Νέα ηχητικά ντοκουμέντα που αποτυπώνουν τη χαλαρότητα, την ανεπάρκεια τις αστοχίες αλλά και την αδιαφορία των σταθμαρχών, λίγες ώρες πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, έρχονται στο φως.

Τα ηχητικά ντοκουμέντα, που φέρνει στο φως το MEGA και το Live News, καταγράφουν συνομιλίες σταθμαρχών, πριν ακόμα ο προφυλακισμένος σταθμάρχης πιάσει δουλειά, την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου του 2023.

Το σταθμαρχείο της Λάρισας μιλάει με τους γειτονικούς σταθμούς, με μηχανοδηγούς αμαξοστοιχιών και με τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας. Οι διάλογοι

Το γενικότερο μπάχαλο συμπυκνώνεται στους διαλόγους που ακούγονται από τους ασυρμάτους.

-Περίμενε… 12 αμάξι τάδε, τάδε, ήρθε. Έφυγε και να ξαναέρθει.

-Τι ώρα;

Γιατί κοίταξα; 18:35,30. Ξέρω εγώ; Βάλτο και 30.

-779, 18:35 το έχω βάλει.

779 βάλτο όπου θες

«Σου έχω εμπιστοσύνη»

Όλα στο «περίπου», αν και οι έμπειροι σταθμάρχες γνωρίζουν πως έχουν ευθύνη.

-Ντίνος έφυγε από εμένα. Εντάξει αγόρι μου;

Όλα οκ; Να ανάψω τσιγάρο δηλαδή; Να μείνω ήσυχος;Όλα οκ; Να ανάψω τσιγάρο δηλαδή; Να μείνω ήσυχος;

-Ναι, ναι, ναι

-Σου έχω εμπιστοσύνη

– Ναι εντάξει, εφόσον δεν έχουμε και το 63 από εκεί

– Εντάξει, και το 63 να είχαμε θα το κρατούσες εκεί, θα το φρενάριζες εκεί.

-Ναι ,ναι ναι

-Κατάλαβες;

-Είμαστε εντάξει, ναι

Σε αυτή την περίπτωση δεν πάει να έχει και τον βασιλιά να έρχεται από εκεί.

-Έγινε

-Και μέχρι της είσοδο εκεί στο Λιτοχώρι και θα το βάλετε μέσα μετά στην άνοδο.

-Ακριβώς ναι.

Είσαι ωραίος, πάρε με τηλέφωνο. Μόνο μη με λαχταρήσεις.

«Παίζουμε ζωές»

Παρά το γεγονός πως «παίζονται ζωές» όπως ακούγεται να λέει κάποιος, η οργάνωση είναι άγνωστη λέξη. Τα αποτελέσματα αυτής της προχείροτητας και της αδιαφορίας, θα φανούν σύντομα.

-Γραμμή ελεύθερη για την 2596. Μονή γραμμή καθόδου.

-Έχεις πάρει;

-Έχω πάρει, έχω πάρει

Επειδή παίζουμε ζωές, σας παρακαλώ πολύ, κλείστε την πόρτα. Σας παρακαλώ πάρα πολύ. Σας παρακαλώ. Ναι Ρε Βασίλη, κλείστε την πόρτα. Έλα.

-Έχω πάρει με το Λιτόχωφο, είμαστε εντάξει.

-Έχεις πάρει, εντάξει; Το ίδιο που κάναμε και πριν με το 60

-Ακριβώς το ίδιο.

Σε ηχητικό ντοκουμέντο ακούγεται και ο ρυθμιστής κυκλοφορίας που προσπαθεί να καταλάβει τα όσα συμβαίνουν.

Οι εντολές δεν είναι ξεκάθαρες όπως θα έπρεπε. Αλλά επειδή προφανώς όλα αυτά δεν συνέβαιναν για πρώτη φορά, ο έμπειρος σταθμάρχης ακούγεται να λέει πως δεν χρειάζεται άγχος.

-Έλα Παντελή.

