggakdo στην Πιονγιάνγκ και στο Bipa Hotel στη Ζώνη Ειδικής Οικονομίας Rason, κοντά στα σύνορα με την Κίνα και τη Ρωσία.

Παρά τα σχέδια για την ολοκλήρωση του ξενοδοχείου και την υποδοχή τουριστών, η Βόρεια Κορέα έβαλε ξαφνικά στον «πάγο» την προσπάθεια προσέλκυσης τουριστών από τη Δύση – μόλις λίγες εβδομάδες αφότου επέτρεψε την είσοδο επισκεπτών για πρώτη φορά μετά από χρόνια.

Σαγράδα Φαμίλια – Βαρκελώνη

Το παλαιότερο έργο που βρίσκεται υπό κατασκευή

Η κατασκευή του εντυπωσιακού ναού ξεκίνησε στις 19 Μαρτίου 1882 και συνεχίζεται έως και σήμερα, μετά από 142 χρόνια και 230 ημέρες.

Ο διάσημος αρχιτέκτονας, Αντόνι Γκαουντί, οραματίστηκε την κατασκευή της Sagrada Familia ως ένα έργο αιώνων, παρόμοιο με τους μεγάλους καθεδρικούς ναούς της μεσαιωνικής Ευρώπης. Όταν τον ρώτησαν για το χρονοδιάγραμμα του έργου, απάντησε χαρακτηριστικά: «Ο πελάτης μου δεν βιάζεται». Η πρόοδος της κατασκευής έχει επιταχυνθεί θεαματικά τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς τα ξύλινα ικριώματα και οι τεχνίτες με σμίλες και σφυριά έχουν δώσει τη θέση τους σε γερανούς, ψηφιακά μοντέλα και πέτρες κομμένες με ακρίβεια μέσω των πιο σύγχρονων εργαλείων.

Το guinnessworldrecords αναφέρει πως η δομική κατασκευή του κτιρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, ενώ το έργο στο σύνολό του προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2030.

Αυτά είναι λοιπόν μερικά από τα πιο φιλόδοξα έργα σε όλο τον κόσμο. Για κάποια από αυτά έχει δοθεί πλέον μία καταληκτική ημερομηνία παράδοσης του έργου, ενώ άλλα παραμένουν ημιτελή και εκτιμάται ότι δεν θα «εκπληρώσουν» τα όνειρα εκείνων που τα οραματίστηκαν.