«Τη σημερινή ανακοίνωση περιμέναμε για να καταλάβουμε ότι έχουμε πληθωρισμό;» αναρωτιέται ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών Ελλαάδας) σχολιάζοντας την είδηση της έκρηξης του πληθωρισμού κατά 6,2% σε ετήσια βάση από 5,1% τον Δεκέμβριο. Σημειώνεται ότι το ποσοστό είναι το υψηλότερο των τελευταίων 26 ετών μετά το 1996 που είχε διαμορφωθεί στο 7,3%.

Όπως συμπληρώνει ο κος Λεχουρίτης: «Από την άλλη, το 6,2% είναι ένα τεράστιο ποσοστό. Η αλήθεια όμως είναι πως εδώ και μήνες, οι πολίτες ζουν στην πραγματικότητα και οι κυβερνώντες σε ένα φανταστικό κόσμο. Και μπορεί….τα αγγούρια να είναι τώρα πιο φτηνά κατά 39% αλλά αυτό που δεν μας λέει ο κος Γεωργιάδης είναι ότι το μπρόκολο αυξήθηκε κατά 100%. Αυτή τη στιγμή το κοστίζει 2, 50 ευρώ το κιλό».

Να σημειωθεί πως το κύμα της ακρίβειας χτυπά σε μεγάλο βαθμό τα τρόφιμα με τις αυξήσεις στις τιμές σε αρνί και κατσίκι να φτάνουν στο 17,6%, στο ελαιόλαδο το 15,4%, στα λαχανικά νωπά το 14,4% , στο ψωμί το 5% και στα ζυμαρικά το 7,1%.

Καρότσι σούπερ μάρκετ

Ο κος Λεχουρίτης παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα αύξησης τιμών μέσα σε λίγους μόλις μήνες. «Το 2021 η φέτα, ένα παραδοσιακό ελληνικό προϊόν κόστιζε από 8 έως 8, 50 ευρώ το κιλό. Τώρα έχει ξεπεράσει τα 10 ευρώ μέσα σε 4 μήνες. Το μοσχάρι έχει ξεπεράσει τα 12 ευρώ το κιλό όταν τον Οκτώβριο του 2021 ήταν στα 9, 80. Μέχρι πριν δύο μήνες μισό κιλό φακές κόστιζε 1, 50 ευρώ και τώρα κοστίζει 2 ευρώ. Αν το 2021 κάποιος ήθελε 300 ευρώ φερ’ ειπείν το μήνα για το σούπερ μάρκετ τους τελευταίους μήνες ο ίδιος άνθρωπος θέλει €330. Το 2021 έκλεισε με αύξηση της τάξης του 30% στο καλάθι της νοικοκυράς σε σχέση με το 2020. Το 2022 πάμε σε άλλα δεδομένα. Μόνο ο Ιανουάριος, εμφάνισε επιπρόσθετη αύξηση της τάξης του 5%. Αν συνεχιστεί έτσι η κατάσταση το 30% του 2021 θα γίνει 40% ή και 50% το 2022».

Σκούρα βλέπει τα πράγματα ο κος Λεχουρίτης και για το προσεχές Πάσχα. Όπως λέει ο ίδιος: «Η πρόβλεψη μου είναι πως με την περιρρέουσα κατάσταση που επικρατεί από € 8 το κιλό που κοστίζουν σήμερα, αρνί και κατσίκι θα φτάσουν τα 12 ευρώ το Πάσχα».

Λεχουρίτης Γιώργος
Γιώργος Λεχουρίτης

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ αποδίδει σε μεγάλο βαθμό τις αυξήσεις των τιμών σχεδόν σε όλα πια τα προϊόντα στην αισχροκέρδεια, τα καρτέλ και την έλλειψη επιτήρησης του κράτους απέναντι σε αυτές τις συμπεριφορές. «Οι εκπρόσωποι της αγοράς μιλούν ήδη για τον πόλεμο που έρχεται ανάμεσα σε Ουκρανία και Ρωσία και τον οποίο ακόμα δεν τον είδαμε…Γιάννη τον βαφτίσαμε. Πρόλαβε πριν καν γίνει να αυξήσει τις τιμές παντού. Το είδαμε και με την τελευταία χιονόπτωση στην κακοκαιρία Ελπίδα πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα οπωροκηπευτικά με τη δικαιολογία ότι ο χιονιάς κατέστρεψε την παραγωγή του Μαραθώνα. Ο Μαραθώνας καλύπτει όμως το 1/5 των αναγκών της Αττικής σε αυτά τα προϊόντα. Άρα γιατί αυξήθηκαν όλα μαζί συλλήβδην; Τον περασμένο Σεπτέμβριο έναν μήνα αφότου είχαν προαναγγελεθεί οι αυξήσεις στο ρεύμα, οι αρτοπώλες προχωρούσαν σε αυξήσεις στο ψωμί πριν καν έρθουν οι αυξήσεις στο ρεύμα. Την ίδια στιγμή, οι μεσάζοντες ακόμα ζουν και βασιλεύουν, κυριεύοντας την αγορά με τις ευχές της κυβέρνησης. Οι δε σκέψεις για τα 100 ευρώ voucher σε ευάλωτα νοικοκυριά και χαμηλοσυνταξιούχους είναι κοροϊδία. Ο κόσμος νιώθει ότι είναι με απλωμένο το χέρι και ζητά ελεημοσύνη για να επιβιώσει».

