Δημοσιεύθηκε επισήμως σήμερα η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις τηλεοπτικές άδειες.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, τα βασικά σημεία του σκεπτικού της απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι τα εξής.

1. Για το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, η απόφαση μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι έχει διττό ρόλο.

Μετέχει στον άμεσο έλεγχο του κράτους και εξ αυτού συμπράττει στη θέσπιση των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ επίσης ρητά αναφέρεται ότι το ΕΣΡ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να διενεργεί διαγωνιστική διαδικασία και να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.

Δηλαδή, το ΕΣΡ είναι αρμόδιο αποκλειστικά και για την αδειοδότηση αλλά και για όλα τα άλλα, όπως τους όρους και προϋποθέσεις του διαγωνισμού.

2. Σε ότι αφορά το έννομο συμφέρον των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση αναφέρει ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν έννομο συμφέρον, ασχέτως αν λειτουργούν παράνομα η νόμιμα και εξ αυτού μπορούν να μετάσχουν στη διαγωνιστικής διαδικασίας και να προσφύγουν στο ΣτΕ προσβάλλοντας κανονιστικές πράξεις.

Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση αποδοκιμάζει έμμεσα το καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών με προσωρινές άδειες, το οποίο έχει παραταθεί προσωρινά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2015 και έχει λήξει.

Όμως για το καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση δεν αναφέρεται συγκεκριμένα αν αυτή είναι νόμιμη η παράνομη,σημειώνοντας ότι επ’ αυτού «υπάρχει νομοθετικό κενό».

Όμως σύμφωνα με πληροφορίες από την πλευρά των δικαστών που έχουν μειοψηφήσει αναφέρεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν λειτουργούν μεν νομίμως όμως έχουν τη δυνατότητα να μετέχουν στη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία, αλλά όχι να προσβάλλουν δικαστικά υπουργικές αποφάσεις.

3. Σε ότι αφορά το άρθρο 101 του συντάγματος που προβλέπει τη συγκρότηση των Ανεξάρτητων Αρχών, η απόφαση διαλαμβάνει σκέψη που έχει ενδιαφέρον καθώς αποφαίνεται ότι για τη συγκρότηση τους απαιτείται η σύμπραξη των πολιτικών κομμάτων, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, σημειώνοντας ότι αν αυτό δεν γίνεται, υπάρχει ουσιαστικά παραβίαση του συντάγματος, γεγονός που επισημαίνει όμως δεν δικαιολογεί τη συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του νόμου που αφαίρεσε την αρμοδιότητα από το ΕΡΣ και την έδωσε στον υπουργό.

Ειδικότερα, κατά την απόφαση, δεν μπορεί να θεραπευθεί μία παραβίαση διατάξεως του συντάγματος με άλλη παραβίαση και συγκεκριμένα της διατάξεως του άρθρου 15 παράγραφος 2 που αναφέρει ρητά ότι το ΕΡΣ είναι αποκλειστικό αρμόδιο για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών καθώς και για τη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία.

Σε ότι αφορά τη δικαστική δαπάνη, σύμφωνα με την απόφαση, αναγνωρίζεται δικαστική δαπάνη ύψους 920 ευρώ για κάθε προσφεύγοντα,την οποία επιβαρύνεται το δημόσιο.

Από το σύνολο των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί σήμερα αποφάσεις εκδόθηκαν μόνον σε ότι αφορά το μείζον θέμα της αρμοδιότητας του υπουργού Επικρατείας σχετικά με την διαδικασία αδειοδότησης και την συγκρότηση από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης επιτροπής (πενταμελούς) για τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκκρεμούν προς έκδοση άλλες τρεις αποφάσεις που αφορούν την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού (3 εκατομμύρια που επίσης αφορά εμμέσως και τον αριθμό των αδειών (4) καθώς και άλλα σημαντικά θέματα, όπως ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός προσωπικού για κάθε κανάλι.

Όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές, το σκεπτικό της πλειοψηφίας (14-11) του Δικαστηρίου θα δρομολογήσει εξελίξεις στο τηλεοπτικό τοπίο καθώς θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης.

