«Οι πατάτες του Νευροκοπίου δεν θα πωλούνταν πουθενά. Γι’ αυτό τις διανέμουν τώρα σε αυτή την τιμή. Έχουν ξεμείνει από την καλοκαιρινή παραγωγή», λένε παραγωγοί που πουλάνε τα προϊόντα τους στις λαϊκές της Αθήνας.

Και συνεχίζουν: «Ρωτήσατε σε τι τιμή θα φτάσουν εδώ αν συνυπολογιστούν τα μεταφορικά, οι μεσάζοντες και τα σωματεία; Θα πουληθούν στην ίδια τιμή παρότι είναι δεύτερης διαλογής».

Ώρα 10.30 το πρωί στη λαϊκή του Νέου Ηρακλείου, λόγω της ηλιόλουστης ημέρας, ο κόσμος έχει βγει για να ψωνίσει τα άκρως απαραίτητα. Το καλάθι της νοικοκυράς τους τελευταίους μήνες δεν γεμίζει. Όμως, το θέμα της φθηνής πατάτας απασχολεί τους πάντες και ειδικά τους καταναλωτές που αναζητούν με κάθε τρόπο να… κρατήσουν – έστω και μερικά λεπτά του ευρώ- στο πορτοφόλι τους.

Σε αυτές περίπου τις τιμές πωλούνται το μεσημέρι στις λαϊκές της Αττικής

«Βεβαίως θα αγόραζα κι εγώ τέτοιες πατάτες», αναφέρει στο newsbeast.gr η συνταξιούχος Μαρία Ηλιάκη, η οποία τονίζει: «Ξέρουμε μήπως τι μας πουλάνε εδώ; Και μάλιστα σε τέτοιες εξωφρενικές τιμές; Στη φάση που είμαστε, όλος ο κόσμος θα αγόραζε και όχι μόνο εγώ».

Πάντως, έμποροι και παραγωγοί έχουν αντίθετη άποψη. Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η γνώμη του προέδρου παραγωγών, Αργύρη Κατσίφη, ο οποίος βασίζει την κίνηση της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης του Ν. Πιερίας είτε σε φιλανθρωπία είτε σε κίνηση εντυπωσιασμού. Κι αυτό γιατί, όπως εξηγεί, η τιμή της αγοράς αυτή τη στιγμή δεν είναι τα 0,25 ευρώ.

«Είναι καλοκαιρινής παραγωγής που εδώ δεν πωλούνται γιατί έχουν τελειώσει. Εμείς πουλάμε πατάτες χειμερινής παραγωγής. Και σίγουρα αυτές οι κινήσεις μπορεί να γίνονται για λόγους φιλανθρωπίας και εντυπωσιασμού. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα. Η εικόνα της αγοράς αυτή τη στιγμή δεν είναι τα 0,25 ευρώ».

Ακόμη και δεύτερης διαλογής πατάτες πωλούνται στις λαϊκές

«Θετική κίνηση»

Με καλό μάτι βλέπει και ο ειδικός γραμματέας εποπτείας της αγοράς, Γιώργος Στεργίου, την κίνηση της εθελοντικής ομάδας. «Είναι θετική πρωτοβουλία και δείχνει ότι οι καταναλωτές, εάν δραστηριοποιηθούν, μπορούν πραγματικά να επηρεάσουν την εξέλιξη των τιμών», αναφέρει.

Και τονίζει: «Οι μεσάζοντες και γενικά τα ενδιάμεσα στάδια, από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση, δεν υπάρχουν μόνο στα νωπά προϊόντα αλλά υπάρχουν σε μια σειρά προϊόντων. Μόνο που στα νωπά προϊόντα υπάρχει και το εξής πρόβλημα ότι δηλαδή δεν είναι μόνο τα σημεία λιανικής πάρα πολλά, αλλά και οι παραγωγοί».

Ψωνίζουν λιγοστά προϊόντα οι καταναλωτές

Και διευκρινίζει γιατί δεν μπορεί το κράτος να «χτυπήσει» τους μεσάζοντες που ανεβάζουν τις τιμές πώλησης των προϊόντων. «Οπότε, ας πούμε ότι ένα σούπερ μάρκετ χρειάζεται 100 τόνους πατάτα. Δεν μπορούν οι αρμόδιοι να βρουν ένα παραγωγό με τον οποίο μπορούν να έρθουν σε επαφή για να αγοράσουν απευθείας τις πατάτες και να παρακάμψουν τους μεσάζοντες. Άρα, πηγαίνουν στον χονδρέμπορα, ο οποίος έχει 20 παραγωγούς και μπορεί και τους προσφέρει τις ποσότητες και την ποιότητα που χρειάζεται κάθε αλυσίδα. Πρέπει να γίνει σαφές ότι τους μεσάζοντες δεν τους δημιούργησε το κράτος. Οι μεσάζοντες υπάρχουν γιατί προφανώς, όπως σας είπα, ικανοποιούν κάποιες ανάγκες της αγοράς».

Σε αυτή την τιμή κυμαίνεται η πώλησή της τις πρωινές ώρες

Όμως, ξεκαθαρίζει ότι εάν εκμεταλλευτεί ο καταναλωτής και η επιχείρηση τα σύγχρονα μέσα όπως για παράδειγμα την τεχνολογία και το διαδίκτυο, είναι πολύ πιθανό, να μη χρειάζονται οι μεσάζοντες. Πάντως, πιστεύει ότι η κίνηση είναι θετική αλλά δεν μπορεί να ξέρει την ποιότητα της πατάτας που πωλείται σε τόσο χαμηλή τιμή.