-Έχω το 1596 εδώ, το 60 έφτασε… Πρέπει να φτάνει. Πρέπει να έφτασε Λιτόχωρο, το άκουσα στον ασύρματο. Το 63 δεν ξέρω πώς είναι. Τι θα κάνουμε τώρα;

Το 63 άστο, διώξε το τώρα, 70 λεπτά έφυγε τώρα και 35.

Θα το διώξουμε και αυτό ανάποδα;

-Είναι έτοιμο;

Περίμενε Παντελή, δεν θέλω άγχος.

Κώστα, περιμένουν και οι άλλοι, ναι πες.

-Ποιοι άλλοι περιμένουν; Εγώ έχω 4 τρένα εδώ.

-Λοιπόν, τι κάνω; Θέλει; Να το διώξω ανάποδα;

Η γύμνια του σιδηροδρομικού δικτύου

Η γύμνια του σιδηροδρομικού δικτύου έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση επικίνδυνη. Τα πάντα γίνονται πρόχειρα, ο ένας μιλάει πάνω στον άλλο και οι κανόνες ασφαλείας έχουν πάει περίπατο.

-Λοιπόν, τι κάνω; Θέλει; Να το διώξω ανάποδα;

-Ναι, ναι είναι έτοιμο;

Έτοιμο είναι.

Έτοιμο είναι, διώξτο ανάποδα. Το 2594;

-Τώρα πήγε η μηχανή να το πάρει. Έχετε συνεννοηθεί για τον κόσμο δηλαδή αυτοί τι θα κάνουν; Δεν θα περιμένουν εδώ το 2596;

Ποιο;

-Τον κόσμο που θα φέρει πίσω με το 2594

Μισό λεπτό, μισό λεπτό. Δεν γύρισε πίσω αυτό εε;

-Δεν γύρισε Παντελή. Τώρα θα γυρίσει θέλει ένα τέταρτο τουλάχιστον, μην σου πω και 20 λεπτά να γυρίσει.

Μα αφού δεν με αφήνεις εσύ…

-Δημήτρη, μ’ ακούς; Το 2594 δεν έχει γυρίσει, θέλει ένα τέταρτο μ ’ακούς; Το 2594 με τη μηχανή, δεν έχει γυρίσει στην Λάρισα πίσω τον κόσμο. Περίμενε ρε Δημήτρη γιατί θέλω να διώξω το 2596. Τι; Έχω διάδρομο για να διώξω μέχρι το Λιτόχωρο. Να το διώξω, ο κόσμος τι θα γίνει;

Κανείς εκείνα τα λεπτά δεν έδειχνε να βάζει στο μυαλό του το κακό. Επειδή προφανώς έτσι είχαν συνηθίσει να δουλεύουν για χρόνια.

-Θα πάει το 2594 με λεωφορεία ε; Έγινε το διώχνω κατευθείαν τρωτά. Διώξτε το 2596 θα πάει ο κόσμος με λεωφορεία.

-Εντάξει, καλώς,

-Έγινε;

Πραγματογνώμονας Φαίδων Καραϊωσηφίδης: «Διαπιστώσαμε τεράστιο μπάχαλο»

Σχολιάζοντας τα παραπάνω ηχητικά, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών, έκανε λόγο για «παντελή έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας» και για «μη σεβασμό στους κανονισμούς».

«Αυτήν ήταν η περιρρέουσα κατάσταση, όχι την ημέρα της τραγωδίας, αλλά και τους προηγούμενους μήνες και τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, έκανε ειδική μνεία στις δηλώσεις του διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, που παραδέχτηκε ότι ήταν δύσκολο να εφαρμόσει η υπηρεσία του τύπους και τους κανονισμούς.

«Αυτά (τα ηχητικά) που ακούτε τώρα εσείς, τα έχουμε ακούσει εδώ και μήνες και διαπιστώσαμε ότι είναι ένα τεράστιο μπάχαλο», τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Και πρόσθεσε ότι «η αεροπορική ασφάλεια υφίσταται επειδή υπάρχουν πρότυπα. Στους ελληνικούς σιδηροδρόμους αυτό που συνέβαινε δεν έχει καμία σχέση με οποιοδήποτε πρότυπο θα έπρεπε να ακολουθηθεί».