Ο οίκος Balenciaga είναι γνωστός για το ότι δεν φοβάται να προκαλεί και να δοκιμάζει τα όρια της μόδας και η νέα του δημιουργία το αποδεικνύει για άλλη μια φορά. Αυτή τη φορά, παρουσίασε την Marché Packable Tote, μια τσάντα που θυμίζει σε όλα μια κοινή σακούλα σούπερ μάρκετ- και μάλιστα τσαλακωμένη- αλλά με τιμή που αγγίζει τα 900 ευρώ. Πολλές φορές, δημιουργίες του σαν αυτή μας κάνει να πιστεύουμε πως η μόδα του πραγματοποιεί κοινωνικό πείραμα, τεστάροντας πόσα χρήματα θα διαθέσουν οι άνθρωποι για τόσο αμφιλεγόμενες δημιουργίες. Αλλά ας επιστρέψουμε στη σακούλα.

Με μια πρώτη ματιά, η Marché Packable Tote μοιάζει με μια απλή φθαρμένη πλαστική σακούλα καθώς έχει τσακίσεις, μια «δουλεμένη» όψη και υφή που παραπέμπει σε κάτι χρηστικό και φθηνό. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι φτιαγμένη από ανθεκτικό πολυαμίδιο με υδατοαπωθητικές ιδιότητες, κάτι που την κάνει ιδανική για αντοχή στον χρόνο και την καθημερινή χρήση. Το ζάρωμα στην επιφάνειά της έχει γίνει επίτηδες, για να αποπνέει αυτή την «ανέμελη αδιαφορία» που ο Balenciaga έχει αναγάγει σε high fashion χαρακτηριστικό.

Το λογότυπο της μάρκας εμφανίζεται μικροσκοπικό και διακριτικό, αποφεύγοντας το «κραυγαλέο» branding. Αυτή η μινιμαλιστική προσέγγιση απευθύνεται σε όσους γνωρίζουν και αυτό είναι το κλειδί. Δεν είναι τυχαίο ότι η πολυτέλεια τα τελευταία χρόνια στρέφεται σε κώδικες που καταλαβαίνουν μόνο οι «μυημένοι» και όχι όσοι βλέπουν ένα λογότυπο γραμμένο με τεράστια γράμματα στο στήθος.

Η τιμή της τσάντας φυσικά προκάλεσε πλήθος σχολίων. Για πολλούς, είναι αδιανόητο να δίνει κανείς σχεδόν 1.000 ευρώ για κάτι που θυμίζει δωρεάν σακούλα μανάβη. Για άλλους, όμως, αυτό είναι ακριβώς το «αστείο» και η ουσία της: ένα ειρωνικό σχόλιο για τη σύγχρονη κατανάλωση, την αξία των αντικειμένων και το πώς ένα απλό προϊόν μεταμορφώνεται σε «πολύτιμο» μόλις του κολλήσει η ταμπέλα ενός πολυτελούς brand.

Δεν είναι σαφώς η πρώτη φορά που ο οίκος Balenciaga κάνει κάτι τέτοιο (θυμηθείτε την περίφημη «IKEA bag» του οίκου, που θύμιζε τη μπλε τσάντα για τις αγορές του γνωστού καταστήματος). Κάθε φορά, η συζήτηση ξεπερνά το ίδιο το αντικείμενο και αγγίζει την ψυχολογία και τη μανία της μόδας.

Η επιτυχία τέτοιων κομματιών δεν βασίζεται μόνο στη χρηστικότητα ή την αισθητική, αλλά κυρίως στη δημιουργία θορύβου. Το προϊόν γίνεται viral, ανοίγει διάλογο και δημιουργεί το αίσθημα «ανήκειν» σε ένα κλειστό κύκλο που «πιάνει το αστείο». Και αν κρίνουμε από την ιστορία, αυτά τα κομμάτια σπάνια αποτυγχάνουν εμπορικά. Αντιθέτως γίνονται sold out αφήνοντας τους υπόλοιπους να αναρωτιούνται.

Στα social media, οι αντιδράσεις ήταν καταιγιστικές: Συγκρίσεις με φθηνές σακούλες, σατιρικές αναρτήσεις, αλλά και φανατικοί υποστηρικτές που βλέπουν στην τσάντα μια σύγχρονη μορφή τέχνης. Κι ενώ πολλοί την κοροϊδεύουν, δεν είναι απίθανο να τη δούμε σύντομα να φιγουράρει στα χέρια των ίδιων ανθρώπων που σήμερα την επικρίνουν. Γιατί σε αυτό ποντάρει ο Balenciaga: Κράζεις; Θαυμάζεις.