Το ΣτΕ, λίγο μετά την ανακοίνωση από έδρας της απόφασης , έκανε σχετική ανάρτηση στη σελίδα του η οποία αναφέρει:

«Με την 95/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατόπιν της Ε. 1385/4.5.2016 αιτήσεως ακυρώσεως της «ANTENNATV Α.Ε.», ακυρώθηκαν α) η 4297/1.3.2016 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας» (Β΄ 518/1.3.2016) και β) η 10214/20.5.2016 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας περί «συστάσεως-συγκροτήσεως» Πενταμελούς Ειδικής Επιτροπής Διενέργειας του ανωτέρω διαγωνισμού, κριθέντος, κατά πλειοψηφία, ότι οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2Α του ν. 4339/2015 (Α΄ 133), όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο τρίτο του ν. 4367/2016 (Α΄ 19), με τις οποίες η αρμοδιότητα για την διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την χορήγηση αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας, κατά την πρώτη εφαρμογή του θεσπιζομένου με τον ανωτέρω ν. 4339/2015 συστήματος, ανατίθεται στον Υπουργό στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, αντίκεινται στο άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος».

Παππάς: Τα κανάλια δεν θα αφεθούν στο τσάμπα

Αυτή η κυβέρνηση δεν πρόκειται να αποστεί από την τήρηση του Συντάγματος και των νόμων, υπογράμμισε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς μιλώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή, πριν δημοσιευτεί το σκεπτικό της απόφασης. Η ανεξάρτητη αρχή και η πολιτική ηγεσία οφείλουν να διασφαλίσουν το δημόσιο συμφέρον, είπε για το ΕΣΡ ο υπουργός, και προσέθεσε ότι το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει υψηλό τίμημα για τη λειτουργία των καναλιών.

Κληθείς να απαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου, για τις αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν από το ΕΣΡ προκειμένου να επιβληθούν διαδικασίες στο τηλεοπτικό τοπίο και τι γίνεται με την είσπραξη του τέλους συχνοτήτων και του φόρου διαφημίσεων, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής και Ενημέρωσης υπογράμμισε ότι δεν θα αφεθεί χρονικό διάστημα λειτουργίας των καναλιών στο… τσάμπα. Ο κ. Παππάς είπε δε ότι πολύ σύντομα θα φέρει η κυβέρνηση τη ρύθμιση που θα καλύπτει το τίμημα για τη λειτουργία των καναλιών μέχρι τη διαδικασία αδειοδότησης.

Είναι προφανές ότι το ΕΣΡ έχει την πλήρη στήριξη και υποστήριξή μας, πολιτική, ηθική και υλικοτεχνική, είπε ο κ. Παππάς και τόνισε ότι έχει παραδοθεί στην ανεξάρτητη αρχή όλο το υλικό που είχε συγκεντρώσει η κυβέρνηση και αυτό είναι μια σημαντική περιουσία. Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην προσφυγή των καναλαρχών με την οποία ζητούν να μην υποβάλουν δήλωση «πόθεν έσχες». «Εάν υπάρχει ίχνος ντροπής και τσίπας πρέπει να αποσυρθεί αυτή η προσφυγή», σημείωσε.

Ο υπουργός χαρακτήρισε πολύ θετικό ότι υπάρχει μετά από πάρα πολλά χρόνια ΕΣΡ. «Το τελευταίο είχε εκλεγεί το 2002 και είναι προφανές ότι η στασιμότητα είναι κάτι που πήγαζε από συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες για την εξυπηρέτηση των γνωστών συμφερόντων και τώρα που υπάρχει το ΕΣΡ θα αναλάβει και όλες τις ευθύνες», είπε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής και τόνισε ότι οι προσδοκίες των πολιτών, δικαίως, είναι πολύ υψηλές.

Σημείωσε δε ότι αυτή η σύνθεση του ΕΣΡ έχει προφανέστατα, την εκ του νόμου υποχρέωση να προχωρήσει τάχιστα στην αδειοδότηση και μάλιστα σε μια περίοδο που βρίσκεται όχι πολύ μακριά, από τη διεξαγωγή του περασμένου Αυγούστου. «Νομίζω ότι αυτό το γνωρίζουν και όλα τα μέλη του ΕΣΡ, διότι υπάρχει ένα τετελεσμένο. Το τετελεσμένο είναι η καταβολή τιμήματος.

Αποδείχθηκε δηλαδή, ότι οι ισχυρισμοί των προηγουμένων κυβερνήσεων και των κομμάτων που τώρα βρίσκονται στην αντιπολίτευση, ότι δεν έπρεπε να υπάρχει τίμημα για την άδεια λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, δεν έστεκε. Υπήρξε τίμημα κατεβλήθη, δυστυχώς είχαμε ένα προσωρινό φρένο, θα έλεγα εγώ, από την απόφαση του ΣτΕ», είπε ο κ. Παππάς.