Αλλαγές στην κατηγοριοποίηση που ισχύει σήμερα για τους Έλληνες του εξωτερικού, που λαμβάνουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξετάζει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού Πρακτορείου.

Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, υπάρχουν δύο κατηγορίες:

1. Οι υποψήφιοι που φοιτούν στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, οι οποίοι εισάγονται στα ελληνικά ΑΕΙ με ποσοστό 4% καθ’ υπέρβασιν του αριθμού εισακτέων

2. Οι υποψήφιοι που φοιτούν στα λεγόμενα «ξένα» σχολεία, που ακολουθούν το πρόγραμμα σπουδών της χώρας στην οποία βρίσκονται και τα μαθήματα γίνονται στη γλώσσα της χώρας αυτής, και στα λεγόμενα «ευρωπαϊκά» σχολεία, που ακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών και τα μαθήματα γίνονται στα ελληνικά, οι οποίοι εισάγονται στα ελληνικά ΑΕΙ με ποσοστό 1,5% καθ’ υπέρβασιν του αριθμού εισακτέων.

Το προηγούμενο διάστημα, ο κ . Γαβρόγλου συναντήθηκε με εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Γερμανίας, η οποία εξέφρασε την άποψη πως στη δεύτερη κατηγορία υποψηφίων υπάρχει ανομοιογένεια, αφού οι απόφοιτοι σχολείων χωρών της ΕΕ συναγωνίζονται στις εξετάσεις ελληνομάθειας (που είναι η προϋπόθεση για τη διεκδίκηση μιας θέσης σε ελληνικά ΑΕΙ) με απόφοιτους των ευρωπαϊκών σχολείων, στα οποία τα μαθήματα γίνονται αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Η θέση, λοιπόν της ΟΕΚ, που κοινοποιήθηκε και στη συνάντηση με τον υπουργό, είναι ότι «υποκλέπτονται οι θέσεις και μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες επιτυχίας των Ελληνόπουλων που αποφοιτούν από ξένα σχολεία».

Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου χαρακτήρισε δίκαιο το αίτημα της ΟΕΚ, ωστόσο τόνισε ότι είναι ένα πολύ περίπλοκο ζήτημα, που χρειάζεται αναλυτική μελέτη και προσεκτικούς χειρισμούς. Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ το υπουργείο προσανατολίζεται στην κατάρτιση νέας κατηγοριοποίησης, που θα διαχωρίζει τα ποσοστά για τα ξένα και ευρωπαϊκά σχολεία, ώστε να μην υπάρχει ανομοιογένεια. Ωστόσο ακόμα θεωρείται πολύ πρώιμο το στάδιο, μέχρι την υλοποίηση των όποιων αλλαγών. Δεν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα νομοθετικών πρωτοβουλιών και δεν είναι σαφές εάν οι αλλαγές θα ισχύσουν από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.