Πως συμπεριφέρεται ο πολίτης απέναντι στις αυξήσεις

Προσπαθώντας να επιβιώσουν μέσα σε αυτό το δυστοπικό τοπίο ο κος Λεχουρίτης λέει ότι οι καταναλωτές «κόβουν» από όπου μπορούν. «Στο σούπερ μάρκετ μειώνουν τα επώνυμα προϊόντα και στρέφονται στα no name, ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρασκευάζονται για τα σούπερ μάρκετ. Τα συγκεκριμένα κοστίζουν ακόμα και 50% φτηνότερα από τα επώνυμα. Επίσης ο κόσμος κυνηγάει τις προσφορές.

Σούπερ Μάρκετ

Οι κατασκευαστές έχουν όμως και αυτοί τα δικά τους…αντανακλαστικά. Τελευταία βλέπουμε σε κάποια προϊόντα να μένει σταθερή η τιμή αλλά να μειώνεται η ποσότητα. Το βλέπουμε να συμβαίνει σε προϊόντα όπως χαρτοπετσέτες, απορρυπαντικά, χαρτιά υγείας – αντί για 90 μεζούρες που ήταν π.χ πριν το απορρυπαντικό, πέφτουμε στις 75».

Καλπάζει και η βενζίνη

Με τους βασικούς τροφοδότες της έκρηξης του πληθωρισμού να είναι οι ραγδαίες ανατιμήσεις στο φυσικό αέριο με 154,5%, το ηλεκτρικό ρεύμα με 56,7%, το πετρέλαιο θέρμανσης με 36% και τα καύσιμα και λιπαντικά με 21,6%, σε πολύ δύσκολη θέση βρίσκονται οι πολίτες και σε ο, τι αφορά όλα τα παραπάνω.

Όπως περιγράφει στο Newsbeast αυτό το κομμάτι της αγοράς, η πρόεδρος βενζινοπωλών Αττικής, Μάρια Ζάγκα: «Στην Αττική, αμόλυβδη κυμαίνεται από ένα 1, 89 μέχρι 1,90 ευρώ/το λίτρο αλλά μόνο σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Στη νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα όπου υπάρχουν και τα μεταφορικά, εκεί η αμόλυβδη η απλή έχει φύγει πάνω από τα 2 ευρώ. Και αυτό το φράγμα το είχαν σπάσει μερικά νησιά, τώρα ετοιμάζονται να το σπάσουν όλα. Ο κόσμος πια εδώ και καιρό βάση βάζει 20 ευρώ βενζίνη τη φορά και κάθε φορά βλέπει ότι με αυτή την τιμή βάζει λιγότερα λίτρα. Οι αλλαγές γίνονται πια μέσα σε λίγες ημέρες. Πολλά μαγαζιά στην Αττική έχουν ήδη πάει την αμόλυβδη στο 1,95 και κάποια είναι σχεδόν στα 2 ευρώ. Κάθε φορά που παίρνουμε και εμείς τα τιμολόγια μας πιάνει η ψυχή μας τι διαφορά θα δούμε».

Μαρία Ζάγκα
Μαρια Ζάγκα

»Όσον αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης εκεί είμαστε στο 1.25-1.26 ευρώ/το λίτρο αλλά και πάλι μόνο σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ο κόσμος αγοράζει πετρέλαιο, έχουμε πολλές παραγγελίες μεν, αλλά μικρές, κόβουν όλοι σε ποσότητα. Και επειδή αυτή τη στιγμή το πετρέλαιο έχει πιο χαμηλή τιμή από το φυσικό αέριο, του οποίου η τιμή έχει φτάσει…. στα ουράνια, φέτος πήραν μπρος οι καυστήρες.

Τα διυλιστήρια δεν πωλούν σε κανέναν στην ίδια τιμή, όλα τα μαγαζιά αγοράζουμε σε διαφορετικές τιμές και για αυτό βλέπουν και οι καταναλωτές διαφορετικές τιμές. Η ελεύθερη αγορά είναι επικίνδυνη και μάλιστα όχι στην ακριβή βενζίνη αλλά στα δήθεν φτηνά μαγαζιά. Το κράτος πρέπει πια επιτέλους να αρχίσει να παρακολουθεί στενά τα νοθευμένα καύσιμα και τις όποιες παραβιάσεις. Υπάρχει παραεμπόριο αλλά δεν ελέγχεται ικανοποιητικά.

Στην Ελλάδα έχουμε πολλούς φόρους σε βενζίνη και καύσιμα. Τα ¾ της τιμής των προαναφερθέντων προϊόντων είναι φόρος. Στο 1.90 που πληρώνει ο καταναλωτής για βενζίνη το 1, 30 είναι φόρος και στα 60 λεπτά που μένουν, από αυτά τα μισά είναι για τα διυλιστήρια και το υπόλοιπο το μοιράζονται πρατηριούχοι, μεταφορείς και εταιρείες πετρελαιοειδών. Οι πρατηριούχοι δεν έχουμε άλλο υπομονή- ζητάμε να μειωθεί ο ειδικός φόρος. Μόνος χαμένος θα είναι το παραεμπόριο που πουλάει μαύρα εις βάρος όλων μας».