Ανήσυχοι εμφανίζονται επιστήμονες για μια νέα και ολοένα αυξανόμενη τάση στα social media που αφορά την περιποίηση της επιδερμίδας, όχι από ενήλικες, αλλά από κορίτσια ακόμη και 7 ετών, όπως αναφέρει δημοσίευμα της New York Post.

Σύμφωνα με νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Northwestern στις ΗΠΑ, ολοένα και περισσότερα ανήλικα κορίτσια υιοθετούν πολύπλοκες και δαπανηρές ρουτίνες περιποίησης προσώπου, εμπνευσμένες από viral TikTok βίντεο, με πιθανές σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία τους, σωματική και ψυχική.

Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2023, το 76% των γονιών ανέφερε ότι οι κόρες τους ηλικίας 7 έως 17 ετών έχουν ήδη καθιερωμένη ρουτίνα skincare. Πολλές από αυτές χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο έξι διαφορετικά προϊόντα προσώπου καθημερινά, ενώ δεν λείπουν και περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται πάνω από δώδεκα.

Οι ερευνητές δημιούργησαν λογαριασμούς TikTok υποδυόμενοι 13χρονες και ανέλυσαν 100 δημοφιλή βίντεο που τους προτάθηκαν από τον αλγόριθμο της πλατφόρμας. Το αποτέλεσμα; Ένα σοκαριστικό σύνολο στοιχείων: προϊόντα με κατά μέσο όρο 11 δραστικά συστατικά, μηνιαίο κόστος ρουτίνας 168 δολαρίων, και σε ορισμένες περιπτώσεις πάνω από 500 δολάρια.

Σε ένα από τα βίντεο, μια ανήλικη εφαρμόζει 10 διαφορετικά προϊόντα μέσα σε έξι λεπτά. Στην πορεία αρχίζει να παραπονιέται για κάψιμο στο πρόσωπο, και μέχρι το τέλος του βίντεο εμφανίζει εμφανή δερματική αντίδραση.

«Το πρόβλημα είναι πως τα παιδιά δεν γνωρίζουν τι περιέχουν τα προϊόντα που χρησιμοποιούν. Συχνά εφαρμόζουν πολλαπλές φορές το ίδιο ενεργό συστατικό ή συνδυάζουν ακατάλληλα μεταξύ τους», εξηγεί η δρ. Μόλι Χέιλς, δερματολόγος και επικεφαλής της μελέτης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει από έντονο ερεθισμό και φωτοευαισθησία μέχρι αλλεργική δερματίτιδα.

Αξιοσημείωτο είναι ότι μόλις το 26% των πρωινών ρουτινών περιλάμβανε αντηλιακό, παρότι η προστασία από τον ήλιο είναι κρίσιμη για την πρόληψη καρκίνου του δέρματος.

Ωστόσο, οι κίνδυνοι δεν είναι μόνο δερματικοί. Οι ειδικοί προειδοποιούν για την ψυχολογική πίεση που ασκούν αυτά τα βίντεο στα κορίτσια. «Οι περισσότερες αναρτήσεις προβάλλουν ιδανικά όπως λευκό, φωτεινό δέρμα και τέλεια εμφάνιση», τονίζει η δρ. Τάρα Λάγκου, συν-συγγραφέας της μελέτης.

«Το κυνήγι της υγείας έχει γίνει σύγχρονη αρετή. Όμως το υγιές δέρμα, όπως προβάλλεται, είναι βαθιά συνδεδεμένο με πρότυπα ομορφιάς, λεπτότητας και λευκότητας», συμπληρώνει η Χέιλς. «Το ύπουλο με το skincare είναι ότι παρουσιάζεται ως φροντίδα υγείας, ενώ στην πραγματικότητα οδηγεί πολλά κορίτσια σε ψυχαναγκαστική αναζήτηση τελειότητας».

Το TikTok από την πλευρά του υπενθυμίζει ότι η πλατφόρμα προορίζεται για χρήστες 13 ετών και άνω, και ότι καταβάλλεται προσπάθεια να αφαιρούνται λογαριασμοί που παραβιάζουν το όριο ηλικίας. Παράλληλα, η εταιρεία συνεργάζεται, σύμφωνα με δήλωσή της, με ειδικούς παιδικής ανάπτυξης και γιατρούς για την εφαρμογή πολιτικών προστασίας των ανηλίκων.